Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi omalääkärit vaihtuvat koko ajan?

Vierailija
24.10.2014 |

Olen huolestunut. Ystäväni omalääkäri vaihtuu vuoden vaihteessa, ja hän (siis ystäväni) on siitä hyvin surullinen. Se sai minut huolestumaan omastani. Minulla on erittäin hyvä ja toimiva hoitosuhde tämän lääkärin kanssa, ollut jo pari vuotta. Minun on vaikea luottaa ihmisiin, mutta tämä lääkäri on onnistunut voittamaan luottamukseni, ja terveyteni on parantunut todella paljon (psyykkinen ja fyysinen). Nyt kuitenkin huolestuttaa, että lääkäri vaihtuu ehkä pian. En siis tiedä vaihtuuko, mutta en pääse ajatuksesta eroon. Joku kerta kun menen vastaanotolle, siellä onkin joku aivan vieras ihminen, jolle pitäisi taas avautua asioista. Tämä on hyvin ahdistava ajatus. Joku voi sanoa, että "lääkäri kuin lääkäri", mutta ei se niin ole.

Miksi omalääkärisysteemiä puretaan ja lääkärit vaihtuvat jatkuvasti? Eihän se voi olla hyvä asia. 

Tässä on hyvä kirjoitus aiheesta, kirjoittajana Matti O. Huttunen, professori, psykiatrian erikoislääkäri, Helsinki:

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/laakari-potilas-ja-yksinaisyys/#.VEneiyKsUYk

"Kaikessa hyvässä hoitamisessa olennaista on ihmisen kuunteleva kohtaaminen. Jean-Paul Sartrea mukaillen potilaiden vointia ei voida kohentaa, mikäli päättäjät ja lääkärikunta eivät sitoudu vastustamaan potilaiden yksinäisyyden lisääntymistä (11). Ilman potilaiden rinnalla kulkevia (oma)lääkäreitä etenkin vähävaraiset ja työttömät, syrjäytyneet ja eläkeläiset jäävät pahenevien sairauksiensa kanssa orvoiksi jatkuvasti vaihtuvien lääkäreiden vastaanottoaikaa odotellessaan."

Olen ahdistunut. Myös ystäväni, jolla on hankalasti hoidettava sairaus, on levoton ajatellessaan tulevaa, ja uutta lääkäriä, jolla on ehkä aivan eri ajatukset liittyen hoitoon. Mietin, pitäisikö minun kysyä omalääkäriltäni onko hän kohta lähdössä pois, vai saako sellaista kysyä. Kun kuitenkin yleisesti tiedetään, että "oma"lääkärit vaihtuvat hyvin usein.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä kun luen, niin alan itsekin kallistua sille kannalle, että parempi olisi luopua koko omalääkärijärjestelmästä. Kiitos vastauksista! 

Minunkin omalääkärini on aika nuori, joten varmasti hän sieltä pian häipyy. Ei auta kuin alistua. Ensi kerralla koetan varoa kiintymästä.

ap

Vierailija
22/30 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskustyö nyt on vaan perseestä. Ei sitä saisi näin massatyöttömyyden aikana sanoa ääneen, mutta lekureilla kun on siitä hyvä tilanne, että on vara valita ja massia tulee. Kuka sinne tk-ruuhkaan haluaisi hautautua. Nää lääkärit on kunnianhimoista jengiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksen lääkärit vaihtuu sen vuoksi kun siellä ei pääse ylenemään urallaan. Terveyskeskukseen tulaan siksi aikaa töihin kun saadaan parempi paikka jostain keskussairaalasta tai yksityiseltä lääkäriasemalta. Näin se vain. Etenemismahdollisuudet ja palkan suuruus vaikuttaa.

Pikkupaikkakuntien terveyskeskuksiin saadaan vain kaikki tumpelot lääkärit tai kandit. Ja sinne jää sitten ne tumpelot jotka ei muualle ammattitaidon puutteiden vuoksi pääse.

Näin se vain on. Tietysti on joitakin poikkeuksia, mutta tosi harvassa.

Vierailija
24/30 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sun kannattaa nyt aloittaa jo se surutyö tämän hoitosuhteen päättymisestä, koska niin siinä pian käy kuitenkin. Tunnen kyllä myötätuntoa, koska mulla vaihtui terapeutti ja se oli todella vaikea paikka ja menin huomattavasti takapakkia siinä vaiheessa. Suurin syy oli se, että se tuli niin puun takaa enkä ehtinyt varautua. Mutta olen kiitollinen niistä vuosista.

Toivottavasti sulla on kuitenkin läheisiä, jotka pystyvät tukemaan sinua. <3

Vierailija
25/30 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 09:16"]

Terveyskeskuksen lääkärit vaihtuu sen vuoksi kun siellä ei pääse ylenemään urallaan. Terveyskeskukseen tulaan siksi aikaa töihin kun saadaan parempi paikka jostain keskussairaalasta tai yksityiseltä lääkäriasemalta. Näin se vain. Etenemismahdollisuudet ja palkan suuruus vaikuttaa.

Pikkupaikkakuntien terveyskeskuksiin saadaan vain kaikki tumpelot lääkärit tai kandit. Ja sinne jää sitten ne tumpelot jotka ei muualle ammattitaidon puutteiden vuoksi pääse.

[/quote]

Suurin ongelma tässä onkin eriarvoistuminen. Eli työttömät ja muutenkin heikommassa asemassa olevat, joilla ei ole varaa yksityiseen eikä oikeutta työterveyteen, joutuu sitten näitten alati vaihtuvien kandien ja tumpeloiden hoidettaviksi. Aika lailla tuuliajolla siinä ollaan. Onko ihme, että koko kansa napsii masennuslääkkeitä, kun tämä muutenkin on niin kylmä ja kova maa? 

Minulla on onneksi vakityö ja oikeus työterveyteen, mutta kokemukset lääkäreistä noin muuten ei ole hyviä. Eli siinä mielessä olet ap onnekas että olet ainakin hetken saanut hyvää hoitoa. Ajattele asia niin, että niin kauan kuin reseptit uusitaan, niin mitä väliä. Se auttaa :) 

Vierailija
26/30 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 09:18"]

Ap, sun kannattaa nyt aloittaa jo se surutyö tämän hoitosuhteen päättymisestä, koska niin siinä pian käy kuitenkin. Tunnen kyllä myötätuntoa, koska mulla vaihtui terapeutti ja se oli todella vaikea paikka ja menin huomattavasti takapakkia siinä vaiheessa. Suurin syy oli se, että se tuli niin puun takaa enkä ehtinyt varautua. Mutta olen kiitollinen niistä vuosista.

Toivottavasti sulla on kuitenkin läheisiä, jotka pystyvät tukemaan sinua. <3

[/quote]

Kiitos! :) 

ap

Vierailija
27/30 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 09:23"]

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 09:16"]

[/quote]

Suurin ongelma tässä onkin eriarvoistuminen. Eli työttömät ja muutenkin heikommassa asemassa olevat, joilla ei ole varaa yksityiseen eikä oikeutta työterveyteen, joutuu sitten näitten alati vaihtuvien kandien ja tumpeloiden hoidettaviksi. Aika lailla tuuliajolla siinä ollaan. Onko ihme, että koko kansa napsii masennuslääkkeitä, kun tämä muutenkin on niin kylmä ja kova maa? 

Minulla on onneksi vakityö ja oikeus työterveyteen, mutta kokemukset lääkäreistä noin muuten ei ole hyviä. Eli siinä mielessä olet ap onnekas että olet ainakin hetken saanut hyvää hoitoa. Ajattele asia niin, että niin kauan kuin reseptit uusitaan, niin mitä väliä. Se auttaa :) 

[/quote]

Tämä on munkin katsantokanta. Niin kauan kuin saan reseptit uusittua, kaikki on hyvin. Jopa bentsoreseptit uusitaan, eikä ahdista enää yhtään vaikka siellä olisi Osama Bin Ladenin haamu valkotakissa niitä määräämässä. Mitä vähemmän lääkäri ymmärtää mun kokonaisvoinnista, sen parempi. :) 

Vierailija
28/30 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska elämä on. Varsinkin täällä Suomessa. 

Toisin kuin Nykäs-Matti väittää, elämä ei mun kokemuksen mukaan ole ihmisen parasta aikaa. 

Vierailija
29/30 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se omalääkäri on juurikin reseptiautomaatti. Ei sen lyhyen vastaanottoajan puitteissa ehdi mitään tärkeää tehdä tai sanoa. Ja koska ne lääkärit tosiaan vaihtuu koko ajan, ei siinä mitään kiintymystä muodostu. Lekuri kuitenkin laittaa ihan kiitettävästi lähetteitä kun tarvitaan ja uusii mun lääkkeet, joten ei ongelmaa. 

Lääkäri kyllä nyökyttelee muka empaattisesti, mutta en mä ala sille mistään avautumaan, eikä siinä ajassa edes ehdi. Terapiasta olen muuten aikaisemman kommentoijan kanssa samaa mieltä: lumevaikutusta. Niin on kyllä osa lääkkeistäkin. 

Ihan sama kuka ne reseptit kirjoittaa. 

Vierailija
30/30 |
24.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:02"]

Mulle se omalääkäri on juurikin reseptiautomaatti. Ei sen lyhyen vastaanottoajan puitteissa ehdi mitään tärkeää tehdä tai sanoa. Ja koska ne lääkärit tosiaan vaihtuu koko ajan, ei siinä mitään kiintymystä muodostu. Lekuri kuitenkin laittaa ihan kiitettävästi lähetteitä kun tarvitaan ja uusii mun lääkkeet, joten ei ongelmaa. 

Lääkäri kyllä nyökyttelee muka empaattisesti, mutta en mä ala sille mistään avautumaan, eikä siinä ajassa edes ehdi. Terapiasta olen muuten aikaisemman kommentoijan kanssa samaa mieltä: lumevaikutusta. Niin on kyllä osa lääkkeistäkin. 

Ihan sama kuka ne reseptit kirjoittaa. 

[/quote]

Näin se nimenomaan on! Turha lässyttää mistään aidosta kohtaamisesta (niin kuin noissa artikkeleissa joita tähän on linkitetty). Resepti kouraan vaan ja seuraava potilas sisälle. Turha tätä lääkäri-potilas -suhdetta on mitenkään romantisoida. Helpompaa kaikille hyväksyä tilanteen realiteetit. 

Mulla auttaa punttiksella rehkiminen ja perjantaisin viina paremmin kuin sata lääkäriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän