Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kuntien eroja

01.09.2006 |

Katselin tota keskustelua ja huomasin että tosi moni saa ton niskapoimuultran.Onkohan Kotka ainoa paikka missä ei saa?Ja täällä on leikattu myös neuvolakäyntejä.Nyt viikolla 12 oli neuvola ja sitten seuraava onkin vasta viikolla 22!Aivan älytöntä!Onkohan kaikilla muilla asiat paremmin?Täällä kaupunginjohto laittaa rahat ihan muualle kuin lapsiin.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä aika harmilliselta jos todellakin näin on. En itse tiedä kuinka muualla Suomessa on mutta Helsingissä oli esikoisen aikana np- ja rakenneultra sekä neuvolakäynnit kerran kuussa jotka vielä tihenivät loppua kohden.

En tiedä olisiko tuolla Kotkan poliittisella suuntautuneisuudella jotain merkitystä. Ei ehkä kannata alkaa tällä palstalla politikoimaan mutta olen huomannut, että oikeistolaisissa kunnissa on jotkut lapsiperheiden asiat paremmin, esim. kotihoidontukikin. Ehkä erehdyn.

Joka tapauksessa, voithan mieltä rauhaoittaaksesi käydä pari kertaa yksityisellä gynellä. Onnellista odotusta sinulle!

Vierailija
2/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=maroon]Aiemmin olin pienen kaupungin äitiysneuvolan asiakas ja silloin sai käydä molemmissa ultrissa (np että rakenne). Nyt olen pienen kunnan ä-neuvolan asiakas ja sama homma nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasassa kaupunki tarjoaa vain rakenneultran. Minusta se on ihan ok.

Neuvolakäyntejä on se mitä suositusten mukaan pitääkin, eli alkuun neljän viikon välein, sitten kahden ja lopulta viikon välein. Myös uudelleensynnyttäjillä. Lääkärineuvoloita on 3, alku- keski- ja loppuraskaudessa.

Hyvin on siinä suhteessa asiat täällä! Niin ja neuvolakäyntejä on yhtä tiheään kesälläkin, monessa paikkaa tuntuu olevan trendi se, ettei kesäloma-aikaan rutiinikäynneille pääse. Mutta täällä siis pääsee ihan samaan tapaan niin kesällä kuin talvellakin.

Vierailija
4/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Kotkahan on tunnetusti " punainen" kaupunki, tekstistäni saa käsityksen että se on oikeistolainen. Tarkoitin siis, että oikeistolaisissa kunnissa on käsitykseni mukaan lapsiperheiden asiat hyvin.

Ja anteeksi jos tämä loukkaa jonkun poliittista mielipidettä, se ei ole tarkoitus....

Vierailija
5/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa valita joko nt-ultran tai rakenteen - jompikumpi vaan. Neuvolakäynnit on kyllä ihan 4vkon välein niinkun taitaa olla tavallista.

Tappert ja Puksu 12+5 täältä lappeen naapurista jossa samat meiningit

Vierailija
6/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Jykylässä tuntuu olevan sama meininki kuin Kotkassa. Niskapoimu- tai rakenneultra eivät kuulu " palveluihin" vaan pitää maksaa yksityiselle jos haluaa, ja samoin koetan tässä sietä piiiiitkää odotusta: viime neuvola oli viikolla 12 (tai mulla jo viikolla 10 kun la heitteli niin paljon) ja seuraava on viikolla 20.

Politiikka tympii.

Vierailija
7/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei myöskään saa muuta kuin rakenneultran. Itse asustelen pienemmässä kunnassa Oulun kupeessa ja meille tarjotaan sekä nt- että rakenneultra, mutta koska pienellä kunnalla ei itsellä ole laitteita tehdään ultrat Oulussa...

Nt-ultra ja 1. neuvolalääkäri olivat mulla samana päivänä ja sen jälkeen onkin nyt sitten 5 viikkoa ennen seuraavaa neuvola-aikaa! Tämä 5 viikkoakin tuntuu mielettömän pitkältä ajalta, en ikinä pystyis oottamaan 10 viikkoa!

HANNELE rv 15+5

Vierailija
8/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä käydään ultrassa siellä sairaalassa, minkä on valinnut synnytyssairaalaksi. Vaihtoehtoina kaikki HUS:in sairaalat. Mä valitsin Naistenklinikan ja kävin siellä sekä nt- että rakenneultrassa. Käynneistä jouduin maksamaan 22¿/kerta. Eli ei ilmaiseksi päässyt. Itse valitaan, että haluaako käydä ultrassa, en tosin muista, että oliko tuo rakenneultra " pakollinen" .

Neuvolalääkäri on kolme kertaa, tosin lääkäri voi olla joka kerta eri. Elokuussa ei saanut lääkäri aikoja (lääkärit vissiin lomalla), joten minunkin loppuraskauden lääkäri aika ois ollut vain unelmaa, jos en itse ois sitä pyytänyt. Sain sen sitten viikolle 38+3 vaikka yleensähän tuo loppuraskauden lääkäri pitäisi olla jo viikolla 36.

Neuvolakäynnit on normaalisti niin kuin muuallakin. Eli aluksi n. 4-5 viikon välein, sitten kahden ja nyt lopussa yhden viikon välein. Mitään synnytystapa-arvioita ei tehdä rutiinin omaisesti. Vauvan kokoarvioita ei myöskään, mulle ei ole vielä kertaankaan sanottu, että minkä kokoinen vauva ois tulossa. Ihmettelen, kun joillekin kuulostaa kertovan melkein joka neuvolakäynnillä, että minkä kokoinen vauva nyt luultavasti on ja kasvaako käyrien mukaan. Mä en ole edes kertaakaan kuullut neuvolassa kyseisestä kasvukäyrästä..

Vilja rv 38+5

Vierailija
9/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin olen Kotkasta...

asiaan on tulossa muutos. Kotka on hyväksynyt (!) np-ultran ja niitä ruvetaan tekemään syyskuusta alkaen (aikaisintaan). Näin mulle sanottiin Toivelinnan neuvolassa (Karhula), kun kyselin asiasta keväällä, silloin asia oli minulle ajankohtainen :).

Ja neuvolakäyntien tiheys on kai ihan vaan neuvolasta kiinni tai jopa neuvolantädistä. Minulla ensimmäinen käynti oli rv 9 ja seuraava rv 13. Sen jälkeen aika tasaiseen tahtiin 4-5 viikon välein. Kolme lääkärintarkastusta raskauden aikana jne.

Ja kolmatta odotan, eli ei voi olla kyse ensi- ja uudelleensynnyttäjän välillä.

Onnellista odotusta!

Lilia rv 25+6

Vierailija
10/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porissa on 2 ultrausta keskussairaalassa 22¿/kpl. nt-ultran yhteydessä otetaan verikoe jolla vielä poissuljetaan/varmistetaan mahdollisen downsyndrooman riski. neuvolakäynti on kerran kuussa ja loppuraskaudessa 8.kuulla joka 2. viikko ja 9.kuulla joka viikko. neuvolalääkäri on 3 kertaa. 3. kerralla tehdään koko arvio vatsan päältä tunnustelemalla. neuvolalääkärin lähetteellä pääsee synnytystapa-arvioon jos sellainen on tarpeen. sekin maksaa 22¿ eli normaalin poliklinikkamaksun verran.

minusta 22¿ on aika kohtuu hinta. neuvolapalveluihinkin olen ollut tyytyväinen. ja Porihan on " punainen" .

Vierailija
11/15 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä saa myös käydä ilmaiseksi 2 kertaa lääkärineuvolassa. Ultrat käyn tosin n. 100km:n päässä, että matkat maksaa. Mutta samalla tulee käytyä shoppailureissutki :)

En tosin np-ultassa käydessä muistanut kysyä saako matkakorvauksia. Pitää kysyä rakennereissulla, jos muistaa.

Vierailija
12/15 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pääsin ekaan neuvolaan toukokuun lopussa, lääkärineuvolaan kesäkuun alussa, ja sitten seuraavaa neuvolaa sainkin odotella elokuun loppuun saakka... Eli lähes kaksi ja puoli kuukautta jäi taukoa neuvolakäyntien välille. Neuvolan terveydenhoitajan mukaan tämä ei haitannut mitään, kun olin juuri päässyt keskiraskaudeksi laskettavaan vaiheeseen, eikä siis mitään seurantoja tarvinnutkaan tehdä. Pöh! Kävin kuitenkin heinäkuun lopussa YTHS:llä verikokeissa ja pääsin pikaiseen ultraankin, kun niillä oli siellä vapaita aikoja niin paljon. (Olen siis opiskelija.) Eli näin ainakin Helsinki säästää!

Vierailija
13/15 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei Kotkassa tuota np-ultraa ole tarjolla... Haminasta me tullaan sitten kotkaan sairalaan np-ultraan ja sitten myös tuo rakenneultra löytyy! Niistä kyllä joutuu maksamaan se 22e/kerta!

Ilmeisesti siis kotkan kaupunki säästää, mutta kaipa sitä löytyisi parempikin kohde säästää kuin lapset...

Vierailija
14/15 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Np-ultra ja rakenneultra. Molemmista maksetaan hoitajakäynnin maksu 22 e. Ne tekee erikoiskoulutettu kätilö. Jos on ongelmia (vuotoja tms.) pääsee tietysti tutkimuksiin muutenkin, mutta niin varmaan kaikkialla.

Vierailija
15/15 |
02.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa uudelleensynnyttäjät käyvät vkon 30 jälkeen n. joka kolmas viikko nlassa ja viikon 36 jälkeen joka toinen viikko? Vasta lasketun ajan jälkeen käynnit ovat kerran viikossa. Ja tosiaan, kyseessä ei ole Jyväskylän kaupungin säästötoimi vaan " uusi valtakunnallinen käytäntö" , ja hah hah sanon minä.