Aiheutin sitten lapselleni add:n.
Tänään sai diagnoosin. Mä voisin tappaa itseni. On niin paha olo.
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:48"]No ei kyllä tupakasta tule! Poltin molempia lapsia odottaessa ja terveitä ovat. Ei edes allergioita ole ja sairasteluja erittäin vähän.
[/quote]
Kunnes tulee lapsen teon aika ja eipä vaan kuulu...
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:44"]Ei ADD oo mikään kuolemantuomio. Aattele mm julkkiksia: will smith, jim carrie, ryan gosling, sir richard branson... Nillä joko Adhd tai add...
[/quote]
Hyviä uutisia: sun lapsesta tulee koomikko. :D
Kyllä olisi Suomi täynnä ADD- ja ADHD-mukuloita, jos äidin tupakointi sen aiheuttaisi. Se on neurologinen häiriö. Ole tyytyväinen, että lapsi sai diagnoosi. Nyt hän saanee helpommin ja paremmin apua ja tukea koulussa. Se tiedetään, että tupakointi aiheuttaa sikiön pienikokoisuuden, mutta eivät kaikki pienipainoiset lapset ole toisaalta tupakoivien äitien lapsia eivätkä kaikki saa mainitsemaasi vammaa tai häiriötä.
Olen lähes varma ettö lapsellani on add. Ei todella vaikuta älykkyyteen mitenkään alentavasti. On sosiaalisesti hyvin valikoiva ja vaatii tietynlaisen struktuurin toimiakseen, mutta toimii!
Meillä on molemmilla lapsilla adhd... Kummankaan suvussa kenelläkään muulla ei ole. Olemme molemmat fiksuja, koulutettuja ihmisiä, emme mitään "ongelmatapauksia" (mitähän sekin tarkoittaa). En polttanut raskaana ollessani, enkä nauttinut alkoholia tippaakaan missään vaiheessa. Syömme tavallista, terveellistä kotiruokaa, mm. paljon kasviksia. Lapset syö namia tosi harvoin. Meillä on tavallinen, turvallinen perhe ja mielestäni osaamme kasvattaa lapsia ihan hyvin (säännöt on, ei ruumiillista kuritusta, lapset saavat meiltä vanhemmilta huomiota jne.) Mistähän tuo adhd on lapsillemme tullut? Minua loukkaa suuresti, että adhd-lasten vanhempia solvataan milloin mitenkin :( Me olemme parhaamme tehneet, ja niin varmasti useimmat muutkin.
Joo minäkin aiheutin. Söin terveydenhoitajan ohjeesta ihan liian rasvatonta ruokaa raskausaikana. 90-luvun puolivälissä oli vielä vallalla rasva tappaa -kulttuuri ja minulla oli raskausdiabetes. Rasvaton kinkkukin oli kielletty, koska "siinä on piilorasvaa."
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 22:15"]
Joo minäkin aiheutin. Söin terveydenhoitajan ohjeesta ihan liian rasvatonta ruokaa raskausaikana. 90-luvun puolivälissä oli vielä vallalla rasva tappaa -kulttuuri ja minulla oli raskausdiabetes. Rasvaton kinkkukin oli kielletty, koska "siinä on piilorasvaa."
[/quote]
En usko, että aiheutit. Sikiö kyllä ottaa sen mitä tarvitsee, vaikka sitten äidin kehosta. Kyllä sullakin ihan varmasti jonkin verran rasvavarastoja oli? Eri asia sitten jos äiti on nälkiintynyt ja aliravittu, kuten kehitysmaissa voi tilanne olla.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:55"]Samaa olen miettinyt... Kun raskaana nykyään tupakoi lähinnä ongelmatapaukset, niin on aika vaikea vetää yhtäläisyysmerkkiä tupakoinnin ja mm. adhd:n välille. Enemmänkin tulee mieleen, että ongelmatapauksilla itsellään on geneettisesti jo noita ongelmia ja tilannetta pahentaa se, että ne koko elämäntyyli on tietynlainen. Geenit ja ympäristö sitten generoi lapselle niitä ongelmia yhdessä... Olisipa mielenkiintoista, jos fiksut, älykkäät ja tasapainoiset mammat tupakoisi urakalla raskausajan, niin olisiko niillä lapsilla sitten jostain ilmestynyt adhd:ta, lukiongelmia, oppimisvaikeuksia jne.?
t: tupakoimaton itse
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:45"]
Pisteet ap:lle rehellisyydestä. Harva myöntää, edes itselleen. Ikävää, ettei tästä asiasta juuri ääneen puhuta ja tupakoivat odottajat elävät siinä uskossa, ettei juuri kenellekään ole raskausajan tupakoinnista mitään seurauksia.
Tsemppiä ja parempaa jatkoa koko perheelle.
[/quote]
Provohan tuo on, oikein perinteistä tupakkavastaista propagandaa. Add voi aiheutua monesta muustakin seikasta, eikä kukaan tiedä mistä add loppupeleissä johtuu. Tupakoinnin väitetty yhteys kun voi johtua vaikka genetiikasta.
En kannusta ketään polttamaan ollenkaan, saati raskausaikana, mutta ap ei voi tietää mistä lapsen add johtuu.
T. Tupakoimaton tutkija
[/quote]
[/quote] Vai eivät ihmiset, joilla on ADHD tai ADD ole fiksuja ja älykkäitä?
Olen itsekin tutkija ja minulla on ADD. Kuten isällänikin ja pojallanikin. Isänikin on varmasti kaikkien hänet tuntevien mielestä fiksu ja älykäs. Ja kukaan perheestäni ei tupakoi, ryyppää tai syö epäterveellisesti.
Sisko poltti ekaa odottaessa, normi poika. Tokaa odottaessa ei polttanut ja hänellä on adhd. Siskollani on todettu adhd aikuisiällä, on periytyvää kuulemma..
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:55"]Samaa olen miettinyt... Kun raskaana nykyään tupakoi lähinnä ongelmatapaukset, niin on aika vaikea vetää yhtäläisyysmerkkiä tupakoinnin ja mm. adhd:n välille. Enemmänkin tulee mieleen, että ongelmatapauksilla itsellään on geneettisesti jo noita ongelmia ja tilannetta pahentaa se, että ne koko elämäntyyli on tietynlainen. Geenit ja ympäristö sitten generoi lapselle niitä ongelmia yhdessä... Olisipa mielenkiintoista, jos fiksut, älykkäät ja tasapainoiset mammat tupakoisi urakalla raskausajan, niin olisiko niillä lapsilla sitten jostain ilmestynyt adhd:ta, lukiongelmia, oppimisvaikeuksia jne.? t: tupakoimaton itse [quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:50"] [quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 20:45"] Pisteet ap:lle rehellisyydestä. Harva myöntää, edes itselleen. Ikävää, ettei tästä asiasta juuri ääneen puhuta ja tupakoivat odottajat elävät siinä uskossa, ettei juuri kenellekään ole raskausajan tupakoinnista mitään seurauksia. Tsemppiä ja parempaa jatkoa koko perheelle. [/quote] Provohan tuo on, oikein perinteistä tupakkavastaista propagandaa. Add voi aiheutua monesta muustakin seikasta, eikä kukaan tiedä mistä add loppupeleissä johtuu. Tupakoinnin väitetty yhteys kun voi johtua vaikka genetiikasta. En kannusta ketään polttamaan ollenkaan, saati raskausaikana, mutta ap ei voi tietää mistä lapsen add johtuu. T. Tupakoimaton tutkija [/quote] [/quote] Vai eivät ihmiset, joilla on ADHD tai ADD ole fiksuja ja älykkäitä? Olen itsekin tutkija ja minulla on ADD. Kuten isällänikin ja pojallanikin. Isänikin on varmasti kaikkien hänet tuntevien mielestä fiksu ja älykäs. Ja kukaan perheestäni ei tupakoi, ryyppää tai syö epäterveellisesti.
[/quote]
Missä ihmeessä mielestäsi sanoin, ettei ihmiset joilla on add tai ahdh ole fiksuja ja älykkäitä?
T. Tupakoimaton tutkija
Vierailija kirjoitti:
Tässä se nähdään. Ihmisen aivot tarvitsee rasvaa.
On vanhemmat aika tekopyhiä. Ihmetellään, miksi oppimisongelmat, käytöshäiriöt, adhd yms. lisääntyy, mutta juotetaan lapsille aspartaamilimua ja syötetään margariinia ilman, että otetaan selvää mitä tuollaiset tuotteet voi tehdä terveydelle.
Ap, minkä ikäinen lapsi on kyseessä?
Kukaan ei ole väittänyt, että add johtuisi aina tupakoinnista. Joskus voi aiheutua. Mutta kukaan ei tiedä mistä se kenelläkin lopultakin aiheutuu.