G: Kuinka usein tarvitset ammatissasi ruotsinkieltä?
Kommentit (82)
Työskentelen puhelinneuvonnassa keskellä Savoa. Tarvitsen ruotsin kieltä useita kertoja päivässä.
Kerran 10 vuoden aikana. Jouduin lukemaan kääntäjän kääntämän ns. Yleisen ruotsinkielisen asiakasviestin. Sikäli hauska juttu, että oli hemmetisti virheitä tuon ruotsia äidinkielenä puhuvan kääntäjän jäljiltä. Jopa suomenkielisiä sanoja. Onneksi luin, mutta sen jälkeen ilmoitin, että on ole viestintä ihminen vaan ihan it ihminen, joka ei todellakaan tarkista virallisia asiakasviestejä.
Silloin tällöin, mutta aika harvoin. Vaasassa asun tällä hetkellä, olen töissä ruotsinkielisessä firmassa, mutta asiakkaista 70 % on suomenkielisiä ja lopuista suurin osa osaa suomea vähintään kohtuullisesti. Tällä viikolla oli yksi, joka ei osannut paljon yhtään ja puhui ihmeellistä murretta, hänen kanssaan olin pulassa, kun ruotsinkielisiä ei ollut paikalla.
Joka päivä ja koko ajan. Työnantajani on eräs kunta jossakin päin ruotsia. Kotona jonkin verran, lapset kyselevät mitä jokin asia on suomeksi.
Kerran joku mies tuli puhumaan ruotsia kun kassalla olin istumassa, jatkoin suomen puhumista ja hän lopulta vaihtoi kieltä. Kirjoitin keskipitkästä Ln, en vihaa sitä kieltä, mutten suostu käyttämään.
Joka päivä, miltei yhtä usein kuin englantia. Suomeakin on hyvä osata.
En koskaan. Kaikessa on käytetty suomea tai englantia, joskus harvoin saksaa.
Paljon, olen kääntäjä. Suomennan mm. ruotsista.
Olen ollut tuossa työssä viisi vuotta ja vain kerran olen puhunut ruotsia.
-länsirannikolla asuva-8
Varmaan 2/3 työajasta. Pohjanmaalla kun asun.
En ikinä, silverstone, mersun f1 moottorien suunnitelua. Tarvin eniten saksaa ja englantia, joskus myös venäjää.
En koskaan. Englantia joka päivä.
Päivittäin, n. puolet ajasta. Pääkaupunkiseutu.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 14:10"]
Aspatyössä matkailualalla ruotsi on toiseksi eniten käyttämäni kieli. Ekana on englanti, kolmantena venäjä, neljäntenä saksa. Ruotsia ja englantia puhun monta kertaa päivässä, venäjää ehkä kerran päivässä. Saksaakin melkein joka päivä. Kannattaa opiskella kieliä, jos tähtää aspatyöhön.
[/quote]
Enää tarttis tietää miksi tahtoo tehdä aspatyötä muuta kuin sivutoimisena opiskelun ohella.
Sinullakaan tuskin on noissa kaikissa kielissä niin vankkaa taitoa, että pystyisit normaalia arkikanssakäymistä monimutkaisempia asioita hoitamaan.
hyvin harvoin, mutta joskus. Ilmankin pärjäisi kyllä hyvin.