Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolestuttavaa eriarvoisuutta - osa vanhemmista auttaa lapsiaan läksyissä

Vierailija
13.09.2021 |

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta se on että kurjimpia lapsia ei kyllä auta kukaan.

Joko vanhemmat ei osaa kuin hädintuskin lukea

Tai ei kiinnosta, vikna jne vie

Vierailija
2/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun pitäisi opettaa ja vanhempien kasvattaa, mutta nykyisin taitaa olla toisinpäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se eriarvoista, kun joillekin koulu on niin helppoa, ettei tarvitse läksyjen tekoon mitään apua. Toisissa perheissä taas koetaan samat läksyt niin vaikeina, ettei vanhemmatkaan osaa auttaa.

Vierailija
4/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyissä auttaminen on karhunpalvelus. Osa vanhemmista ei muista tai osaa asioita ja katsovat vain että vastaukset on oikein tms. Lapsi ei opi mitään ja koulussa sitä ei huomata, koska vastaukset on oikein. Läksyjen teko opettaa lapselle myös vastuuta, eikä ole tarvetta jatkuvasti muistuttaa ja huolehtia niistä lapsen puolesta.

Vierailija
5/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu tasoittaa tätä eroa, että eipä huolta. Resursseja ei kuluta pärjääviin lapsiin. Kaikki resurssit pistetään tarkasti niihin joita ei tueta kotoa.

Vierailija
6/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein tyttären ruotsin kirjoitelman joskus kun hän oli yläasteella. Sai kiitoksen, että ihan lukiotasoista tekstiä. Alkoi sapettaa, kun tuli noin huono palaute. Pidän itseäni hyvänä ruotsissa. No, tytär kyllä kirjoitti myöhemmin E:n.

Vierailija
7/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on joku muille karanteeneja aiheuttava kitisijä joka ei osaa ajatella kuin itseään.

Ei se ole sinun lapseltasi pois, jos joku muu auttaa omaansa.

Vierailija
8/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä millään ehdi auttaa päivittäin lapsen 24:ää luokkakaveria läksyissä.

Siihen menisi monta tuntia päivässä, vaikka auttaisi 10 minuuttia/naama, plus ajomatkat päälle.

Voi ei, onpa harmi.

Vierailija
9/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla nyt vain on koti, jossa pyydetään näyttämään päivän läksyt ja katsotaan että ne on tehty. Lapsella on - totuudenmukaisesti - tunne, että hän on tärkeä, ja että koulu on tärkeää. Jos vanhempi huomaa jonkun asian olevan vaikea, voi auttaa ymmärtämään (karttakirjan avulla, helmitaulun avulla, askeleen laskemisen avulla, pimennetyssä huoneessa karttapallon ja yhden lampun avulla....) Toisilla on koti jossa tyhmät aikuiset ovat vain vihaisia saadessaan koulusta viestiä tekemättömistä läksyistä, mutta eivät välitä auttaa. Näiden ääripäiden välillä ovat loput perheet.

Kateusko sai sinut tästä valittamaan, Ap?

Vierailija
10/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset peruskoulun ajaksi sisäoppilaitokseen tasapäistettäviksi. Ei yhteyttä kotiin eikä ulkomaailmaan.

Vierailija
11/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noinhan on tapahtunut iät ja ajat. Ei huipputuloksiin pelkällä normikouluopetuksella ylletä...

Vierailija
12/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman jäi artikkelista kuva, että teitpä niin tai näin niin aina menee väärin. Jos et auta läksyissä olet välinpitämätön ja jos autat, niin olet haitallinen lapsesi tietä tasoittava ns. curlingvanhempi.

Vierailija
13/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien vanhemmat ovat auttaneet lapsia läksyissä? Muistan 80-luvulta, miten kummallisena pidin sitä, että parhaan kaverini isä tenttasi tältä tietoja monena iltana ennen kokeita. En pystynyt edes kuvittelemaan sitä, että vanhempani olisivat käyttäneet iltaisin aikaansa minun töideni tekemiseen.

Vierailija
14/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseohjautuvuutta korostava kouluopetus jättää heitteille ne, joilta puuttuu kodin tuki.

Vierailija
15/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapset voi omat läksynsä pääasiassa itse hoitaa.

Vierailija
16/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun läksyt tarkistettiin kotona ja en ole kyllä ikinä osannut pitää sitä huonona asiana.

Vierailija
17/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen keskiarvo oli viimeksi 9,6

Silti joskus auttanut läksyjen kanssa. Odotan toki että itse huolehtii läksyt, en vahdi että läksyt on tehty.

Vierailija
18/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai autan. Hölmöhän minä muuten olisin.

t äiti ja ope

Vierailija
19/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autettu minuakaan, "koulu on lapsen homma" ja tästä olenkin samaa mieltä. Pärjäsin tosi hyvin ihan itsenäisesti mutta inhotti kyllä kun pyysin äitiä kuulustelemaan kokeisiin varten niin oli aina tosi ärtynyt tästä "kunniasta". Eli luulen että jos minua olisi kannustettu ja tuettu niin olisin voinut olla tosi hyvä, nyt meni tosi pienillä ponnisteluilla kiitettävin arvosanoin ja luulen että olen hieman alisuoriutuja.

Vierailija
20/48 |
13.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ihmetellyt, miten paljon turhaa peruskoulussa opetetaan. Enemmän pitäisi opettaa käytännön taitoja, elämässä selviytymistä ja muutenkin asioita, joiden kautta nykyajan yhteiskunnan suuria ongelmia pystyttäisiin oikeasti vähentämään ja ennaltaehkäisemään. Omasta peruskoulusta on jo yli 20 vuotta, mutta tämä epäkohta ärsyttää yhä. Lukion ja AMK:n olen myös käynyt ja toki näissäkin oli turhaa, mutta peruskoulun kaltaista tunnetta tähän liittyen ei juuri tullut. Toisaalta näissäkään elämässä selviytymistä ei näissäkään opetettu. Sitten irvaillaan ”elämänkoulusta”. Tätä olisi oikeasti vältettävissä, jos jo peruskoulussa opetettaisiin enemmän ihan elämisen perustaitoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi