Alle 1,5v lapsen paikka ei ole päiväkoti.
Tässä hyvä kirjoitus http://www.huonoaiti.fi/hoitajan-terveiset-paivakodin-pienten-puolelta-2/
Minun äitinikin on lastentarhan opettaja ja olen kuullut häneltä samantapaisia kertomuksia. Surullista.
Kommentit (66)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:36"]
On ihan ymmärrettävää, että jossain vaiheessa vanhempien on pakko palata työelämään ja laittaa lapsi hoitoon. Sitä en ymmärrä, miksi niin monet vanhemmat ehdoin tahdoin haluavat pienen lapsensa nimenomaan päiväkotiin ja isoon lapsiryhmään (12 lasta), kun vaihtoehtona on perhepäivähoitaja (4 lasta) tai hoitaja kotiin (vain oman perheen lapsi/lapset)?
[/quote]
Minä en halua lastani perhepäivähoitajalle, koska siellä ei ole minkään näköistä valvontaa. Esim pedofili voisi hyväksikäyttää lapsia ihan rauhassa kenenkään sitä näkemättä. Päiväkodissa on kuitenkin useampi käsipari, siellä ei ihan kauheasti pysty sooloilemaan.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:36"]On ihan ymmärrettävää, että jossain vaiheessa vanhempien on pakko palata työelämään ja laittaa lapsi hoitoon. Sitä en ymmärrä, miksi niin monet vanhemmat ehdoin tahdoin haluavat pienen lapsensa nimenomaan päiväkotiin ja isoon lapsiryhmään (12 lasta), kun vaihtoehtona on perhepäivähoitaja (4 lasta) tai hoitaja kotiin (vain oman perheen lapsi/lapset)?
[/quote]
Pk-seudulla on pph-paikat kiven alla.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:55"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:42"] [quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:36"]Oikeasti tästä asiasta riiteleminen on täysin hedelmätöntä, koska tilanne maassamme on se, että suurimmalla osalla vanhemmista ei ole valinnan mahdollisuuksia. Elinkustannuksemme ovat niiin suuret, että ne sanelevat useimmiten työhön paluun ja siksi lapsen laittamisen päiväkotiin. Tästä syystä pidän sellaisia ihmisiä, jotka asiasta syyllistävät vanhempia, todella ääliöinä. [/quote] Onko pakko elää niin leveästi tai vaikka pieni säästö ennen ku rupee tekemään niitä kakaroita vai odatteko että yhteiskunta maksaa teille saman elämäntyylin kun olette kotona. [/quote] Kuten totesin aiemmin, kuulut ääliöiden joukkoon. Lisäksi olet melko tyhmä, jos et osaa ajatella omaa nenääsi pidemmälle. [/quote] Sä et taida osata ajatella 9kk pidemmälle?
[/quote]
Eipä osunut. Omat lapseni ovat jo lähes aikuisia:)
Seuraan yhteiskunnallisia asioita tiiviisti, ja olen mukana erilaisissa toiminnoissa jo työnikin puolesta. Näin olen kyennyt muodostamaan hyvän kokonaiskuvan suomalaisten perheiden tilanteesta.
Sinä puolestasi haluat syyllistää sellaisia ihmisiä, joiden tulotaso ei ole yhtä hyvä kuin sinun perheelläsi. On myös mahdollista, että asut jossain pääkaupunkiseudun ulkopuolella, jolloin sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka kallista perustarve, asuminen, on täällä.
Yhden ihmisen palkalla+kotihoidon tuella monen perheen on aivan mahdotonta tulla toimeen. Enkä tarkoita sellaisia ihmisiä, jotka elävät yli varojensa, tai havittelevat kaikenlaista sellaista, johon heillä ei todellisuudessa ole varaa. Tarkoitan tavallisia ihmisiä, suomalaisten veronmaksajien suurimpaan ryhmään kuuluvia kansalaisia.
Oletko tullut ajatelleeksi, että jos kaikki tällaiset äidit jäisivät kotiin, yhteiskunta joutuisi maksamaan heille kotihoidontuen lisäksi muita tukia, koska tulot eivät riitä. Sehän ei kyllä varmaan sopisi sinullekaan, eikä olisi oikeasti kenenkään etu. Sosiaalimenomme ovat jo nyt kestämättömän suuret.
Voimmeko siis sopia, että te, joilla on mahdollisuus hoitaa lapsianne pidempään kotona, teette niin ja nautitte siitä, mutta älkää syyllistäkö sellaisia ihmisiä, jotka elättävät itsensä ja perheensä palkkatuloillaan.
Päinvastoin, sellaiset ihmiset ansaitsevat meidän kaikkien kunnioituksen.
[/quote]
Nojoo minä tiedän oikein hyvin mitä maksaa asua pääkaupunkiseudulla, asutaan espoossa vuokralla ( myytiin oma liian pieni kämppä kun tulin raskaaksi) säästettiin urakalla ennen yrittämistä, tein raskaana ollessanikin ylitöitä että sais extraa säästöön. Myin autoni. Nettopalkkani oli töissä n.2200-2400€ ja miehellä 3000€ ei matkoja ulkomaille vaan mökkeilyä kotimaassa/ risteilyä. Ruokakuluissa säästimme ja ulkonasyömässä käymme harvemmin. Elämä on valintoja täynnä. Minulle on tärkeä olla läsnä lapseni (ja tulevan lapsen) tärkeimpinä ensimmäisinä vuosina ja voin tinkiä elämänkustannuksistani muutamaksi vuodeksi.
Ap
Miksi taas syyllistetään äitejä siitä, että menevät töihin? Jääkööt isät mukuloiden kanssa kotiin.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:49"]Taistelua hedelmällisempää olisi keskustelu siitä, kuinka pienten päivähoidosta saadaan mahdollisimman laadukas.
[/quote]
Kyllähän se tiedetään, mutta kuka maksaa senkin lystin? Kun vanhemmat eivät tälläkään hetkellä maksa kuin pienen osan päivähoidon todellisista kustannuksista. Olisitteko valmiita maksamaan enemmän, te jotka ulkoistatte yhteiskunnalle lapsenne hoidon?
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:48"]Miksi taas syyllistetään äitejä siitä, että menevät töihin? Jääkööt isät mukuloiden kanssa kotiin.
[/quote]
Kuka puhui äideistä?
Hoidan kotona. Asumiskulut on 1200€ ja lisäksi auto ja muut laskut. Mitään tukia emme saa, koska miehen tulot ylittää tulorajan 20€. Eli "pakko" kun ei pärjää on vain selityksen makua! Pakkoko niitä lapsia on tehdä, jos ei niistä pysty huolehtiin!
"Voimmeko siis sopia, että te, joilla on mahdollisuus hoitaa lapsianne pidempään kotona, teette niin ja nautitte siitä, mutta älkää syyllistäkö sellaisia ihmisiä, jotka elättävät itsensä ja perheensä palkkatuloillaan."
No, niin kauan kun kotiäitejä syyllistetään siitä, että haluavat aivan itse hoitaa lapsensa (suurin osa ilman yhteiskunnan tukea), en usko että tulee tapahtumaan. Enemmän minusta lapsensa itse hoitavia syyllistetään, ainakin tällä palstalla. Naurettavaa edes kääntää keskustelu vanhempien tunteisiin, eiköhän tässä asiassa tärkein ole se lapsi, jonka tunteita ja parasta pitäisi kyetä ajattelemaan.
Ihan hyvähän se toisaalta on, että aikuinen tuntee syyllisyyttä omista huonoista valinnoistaan, ehkä pyrkii sitten tulevaisuudessa parempiin ratkaisuihin.
Hyi mikä lastenhoitaja!!!! En ikinä antaisi lastani hänelle hoitoon!! Ainoa hyvä asia minkä sanoi että turhan pienet pois päiväkodista.
Se on vain Suomessa vikana että äitiysloma loppuu lapsen ollessa 9kk. Jospa sitä joskus tulevaisuudessa voisi venyttää siihen 1v.
Mun lapsi meni päiväkotiin 1v 1kk iässä. Itse menin töihin. Työni on kiehtovaa, älyllistä ja mielenkiintoista. Toki siitä saan hyvän tilinkin. Tutkimuksiin kun täällä niin viitataan, niin lukekaapa jokin työhönpaluusta. Töihin eivät suinkaan palaa ne, joiden perheessä on vähiten rahaa, vaan ne joilla sitä on eniten ja joilla on korkeampi koulutus ja kehittävämpi työ. Jos mua olisi duunina odottanut joku siwan kassan homma, niin olisin jäänyt kotiin lapsen 3v päivään asti. Mutta mua odotti ura ja mielenkiintoiset akateemiset tehtävät!
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:09"]Mun lapsi meni päiväkotiin 1v 1kk iässä. Itse menin töihin. Työni on kiehtovaa, älyllistä ja mielenkiintoista. Toki siitä saan hyvän tilinkin. Tutkimuksiin kun täällä niin viitataan, niin lukekaapa jokin työhönpaluusta. Töihin eivät suinkaan palaa ne, joiden perheessä on vähiten rahaa, vaan ne joilla sitä on eniten ja joilla on korkeampi koulutus ja kehittävämpi työ. Jos mua olisi duunina odottanut joku siwan kassan homma, niin olisin jäänyt kotiin lapsen 3v päivään asti. Mutta mua odotti ura ja mielenkiintoiset akateemiset tehtävät!
[/quote]
Niimpä, ei tainnu lastenhoito olla tarpeeksi kiinnostavaa. Sun pitäis sitte jättää toi lastenteko siwa-kassoille.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:02"]Hyi mikä lastenhoitaja!!!! En ikinä antaisi lastani hänelle hoitoon!! Ainoa hyvä asia minkä sanoi että turhan pienet pois päiväkodista.
Se on vain Suomessa vikana että äitiysloma loppuu lapsen ollessa 9kk. Jospa sitä joskus tulevaisuudessa voisi venyttää siihen 1v.
[/quote]
Ei siinäole mitää hyi hoitajaa vaan parhaansa nekin tekee. Hyvä että joku sanoo ääneen vikakohdat.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:55"] [quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:42"] [quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:36"]Oikeasti tästä asiasta riiteleminen on täysin hedelmätöntä, koska tilanne maassamme on se, että suurimmalla osalla vanhemmista ei ole valinnan mahdollisuuksia. Elinkustannuksemme ovat niiin suuret, että ne sanelevat useimmiten työhön paluun ja siksi lapsen laittamisen päiväkotiin. Tästä syystä pidän sellaisia ihmisiä, jotka asiasta syyllistävät vanhempia, todella ääliöinä. [/quote] Onko pakko elää niin leveästi tai vaikka pieni säästö ennen ku rupee tekemään niitä kakaroita vai odatteko että yhteiskunta maksaa teille saman elämäntyylin kun olette kotona. [/quote] Kuten totesin aiemmin, kuulut ääliöiden joukkoon. Lisäksi olet melko tyhmä, jos et osaa ajatella omaa nenääsi pidemmälle. [/quote] Sä et taida osata ajatella 9kk pidemmälle? [/quote] Eipä osunut. Omat lapseni ovat jo lähes aikuisia:) Seuraan yhteiskunnallisia asioita tiiviisti, ja olen mukana erilaisissa toiminnoissa jo työnikin puolesta. Näin olen kyennyt muodostamaan hyvän kokonaiskuvan suomalaisten perheiden tilanteesta. Sinä puolestasi haluat syyllistää sellaisia ihmisiä, joiden tulotaso ei ole yhtä hyvä kuin sinun perheelläsi. On myös mahdollista, että asut jossain pääkaupunkiseudun ulkopuolella, jolloin sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka kallista perustarve, asuminen, on täällä. Yhden ihmisen palkalla+kotihoidon tuella monen perheen on aivan mahdotonta tulla toimeen. Enkä tarkoita sellaisia ihmisiä, jotka elävät yli varojensa, tai havittelevat kaikenlaista sellaista, johon heillä ei todellisuudessa ole varaa. Tarkoitan tavallisia ihmisiä, suomalaisten veronmaksajien suurimpaan ryhmään kuuluvia kansalaisia. Oletko tullut ajatelleeksi, että jos kaikki tällaiset äidit jäisivät kotiin, yhteiskunta joutuisi maksamaan heille kotihoidontuen lisäksi muita tukia, koska tulot eivät riitä. Sehän ei kyllä varmaan sopisi sinullekaan, eikä olisi oikeasti kenenkään etu. Sosiaalimenomme ovat jo nyt kestämättömän suuret. Voimmeko siis sopia, että te, joilla on mahdollisuus hoitaa lapsianne pidempään kotona, teette niin ja nautitte siitä, mutta älkää syyllistäkö sellaisia ihmisiä, jotka elättävät itsensä ja perheensä palkkatuloillaan. Päinvastoin, sellaiset ihmiset ansaitsevat meidän kaikkien kunnioituksen. [/quote] Nojoo minä tiedän oikein hyvin mitä maksaa asua pääkaupunkiseudulla, asutaan espoossa vuokralla ( myytiin oma liian pieni kämppä kun tulin raskaaksi) säästettiin urakalla ennen yrittämistä, tein raskaana ollessanikin ylitöitä että sais extraa säästöön. Myin autoni. Nettopalkkani oli töissä n.2200-2400€ ja miehellä 3000€ ei matkoja ulkomaille vaan mökkeilyä kotimaassa/ risteilyä. Ruokakuluissa säästimme ja ulkonasyömässä käymme harvemmin. Elämä on valintoja täynnä. Minulle on tärkeä olla läsnä lapseni (ja tulevan lapsen) tärkeimpinä ensimmäisinä vuosina ja voin tinkiä elämänkustannuksistani muutamaksi vuodeksi. Ap
[/quote]
Siis myitte asuntonne ja auton. Teille ilmeisesti jäi vielä yksi auto...Kyllä niillä rahoilla elääkin muutaman vuoden. Nettopalkkanne ylittävät kyllä huomattavan monen palkansaajan nettopalkan, ette siis ole pienituloisia, vaan keskituloisia, siinäkin paremmalla puolella. Ylitöistä harvat työnantajat nykyään maksavat, yleinen käytäntö on ottaa ne vapaana, hyvinkin monella alalla.
Te olette tehneet ratkaisun, johon teillä on ollut mahdollisuus.
Tietynlainen itsensä ylentäminen kyllä paistoi tuosta kommentistasi. Samoin se seikka, että kuvittelet kaikilla olevan samat mahdollisuudet. Ja siinä olet kyllä väärässä.
Haluan myös saattaa tietoosi, että itse hoidin lapsemme kotona todella pitkään. Nuorempi oli neljän, kun menivät hoitoon. Meillä oli siihen mahdollisuus.
En siis ajattele asiaa vain itseni kohdalta,vaan tiedostaen monen perheen tämänpäiväisen tilanteen. Se on olennainen ero on ajattelutavassamme.
Älkää niin kovasti tuomitko ja paheksuko muiden ratkaisuja. Jokainen tekee niin kuin itselle ja perheellee on parasta juursi siinä tilanteessa jossa sattuu kulloinkin elämään. Lapsi tarvitsee hyvinvoivan vanhemman/vanhemmat eli jos kotona olo lapsen kanssa ottaa "mielenterveyden päälle"on enemmän kuin järkevää, että lapsi menee hoitoon. Ei siinäkään ole mitään pahaa, että äiti/isä kaipaa aikuisten tekemistä, työyhteisöä tai työn tuottamaa tyydytystä. Ei se tee kenestäkään automaattisesti huonoa vanhempaa. Ei myöskään se, jos viihtyy kotona eikä kaipaa työelämään.
Olen akateemisesti koulutettu totaaliyksinhuoltaja. Vakituinen työ, suhteellisen hyvä palkka, iso asuntolaina ja auto helpottamassa arkea. Lapsi on kovasti toivottu ja rakastettu. En pode huonoa omatntoa siitä, etten ennen raskautta kituuttanut ja pistänyt jokaista penniä säästöön. Sen verran minulla oli kuitenkin MAHDOLLISUUS säästää, että laskin, että pärjään vanhempainvapaan ja muutaman kuukaauden hoitovapaan ilman että tavallisesta elämästä pitää paljoa tinkiä. En myöskään pode huonoa omatuntoa siitä, että lapsi meni hoitoon 1 v 3 kk vanhana juuri kun oli vasta opettelmassa kävelemään. Oli ensin vajaata viikkoa, koska en a) raaskinut pitää koko viikkoa ja b) en itse halunnit tehdä töitä niin paljoa kuin ennen lasta. :) Hyvin pärjäsi porukoissa ja vuoden jälkeen menee innolla päiväkotiin, touhuaa kavereiden kanssa, ei sairastakaan enää paljoa ja on siis nyt täyden viikon klo 8-17. Viikonloppuisin ollaan sitten kahdestaan. Säästetään siivoamisesta ja muusta puunaamisesta, jotta aikaa jää rauhalliselle yhdessäololle, leikkimiselle ja päiväunille (molemmille). Ja sanottakoon vielä, että kiintymissuhde on kohdillaan. Lapsi on äidin mussukka. :)
Ja mainittakoon vielä että alle 3 v ryhmissä saa olla max 13 lasta/ 3 aikuista. Meidan päiväkodissa tuskin koskaan kaikki 13 lasta ovat yhdellä kertaa paikalla, niin moni on vajaata viikkoa tai lyhyempää päivää. Niin, perhepäivähoitajia ei täällä päin ole lainkaan.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 23:20"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:55"] [quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:42"] [quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 21:36"]Oikeasti tästä asiasta riiteleminen on täysin hedelmätöntä, koska tilanne maassamme on se, että suurimmalla osalla vanhemmista ei ole valinnan mahdollisuuksia. Elinkustannuksemme ovat niiin suuret, että ne sanelevat useimmiten työhön paluun ja siksi lapsen laittamisen päiväkotiin. Tästä syystä pidän sellaisia ihmisiä, jotka asiasta syyllistävät vanhempia, todella ääliöinä. [/quote] Onko pakko elää niin leveästi tai vaikka pieni säästö ennen ku rupee tekemään niitä kakaroita vai odatteko että yhteiskunta maksaa teille saman elämäntyylin kun olette kotona. [/quote] Kuten totesin aiemmin, kuulut ääliöiden joukkoon. Lisäksi olet melko tyhmä, jos et osaa ajatella omaa nenääsi pidemmälle. [/quote] Sä et taida osata ajatella 9kk pidemmälle? [/quote] Eipä osunut. Omat lapseni ovat jo lähes aikuisia:) Seuraan yhteiskunnallisia asioita tiiviisti, ja olen mukana erilaisissa toiminnoissa jo työnikin puolesta. Näin olen kyennyt muodostamaan hyvän kokonaiskuvan suomalaisten perheiden tilanteesta. Sinä puolestasi haluat syyllistää sellaisia ihmisiä, joiden tulotaso ei ole yhtä hyvä kuin sinun perheelläsi. On myös mahdollista, että asut jossain pääkaupunkiseudun ulkopuolella, jolloin sinulla ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka kallista perustarve, asuminen, on täällä. Yhden ihmisen palkalla+kotihoidon tuella monen perheen on aivan mahdotonta tulla toimeen. Enkä tarkoita sellaisia ihmisiä, jotka elävät yli varojensa, tai havittelevat kaikenlaista sellaista, johon heillä ei todellisuudessa ole varaa. Tarkoitan tavallisia ihmisiä, suomalaisten veronmaksajien suurimpaan ryhmään kuuluvia kansalaisia. Oletko tullut ajatelleeksi, että jos kaikki tällaiset äidit jäisivät kotiin, yhteiskunta joutuisi maksamaan heille kotihoidontuen lisäksi muita tukia, koska tulot eivät riitä. Sehän ei kyllä varmaan sopisi sinullekaan, eikä olisi oikeasti kenenkään etu. Sosiaalimenomme ovat jo nyt kestämättömän suuret. Voimmeko siis sopia, että te, joilla on mahdollisuus hoitaa lapsianne pidempään kotona, teette niin ja nautitte siitä, mutta älkää syyllistäkö sellaisia ihmisiä, jotka elättävät itsensä ja perheensä palkkatuloillaan. Päinvastoin, sellaiset ihmiset ansaitsevat meidän kaikkien kunnioituksen. [/quote] Nojoo minä tiedän oikein hyvin mitä maksaa asua pääkaupunkiseudulla, asutaan espoossa vuokralla ( myytiin oma liian pieni kämppä kun tulin raskaaksi) säästettiin urakalla ennen yrittämistä, tein raskaana ollessanikin ylitöitä että sais extraa säästöön. Myin autoni. Nettopalkkani oli töissä n.2200-2400€ ja miehellä 3000€ ei matkoja ulkomaille vaan mökkeilyä kotimaassa/ risteilyä. Ruokakuluissa säästimme ja ulkonasyömässä käymme harvemmin. Elämä on valintoja täynnä. Minulle on tärkeä olla läsnä lapseni (ja tulevan lapsen) tärkeimpinä ensimmäisinä vuosina ja voin tinkiä elämänkustannuksistani muutamaksi vuodeksi. Ap
[/quote]
Siis myitte asuntonne ja auton. Teille ilmeisesti jäi vielä yksi auto...Kyllä niillä rahoilla elääkin muutaman vuoden. Nettopalkkanne ylittävät kyllä huomattavan monen palkansaajan nettopalkan, ette siis ole pienituloisia, vaan keskituloisia, siinäkin paremmalla puolella. Ylitöistä harvat työnantajat nykyään maksavat, yleinen käytäntö on ottaa ne vapaana, hyvinkin monella alalla.
Te olette tehneet ratkaisun, johon teillä on ollut mahdollisuus.
Tietynlainen itsensä ylentäminen kyllä paistoi tuosta kommentistasi. Samoin se seikka, että kuvittelet kaikilla olevan samat mahdollisuudet. Ja siinä olet kyllä väärässä.
Haluan myös saattaa tietoosi, että itse hoidin lapsemme kotona todella pitkään. Nuorempi oli neljän, kun menivät hoitoon. Meillä oli siihen mahdollisuus.
En siis ajattele asiaa vain itseni kohdalta,vaan tiedostaen monen perheen tämänpäiväisen tilanteen. Se on olennainen ero on ajattelutavassamme.
[/quote]
Ainahan se on itsensä ylentämistä kun tekee itselle tärkeän asian eteen töitä ja kompromissejä ja jopa sanoo siitä ääneen! kyllä se auto ja asunto oli ihan omalla työllä tehty ja ansaittu ja se oli oma valinta, oltais voitu pitää auto, asunto ja matkat ja mä palata töihin ja laittaa muksu tarhaan, niinkuin sanoin elämä on valintoja täynnä.
Ps. Oon vasta 23v ja näin hyvin ja hoitanut asiani, kivittäkää katkerat ;)
Ap
Miksei niitä pieniä voi viedä perhepäivähoitoon, jos on kerran pakko hoitoon saada?
Ja tosta hoitajien määrästä niin aamuvuoroon tullut lähtee kotiin puolen päivän aikaan ja iltavuoroon tullaan puoli 10, että suurimman osan ajasta hoitajia on 2 ja jos alle 3 vuotiaita on vvähintään se 12 niin hoidon tason voi jokainen itse päätellä.
En nyt ihan usko tuota, että KUKAAN ei ota isompaa pois tarhasta kun vauva syntyy. Varmasti ottaa, monikin. Minäkin otin kaksi pois tarhasta kun vauva syntyi. Ihanaa kun sai olla lasten kanssa kotona!
Nyt valitettavasti joudunkin sitten tuon samaisen vauvan laittamaan tarhaan jo 1,5v ikäisenä. Harmittaa tosi paljon, olisinhan minä tuon kanssa vielä kotona ollut pitkään. Mutta ei ole varaa ja toisaalta työllistyminen monen lapsen äitinä ei ole mikään jokapäiväinen mahdollisuus, joten työtilaisuuteen piti ehdottomasti tarttua.
Toisaalta luin noi jutut mitä päiväkodissa muka pienten kohdalla tehdään väärin ja en ole huolissani oman lapseni kohdalla. Hän on päiväkodissa vain 2 päivää vikossa. Hän syö jo itse, nukkuu vain yhdet päikkärit ja niissäkin on joustava (nukahtaa kun nukkumaan laitetaan). Eikä tarvitse mitään jatkuvaa syliäkään, on touhuava poika. Joten hän varmasti pärjää. Mutta kurjaa se on silti viedä toinen kun joutuu itse iäkävöimään.