Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiperä koirankakkakysymys - auttakaa!

Vierailija
24.10.2014 |

Tervehdys! Meillä on nuori, alle vuoden ikäinen uroskoira ja asumme nyt omakotitalossa syrjäisellä taajama-alueella, josta kaupunkiin on matkaa yli 15 km. Alueella on vain omakotitaloja. Muutimme tänne noin kuukausi sitten kaupungista, jossa asuimme kerrostalossa. Täällä on todella kauniit maisemat, joten on ihanaa ulkoilla koiran kanssa ja koirakin tuntuu nauttivan "maaseudun" rauhasta ja pidentyneistä lenkeistämme. Yksi ongelma vain on: koirankakka.

Koirallamme on valitettava taipumus hoitaa asiansa mieluiten täysin julkisilla paikoilla, eli teiden varsilla ja piha-aitojen ulkopuolella olevilla puolihoidetuilla alueilla. Näillä paikoilla olen aina kiltisti kerännyt jätökset pussiin. Joskus harvoin koiramme asioi metsässä (vaikka tilaisuus sille siihen useinkin tarjottaisiin), josta en kerää kakkoja pois, potkin vain pois poluilta. Yleensä koiramme kakkii täysin äkkiarvaamatta, kesken askeleen vaan kyykistää, minkä jälkeen toimitusta on mahdotonta enää keskeyttää (jos vetäisin hihnasta koiraa syrjemmälle, kakkaa muodostuisi silti ja siitä tulisi komea pökälejono). Tämä voi tapahtua oikeastaan missä tahansa, monesti siis myös jonkun talon pihan edustalla ja tien poskessa.

Tällä kauniilla seudulla on se ärsyttävä haittapuoli, että täällä ei ole AINUTTAKAAN roskista koko kylän alueella, minne kakkapussin voisi laittaa. Jos olen nauttimasta pidemmästä lenkistä koirani kanssa, niin tuleeko minun oikeasti kantaa kolmea kakkapussia kilometrien ajan kotiroskikselle? Tiedän, että koirattomat ihmiset sanovat tähän että kyllä (olisit miettinyt asiaa ennen kuin harkit koiran jne.), mutta ulkoiluttaako joku koiraihminen oikeasti kakkapusseja kilometritolkulla joka ainoa päivä, monta kertaa päivässä? En nimittäin ole koskaan nähnyt kenenkään kanniskelevan täällä pussukoita. Pitäisi uskaltaa joskus kysyä vastaantulevalta koiraihmiseltä asiasta...

Taskuun en pussia haluaisi laittaa, ja kaikenlaiset "hihnaanripusteluyritykset" ovat jääneet yrityksiksi, koska tämä nuori villikko hyörii ja pyörii hihnassaan miten päin vaan. En haluaisi joutua koko ajan väistelemään lenteleviä kakkapusseja. Kädessä olen pussit siis saanut toistaiseksi kannettua, mutta miten voin samalla kouluttaa koiraa eli antaa nameja hienosti menneistä ohituksista jne? Koiramme on äärimmäisen energista sorttia ja sillä on muutamia huonoja käytöstapoja, kuten räyhäämistä ohikulkijoille ja autojen jahtaamisintoa. Näin ollen minulla on muutenkin, jo ilman niitä kolmea paskapussia, ongelmia taistellessani 15-kiloisen ylienergisen murkkuikäisen isottelijan kanssa lauman herruudesta sekä estäessäni koiran syöksymistä auton alle jahtaamisleikeissään.

Olen pohtinut ratkaisua tähän ongelmaan ihan tosissani, koska kuten ehkä huomaatte, olen todella stressaantunut tästä ristiriitatilanteesta. Haluaisin huomioida kanssaihmiset siivoamalla jätökset pois, mutta en vain pysty nauttimaan lenkkeilystä riehuvan koiran (jota pitää pystyä hallitsemaan yhdellä kädellä, koska toisessa roikkuu kakkapusseja) ja paskapussukoitten kanssa. Alunperin halusin koiran, koska halusin lenkkeilykaverin ja kivan perheenjäsenen, ja sellainen tämä nuori herra on ollutkin. En vain tiennyt, että tulemme muuttamaan alueelle, jossa ei ole koirankakkaroskiksia!

Mitä minä teen? Lopetanko lenkkeilyn ja koirastamme tehdään tarhakoira (niin kuin täällä päin näyttää olevan tapana), opetan koiran paskomaan pihallemme (ei todennäköisesti tule onnistumaan, koska paskoo moneen kertaan lenkin aikana ja aina vähän kotoa kauempana), kerään jätökset pussiin ja heitän pussin sopivalla kohdalla metsään, en kerää kakkoja ollenkaan..? Jatkanko samaan malliin eli kannan pusseja silläkin uhalla että en itse nauti lenkkeilystä (alkuperäinen syy hankkia koira oli juuri lenkkeily...) eikä koiramme saa koulutusta? Hankinko sellaisia koiraroskistarroja naapureille, jos joku vaikka laittaisi sellaisen roska-astiaansa? Itse olisin ainakin valmis sellaisen tarran laittamaan meidän jäteastiaan, mutta eihän se auta asiaa, jos koko kylän ainoa tarra on juuri se oma roskapönttö... Help me!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas kakkamainen tarina. Yritä keksiä parempi.

Vierailija
2/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä vaan keräät ne paskat, jos on ongelmallista kantaa pussukoita ja samalla kouluttaa, ota vaikkapa joku perheenjäsen mukaan avuksi. Voi luoja, että voidaan tehdä asioista vaikeita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:02"]

Kyllä sä vaan keräät ne paskat, jos on ongelmallista kantaa pussukoita ja samalla kouluttaa, ota vaikkapa joku perheenjäsen mukaan avuksi. Voi luoja, että voidaan tehdä asioista vaikeita...

[/quote]

Jos olet sinkku, niin osta pienenpieni reppu, ja viskelet kakkapussit sinne, niin ovat kätesi vapaana...

Vierailija
4/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kannellinen roskaämpäri ja vie se sinne jonnekin reittisi varrelle ja tyhjää se kerran kuussa.

Vierailija
5/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskahan maatuu, ei niitä tasrvitse kerätä.

Vierailija
6/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia ensimmäisistä vinkeistä! Unohdin tosiaan mainita, että perhettä on minä ja mies, ja mies on töissä sillin kun minä ulkoilutan koiraa, eli apua koulutukseen en saa. Tuo ämpäri on itselläkin käynyt mielessä. Tuleekohan joku siitäkin valittamaan, jos sellaisen sinne reitin varrelle laittaa?

ap

Vierailija
7/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biohajoavaan pussiin ---> ojaan.

Vierailija
8/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannat pusseja, mikä siinä on vaikeaa? Voithan askarrella jonkun olkalaukun, jossa kakkapussit ovat pois käsistäsi.
Kun meillä opetettiin koiraa sisäsiistiksi, nimenomaan oli tarkoitus opettaa koira tekemään tarpeensa lenkin alussa.

Vierailija
9/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:08"]

Unohdin tosiaan mainita, että perhettä on minä ja mies, ja mies on töissä sillin kun minä ulkoilutan koiraa, eli apua koulutukseen en saa.

ap

[/quote]

Koiraparka, kerran päivässä pääsee lenkille... ei ihme, ettei koulutus ole tehonnut.

Vierailija
10/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biohajoavat pussit ja viskaat johonkin pajukkoon.

Vierailija
11/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko vuodatusta, mutta kakkojen kerääminen on pakollista vain taajamien hoidetulta alueilta, eli pelloilta, ojista ja metsästä ei tarvitse kerätä. Toivottavasti tämä tieto puolittaa kakkalastin, ja jaksat kantaa pussin kotiroskikseen saakka.

Vierailija
12/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan päästä koiraa kakkaamaan viljapelloille, se ei ole ok.

Ota selvää, kuka on reittisi varrella olevan metsän omistaja ja kysy, voitko laittaa roskiksen koirankakoille. Kerro, että hoidat sen tyhjäyksen säännöllisesti. Laita se sellaiseen paikkaan, mihin pääset hyvin autolla myös talvella.

Vierailija
13/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:15"]

Biohajoavat pussit ja viskaat johonkin pajukkoon.

[/quote] JUURI NÄIN!

Ei tarvitse kuin kävellä lähimmälle ryteikölle, johon viskaat NIMENOMAAN BIOHAJOAVASSA kakkapussissa menemään.

Hyvää paikkaa voi hieman joutua haeskelemaan mutta kun sellanen löytyy, niin eiku sinne jatkossakin.

Minä olen tämän vienyt niin pitkälle kahden koirani osalta, että käyn vielä ilman koiria välillä vähän parantelemassa paikkaa. Tänä syksynä otin mukaani lasten pienen muoviharavan ja tein syvennyksen johon sitten haravoin osittain jo maatuneet jätökset ja paljon kariketta ja lehtiä päälle.

Ja siinä puuhaillessani löytyi jo uusi hyvä paikka tulevaisuutta ajatellen.....

Vierailija
14/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:09"]

Kannat pusseja, mikä siinä on vaikeaa? Voithan askarrella jonkun olkalaukun, jossa kakkapussit ovat pois käsistäsi. Kun meillä opetettiin koiraa sisäsiistiksi, nimenomaan oli tarkoitus opettaa koira tekemään tarpeensa lenkin alussa.

[/quote] Mikäs järki tässä on? Eikös olis parempi opettaa lenkin lopussa paskantamaan, niin ei tarttis koko lenkkiä sitä paskapussia kanniskella?

Vierailija
15/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, mä kerran kyllästyin just tohon paskapussien kanniskeluun eikä roskiksia mailla eikä halmeilla ja ihan taajamassa. Tarpeeksi kun otti päähän niin paskapussi lensi pöpelikköön.

Pitäisi olla roskiksia vähän tiuhemmassa -  en yhtään ihmettele, että osa ei viitsi torttuja keräillä, kun niitä saa roikottaa kilometritolkulla mukanasa. Mullakin hemmetin iso koira ja tortut sen koiran mukaan.

Vierailija
16/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 13:05"]

Paskahan maatuu, ei niitä tasrvitse kerätä.

[/quote]

Näin mäkin ajattelen. Mutta ei - ne pitää olla pussitettuina joillain kaatopaikalla missä ne varmaan maatuu satoja vuosia.

Vierailija
17/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia jälleen vastauksista! Näyttää mielipiteet hajaantuvan hyvin monenlaisiksi, aivan niin kuin aiemmissakin aiheeseen liittyvissä keskusteluissa, joita olen lukenut.

Tuo biohajoava pussi ja sen hautaaminen maahan ainakin kannattaa kokeilla. Samoin voi tuota "omaa jäteastiaa" tosiaan miettiä. Ymmärtääkseni täällä pusikot on kaupungin omistamaa maata, että en oikein  kyllä usko, että lupaa heltiää... Tuota reppua oon kanssa miettinyt joskus, mutta en oo vielä halunnu uhrata yhtään reppua sonnan kuletukseen.

Ihan tällasena yleisenä kysymyksenä kysyisin et onko jollain koiranulkoiluttajalla oikeesti säännöllisessä käytössään koiranpaskaolkalaukku tms. kassi, mihin kerää ne jätökset? Miksei tällasia ihmisiä näy koskaan missään?

ap

Vierailija
18/18 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin surutta biopussiin ja viskaisin ensimmäiseen sopivaan metsään.