Tänään tv:ssä: Mira, 26, korjasi sukupuolensa mieheksi – katuu nyt päätöstään
Kommentit (963)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan varmasti jossain määrin miestyypilliset aivot. En osaa ollenkaan multitaskata, vaan keskityn yhteen asiaan kerrallaan. Olen varsin suoraviivainen ja ratkaisukeskeinen, enkä yhtään jaksa sellaista vellovaa pohdiskelua, joka ei johda yhtään mihinkään. Hahmotan hyvin matematiikkaa ja olen korjannut dieselmoottorin ihan pelkkää opaskirjaa tutkimalla. Palkkani on noin kaksi kertaa keskimääräisen miesten palkan verran, koska olen halunnut hyvätuloisen ammatin.
Lisäksi vihaan hameita ja käytän mekkoja vain isoissa juhlissa. Parhaiten viihdyn retkeilyvaatteissa. Korkokengät ovat minusta rikos naissukupuolta kohtaan.
Mutta. En ole ollenkaan trans. Olen täysin hetero, naimisissa, kahden lapsen äiti. Olin nuorempana tosi kaunis ja olen vielä keski-iässäkin hyvännäköinen. Pidän hiukseni pitkinä, tosin osittain myös siksi, että poninhäntä on helppo.
Onneksi en joutunut nuorempana kohtaamaan tällaista transihannointia mitä nyt viljellään. Olisi ollut paljon vaikeampi löytää tämä oma tapa olla nainen, jos ympäristö olisi heti ryhtynyt epäilemään koko naiseutta.
Ajattelin nuorena samaan tapaan, mutta ei ole olemassa erillisiä mies- tai naisaivoja. Aivosi ovat naisen aivot, koska ne ovat naisen kehossa.
https://amp.theguardian.com/science/2019/feb/24/meet-the-neuroscientist…
Eroja löytyy kyllä. Naisten aivot vastaanottaa ja käsittelee informaatiota enemmän mitä miesten aivot sillä molempien aivopuoliskojen välissä menee enemmän yhteyksiä mitä miehillä. Miehillä sitten taas yhteyksiä menee enemmän yhden aivopuoliskon sisällä josta tämä putkiaivoisuus termikin on syntynyt.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Itse näissä usein mietin, että kuinkahan suuri osa olisi sopeutunut elämään ilman korjausta, jos vaihtoehtoa ei olisi ollut. Ei varmasti 100%, mutta joku prosentti luultavasti.
Itse olen 1970-luvulla syntynyt, ja olin lapsesta asti poikamainen. Kotona sain rauhassa olla sellainen: halusin lyhyen tukan, ei hameita, leikein autoilla ja roboteilla, haaveilin "miesten ammateista". Koulussa sitten tuli kiusaamista ja sosiaalisia paineita siitä, että olin tyttö, mutta näytin pojalta enkä ollut edes kiinnostunut oikeista asioista. Minua ei huolinut kaverikseen ei tytöt eikä pojat, olin kummajainen. Ajoittain kiusattu, ajoittain vain yksin jätetty.
Minä kuitenkin vaan olin mitä olin, kun en muutakaan voinut. Harkitsin kyllä sitä, että yrittäisin miellyttää tyttöjä teeskentelemällä enemmän tyttömäistä, mutta ajatus tuntui väärältä. Enhän silloin kavereita saisi minä, vaan joku typerä näytelty hahmo. Teini-iässä ahdistus kasvoi ihan uusiin mittoihin. Inhosin kasvavia rintoja ja pyöristyvää lantiota. Inhosin sitä, miten naisiin suhtauduttiin yhteiskunnassa, inhosin sitä naisen osaa minkä näin kotipiirissäni. Että vaikka loisin minkä uran, olen silti ensisijaisesti lasten ja miehenkin hoivaaja, kodin organisoija, ja minua arvioitaisiin aina ensisijaisesti vain ulkonäköni takia. Äitini oli lääketieteen tutkija, joka oli tutkijana arvostettu, mutta niin vaan kotona oli perinteinen jäkättävä akka, joka hoiti kodin ja lapset ja passasi miestä, valitti osansa kurjuutta mutta jatkoi vaan. Ja juuri kenenkään mielestä siinä ei ollut mitään hienoa että oli menestynyt tutkija, vaan hän oli vaan "lihava ja ruma". Kaverin äiti, joka oli saanut kaverini 16-vuotiaana, oli paljon enemmän ihailtu, koska hän oli nuori ja nätti. En halunnut sellaiseen maailmaan.
Mutta ei silloin näitä trans-juttuja käytännössä ollut, joten pakko oli sopeutua. Mutta ei minusta ole mitään naisellista tullut ikinä. En ole pariutunut, en hankkinut lapsia. Minulla on aina lyhyet hiukset ja näytän aika androgyyniltä. Pukeudun neutraalisti, vaatteisiin joita voi käyttää molemmat sukupuolet. Olet erittäin miesvaltaisella alalla. Olen aseksuaali, joten ei tarvitse miellyttää kenenkään silmää. Olenko minä sitten onneton? En, olen oikein onnellinen. Ollut jostain 25-30-vuotiaasta asti, kun lopulta täysin hyväksyin että minä olen kuka olen, eikä minun tarvitse muuttaa itseäni. Että työelämästä ja maailmasta löytyy paikka minulle itsenäni, eikä aikuisten maailmassa enää edes kiusata (ellei ole joku julkisuuden henkilö). Eikä minua haittaa naisen keho, se on ihan neutraali asia. Usein mietin, onkohan osa transitioituvista kaltaisiani, jotka oikeasti olisivat voineet sopeutua elämään alkuperäisen sukupuolen kehossa, ollen sitten vaan mieleltään mitä nyt ovatkin, ehkä sukupuolettomia tai jopa toista sukupuolta.
Toinen 70-luvulla syntynyt täällä. Vastaavia kokemuksia. Siitä että sukupuolisuus ja sukupuoliroolit jne. ahdistavat lapsena tai nuorena ei pitäisi vetää johtopäätöksiä, että pitäisi lähteä kehoa muokkaamaan. Toivoisin, että nykynuorille kerrottaisiin sen sijaan:
1) On normaalia, että sukupuolellisuus ahdistaa, koska tulee uusia kehitysvaiheita, kohtaa uusia normeja ja miettii miten niihin sopeutuu. Ei tarvitse sopeutua. Voi elää omanlaisenaan. Rajoja saa ja pitää vetää, myös seksuaalisuuden suhteen. Nyt mainostetaan seksityötä ja hyperseksuaalisuutta muutenkin. Seksi ja kiintymys -kombo on vähemmän esillä, minkä takia monet tytöt/naiset eivät löydä samaistumispintaa.
2) Kehoaan ei kannata ryhtyä muuttamaan hormoneilla tai kureliiveillä, koska vaikuttavat terveyteen ja terveys on todella tärkeä asia. Tätä ei nuorena tajua, silloin tuntee olevansa kuolematon ja että kaikki on mahdollista. Ikäviä seurauksia ei pystytä näkemään.
3) Hyvää kehosuhdetta kannattaa luoda eri tavoin. Liikunnalla, tekemällä kivoja juttuja fyysiessä maailmassa. Netti ja some eivät korvaa kolmiulotteisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osahan näistä ei kadu, vaikka palsta-aktiivit muuta väittävät. Elämänlaatu pitemminkin paranee usein transitioitumisen jälkeen.
Tämä todettua en kyllä itsekään ymmärrä etenkään näitä leikkauksia, ja ikäraja 18 ihan ehdoton minimi omastakin mielestä ennenkuin voidaan olla 100% varmoja siitä ettei katumista tapahdu.
Toisaalta katuvista ei ole mitään varmoja tilastoja, koska monet klinikat eivät tee pitkäaikaisseurantaa transhoidoissa käyneistä potilaistaan, ja monet katujat eivät ilmoita julkisesti katuvansa eivätkä kerro katumisestaan tai detransitiostaan hoidot tehneelle lääkärille/sairaalalle/klinikalle.
Katujien määrän uskotaan itse asiassa olevan paljon suurempi kuin se yleisesti väitetty muutama prosentti.
En epäile hetkeäkään ettetkö sinä uskoisi katumisprosentin olevan lähellä sataa. Uskoahan voi mihin tykkää
Usko transasioiden ykkösasiantuntija Kaltialaa, jonka arvion mukaan Suomessakin katujia on jopa 5-10 %
Miten voit katua olevasi jotain mitä olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miettikääpä tätä: Suomessa ei saa nykyään määrätä antibiootteja, kunnes tulehdus on äitynyt suunnilleen hengenvaaralliseksi, mutta ihmisiltä saa poistaa ruumiinosia "hoitona" päänsisäiseen vaivaan. Olen todella huolissani niiden tyyppien moraalikäsityksestä, jotka laativat hoitosuosituksia. Hehän yrittävät myös kieltää itsehoitolääkkeet, eli jatkossa et saisi hoitaa esim pitkittyneitä infektioita tai kroonisia vaivoja edes omasta tahdostasi. Tilalle tarjottaneen mindfulnessia, mielialaläkkeitä tai jonkun ruumiinosan irrottamista.
Paskaa puhut. Antibiootteja ei määrätä tyhjän vuoksi mutta raja ei todellakaan mene siinä että tulehduksen täytyy olla hengenvaarallinen.
Mutku toi vale tuntuu nii kivalta ja sopii hyvin omaan maailmankuvaan :(((
Joidenkin maailmankuvaan sopii uskomus väärään lihapukuun sujahtavasta sukupuolisielusta, tai että alaikäinen on valmis päättämään hedelmällisyytensä ja aikuisuuden seksuaalisuuden menettämisestä :(((
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ihan varmasti jossain määrin miestyypilliset aivot. En osaa ollenkaan multitaskata, vaan keskityn yhteen asiaan kerrallaan. Olen varsin suoraviivainen ja ratkaisukeskeinen, enkä yhtään jaksa sellaista vellovaa pohdiskelua, joka ei johda yhtään mihinkään. Hahmotan hyvin matematiikkaa ja olen korjannut dieselmoottorin ihan pelkkää opaskirjaa tutkimalla. Palkkani on noin kaksi kertaa keskimääräisen miesten palkan verran, koska olen halunnut hyvätuloisen ammatin.
Lisäksi vihaan hameita ja käytän mekkoja vain isoissa juhlissa. Parhaiten viihdyn retkeilyvaatteissa. Korkokengät ovat minusta rikos naissukupuolta kohtaan.
Mutta. En ole ollenkaan trans. Olen täysin hetero, naimisissa, kahden lapsen äiti. Olin nuorempana tosi kaunis ja olen vielä keski-iässäkin hyvännäköinen. Pidän hiukseni pitkinä, tosin osittain myös siksi, että poninhäntä on helppo.
Onneksi en joutunut nuorempana kohtaamaan tällaista transihannointia mitä nyt viljellään. Olisi ollut paljon vaikeampi löytää tämä oma tapa olla nainen, jos ympäristö olisi heti ryhtynyt epäilemään koko naiseutta.
Ajattelin nuorena samaan tapaan, mutta ei ole olemassa erillisiä mies- tai naisaivoja. Aivosi ovat naisen aivot, koska ne ovat naisen kehossa.
Eroja löytyy kyllä. Naisten aivot vastaanottaa ja käsittelee informaatiota enemmän mitä miesten aivot sillä molempien aivopuoliskojen välissä menee enemmän yhteyksiä mitä miehillä. Miehillä sitten taas yhteyksiä menee enemmän yhden aivopuoliskon sisällä josta tämä putkiaivoisuus termikin on syntynyt.
Eri
Niin siis keskimäärin ehkä näin. Poikkeuksia löytyy aina, vai voiko ihmisen sukupuolen määritellä aivojen toiminnan perustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miettikääpä tätä: Suomessa ei saa nykyään määrätä antibiootteja, kunnes tulehdus on äitynyt suunnilleen hengenvaaralliseksi, mutta ihmisiltä saa poistaa ruumiinosia "hoitona" päänsisäiseen vaivaan. Olen todella huolissani niiden tyyppien moraalikäsityksestä, jotka laativat hoitosuosituksia. Hehän yrittävät myös kieltää itsehoitolääkkeet, eli jatkossa et saisi hoitaa esim pitkittyneitä infektioita tai kroonisia vaivoja edes omasta tahdostasi. Tilalle tarjottaneen mindfulnessia, mielialaläkkeitä tai jonkun ruumiinosan irrottamista.
Paskaa puhut. Antibiootteja ei määrätä tyhjän vuoksi mutta raja ei todellakaan mene siinä että tulehduksen täytyy olla hengenvaarallinen.
Joidenkin maailmankuvaan sopii uskomus väärään lihapukuun sujahtavasta sukupuolisielusta, tai että alaikäinen on valmis päättämään hedelmällisyytensä ja aikuisuuden seksuaalisuuden menettämisestä :(((
Tässä puhuttiin antibiooteista saatanan pälli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjellä pystyy päättelemään, että jos ihmiskunta selvinnyt miljoonia vuosia ilman sukupuolenvaihdosleikkauksia, ei niille oike oikein pohjaa.
Ennemminkin pitäisi lisätä suvaitsevaisuutta muulla tavalla.
Erilaisia transsukupuolisia, kolmannen sukupuolen edustajia yms. tunnetaan lähes niin pitkältä ajalta mitä ihmishistoriaakin.
Laita linkkiä tai anna esimerkkejä. En ole kuullut väittämästäsi ilmiöstä.
Jos osaat englantia niin ihan tuosta wikipedia-artikkelistä voi lähteä lukemaan
Miten ne liittyvät murrosikää kipuilevien teinityttöjen sosiaalisesti leviävään transhulluuteen? Tilastollisestihan ei ole mahdollista, että samassa kaveriporukassa tai koululuokassa voisi olla useita transeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjellä pystyy päättelemään, että jos ihmiskunta selvinnyt miljoonia vuosia ilman sukupuolenvaihdosleikkauksia, ei niille oike oikein pohjaa.
Erilaisia transsukupuolisia, kolmannen sukupuolen edustajia yms. tunnetaan lähes niin pitkältä ajalta mitä ihmishistoriaakin.
Miten ne liittyvät murrosikää kipuilevien teinityttöjen sosiaalisesti leviävään transhulluuteen? Tilastollisestihan ei ole mahdollista, että samassa kaveriporukassa tai koululuokassa voisi olla useita transeja.
Tässä puhuttiin nyt siitä onko transsukupuolisuus ilmiönä uusi vai ei. Opettele lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osahan näistä ei kadu, vaikka palsta-aktiivit muuta väittävät. Elämänlaatu pitemminkin paranee usein transitioitumisen jälkeen.
Tämä todettua en kyllä itsekään ymmärrä etenkään näitä leikkauksia, ja ikäraja 18 ihan ehdoton minimi omastakin mielestä ennenkuin voidaan olla 100% varmoja siitä ettei katumista tapahdu.
Toisaalta katuvista ei ole mitään varmoja tilastoja, koska monet klinikat eivät tee pitkäaikaisseurantaa transhoidoissa käyneistä potilaistaan, ja monet katujat eivät ilmoita julkisesti katuvansa eivätkä kerro katumisestaan tai detransitiostaan hoidot tehneelle lääkärille/sairaalalle/klinikalle.
Katujien määrän uskotaan itse asiassa olevan paljon suurempi kuin se yleisesti väitetty muutama prosentti.
Miten katuminen määritellään? Onko katumista, jos pettyy transition tuloksiin? Onko katumista, jos lopettaa hormonit omatoimisesti? Moni katuja on pakotettu elämään loppuelämänsä tärvellyn kehon ja mielen kanssa, sillä transiutustoimenpiteet ovat yleensä peruuttamattomia. Erityisesti testosteroni aiheuttaa naiselle kaikenlaista pysyvää jo lyhyelläkin käytöllä alkaen möreästä äänestä, jättiklitasta, karvoituksesta ja kaljuuntumisesta. Amputoituja kehonosia ja menetettyä hedelmällisyyttä ei tietenkään saa takaisin. Useissa maissa transitio kustannetaan verovaroista tai vakuutuksesta, mutta kalliit korjaustoimet joutuu maksamaan itse. Ja mitä edes pystyy korjaamaan. Kikkelis kokkelis.
Suomen transasioiden ykkösasiantuntija Kaltialan arvion mukaan Suomessa saattaa olla katujia jopa 5-10 prosenttia, mikä on merkittävä määrä näin rankoissa toimenpiteissä. Maailmalla on raportoitu jopa 30 prosentin lukuja. Monessa paikassa transiutettujen elämää ei juurikaan seurata transition ja kassakoneen kilahduksen jälkeen, vaan katujan täytyy itse ottaa yhteyttä hoitotahoon, jotta katuminen tilastoidaan.
Nykyään transdiagnoosin ja transiutuksen voi saada entisaikoja löyhemmillä kriteereillä. Aktivistit ajavat transiutuksesta potilaan itsediagnoosiin pohjautuvaa ilmoitusasiaa, jossa lääkärin osaksi jää kumileimasimena toimiminen, eli affirmatiivista mallia. Suomessakin rääytään Transpolien toiminnasta, että nuorille ei saisi kertoa transition realiteeteista ja sen vaikutuksesta seksielämään, tai deittipoolin kokoon ja koostumukseen. Sukupuoliristiriidan syiden selvittely ennen peruuttamattomia ja kajoavia toimenpiteitä on määritelty eheyttämiseksi.
Ennen transiutus tehtiin aikuisille ihmisille, joiden persoonallisuus on vakiintunut ja transkokemus on ollut pitkäaikainen. Nyt meillä on iso ROGD-tyttöjen ryhmä ja joissain maissa terveitä rintoja amputoidaan jopa 12-14-vuotiailta ja hormoneitakin annetaan alaikäisille.
Jossain on menty pieleen jos hoitona käytetään terveiden elinten amputointia.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika kova järkytys f2m pimppimiehelle mikäli alkaa oikeasti näyttää mieheltä. Se on nimittäin sitten easy mode elämän loppu
Ovatko nämä niitä homojen vonkaajia, jotka tyrkyttävät miestuheroaan ja jättiklittaansa homomiehille testokiimassaan? Maskulinisoitu heteronainen kaljuineen, kuivine pilluineen ja leukapartoineen onkin joka homon unelma.
Tuli mieleen taas kerran Aamulehden juttu tamperelaiskoulusta, missä suunnilleen viikottain joku vaihtaa nimensä sen mukaan, mitä sukupuolta on kulloinkin tuntenut edustavansa. Rehtorin mielestä ihan ok toimintaa!
Kaikki pelleily pitää sallia, ettei kukaan loukkaannu eikä luulla ahdasmieliseksi. Jos joku haluaa olla tänään vaikka Saapas, niin tokihan se täytyy hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhuttiin nyt siitä onko transsukupuolisuus ilmiönä uusi vai ei. Opettele lukemaan.
Mikä on uusi?
Tuskinpa tuota voidaan nykymuodossaan jäljittää kuin vajaan sadan vuoden päähän. On päivänselvää että lääketieteen kehitys (mahdollisuudet kehon operointiin yhdistettynä ihmiskuvan mekanistisuuteen) on suurin moottori kasvun taustalla. Toinen hyperseksualisoiva kulttuuri. Molemmat luultavasti yhteistyössä, jotta päästäisiin uudenlaiseen yhteiskuntaan missä ihmisyys on yhä mielivaltaisemmin muokattavissa ja myös hävitettävissä.
Kuulostaa kauhealta, mutta meidän halutaan muistuttavan yhä enemmän koneita. Siihen myös transkultin kammottava järkevyys perustuu: keho nähdään korjattavana, sukupuoli voi olla väärä, sukupuolia täytyy olla useampi kuin kaksi jne. Kaikki on kyllä hyvin harkittua. Ihmisiä pehmitetään koko ajan mukautumaan uudenlaiseen valheelle rakentavaan dystopiaan. Kaiken kivan ja ihanan varjolla tietysti.
Tältä näyttää sorto:
https://mobile.twitter.com/DutchLGB/status/1646569549800636419?cxt=HHwW…
Aika hyvin tuo sorretuin ja puolustuskyvyttömin väestönosa osaa puolustautua naisten oikeuksia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhuttiin antibiooteista saatanan pälli
Ihmisillä on kaikenlaisia pseudotieteellisiä uskomuksia, joista jotkut pääsevät ihan laiksi asti, kuten sukupuolen itsemäärittely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri
Mutta kenenkään aivot eivät voi olla väärässä kehossa, kuten transit väittävät.
Minua kiinnostaa mitä tapahtuu jos jättää pois hormonihoidon.
En pidä ollenkaan fiksuna aiheuttaa itselleen lääkeriippuvuutta tässä maailmassa, lääkkeistä on jo nyt välillä pulaa, entä jos saatavuus loppuu tai hinta nousee taivaisiin, kuten insuliinilla Yhdysvalloissa? Kelako maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa meille yksiselitteinen transsukupuolisuuden määritelmä ja voidaanko sitä soveltaa kaikkina aikakausina ja kaikissa kulttuureissa? Yleensä muut sukupuolikategoriat on tarkoitettu miesten kategoriaan kelpaamattomille feminiinisille, yleensä homoseksuaalisille miehille. Ei heitä ole pidetty oikeina naisina. On kolonialismia ja kulttuuri-imperialismia omia muiden kulttuurien sukupuolikäytännöt länsimaisen queerteorian keppihevoseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten katuminen määritellään? Onko katumista, jos pettyy transition tuloksiin? Onko katumista, jos lopettaa hormonit omatoimisesti? Moni katuja on pakotettu elämään loppuelämänsä tärvellyn kehon ja mielen kanssa, sillä transiutustoimenpiteet ovat yleensä peruuttamattomia. Erityisesti testosteroni aiheuttaa naiselle kaikenlaista pysyvää jo lyhyelläkin käytöllä alkaen möreästä äänestä, jättiklitasta, karvoituksesta ja kaljuuntumisesta. Amputoituja kehonosia ja menetettyä hedelmällisyyttä ei tietenkään saa takaisin. Useissa maissa transitio kustannetaan verovaroista tai vakuutuksesta, mutta kalliit korjaustoimet joutuu maksamaan itse. Ja mitä edes pystyy korjaamaan. Kikkelis kokkelis.
Suomen transasioiden ykkösasiantuntija Kaltialan arvion mukaan Suomessa saattaa olla katujia jopa 5-10 prosenttia, mikä on merkittävä määrä näin rankoissa toimenpiteissä. Maailmalla on raportoitu jopa 30 prosentin lukuja. Monessa paikassa transiutettujen elämää ei juurikaan seurata transition ja kassakoneen kilahduksen jälkeen, vaan katujan täytyy itse ottaa yhteyttä hoitotahoon, jotta katuminen tilastoidaan.
Nykyään transdiagnoosin ja transiutuksen voi saada entisaikoja löyhemmillä kriteereillä. Aktivistit ajavat transiutuksesta potilaan itsediagnoosiin pohjautuvaa ilmoitusasiaa, jossa lääkärin osaksi jää kumileimasimena toimiminen, eli affirmatiivista mallia. Suomessakin rääytään Transpolien toiminnasta, että nuorille ei saisi kertoa transition realiteeteista ja sen vaikutuksesta seksielämään, tai deittipoolin kokoon ja koostumukseen. Sukupuoliristiriidan syiden selvittely ennen peruuttamattomia ja kajoavia toimenpiteitä on määritelty eheyttämiseksi.
Ennen transiutus tehtiin aikuisille ihmisille, joiden persoonallisuus on vakiintunut ja transkokemus on ollut pitkäaikainen. Nyt meillä on iso ROGD-tyttöjen ryhmä ja joissain maissa terveitä rintoja amputoidaan jopa 12-14-vuotiailta ja hormoneitakin annetaan alaikäisille.
Jossain on menty pieleen jos hoitona käytetään terveiden elinten amputointia.
Jenkeissä ja monessa muussa maassa kyseessä on iso bisnes. Kirurgit ja lääketehtaat tienaavat ja vakuutus maksaa. Siellä transiutuksia tehdään todella matalalla kynnyksellä. On arvioitu, että jenkeissä yhden ihmisen transiutus maksaa jopa miljoona dollaria. Yksistään genitaalikirurgia korjailuineen maksaa satoja tuhansia dollareita, plus muut modaukset ja hormonit siihen päälle.