Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en jaksa, eläkeikään aikaa vielä vähintää 7 vuotta

Vierailija
13.09.2021 |

Olen uupunut ja työelämää on runsaasti takana. Olen 58 ja alin eläkeikäni on 65, mutta vavoite-eläkeikäni on lähemmäs 67 eli silloin saan täyden eläkkeen. 65-vuotiaana minulla maksetaan huonompaa eläkettä eli täyden eläkkeen saan noin 67-vuotiaana.

Pakko vaan jaksaa, vaikka mieluusti jäisin jo eläkkeelle.

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattele, ysärillä meidän ikäiset 58-vuotiaat pääsi eläkeputkeen. Muistan sen kuin eilisen päivän, kun yksi työkaverini riemuitsi potkujaan!

Tuossa oli kyllä sellainen miina että pienen tehdastyöpalkan vajaaksi jäävällä eläkkeellä kitkutteleminen ei ollutkaan niin hauskaa. Näiden eläkeputkilaisten eläke on tonnin luokkaa ja jopa alle.

Vierailija
42/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vielä 25 vuotta. Fyysisesti raskas työ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäryhmäsi sentään pääsee eläkkeelle. Työeläkesysteemissä on satojen miljardien vaje, joten se kaatuu sataprosenttisella varmuudella.

Syntyvyyden romahtaminen ja korkojen pysyvä jämähtäminen nollaan sinetöivät systeemin kohtalon.

Tämäkään hirviö ei ole todellinen ja se katoaa, kun laittaa valot takaisin päälle.

Työeläkejärjestelmän karmea tila selviää parhaiten, kun laittaa tietokoneen päälle ja surffaa Tilastokeskuksen sivuille. Sieltä löytyy faktaa vastuuvelasta ja sijoituksista. Ammottava satojen miljardien aukko pitäisi paikata keräämällä tulevaisuudessa enemmän eläkemaksuja kuin mitä eläkkeitä maksetaan. Mahtaako onnistua?

Suomen julkisen sektorin velat:

245 076 050 753,80 euroa

Suomen julkisen sektorin varat:

378 458 685 850,72 euroa

Tällä hetkellä varat kasvavat nopeammin kuin velat.

Sinun osuutesi nettovarallisuudesta (varat, joista vähennetty velat):

24 362,12 euroa.

Noista luvuista puuttuu se olennaisin erä, työeläkejärjestelmän vastuuvelka, taitaa olla yli 500 mrd. Se tarkoittaa niiden tulevien eläkkeiden nykyarvoa, jotka tähän hetkeen mennessä kertyneistä maksuvelvotteista tulee. Valtion velka on vain runsaat 100 mrd - sille voi nauraa pilkallisesti.

Vierailija
44/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestä tuo työaikasi niinkuin mies! Sitten pääset meidän autuaitten joukkoon! Eläke tulee säännöllisesti kerran kuussa tilille ja sen eteen ei enää tarvitse tehdä yhtään mitään.

Vierailija
45/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähän pääset aikasin. Mulla 67v se alin mahdollinen, mutta vasta 70v sellainen eläke että jotenkin ehkä pärjää. Joten siihen asti jaksettava painaa. 31 työvuotta takana ja 22 työvuotta edessä. Loistavaa !

Laskin nopeasti, että olet 45-48-vuotias. Olet aloittanut työurasi siis 14-17 vuotiaana. Jännä, että tulloin on palkattu alaikäisiä kokopäivätöihin ympärivuotiseen työhön. Missä välissä olet opiskellut? Muistelen, että minun isäni on joutunut käymään ammattikoulun ja hän täytti tänä vuonna 66 vuotta. Vai lasketko työurasi alkaneen jostain kesätyöstä?

Vierailija
46/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tämä aika ja ikä vakavasti nyt. Nyt olet vielä sopivasti terve ja voimissasi ja kuntoilemiseen ja tansseihin ja rientoihin ynnä kaikkeen mahdolliseen virkeä. Kun olet täyttänyt 68 alkavat vaivat, ne tulevat kutsumatta ja silloin mietit entisiä hyviä aikoja.

Elä nyt täysillä ja sitten jaksat istua ja katsoa tv tai räplätä internettiä.

Kokent tietää tämän iän.

Sinun iässäsi en edes ajatellut eläkkeelle pääsemistä, onhan ne rahat tienattava eläkkeeseen.

Vierailija
47/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele, ysärillä meidän ikäiset 58-vuotiaat pääsi eläkeputkeen. Muistan sen kuin eilisen päivän, kun yksi työkaverini riemuitsi potkujaan!

Tuossa oli kyllä sellainen miina että pienen tehdastyöpalkan vajaaksi jäävällä eläkkeellä kitkutteleminen ei ollutkaan niin hauskaa. Näiden eläkeputkilaisten eläke on tonnin luokkaa ja jopa alle.

Paljonko NETTO eläke tulee olemaan? Minulla on 1600 euroa koko elämäntyöstä.Miten teillä ja mihin suurin osa nettoeläkkeestä menee?

Vierailija
48/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen yliopistossa 50- vuotiaana töiden ohella ja yritän varmistaa jaksamiseni sillä, että opintojen jälkeen pääsen päivätöihin. Yli 20 vuotta kolmivuorotyötä riittää jo.

Vierailija
49/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäryhmäsi sentään pääsee eläkkeelle. Työeläkesysteemissä on satojen miljardien vaje, joten se kaatuu sataprosenttisella varmuudella.

Syntyvyyden romahtaminen ja korkojen pysyvä jämähtäminen nollaan sinetöivät systeemin kohtalon.

Tämäkään hirviö ei ole todellinen ja se katoaa, kun laittaa valot takaisin päälle.

Työeläkejärjestelmän karmea tila selviää parhaiten, kun laittaa tietokoneen päälle ja surffaa Tilastokeskuksen sivuille. Sieltä löytyy faktaa vastuuvelasta ja sijoituksista. Ammottava satojen miljardien aukko pitäisi paikata keräämällä tulevaisuudessa enemmän eläkemaksuja kuin mitä eläkkeitä maksetaan. Mahtaako onnistua?

245 076 050 753,80 euroa

378 458 685 850,72 euroa

24 362,12 euroa.

Valtion velkaantumisella, eläkepommilla ja kestävyysvajella pelotellaan jatkuvasti, ikäänkuin varallisuudella ei olisi mitään väliä. Mikä tahansa yritys, joka huomioisi vain velat eikä lainkaan varojaan, aiheuttaisi lähinnä hilpeyttä ja myötähäpeää.

Nuo on se keppi, jolla kansa pidetään kurissa ja nuhteessa.

Työeläkesysteemin osalta tehdään yleensä toisin, jos se julkiseen sektoriin lasketaan. Sijoitukset luetaan julkisiin varoihin. Eläkevastuita ei lasketa julkisiin velkoihin.

Jos kaikki tähän mennessä kertyneet velvoitteet maksaa Suomen työeläkkeitä sälytettäisiin jollekin globaalille vakuutusjätille, sille pitäisi maksaa vähintään eläkevastuiden nykyarvon verran. Ne vastuut olivat 800,5 mrd jo v 2018. Luku löytyy Tilastokeskuksen nettisivulta, julkaistu 29.4.2021. Laskelma on tehty kahden prosentin reaalikorolla, mikä vaikuttaa aika korkealta negatiivisten korkojen maailmasss. Alemmalla korolla laskien vastuu olisi tietysti isompi.

Tuossa on se varsinainen kestävyysvaje.

Vierailija
50/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

245 076 050 753,80 euroa

378 458 685 850,72 euroa

24 362,12 euroa.

Noista luvuista puuttuu se olennaisin erä, työeläkejärjestelmän vastuuvelka, taitaa olla yli 500 mrd. Se tarkoittaa niiden tulevien eläkkeiden nykyarvoa, jotka tähän hetkeen mennessä kertyneistä maksuvelvotteista tulee. Valtion velka on vain runsaat 100 mrd - sille voi nauraa pilkallisesti.

Sori, oli yli 800 mrd.

Vierailija
51/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 52v, fyysisessä työssä. Tiedän, etten ikinä jaksa nykyisessä työssäni eläkeikään asti. Ei kukaan työkavereistanikaan ole pystynyt siihen vaan kaikki jäävät aiemmin pois. Fysiikka ei vain kestä.

Lisäksi vaikka kuinka tekisin töitä eläkeikään asti niin eläkkeeni ei nousisi takuueläkettä isommaksi, ei lähellekään takuueläkettä. Toisin sanoen, minulla ei oikein ole motivaatiota edes olla työssäni eläkeikään asti, koska saan takuueläkkeen joka tapauksessa.

Olen matalapalkka-alalla ja aikoinaan pitkään poissa työelämästä lasten takia.

Vierailija
52/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo on mahdollista? Suuret ikaluokat ovat jo paljolti hautausmaalla ja loput eläkkeellä, joten eläkeläisten määrä kääntyy laskuun mutta eläkerahastojen varat vain jatkavat kasvuaan. Myös itse kassat vakuuttavat rahoituksen olevan kestävällä pohjalla, vaikka nuorten ikäluokat tulevatkin elämään reilusti pidempään kuin nyt eläköityvät.

Eipä se eläkeläisten määrä käänny laskuun, sillä elinikä pitenee. Lisäksi keskimääräinen eläke nousee nopeammin kuin keskimääräinen palkka, sillä uudet, alkavat eläkkeet ovat keskimäärin korkeampia kuin kuolemaan päättyvät eläkkeet.

Vierailija
53/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekin 58v. Olen työttömänä ja aion keplotella ansiopäivärahalla, välissä 6kk: n pätkä töitä. 62 vuotiaana pääsee lisäpäiville. Ikäisemme on viimeinen ikäluokka, joka pääsee lisäpäiville.

Minä vuonna olet syntynyt?? Pääseekö oikeasti lisäpäiville 62 v?? Oikeesti? Sehön olisi aivan mahtavaa jos tönä vaan on totta!

Voit saada omavalmentajan ja pääset 2 viikon työnhakukurssille. Kuten niin moni 58-vuotias. Yrittävät nykyään kaikkensa että työllistyy.

Vierailija
54/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin viisipäiväiset viikot ja teen vain osa-aika työtä. Tässä iässä jo hyvä alkaa pikku hiljaa himmailemaan, kun ei ole asuntovelkaa, eikä elatusvelvollisuutta.

N54

Minun virallinen eläkeikäni oli 65 v. mutta päätin ruveta vuosia aiemmin eläkkeelle. Siinä menettää tietenkin eläkkeestä, minun kohdallani se oli 18%. Mutta se on vain laskutoimitus ja viivan alla näkee paljonko euroja jää käytettäväksi. En ikinä ajatellutkaan, että tekisin töitä 65 vuotiaaksi asti. Jos tekee 35-40 vuotta duunia kyllä siitä jää sopivasti sijoitettavaksi, ei tarvitse odotella virallista eläkkeelle pääsyä. 

Vierailija
55/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 52v, fyysisessä työssä. Tiedän, etten ikinä jaksa nykyisessä työssäni eläkeikään asti. Ei kukaan työkavereistanikaan ole pystynyt siihen vaan kaikki jäävät aiemmin pois. Fysiikka ei vain kestä.

Lisäksi vaikka kuinka tekisin töitä eläkeikään asti niin eläkkeeni ei nousisi takuueläkettä isommaksi, ei lähellekään takuueläkettä. Toisin sanoen, minulla ei oikein ole motivaatiota edes olla työssäni eläkeikään asti, koska saan takuueläkkeen joka tapauksessa.

Olen matalapalkka-alalla ja aikoinaan pitkään poissa työelämästä lasten takia.

Muualla ulkomailla kotona olevan eläkkeen maksaa työssäkäyvä puoliso. Siis eläkkeet tasataan.

Onko tämä puoli jäänyt suomalaisten emanssinaisten kohdalla hoitamatta.

Toisaalta kuvittelen, että suomalaiset naiset ovat töissä suurimmalta osalta.

Ja jos ei ole töissä ottakaa se VAPAAEHTOINEN (ei tarkoita huutamista) eläkkeen perusmaksu edes osaksenne.

Vierailija
56/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lopputili ja ala elää yhteiskunnan varoilla. Samalla teet hyvän työn. Joku työtön työtä haluava saa työpaikkasi.

Vierailija
57/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Eläkerahastot ja eläkeyhtiöt nyt on yleistä jo miinus-säästöt. Kun on liikaa rahaa tilillä niin siitä sakotetaan, kai se koskee eläkerahastojakin.

Vierailija
58/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja neuvoksi nuorille. Alkakaa sijoittamaan ja säästämään.

Kituuttakaa nuoruus ja keski-ikä. Ehtii sitten rollaattorilla hurautella ostelemaan harraste vehkeitä.

Vierailija
59/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta. 

N21

Ihan varmaan jotain kiinnosttaa. Ei kaikki ole 21-vuotiaita. Meitä on joka jonoon. Ap esimerkiksi kärsi burnoutin 30-vuotiaana ja se kyllä laittoi ajattelemaan asioita eli tätäkö tämä elämä on sitten oravapyörässä olemista eläkeikään asti. On tässä ollut vuosia aikaa miettiä tätä.

Vierailija
60/91 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota lopputili ja ala elää yhteiskunnan varoilla. Samalla teet hyvän työn. Joku työtön työtä haluava saa työpaikkasi.

No kun mun alle ei riitä muutenkaan työntekijöitä. Nytkin on palkattu mua vanhempia, jotka puhuvat olevansa putkessa.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä