Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kellään tietoa kopioidaanko opiskelija-asuntojen avaimia paljon?

Vierailija
25.10.2014 |

Olen siis muuttanut syyskuun alussa opiskelija-asuntosäätiön yksiöön. Mulla oli käteistä tallessa pahojen päivien varalle, en ole koskenut niihin kolmeen viikkoon. Nyt laskin ne rahat pitkästä aikaa ja huomasin että 350e on kadonnut. Mulla ei ole käynyt vieraita. En juo, joten mulla ei ole muistikatkoksia. Säästän aina kaikki kuitit puoli vuotta kerrallaan ja olen laskenut niistä ostokseni useaan kertaan, mutta ne ei täsmää, 350e on vaan kadonnut. En ole antanut kellekään omia avaimiani, mutta olen miettinyt että voiko olla että joku edellinen asukas on kopioinut omansa ja antanut jollekin avaimen tänne...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessahan avaimia voi kopioida ihan miten tykkää, varsinkin kun sen yleisimmän avaintyypin suoja-aika umpeutui vähän aikaa sitten. Ota välittömästi yhteyttä asuntosäätiöön, ilmoita, että asunnosta on kadonnut rahaa ja vaadi lukkojen uudelleen sarjoitus. Monissa paikoissa lukot saatetaan tosin uudelleensarjoittaa muutenkin asukkaiden välillä jos kaikkia avaimia ei saada takaisin. Uskovat jos uskovat, että rahaa on kadonnut, mutta uudelleen sarjoittavat varmasti jos on epäilystä luvattomasta tunkeutumisesta. Tosin uudelleensarjoitus voi tulla sinun maksettavaksesi.

Vierailija
2/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kaikki ei ollut hävinnyt, vaan osa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Midtä joku tietäisi, että juuri sun kämpässä on isoja summia käteisenä? Yleensä opiskelijoilla ei ole, eikä kannata olettaa olevan. 

Vierailija
4/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just. En kyllä ala maksamaan enää mitään lukkojen sarjoitusta, kun se ei ole minun vikani jos joku on antanut avaimen jollekin. Ja ei mulla ois edes rahaa maksaa sellaista, just menetin 350e ja säästöjä on enää 300e ja ainoa tulo on opintotuki. Pitää sitten vissiin vaihtaa vain kaikessa hiljaisuudessa kämppää...

-ap

Vierailija
5/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:39"]

Siis kaikki ei ollut hävinnyt, vaan osa?

[/quote]

Joo kaikki ei ollut hävinnyt, 650e piti olla tallessa ja oli enää 300. Eli 350 on hävinnyt. Nuo oli sellaisessa lukollisessa lippaassa. Sen lippaan avain oli eri pöytälaatikossa, yhden kalenterin alla piilossa, mutta se kalenteri oli siirtynyt laatikossa kun sitä on availtu, niin ne avaimet näkyi ihan selvästi, joten on ollut tosi helppo löytää.

-ap

Vierailija
6/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:41"]

Midtä joku tietäisi, että juuri sun kämpässä on isoja summia käteisenä? Yleensä opiskelijoilla ei ole, eikä kannata olettaa olevan. 

[/quote]

Ehkä se arvasi jos näki tuon lippaan, ois pitänyt piilottaa ne rahat oikeasti johonkin sukanvarteen, niin ois ollut paremmin turvassa.

-ap

Vierailija
7/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä aika epätodennäköiseltä. Opiskelijakämpissä on harvoin mitään varastettavaa tietokonetta ja telkkaria lukuunottamatta. Ja eiköhän se varas olisi vienyt kaiken käteisen, vai oliko sitä niin paljon, että luuli, ettet huomaisi, jos ottaa vain osan? Oletko varma, ettet ole laittanut osaa rahoista eri paikkaan?

Vierailija
8/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat pöpipäältä. Ensinnäkin avaimia ei voida kopioida ilman omistajan/huoltoyhtiön tietoa, ovat hyvin tarkkoja avainten palauttamisesta ja teettävät itse kopiot jos niin vaatii. Toisekseen jos joku on käynyt sun kämpästä rahat hakemassa, olisi koko kämppä kuin pyörremyrskyn jäljiltä. Kuulostaa orastavalta stressin aiheuttamalta vainoharhaisuudelta, muutto on alitajuisestikin iso juttu.

Vierailija
9/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:46"]

Kuulostaa kyllä aika epätodennäköiseltä. Opiskelijakämpissä on harvoin mitään varastettavaa tietokonetta ja telkkaria lukuunottamatta. Ja eiköhän se varas olisi vienyt kaiken käteisen, vai oliko sitä niin paljon, että luuli, ettet huomaisi, jos ottaa vain osan? Oletko varma, ettet ole laittanut osaa rahoista eri paikkaan?

[/quote]

En ole laittanut rahoja eri paikkaan, kun olen laittanut aina heti tuohon lippaaseen talteen, jos olen jostain saanut rahaa. Sitä minäkin ihmettelin kyllä että miksi on vienyt sitten vain osan, mutta toisaalta se just hämäisi sitä ettei heti huomaa että jotain on viety, kun pitää eka tajuta laskea ne rahat. Mulla ei ole muuten telkkaria ja läppäri on voinut olla mukana yliopistolla (ei kyllä aina oo, mutta välillä) Sitäkin mietin että voisko olla myös joku epärehellinen siivooja joka on käynyt. Onko niillä yleisavain kerta siivoilevat aina poismuuttavien kämppiä? Täälläkin oli silloin jotkut siivoojat käyneet ennen mun muuttoa, koska olivat jättäneet pöydälle lapun että olivat käyneet siivoamassa. Eli varmaan siivoavat aina tyhjenevät kämpät. Kuun vaihteessa naapurista muuttii joku pois, oisko se kämppä siivottu ainakin silloin...

-ap

-ap

Vierailija
10/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:50"]

Kuulostat pöpipäältä. Ensinnäkin avaimia ei voida kopioida ilman omistajan/huoltoyhtiön tietoa, ovat hyvin tarkkoja avainten palauttamisesta ja teettävät itse kopiot jos niin vaatii. Toisekseen jos joku on käynyt sun kämpästä rahat hakemassa, olisi koko kämppä kuin pyörremyrskyn jäljiltä. Kuulostaa orastavalta stressin aiheuttamalta vainoharhaisuudelta, muutto on alitajuisestikin iso juttu.

[/quote]

Kyllä voi. Ei suutari, jolla usein se kopilaite on, kysele avaimen alkuperästä mitään. Abloy-avaimia ei varmaan opiskelija-asunnoissa enää ole, ura-avaimia on ehkä jossain ja niitä onvoinut kopioida vuosikausia ja Exec-avaimen kopiointisuojaus loppui maaliskuussa. http://www.iltalehti.fi/asuminen/2013021916692172_an.shtml

Vierailija
11/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No missä ne 350e sitten on?

-ap

Vierailija
12/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä joku on tosiaan käynyt, niin minä kyllä veikkaisin ennemmin huoltomiestä tai siivoojaa, koska heidän ei tarvitse avaimia kopioida. Toki niitä Exec-avaimia voi nykyään kopioida, mutta läheskään joka suutarilla ei ole laitteita sitä varten, eikä se kopion tekeminen varmaan ihan halpaa ole, joten harva opiskelija sellaista alkaisi yrittämään. Ja entäs jos sinä olisit yllättänyt varkaan asunnostasi? Huoltomies voi sentään keksiä jonkun tekosyyn, mutta joku random tyyppi ei.

Vierailija
13/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:55"]

[/quote]

Kyllä voi. Ei suutari, jolla usein se kopilaite on, kysele avaimen alkuperästä mitään. Abloy-avaimia ei varmaan opiskelija-asunnoissa enää ole, ura-avaimia on ehkä jossain ja niitä onvoinut kopioida vuosikausia ja Exec-avaimen kopiointisuojaus loppui maaliskuussa. http://www.iltalehti.fi/asuminen/2013021916692172_an.shtml

[/quote]

Täällä on just tuollaiset Exec-avaimet. Eli noita on saanut kopioida sitten jo 1,5 vuotta ennen mun muuttoa (tuo artikkeli on vuodelta 2013). Tosiaalta tuo tarkoittaa sitä että ois aika helppo selvittää kuka on kopioinut avaimen, sen on pakko olla joku joka on asunut täällä 1.3.2013 jälkeen, asukkaita on ehkä vain yksi tai max 2

-ap

Vierailija
14/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:14"]

Jos siellä joku on tosiaan käynyt, niin minä kyllä veikkaisin ennemmin huoltomiestä tai siivoojaa, koska heidän ei tarvitse avaimia kopioida. Toki niitä Exec-avaimia voi nykyään kopioida, mutta läheskään joka suutarilla ei ole laitteita sitä varten, eikä se kopion tekeminen varmaan ihan halpaa ole, joten harva opiskelija sellaista alkaisi yrittämään. Ja entäs jos sinä olisit yllättänyt varkaan asunnostasi? Huoltomies voi sentään keksiä jonkun tekosyyn, mutta joku random tyyppi ei.

[/quote]

Miten nuo uskaltaa opiskelija-asunotihin mennä. Kahden opiskelijan äitinä olen huomannut päivien olevan hyvin epätasaisia ja saattaa olla äkillisiäkin muutoksia tai jaksojen vaihtuessa on päiviä, ettei oppilaitoksessa ole mitään. Aika rohkeaa luottaa siihen, että ei asunnossa ei olisi ketään. Opiskelija-asuntoloissa on oikeastaan aina jossain asunnossa joku paikalla. 

Kyllä noita varkaita on, jotka ottavat vain jotain. Veljeni synttäreiden jälkeen oli hänen asunnostaan kadonnut puhelin. Hänen saamaan kuoria oli tutkittu, mutta niistä oli rahat jo silloin poistettu. Mitään muuta ei ollut hävinnyt kuin puhelin, joten jotain kevyttä oli vain huomaamattomasti viety. Ovi oli ollut lukossa, joten jollain oli ollut sopiva avain. Rahojakin on voitu viedä sen verran, että katoamista ei  heti huomattaisi. Veljeni kohdalla epäillään kyllä, että kyseessä on ollut joku tuttu, joka tuli alunperin etsimään rahoja ja ap:n tapauksessa kyseessä voi myös olla tuttu, joka tietää ap:n liikkeet ja osaa murtohommat. Ei ne taitavat murtautujat mitään jälkiä jätä. 

Vierailija
15/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en epäile siivoojaa tai huoltomiestä. Olen itse tehnyt siivoojan hommia ja silloin on tilaisuuksia varastaa aivan koko ajan. Mutta tuskin kukaan on niin tyhmä, että ottaisi sen riskin, vaikka kävisikin mielessä. Suurin osa vakiosiivoojista kuitenkin näkee vain oman työnsä ja tekee sen. Sama pätee huoltomiehiin. Omaankin opiskelijakämppään tuli huoltomiehiä tällä viikolla, mutta olin kotona. Jos en olisi ollut, olisivat tulleet yleisavaimilla. Jonkun varkauden siinä tapauksessa olisin huomannut heti.

Miten sinulle ei ole tullut mieleen, että varas olisi joku "kaverisi"?

Vierailija
16/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo huoltomies tai siivooja ois kyllä siinä mielessä todennäköinen että jos ne tulis kämppään ja siellä ois joku, niin voisivat vain tuumata tulleessa tarkastamaan jotain vahingossa väärään asuntoon. Mulla ei kyllä asu täällä ketään tuttuja, kun ne asuu satojen kilometrien päässä. Uusiin ihmisiin en vielä niin hyvin ole tutustunut että ne mua seuraisi, luulisin. Muistin että mullahan on muuten edellisen asukkaan nimi ja numerokin sähköpostissa tallessa, kun sain sen jotta voin sopia muuttojutuista, mutten sitten koskaan soittanut. Se näyttää asuvan yhä tässä kaupungissa, on oikeustieteiden opiskelija. Oiskohan sellainen niin epärehellinen? Toisaalta ne saattaa tietää kaikki tuollaiset avainten kopioimisaikojen päättymiset yms. aika tarkkaan.

Mitenköhän tätä asiaa lähtisi selvittämään yksin niin että ei joudu maksamaan mitään lukkojen sarjoitusta, kun ei ole minun vikani enkä ole avaimia hukannut tai antanut kellekään

-ap

Vierailija
17/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:22"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:14"]

[/quote]

Miten nuo uskaltaa opiskelija-asunotihin mennä. Kahden opiskelijan äitinä olen huomannut päivien olevan hyvin epätasaisia ja saattaa olla äkillisiäkin muutoksia tai jaksojen vaihtuessa on päiviä, ettei oppilaitoksessa ole mitään. Aika rohkeaa luottaa siihen, että ei asunnossa ei olisi ketään. Opiskelija-asuntoloissa on oikeastaan aina jossain asunnossa joku paikalla. 

[/quote]

Tota mä just tarkoitin. Opiskelijat voi olla kotona ihan mihin aikaan tahansa, joten sen varkaan olisi pitänyt tyyliin olla kytiksellä jossain odottamassa, että milloin Ap asunnosta poistuu. Huoltomies voi sen sijaan mennä "vahingossa" väärään asuntoon, jos on "lukenut paperista väärin". Ei myöskään voida niin helposti yhdistää mahdolliseen rikokseen, jos kuljetaan jollain yleisavaimella. Sen sijaan avaimen kopioinut on todennäköisesti entinen asukas tai joku hänen tuttunsa.

Vierailija
18/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka auttoi sinua muutossa?

Vierailija
19/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 18:39"]

Kuka auttoi sinua muutossa?

[/quote]

Oma isä

-ap

Vierailija
20/26 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 17:41"]

No just. En kyllä ala maksamaan enää mitään lukkojen sarjoitusta, kun se ei ole minun vikani jos joku on antanut avaimen jollekin. Ja ei mulla ois edes rahaa maksaa sellaista, just menetin 350e ja säästöjä on enää 300e ja ainoa tulo on opintotuki. Pitää sitten vissiin vaihtaa vain kaikessa hiljaisuudessa kämppää...

-ap

[/quote]

Täh? Eihän sun sitä sarjoitusta tarvitse maksaa!!! Ja haloo, kämpän vaihto se takuuvuokrineen vasta maksaakin. Taidat olla trolli.... Ensin säilytät käteistä kotona etkä pankkitilillä, et huomaa jos puolet häviää, etkä ymmärrä saamiasi selkeitä neuvoja....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi