14-vuotias poika oli lähdössä illalla kavereiden kanssa kaupungille.
Olin antanut luvan, ekaa kertaa. Sillä on pari vuotta vanhempia mukavia kavereita, ja ajattelin että menköön nyt kun on fiksu kaveri eikä ole kiinnostunut päihteistä, sovittiin että haen kotiin klo 22. Satuin kuitenkin kurkkaamaan reppuun, sieltä löytyi six pack olutta.
Että näin, tiesin että tämä päivä tulee joskus, mutta että nyt jo... Poika on tietenkin arestissa nyt, rangaistukset mietin kun olen rauhoittunut.
Kommentit (72)
Te vissiin pyörtyisitte; mun Musti osti mulle ollessani 14-15 vuotta ihan omat viikonloppusiiderit :D terkuin 30+ nykyään alkoholinkäyttö vähäistä
70 jatkaa.. Siis mutsi eikä koira xD
Monet vastaukset täällä on kirjoittanut sama, keskenkasvuinen tyyppi. Taitaa olla itse kotiarestissa, kun noin nyppii! Älkää, hyvät, äidit, ottako tuollaisen puheita tosissanne! Niin kauan, kun nuori on alaikäinen, ovat vanhemmat hänestä vastuussa. Useimmat nuoret kokeilevat alkoholia ennen sitä, mutta mitä myöhemmin, sitä parempi. Kun ikää on esim. 16v, on jo ehkä omaa järkeä päässä eikä tarvitse näyttää kavereille niin kuin 14v. Ei 14v ole mitään asiaa iltaisin kaupungille; kavereitaan voi tavata kotona ja harrastuksissa. Elokuviin tai konserttiin viedään ja haetaan. Ja jos 20v. vielä asuu kotona, niin miksei häntä voisi hakea yöllä kaupungista? Haetaanhan sitä aikuisiakin milloin mistäkin lentokentältä tai asemalta.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 22:09"]Minä olen vanhanaikainen äiti ja minusta ap teki oikein.
Kotiaresti, ei minnekään.
Kaveripiiri on väärä.
Rangastus on nyt alkuun tämä, ja nolo tilanne kaverille.
sillä tavalla lapsen elimistö, eikä pysty polttaa alkoholia, vaikutus on suoraan aivotasolle. Ja niitä vauroioita ei korjata.
Toinen juttu on se, että jos ja KUN jää kiinni kaupungilla ja asiasta tulee poliisiasia, se on myös lastensuojeluasia, ja silloin mennään ja lujaa.
.
[/quote]
Muuten samaa mieltä, mutta että lastensuojeluilmoituksen jälkeen mennään ja lujaa? Mennään siis minne? Todellisuudessa ei mihinkään. Lasta haastatellaan, vanhempaa haastatellaan ja todetaan, että ok. T. Nim. Kokemusta on
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:54"]Paras ehkäisy nuoren alkoholinkäytölle on se, että kyseinen tapa on kotonakin vieras. Tällöin homma jää helposti muutamaan kokeiluun. Mutta jos vanhemmatkin käyttävät, esimerkin voima on selvä.
[/quote]
Ei päde kaikiin. Ollut aina absolutisti. Kotona vanhemmat käyttivät alkoa. Ihan fiksusti kuitenkin
Voivoi, onko sinulla kuitenkaan oikeus kurkkia toisen reppuun ilman lupaa?
14-vuotias ei ole kuitenkaan enää ihan mikään pikkulapsi.
Ja miksi sinä olisit hakenut sen lapsesi sieltä kaupungilta? Onko lapsesi niin avuton rääpäle ettei osaa tulla omin avuin kotiin?
Tuo ikä ja tuo päivä tulee kaikille, että maistaa sitä kaljaa ekan kerran. Et sinä voi olla loputtomiin asti kyttäämässä mitä se murkkusi tekee, tekee kuitenkin. Eihän sitä tietenkään hyväksyä pidä, mutta ymmärrä kuitenkin se tosi asia että loputtomiin et voi kytätä. Ja ei ole mitenkään harvinaista että ylä-aste ikäisenä tekee mieli maistaa ja kokeilla alkoholia ja tupakkaa. Niin minäkin tein ja varmasti on tehnyt moni muukin.
Mulla on 4 lasta jotka ovat nyt 19v, 12v, 10v ja 5v. Itse olen 47-vuotias.
Ihan hyviä vanhempia ollaan, mutta meillä ei turhaan nipoteta. Lapset saaneet vapaasti 16v lähtien juoda alkoholia vähäsen, jos järki pysyy päässä ja tulla viikonloppuisin ja lomilla kotiin mihin aikaan haluaa, kunhan tekstarilla esim. ilmoittaa tietyn väliajoin vähän että missä on menossa, kenen kanssa ja että on kunnossa. Meiltä on saanut 16-vuotiaana kotoakin muuttaa pois, jos kykenee itsensä vain elättämään. Asumme pienellä paikkakunnalla, mutta suuressa kaupungissa toimisin luultavasti ihan samalla tavalla. ;)
Mutta toki rangaistus tuosta tuon ikäiselle lapselle ja se voi olla vaikka se viikko kotiarestia! :) näin tein itse meidän 14-vuotiaan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:46"]
Sellaista se on :(
Tuo on tosi huono että on pari vuotta vanhempia kavereita tuossa iässä.
Me jätimme pitkän harkinnan jälkeen tytön 16v. yksin yöksi kotiin ja niin vaan oli meillä ollut sellaista porukkaa jota emme tunteneet ja bileet oli pidetty. Ja todellakin oli ihan normaali "kiltti" tyttö mutta niin vaan petti luottamuksen ja mokasi ja vielä valehteli kaupan päälle...tuntui kyllä että ihan on epäonnistunut vanhempana.
[/quote]
No on se nyt ihan kamalaa jos lukio ikänen tai ammattikoululainen pitää joskus kotibileet...
Hohhotihoijaa taas tätä noloa kukkahattutäteilyn määrää!
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:53"]
6 ja 7, miksi ihmeessä päästäisitte`? Ette edes yhdeksi illaksi jättäisi kotiarestiin?? Kyse on kuitenkin vasta 14-vuotiaasta, eikä ole mitään erikoistapahtumaa tiedossa, ihan vain ryyppy-ilta kaupungilla oli suunnitteilla.
[/quote]
No, jos kerran oli ekaa kertaa lähdössä kaupungille, siksi. Luottamusta voi hommata takas.
[/quote]
Oikeasti? Kaveri lähtee kaljat kassissa, huomaat sen, nappaat vain kaljat pois ja sanot hauskaa iltaa? Tämän tekisin 17-vuotiaalle, mutta luitko aloituksen, kyse on 14-vuotiaasta. Kasiluokkalaisesta.
[/quote]
En noin heppoisesti tietenkään, onhan tässä monta tuntia aikaa keskustella vakavasti ennen iltaa. Ja puhun siis omista lapsistani mitä tekisin.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:50"]
Ei varmaan olis eka kerta kaljoittelemassa. Aloitin 14v käymään välillä leikkipuistoissa juomassa kavereiden kanssa. Jäin kuitenkin kiinni vasta pari vuotta myöhemmin.
[/quote]
No sillon ei kuulukkaan enää nipottaa. Erijuttu on peruskoulu ikäisen kohdalla.
No nämä kaverit on ollut vasta kuukauden verran, joten kovin pitkää ryyppyhistoriaa ei ole. Tosin keksin kaksi mahdollisuutta ryypätä, tai paremminkin tissutella koska olen silloinkin itse hakenut pojan kavereiden luota kotiin.
ap
[/quote]
No voi hellanletta mikä mamma...
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:58"]
Ja miksi sinä olisit hakenut sen lapsesi sieltä kaupungilta? Onko lapsesi niin avuton rääpäle ettei osaa tulla omin avuin kotiin?
[/quote]
Tiedätkö että jotkut voi asua vaikka 30 km:n päässä kaupungista, ilman toimivaa julkista liikennettä. Liftaamallako 14-vuotiaan pitää kotiin löytää?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 15:03"]
No nämä kaverit on ollut vasta kuukauden verran, joten kovin pitkää ryyppyhistoriaa ei ole. Tosin keksin kaksi mahdollisuutta ryypätä, tai paremminkin tissutella koska olen silloinkin itse hakenut pojan kavereiden luota kotiin.
ap
[/quote]
No voi hellanletta mikä mamma...
[/quote]
Ai miksi? Siksikö kun huolehtii 14-vuotiaan lapsensa kotiin uudelta kaverilta, joka asuu 15 km:n päässä? Tai kaupungilta joka sijaitsee 30 km:n päässä?
ap joka asuu susirajan takana
6 ja 7, miksi ihmeessä päästäisitte`? Ette edes yhdeksi illaksi jättäisi kotiarestiin?? Kyse on kuitenkin vasta 14-vuotiaasta, eikä ole mitään erikoistapahtumaa tiedossa, ihan vain ryyppy-ilta kaupungilla oli suunnitteilla.
[/quote]
No, jos kerran oli ekaa kertaa lähdössä kaupungille, siksi. Luottamusta voi hommata takas.
[/quote]
Oikeasti? Kaveri lähtee kaljat kassissa, huomaat sen, nappaat vain kaljat pois ja sanot hauskaa iltaa? Tämän tekisin 17-vuotiaalle, mutta luitko aloituksen, kyse on 14-vuotiaasta. Kasiluokkalaisesta.
[/quote]
No noin ei enää edes 17-vuotiaalle enää tehdä, lähes täysi-ikäiselle ihmiselle. Mikähän vitun nipo sinäkin olet? Eikö hävetä?
Ja sitten tietysti kun täyttää sen 18vee niin siitä suoraan kaljaa vitusti kouraan ja meneppä nyt vetämään lain kanssa ihan perseet...! sitten ihmetellään kun lapsi ei osaa käyttää alkoholia, kun eka on täysi totaalikielto, ala-ikäisenä ei totutella yhtään pienissä määrin, sit lätkästään eteen kaikki mahdollisuudet tehdä mitä vaan!
Näinhän sitä kasvaa erittäin täyspäisiä yksilöitä. Sitä alkoholin käyttöäkin kun voi opettaa mahdollisimman sivistyneesti. Vähän sama asia kun vanhemmat ottaa kotona joskus muutaman lasin viiniä, miksi siis ei tietyn ikäinen lapsikin, ei se kenestäkään alkoholistia tee...
Voivoi, onko sinulla kuitenkaan oikeus kurkkia toisen reppuun ilman lupaa?
14-vuotias ei ole kuitenkaan enää ihan mikään pikkulapsi.
Tuo ikä ja tuo päivä tulee kaikille, että maistaa sitä kaljaa ekan kerran. Et sinä voi olla loputtomiin asti kyttäämässä mitä se murkkusi tekee, tekee kuitenkin. Eihän sitä tietenkään hyväksyä pidä, mutta ymmärrä kuitenkin se tosi asia että loputtomiin et voi kytätä. Ja ei ole mitenkään harvinaista että ylä-aste ikäisenä tekee mieli maistaa ja kokeilla alkoholia ja tupakkaa. Niin minäkin tein ja varmasti on tehnyt moni muukin.
Mulla on 4 lasta jotka ovat nyt 19v, 12v, 10v ja 5v. Itse olen 47-vuotias.
Ihan hyviä vanhempia ollaan, mutta meillä ei turhaan nipoteta. Lapset saaneet vapaasti 16v lähtien juoda alkoholia vähäsen, jos järki pysyy päässä ja tulla viikonloppuisin ja lomilla kotiin mihin aikaan haluaa, kunhan tekstarilla esim. ilmoittaa tietyn väliajoin vähän että missä on menossa, kenen kanssa ja että on kunnossa. Meiltä on saanut 16-vuotiaana kotoakin muuttaa pois, jos kykenee itsensä vain elättämään. Asumme pienellä paikkakunnalla, mutta suuressa kaupungissa toimisin luultavasti ihan samalla tavalla. ;)
Mutta toki rangaistus tuosta tuon ikäiselle lapselle ja se voi olla vaikka se viikko kotiarestia! :) näin tein itse meidän 14-vuotiaan kanssa.
[/quote]Sä et taida olla mikään penaalin terävin kynä? Annat 16 vuotiaiden juoda vapaasti. Siinäpä vasta mamma. Mites tuo 5-vuotias? Joko olut kelpaa?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En noin heppoisesti tietenkään, onhan tässä monta tuntia aikaa keskustella vakavasti ennen iltaa. Ja puhun siis omista lapsistani mitä tekisin.
[/quote]
Ja kaikki tekee myös omien lastensa kanssa niin kuin minä haluan tekevän. Koska mä olen ammattikasvattaja, te ette osaa niitä nulikoitanne kasvattaa, joko kasvatatte liian lepsusti tai sitten liian tiukasti! Näin on näreet. ;)
Mielestäni on juurikin hyvä hakea lastaan kaupungilta. Näkee missä kunnossa tulee eli rajoittaa juomista. Lisäksi kotimatka sujuu turvallisesti.
Olen hakenut tytärtäni paljon ikävuosien 16-20 välillä. Usein tehnyt niinkin, että mennyt nukkumaan ja noussut hakemaan sitten kun tytär soittaa. Ja voi kuinka hienoja keskusteluja meillä on ollut aamuöisin.
Meiltä on n 3 km bussipysäkille, enkä tykkää yhtään etttä pienessä hiprakassa kävelee tuota matkaa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 15:05"]
[/quote]
Tiedätkö että jotkut voi asua vaikka 30 km:n päässä kaupungista, ilman toimivaa julkista liikennettä. Liftaamallako 14-vuotiaan pitää kotiin löytää?
[/quote]
No voi helvetti. Tämä kertookin sinusta ja teidänlaisista kaiken, asuu pölvästejä siellä vitun metsän keskellä...
Onko yksi (alkkis?)tyyppi kirjoittanut nuo kaikki puolustelevat viestit, vai onko yleinenkin käsitys että teinien juominen ei oo mikään iso juttu?
Ymmärrän kyllä että sitä tapahtuu, mutta en tuota aikuisten viisveisataan -asennetta..
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:53"]
[/quote]
[/quote]
Jos ei voi luottaa niin sais kasvattaa meilläkin ensin järkeä päähän ja sitten uus yritys ja hakisin ite kymmeneltä pojan kotiin.
Minä olen vanhanaikainen äiti ja minusta ap teki oikein.
Kotiaresti, ei minnekään.
Kaveripiiri on väärä.
Rangastus on nyt alkuun tämä, ja nolo tilanne kaverille.
Suosittelen, että kun olet rauhoittunut, juttelet jätkän kanssa ihan oikeasti, mitä se alkoholi aiheuttaa keskenkasvuiselle. Kun maksa ei polta myrkkyä, on sillä tavalla lapsen elimistö, eikä pysty polttaa alkoholia, vaikutus on suoraan aivotasolle. Ja niitä vauroioita ei korjata.
Toinen juttu on se, että jos ja KUN jää kiinni kaupungilla ja asiasta tulee poliisiasia, se on myös lastensuojeluasia, ja silloin mennään ja lujaa.
Ja se, että tähän kaikkeen on vielä oikeasti aikaa, ja sen ennättää tehdä. Elämää on oikeasti vielä 16 ja 18 ikävuoden jälkeenkin. Ja vielä 30 ikävuodenkin jälkee.