ADHD ja Asperger; mitä yhteistä, mitä eroa?
Useinhan noista puhutaan samassa yhteydessä, mutta mitkä ovat merkittävimmät erot? Assit ovat kai sisäänpäinkääntyneempiä?
Kommentit (130)
[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 00:00"]
Kun usein sanotaan, että addi on sosiaalisesti taitavampi kuin assi, niin onko teidän mielestänne sitten esim. jatkuva äänessä oleminen, päällepuhuminen jne, sitten loppujen lopuksi sitä sosiaalista taitavuutta?
[/quote]
Eivät ole kaikki additkaan sosiaalisesti taitavia, mutta hyvin harva assi on sitä oikeasti, se lukee ihan kriteereissäkin, että diagnoosia ei saa, ellei ole ongelmia sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.
Asperger-/Tourette-yhdistelmä saattaa myös muistuttaa hieman ADHD:ta.
Kun mulla todettiin adhd, osasin tulkita itseäni paremmin ja löysin assipiirteitäkin itsestäni. Olen sosiaalisesti ihan kohtuutaitava ja luen kai tunnetilojakin, mutta silti on joku erillisyyden tunne enkä ymmärrä ihmisten vaikuttimia ja reaktioita. Itse tunnen että mulla on voimakas teennäisyyspaljastin, joku toinen voi ajatella että olen vaan tosikko. Ongelmat ihmissuhteessa kasvavat mitä enemmän olen muiden kanssa tekemisissä. En pidä paljon kenestäkään ja rakastan olla yksin. Koti ja elämä on siivottu kaikesta mahdollisest häiriöstä ja ärsykkeistä koska se on onnen edellytys.
Itse en näe että addilla ja assilla on niinkään yhteistä, vaan että ne on saman janan eri ääripäitä.
Miksi meitä on täällä näin monta?
Kaikki assit eivät ole varsinaisesti erakoita tai sisäänpäinkääntyneitä, heiltä vain puuttuu oikeat keinot lähestyä ihmisiä ja tarvitsevat selvästi enemmän omaa aikaa kuin ihmiset yleensä.
Hyvin vaikea sanoa, kun jokainen em. ihminenkin on erilainen ja omanlaisensa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:06"]
Kumpainenkin hyviä keksintöjä! Tuovat mukavasti rahaa lääkefirmoille!
[/quote]
oikeastaan eivät. Aspergerin oireyhtymään kun ei käytetä minknäänlaista lääkitystä ja adhd:n lääkkeitä määrätään melko vähän ja niiden hinnasta suurin osa menee valtiolle, ei lääketehtaalle.
[/quote]
Näin.
[/quote]
Kunpa olisikin as-oireisiin joku lääke. Joskus haluaisin saada vähän turboahdettua tätä rajoitteista pään kapasiteettia :) laillisesti tietenkin. Älkää ehdottako alkoholia, sitä ei voi käyttää työpäivän aikana :)
Ei assit välttämättä ole sisäänpäinkääntyneempiä, mutta sosiaaliset tilanteet on heille vaikeampia. Halu voi siis olla suurikin, kykyjen hankinta on tuskan ja työn takana. Adhd taas voi olla hyvinkin sosiaalisesti lahjakas. Adhd:n ongelmissa taas painottu se keskittymisvaikeus ja kinesstettiisyys.
Tosiasia kuitenkin on, että useimmilla, joilla on jompikumpi diagnoosi, löytyy vähintään piirteitä siitä toisestakin.
Joitakin yhteisiä piirteitä on, mutta pääosin ongelmat ovat eri alueella; ADHD-henkilö on nopeatempoinen ja hänen on vaikea keskittyä yhteen asiaan kerrallaan, Asperger-henkilö puolestaan jäykempi ja hitaanpuoleinen, joka tekee mieluiten vain yhden asian kerrallaan, mutta sen sitten sitäkin huolellisemmin. Addi on myös sosiaalisesti taitavampi.
Yhteistä lienee toiminnanohjauksen ongelmat sekä vaikeus keskittyä asioihin, jotka eivät kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:14"]
[/quote]
Ja työllistää julkisen sektorin sosiaalisakkia mukavasti.
[/quote]
Kuinka aspergerit tai adhd:t työllistävät sosiaalipuolta?
[/quote]
Terapeutteja, psykologeja, koulunkäyntiavustajia, erityisopettajia nyt ainakin.
[/quote]
Ja aikuistuttuaan poliisia ja vankiloita
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:48"]
Pojallani on add (myös keskittymishäiriötä, ääniyliherkkyyttä ja autismin piirteitä). Työssäni koulunkäynninohjaajana myös autan näitä lapsia päivittäin. Teille jotka väitätte, että nämä ovat keksittyjä diagnooseja, voin kertoa ettei todellakaan pidä paikkansa. Osa näistä voidaan todeta konkreettisesti neurologisilla testeillä. Mikäli en näitä lapsia luokassa auttaisi, heidän oppimisestaan ei tulisi juuri mitään (tai muidenkaan, koska häiritsevät). Väitteenne ovat aivan absurdeja. Sama asia olisi jos teillä olisi jalka poikki, johon minä toteaisin että, höpsis se mitään poikki ole, pistä juoksuksi vain!
[/quote]
Siinä taas jonninjoutava sosiaalipuolen kuluerä. Ennen kun opettajilla oli vielä oikeus pitää kuri ja järjestys luokassa mitään tällaista ongelmaa ei ollut eikä mitään koulunkäynninohjastajia opettajan lisäksi tarvittu. Kaikkein tyhmimmät tosin potkaistiin apukouluun.
Mitenkäs kertoisin pienelle koululaiselle, joka tiedostaa erilaisuutensa, että olet vain luulotautinen ja tuo on muotia?
[/quote]
oikeastaan eivät. Aspergerin oireyhtymään kun ei käytetä minknäänlaista lääkitystä ja adhd:n lääkkeitä määrätään melko vähän ja niiden hinnasta suurin osa menee valtiolle, ei lääketehtaalle.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:00"]
ei eroa. luulotauteja molemmat
[/quote]
Hauska asenne. Mutta ei asperger ole mikään tauti. Itse näen aspergerin vain ripattuna versiona, jossa turha bullshitti on riisuttu ja jäljelle jääneet ominaisuudet on hiottu huippuunsa. Melkein kaikki maailman suuret keksinnöt on aspergerien keksimiä. Asperger on karkeasti sanottuna aivojen erilainen johdotus, ei mikään tauti tai sairaus.
Adhd:een en ota kantaa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 20:08"]
[/quote]
[/quote]
Näin.
Aspergerissa ja ADHD:ssa ei tosiaan ole ulospäin paljoa yhteistä, mutta sen sijaan ADD:ssä (periaatteessa sama asia kuin ADHD, mutta ilman hyperaktiivisuutta) ja Aspergerissa on paljonkin; monesti voi olla vaikea erottaa kumpi on kyseessä, ellei tapaus ole aivan ilmiselvä.
[/quote]
Ja työllistää julkisen sektorin sosiaalisakkia mukavasti.
Assi on riippuvainen rutiineista ja hänen on vaikea sietää muutoksia, addi puolestaan toivoo jatkuvaa vaihtelua, koska liian samanlaisina toistuvat asiat ovat niin yksitoikkoisia.