Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ADHD ja Asperger; mitä yhteistä, mitä eroa?

Vierailija
24.10.2014 |

Useinhan noista puhutaan samassa yhteydessä, mutta mitkä ovat merkittävimmät erot? Assit ovat kai sisäänpäinkääntyneempiä?

Kommentit (130)

Vierailija
41/130 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:43"]

Jaa mitä sillä tiedolla sitten tekee? Minäkin varmaan voin sitten olla asperger. Mitä minä sillä tiedolla tekisin? Minulla ei ole sille eikä aspergerille mitään käyttöä.

[/quote]

Toisilla meistä on se hyöty että saadaan oikea lääkitys ja päästään kunnolla opiskelemaan.

[/quote]

Ja nytkö niitä  asperger lääkkeitä sitten onkin? :) Vielä hetki sitten ei ollut.

Vierailija
42/130 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:47"]

Jaa mitä sillä tiedolla sitten tekee? Minäkin varmaan voin sitten olla asperger. Mitä minä sillä tiedolla tekisin? Minulla ei ole sille eikä aspergerille mitään käyttöä.

[/quote]

Toisilla meistä on se hyöty että saadaan oikea lääkitys ja päästään kunnolla opiskelemaan.

[/quote]

Ja nytkö niitä  asperger lääkkeitä sitten onkin? :) Vielä hetki sitten ei ollut.

[/quote]

Aspergeriin liittyy joskus myös tarkkaavaisuushäiriöitä ja siihen on hyvät lääkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/130 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 19:58"]

Ei assit välttämättä ole sisäänpäinkääntyneempiä, mutta sosiaaliset tilanteet on heille vaikeampia. Halu voi siis olla suurikin, kykyjen hankinta on tuskan ja työn takana. Adhd taas voi olla hyvinkin sosiaalisesti lahjakas. Adhd:n ongelmissa taas painottu se keskittymisvaikeus ja kinesstettiisyys. 

Tosiasia kuitenkin on, että useimmilla, joilla on jompikumpi diagnoosi, löytyy vähintään piirteitä siitä toisestakin.

[/quote]

Olet väärässä, ei kaikilla adduilla ole piirteitä aspergerista. Ja asseilla ei välttämättä ole yhtään keskittymiskyvyttömyyttä, usein jopa päinvastoin ovat hyvinkin uppoutuvaisia varsinkin omaan kiinnostuksen kohteeseensa. Esim. oma as-poikani ei ole tippaakaan adhd-piirteinen.

mutta toki, ihmisellä VOI olla molemmat tai piirteitä toisesta. Mutta ei siis kaikilla, ei edes useimmilla.

Vierailija
44/130 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
45/130 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
46/130 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:11"]

Erilaiset oireet. Joissain ADD-tyypeissä voi olla hyvin samantapaisiakin oireita kuin Aspergerissa. Nämä häiriöthän aiheutuvat samojen aivoalueiden ongelmista, näkyvät aivokuvissa.

[/quote]

Eivät näy aivokuvissa.

[/quote]Näkyväthän, ja eräiden aivoauleiden ulkoisina poikkeamina.

[/quote]

Eivät näy, eikä aivokuvausta käytetä diagnosoinnissa kuin korkeintaan sulkemaan pois jotain aivovammoja.

Autismikirjossa on todettu aivokuvantamisella, että autistisen ihmisen aivot TOIMIVAT eri tavalla, esim. aistiärsykkeigä prosessoidaan autistisen henkilön aivoissa eri tavoin.

Mutta tavallisissa, staattisissa aivokuvissa ei noita toiminnallisia eroja näe. Saati sitten, että aivot olisivat rakenteellisesti erilaisia.

Luulenpa, että olen tästä kinannut kanssasi ennnenkin, ja soisin, että vihdoinkin tarkistaisit nuo huuhaatietosi netistä ja lopettaisit paskanpuhumisen.

Vierailija
47/130 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No minulle oli hyvin tärkeä tietää, ettei minussa ole vikaa, etten ole vääränlainen vaan vain erilainen. Etten ole mikään kummajainen, vaan asperger ja meitä on muitakin.

Vierailija
48/130 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaiset oireet. Joissain ADD-tyypeissä voi olla hyvin samantapaisiakin oireita kuin Aspergerissa. Nämä häiriöthän aiheutuvat samojen aivoalueiden ongelmista, näkyvät aivokuvissa.

Vierailija
49/130 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoitan soppaa ja totean terveydenhuoltoalan työntekijänä monien nyky aspergerien ja adhd-ihmisten ongelmana olen yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, mikä myöskin aiheuttaa noita hikoomisia, ahdistumisia sosiaalisista tilanteista, ennen kaikkea levottomuutta, univaikeuksia jne.

Vierailija
50/130 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:29"]

Muistaisin kuulleeni jostakin, että suurimmalla osalla Asperger-henkilöistä on piirteitä myös ADD:stä, vaikkakaan ei aina diagnoosiin asti.

[/quote]

Itseasiassa tourette, asperger sekä adhd kulkevat käsikädessä eli hyvin usein jos ihmisellä on vaikkapa asperger niin hänestä löytyy myös adhd sekä tourette piirteitä

Vierailija
51/130 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

81, totta, ja monet myös masentuvat. Mistähän johtuu...

Sinänsä aspergeriin liittyy jo pienilläkin lapsilla univaikeuksia, ei johdu ahdistuneisuudesta, vaan mm. Melatoniinintuotannon puutteista, moni syökin lapsesta lähtien melatoniinia. Mutta joo, voi univaikeudet johtua toki myös ahdistuneisuudesta, mutta niitä on muös siitä riippumatta, ainakin asseilla.

Vierailija
52/130 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:45"]

Muistaisin kuulleeni jostakin, että suurimmalla osalla Asperger-henkilöistä on piirteitä myös ADD:stä, vaikkakaan ei aina diagnoosiin asti.

[/quote]

Itseasiassa tourette, asperger sekä adhd kulkevat käsikädessä eli hyvin usein jos ihmisellä on vaikkapa asperger niin hänestä löytyy myös adhd sekä tourette piirteitä

[/quote]

Mä pudottaisin pois sanan "hyvin". Olen vuosia osallistunut aktiivisesti aspergerseuran toimintaan, ja oma arvioni on, että noin kolmanneksella asseista on liitännäisdiagnoosi. Ei siis edes enemmistöllä.

omalla lapsellani on as ja motoriikan erityisvaikeudet, ei tourettea eikä adhd:tä.

Vierailija
53/130 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:14"]Olen addi. Minusta ero addilla ja assilla on kuin yöllä ja päivällä. Addina sosiaalisuus, ilmeiden  ja eleiden tulkinta, ystävyyksien ylläpitäminen on helppoa. Eivät kaikki addit ole sosiaalisesti taitavia, mutta harva assi on. Addina haasteena on kyvyttömyys keskittyä. Ajatukset juoksevat usein molemmilla nopeasti, mutta assit osaavat suodattaa ja kanavoida ne paremmin. Ystäväni on assi, tyypillisen musta-valkoinen ilmaisultaan ja töksähtelevä. Tuntuisi oudolta jos joku sekoittaisi meidät, koska minä luovin sujuvasti juuri ne tilanteet, joissa luonteitamme arvioitaisiin. 
[/quote]

Tuntemallani Add ihmisellä oli joskus vaikea tunnistaa toisen ihmisen ilmeistä tunteita.

Vierailija
54/130 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:11"]

[/quote]

Eivät näy aivokuvissa.

Vierailija
55/130 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 23:14"]Olen addi. Minusta ero addilla ja assilla on kuin yöllä ja päivällä. Addina sosiaalisuus, ilmeiden  ja eleiden tulkinta, ystävyyksien ylläpitäminen on helppoa. Eivät kaikki addit ole sosiaalisesti taitavia, mutta harva assi on. Addina haasteena on kyvyttömyys keskittyä. Ajatukset juoksevat usein molemmilla nopeasti, mutta assit osaavat suodattaa ja kanavoida ne paremmin. Ystäväni on assi, tyypillisen musta-valkoinen ilmaisultaan ja töksähtelevä. Tuntuisi oudolta jos joku sekoittaisi meidät, koska minä luovin sujuvasti juuri ne tilanteet, joissa luonteitamme arvioitaisiin. 
[/quote]

Tuntemallani Add ihmisellä oli joskus vaikea tunnistaa toisen ihmisen ilmeistä tunteita.
[/quote]

Hän oli muuten sosiaalisesti taitava kuitenkin. Ylikeskittyi itseään kiinnostaviin asioihin ja muuta oli vaikea pitää kasassa.olen miettinyt oliko tuo kasvojen ilmeiden tunnistamisen vaikeus oire jostsin muusta.

Vierailija
56/130 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:45"]

[/quote]

[/quote]

Mä pudottaisin pois sanan "hyvin". Olen vuosia osallistunut aktiivisesti aspergerseuran toimintaan, ja oma arvioni on, että noin kolmanneksella asseista on liitännäisdiagnoosi. Ei siis edes enemmistöllä.

omalla lapsellani on as ja motoriikan erityisvaikeudet, ei tourettea eikä adhd:tä.

[/quote]

Aivan, tuon hyvin sanan voisikin pudottaa pois nyt kun luin kirjoitukseni uudestaan

Piirteitä voi olla mutta ne eivät välttämättä ole ollenkaan häiritseviä tai silmäänpistäviä, näin minulle selitettiin oman lapseni tutkimuksissa monesti. Silloin keskitytään vain siihen jonka oireet ovat huomattavat ja häiritsevät.

Vierailija
57/130 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 täsmentää, että tavallisissa aivokuvissa on voitu erottaa ns. valkean aineen määrässä ja aivokurkiaisen koossa eroja normaali-ihmisillä ja autisteilla, mutta koska nyt puhutaan aspergereista eli lievästi autistisista ihmisistä, moisia eroja ei aivokuvissa näy. Erot havaittaisiin toiminnallisessa kuvantamisessa, ei tavallisissa aivokuvissa.

Vierailija
58/130 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mulla on assimies, jonka assius hoksattiin silloin kun koko oireyhtymä tuli joskus 90-luvun puolivälissä Suomessa tunnetuksi Suomeksi. Mun mieheni on on oikeastaan huippu kaikessa mihin tosissaan ryhtyy. Olen vakuuttunut että hän on kohonnut työelämässä todella korkeaan asemaan juuri as-piirteittensä ja niihin liittyvien erityislahjakkuuksien ansiosta. Hänellä on hämmästyttävän hyvä keskittymiskyky ja hän on erittäin looginen ajattelussaan.

Vierailija
59/130 |
25.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 09:50"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:48"] Pojallani on add (myös keskittymishäiriötä, ääniyliherkkyyttä ja autismin piirteitä). Työssäni koulunkäynninohjaajana myös autan näitä lapsia päivittäin. Teille jotka väitätte, että nämä ovat keksittyjä diagnooseja, voin kertoa ettei todellakaan pidä paikkansa. Osa näistä voidaan todeta konkreettisesti neurologisilla testeillä. Mikäli en näitä lapsia luokassa auttaisi, heidän oppimisestaan ei tulisi juuri mitään (tai muidenkaan, koska häiritsevät). Väitteenne ovat aivan absurdeja. Sama asia olisi jos teillä olisi jalka poikki, johon minä toteaisin että, höpsis se mitään poikki ole, pistä juoksuksi vain! [/quote] Siinä taas jonninjoutava sosiaalipuolen kuluerä. Ennen kun opettajilla oli vielä oikeus pitää kuri ja järjestys luokassa mitään tällaista ongelmaa ei ollut eikä mitään koulunkäynninohjastajia opettajan lisäksi tarvittu. Kaikkein tyhmimmät tosin potkaistiin apukouluun. [/quote] olen pahoillani, mutta en todellakaan koe olevani ylimääräinen kuluerä. Apukoulut yms laitokset ovat se viimeinen vaihtoehto, vain äärimmäisissä tapauksissa. Mielestäni on vain järkevää että myös näille lapsille suodaan mahdollisuus normaaliin oppimisympäristöön. Apukrinoilla on tarkoitus saada nämä lapset pikkuhiljaa oppimaan normaalisti, ja heistä saadaan "ihan normaaleja yhteiskunnan jäseniä" (kuka sen normin määrittää?). He oppivat elämään diagnoosinsa kanssa. He eivät todellakaan ole tyhmiä tai älyllisesti jälkeenjääneitä, typerää väittää tuollaista. Totta on, että opettajat eivät saa enää pitää kuria samalla tavalla kuin ennen. On kuitenkin tärkeää, ettet sekoita huonoa käytöstä ja neurologista ongelmaa keskenään. Jos sinun lapsellasi olisi esim adhd, tahtoisitko että häntä pyrittäisiin auttamaab normaalissa kouluympäristössä, vai että hänet suljettaisiin laitokseen? Niimpä.

[/quote]

Tärkeintä on että normioppilaat saavat opiskella rauhassa. Jos ei nykykoulussa normaalissa kouluopetuksessa edes pärjää ilman ohjastajia niin tuskinpa kovin auvoinen tulevaisuus on odotettavissa. Huono käytös on huono käytös (teko)syistä riippumatta.
Ja lapseni olen kasvattanut niin hyvin pienestä pitäen ettei heillä ole mitään ADHD:tä tai muita henkisiä vajavuuksia ilmennyt.

Vierailija
60/130 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 21:28"]

Myös mulla on assimies, jonka assius hoksattiin silloin kun koko oireyhtymä tuli joskus 90-luvun puolivälissä Suomessa tunnetuksi Suomeksi. Mun mieheni on on oikeastaan huippu kaikessa mihin tosissaan ryhtyy. Olen vakuuttunut että hän on kohonnut työelämässä todella korkeaan asemaan juuri as-piirteittensä ja niihin liittyvien erityislahjakkuuksien ansiosta. Hänellä on hämmästyttävän hyvä keskittymiskyky ja hän on erittäin looginen ajattelussaan.

[/quote]

Se onkin monille aspergereille karu herätys, kun keskustelukumppani ei välttämättä toimi loogisesti. Täällä av:llakin voi aloitukseen vastata loogisesti, perustellen kantansa ja sitten tuleekin vastaan taas samoja argumentteja, jotka jo kumottiin logiikalla ja kunnolla perustellen. Se on välillä todella turhauttavaa, niin netissä kuin arjessakin :)