Työkokeilu kauppaan? Onnistuuko? Sieltähän on mahdoton saada kokoaikatyötä!
Ja kokoaikatyö on se päämäärä.
Kokemuksia.
Hoitoalalle en lähde.
Kommentit (8)
Kaupoissa varmaan puolet on kokeilijoita...
Ruokamarketeissa on jo nykyisellään ihan tarpeeksi henkilöitä, jotka eivät tiedä asioista yhtään mitään, eli jos heiltä kysyy tuotekattauksesta jotain, on vastaus pääsääntöisesti tämä "en tiiä, olen vain hyllyntäyttäjä tai muuten vaan pakotettu olemaan täällä", varmaan lähes jokainen kaupan työntekijä on joku TE-toimiston pakottama reppana, joka raahautuu sinne joka aamu ihan vaan siksi, kun on pakotettu. Mitään hyötyä ei tällaisista ole!
30-tuntia kaupassakin on liikaa, saati kokoaikatyö. Bye, bye vapaat illat ja viikonloput, jos sellaisia halusit viettää.
Miksei onnistuisi? Kirjaat vaan työllistymissuunnitelmaasi työkokeilun. Saat itse valita ilmoitetuista työkokeilupaikoista.
Näin ainakin minulla, valitsin marketin, muihin ei tietotaito (tämä pirun tietokone) tai mielenkiinto riittänyt. Työhistoriassa pitkä pätkä kaupassa. Luulin, että tuota kautta työllistyisin edes osa-aikaiseksi :(
Puoli vuotta hyllytystä 9 €:n kulukorvauksella ja lounasedulla + tietysti ansiosidonnainen.
Hyvää: säännöllinen päivärytmi lounaineen.
Huonoa: työnohjaus olematonta, kuitenkin odotettiin että teen saman työn kuin vakihenkilöt. Tosin tein sen paremmin kuin vakinaiset, jotka lusmuilivat varastossa (esim. yhden ainoan hinnan "etsimiseen" saattoi mennä puoli tuntia) ja muutenkin työtahti oli kuin hidastetussa filmissä. Minun työmoraalillani en tuohon pystynyt.
Tunsin huonoa omaatuntoa siitä, että vein palkallisen työpaikan joltain sitä todella tarvitsevalta, mutta eiväthän firmat palkkaa vakinaisia, kun voivat käyttää kokeilijoita ilmaisena työvoimana.
Kaikenmaailman työkokeiluhuuhaa on todellisuudessa myrkyttänyt työmarkkinat. Ketään ei enää kohta palkata, kun jonosta voidaan pakottaa ihminen uhkailemalla karensseilla ja painostuksella näihin ns. ilmaistöihin, jotka eivät edes ole laillisesti "työsuhteita". S***tanan syöpä jonka idioottipäättäjät/ työministeriö ym. ovat lanseeranneet työelämään syövyttämään työntekijöiden oikeuksia ja ihmisoikeuksia.
Miksi kukaan menisi työkokeiluun? Ei sinne ole pakko mennä. Hakekaa edes palkkatukihommia, jos jonnekin haluatte.
Vierailija kirjoitti:
Kaikenmaailman työkokeiluhuuhaa on todellisuudessa myrkyttänyt työmarkkinat. Ketään ei enää kohta palkata, kun jonosta voidaan pakottaa ihminen uhkailemalla karensseilla ja painostuksella näihin ns. ilmaistöihin, jotka eivät edes ole laillisesti "työsuhteita". S***tanan syöpä jonka idioottipäättäjät/ työministeriö ym. ovat lanseeranneet työelämään syövyttämään työntekijöiden oikeuksia ja ihmisoikeuksia.
Toinen syöpä on vuokrafirmat. Ennen sai firmoista selkeästi määräaikaisia duuneja. Jos sopimuksessa luki että puoli vuotta, se oli varmasti puoli vuotta sillä määräaikainen on aina määräaikainen ja sitoo molempia osapuolia yhtä lailla. Vuokrafirmasta kun sanotaan että kuusi kuukautta, se voi olla mitä vaan välillä yksi päivä-puoli vuotta. Ei sido ketään mitenkään. Olen todistanut tapauksia missä vuokratyöntekijä on tullut matkan takaa töihin, työpaikalla ilmeneekin että hänet on pantu pihalle, kukaan ei vaan ole muistanut ilmoittaa. Sitten ihmetellään ettei ihmisille nämä pskapätkät kelpaa. Firmoilla ei ole muka varaa maksaa kunnon palkkoja mutta on varaa maksaa välistä vetäville vuokrafirmoille niin paljon että näitä parasiitteja nousee kuin sieniä sateella kun on niin hyvää bisnestä tää työntekijöiden trokaaminen.
En usko, että onnistuu.
Tässä maassa on niin paljon ilmaisen työn muotoja, että niitäkin paikkoja on todella vaikea saada.