Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vahingossa raskaaksi, nyt en meinaa jaksaa kolmen lapsen kanssa

Jonnaepänormaali
12.09.2021 |

Tulin viime syksynä vahingossa raskaaksi. En nähnyt aborttia vaihtoehtona, koska en pystyisi sitä ikinä tekemään. Minulla on töissäkäyvä mies ja asiat pitäisi olla ihan ok, mutta olen aivan loppu. Minulla ei ole mitään tukiverkostoa, luin että tukiperheisiinkin on vuosien jonot. Antakaa vinkkejä mistä voi saada apua. Tuloni ovat pienet, joten ei mitään kalliita lastenhoitopalveluita. Toivoisin vain että kroppani saisi joskus latautua ja rauhoittua. Nyt minua väsyttää aamusta iltaan, mahani on sekaisin ja kroppaa särkee ja tuntuu painavan tonnin. Kaikki lapset ovat ihania ja kilttejä, mutta tottahan toki täällä on aivan liikaa tekemistä.. En meinaa jaksaa/ehtiä ruokaa tekemään..

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

,,,,,,kahden lapsen äiti, eikä vieläkään ole hiffannut miten ne lapset saa alkunsa -- ,,,,,LoL.

Oletko kuullut sanan "ehkäisy". Vinkki -- liittyy vahvasti tulevaan vahinkolapseen.

Vierailija
62/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä että pitää ne lapset tehdä ja sitten vingutaan täällä kun ei jakseta. Oisko parempi ollut miettiä etukäteen? Ei muuta kuin lasua tekemään itestäs jos et kerta jaksa, kuulostaa siltä että mieskin on täysin kädetön.

Taas tollanen idiootti, joka kannattaa mielummin abortteja kuin sitä että äiti saisi apua lastenhoitoon yhteiskunnalta.

Kun mun äiti oli nuori ja hänen lapsensa oli pieniä, niin hällä kävi joka päivä kodinhoitaja. Lisäksi myös mummut auttoivat.

Nyky-yhteiskunnassa saattaa jäädä tosi yksin ja jopa lapsilta vaaditaan nykyään paljon enemmän kuin ennenvanhaan. Suorituspaineinen yhteiskunta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

,,,,,,kahden lapsen äiti, eikä vieläkään ole hiffannut miten ne lapset saa alkunsa -- ,,,,,LoL.

Oletko kuullut sanan "ehkäisy". Vinkki -- liittyy vahvasti tulevaan vahinkolapseen.

Ootko kuullut sanoja "luetun ymmärtäminen"?

Vierailija
64/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonnaepänormaali kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis minkä ikäisiä nämä lapsesi ovat? Ja ovatko päiväkodissa tai muussa hoidossa? Hae heille hoitopaikat jos ei vielä ole, nuorimmaisenkin voi laittaa (9) 12kk iässä päiväkotiin, voithan laittaa esimerkiksi 4h/päivä. Saat omaa aikaa nimenomaan energian keräämiseksi.

Oletko töissä tai palaamassa työelämään? Tämä vaikuttaa tuohon päivähoitoon laittamiseen, mutta varsinkin jos et ole palaamassa niin etsi päiväkoti/hoitopaikka.

Kaksi vanhempaa viedään aamulla ennen kasia kouluun, pääsevät noin 13 aikoihin kotiin, ja sitten teemme läksyt ja lapset käyvät harrastuksissa(todella tärkeät harrastukset lapsille). Vauva on noin 4kk ja kulkee mukana joka puolella, ei nuku pitkiä päiväunia. Eli yö saattaa olla huono, aamulla herätään seitsemän jälkeen, tehdään aamupala ja mennään kouluun. Sitten vauvan kanssa siivotaan ja tehdään normiaskareita. Tätä jatkuu koko päivän. Isommat lapset sotkevat tosi paljon, vaikka siivoavat kyllä käskettäessä, mutta ovat täysin vahdittavia vielä. Mieheni pitää vauvaa joskus muutaman tunnin päivällä ja minä nukun sen ajan, mutta mieheni ei osaa huolehtia lapsien läksyistä, neuvoloista, hammaslääkäreistä, tulevista kokeista, luokkaretkistä, tukiopetuksesta jne jne. Eli sellainen perusarki on yksin mun päällä.

Ihan olet itse ongelmasi nyt tehnyt. Koululaiset hoitaa itse kouluun menon, läksyt ym. Isänsä vie harrastuksiin ja hoitaa muut menot annetun aikataulun mukaan + kauppareissut, jos muuten on liian iso hyppy metatyöhön. Vaadit isompia siivoamaan jälkensä ja teette yhdessä mukavia kotijuttuja, pelaatte, syötte, juttelet jne. Sinä hoidat vauvaa kunnes menee tarhaan vuoden ikäisenä tai koska nyt olitte ajatellut.

Vierailija
65/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä että pitää ne lapset tehdä ja sitten vingutaan täällä kun ei jakseta. Oisko parempi ollut miettiä etukäteen? Ei muuta kuin lasua tekemään itestäs jos et kerta jaksa, kuulostaa siltä että mieskin on täysin kädetön.

Taas tollanen idiootti, joka kannattaa mielummin abortteja kuin sitä että äiti saisi apua lastenhoitoon yhteiskunnalta.

Kun mun äiti oli nuori ja hänen lapsensa oli pieniä, niin hällä kävi joka päivä kodinhoitaja. Lisäksi myös mummut auttoivat.

Nyky-yhteiskunnassa saattaa jäädä tosi yksin ja jopa lapsilta vaaditaan nykyään paljon enemmän kuin ennenvanhaan. Suorituspaineinen yhteiskunta.

No totta ihmeessä kannatan abortteja, tässä tilanteessa se on vain liian myöhäistä jo. Jokainen hankkikoon sen määrän lapsia minkä pystyy itse hoitamaan ja maksamaan eikä olla heti käsi ojossa yhteiskunnalta vinkumassa. Jos ei ole turvaverkkoa kuten mummoja hoitamassa, niin silloin ei tehdä niin monta lasta ettei pystytä hoitamaan vaan hommataan abortti ajoissa tai annetaan lapset huostaan jollekin joka jaksaa. Lapsiperheisiin syydetään muutenkin jo liikaa vastikkeetonta rahaa, hoitakoot omat kulunsa ja hankkikoon sen määrän mihin rahkeet riittää.

Vierailija
66/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan voi jaksaa kolmen lapsen kanssa.

Kyllähän moni jaksaa viiden tai kuudenkin lapsen kanssa. Kyse on nyt siitä, että minä en jaksa kolmen kanssa. Joku muu jaksaa hyvinkin. Minulla on ehkä huonot voimavarat.

Ap

Tutkituta veriarvosi, rauta-arvot ja kilpirauhasverikokeiden arvot ainakin.

Kaikki oli kunnossa, tutkitutin jo. Papereilla näytän voivan upeasti.

Huutelen vielä tänne väliin, että olethan tietoinen, että WHO suositus vähimmäisferritiinille naisilla on 30, kun Suomessa arvoa 15 pidetään vielä hyvänä, vaikka siinä vaiheessa ihminen on jo ihan raato? Itselläni arvo on 9 ja lääkärin mukaan vain vähän matala. Raahustan ja elän zombina, en jaksa mitään, hiuksia irtoaa päästä viikossa kuukauden edestä, hengästyn jo portaissa, aivosumu vaivaa päivittäin jne.

Suosittelen rautakuuria, vaikka lääkäri olisikin sitä mieltä, että kyllä sä ihan reippaasti jaksat! :) Raskaudet tiputtavat rauta-arvot ja varastot tosi matalalle, ja toipuminen voi oikeasti rautakuurin kanssa vielä vuosikausia. Pistetään siihen kuukautiset päälle, jos niitä on, ja päällä on jatkuva anemia.

Vierailija
67/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä niiden koululaisten kanssa niin rankkaa on? Karsi harrastuksia, jos useampi ilta viikossa menee harrastuksissa eikä vauvakaan saa nukkua kun koko ajan menossa. Lapset ulkoilemaan 2-3h joka iltapäivä, läksyihin riittää vanhemman tarkastus alaluokilla. Jos ei riitä, koulussa on läksyparkkeja.

Vauva ulos nukkumaan päiväunet ja nuku sinä silloin.

Laske siivouksen tasoa ja osta valmisruokia.

Tilaa ruuat kaupasta kotiinkuljetuksella.

Ja mies tehkööt osansa.

Näin. Ja läksyistä vielä, mun mielestä läksyihin riittää vanhemman kehoitus "tee läksyt". Kysyvät jos ei osaa. Jos alkaa tulla unohduksia niin sit tarkistukset kehiin. 

Vierailija
68/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuta Apua saa niin järjestät arjen uudelleen.Voiko lapset mennä ip kerhoon?Kouluikäiset osaa jo tehdä itse monta asiaa.Vähän kuria,saavat siivota omat sotkut.Laske rimaa siivouksen tasosta.Mies vastuuseen lapsista edes parina iltana kokonaan.Ulkoile paljon ja kerää akkuja.

Vierailija
69/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa hoitoapua

Vierailija
70/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arto kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No totta ihmeessä kannatan abortteja, tässä tilanteessa se on vain liian myöhäistä jo. Jokainen hankkikoon sen määrän lapsia minkä pystyy itse hoitamaan ja maksamaan eikä olla heti käsi ojossa yhteiskunnalta vinkumassa. Jos ei ole turvaverkkoa kuten mummoja hoitamassa, niin silloin ei tehdä niin monta lasta ettei pystytä hoitamaan vaan hommataan abortti ajoissa tai annetaan lapset huostaan jollekin joka jaksaa. Lapsiperheisiin syydetään muutenkin jo liikaa vastikkeetonta rahaa, hoitakoot omat kulunsa ja hankkikoon sen määrän mihin rahkeet riittää.

Mitä ihmettä lapsiperheille syydetään???

Vierailija
71/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän kukaan voi jaksaa kolmen lapsen kanssa.

Kyllähän moni jaksaa viiden tai kuudenkin lapsen kanssa. Kyse on nyt siitä, että minä en jaksa kolmen kanssa. Joku muu jaksaa hyvinkin. Minulla on ehkä huonot voimavarat.

Ap

Tutkituta veriarvosi, rauta-arvot ja kilpirauhasverikokeiden arvot ainakin.

Kaikki oli kunnossa, tutkitutin jo. Papereilla näytän voivan upeasti.

Huutelen vielä tänne väliin, että olethan tietoinen, että WHO suositus vähimmäisferritiinille naisilla on 30, kun Suomessa arvoa 15 pidetään vielä hyvänä, vaikka siinä vaiheessa ihminen on jo ihan raato? Itselläni arvo on 9 ja lääkärin mukaan vain vähän matala. Raahustan ja elän zombina, en jaksa mitään, hiuksia irtoaa päästä viikossa kuukauden edestä, hengästyn jo portaissa, aivosumu vaivaa päivittäin jne.

Suosittelen rautakuuria, vaikka lääkäri olisikin sitä mieltä, että kyllä sä ihan reippaasti jaksat! :) Raskaudet tiputtavat rauta-arvot ja varastot tosi matalalle, ja toipuminen voi oikeasti rautakuurin kanssa vielä vuosikausia. Pistetään siihen kuukautiset päälle, jos niitä on, ja päällä on jatkuva anemia.

Samaa mieltä. Minulla kaksosraskauden vikalla kolmanneksella ferritiinint arvo 9 - ei mitään tarvetta lisäraudalle tai injektiona kuulemma eikä haittaa kahta vauvaakaan. No kävin yksityisellä, jonka kautta sain tiputuksena suoneen, 600eur. Sektio, kaksoisimetys, ylirunsaat kuukautiset. Töihin paluu ja sinnittelyä töissä, aivosumut, hengästyminen, sydämen tykytys ja rytmihäiriöt, ferritiini 17 (2v sektiosta). Ei mitään tarvetta lisäraudalle tai injektiolle, ei julkisen mielestä mutta sain lähetteen yksityiselle työterveydestä. Ja taas rautaa suoneen mutta omasta pussista meni taas sillä ei kuulemma olisi ollut tarvetta laajan yksityiseltä ostetun terveysturvankaan mielestä. Helppohan se on tuolta huudella kun eivät minun arkeani elä. Nyt voin taas paremmin ja kykenen tekemään työni. Kiitos vaan tälle johonkin ne rajat on vedettävä -linjaukselle suomen terveydenhuollossa. Kaksoisraskaus (huom riskiraskaus) ja ferritiiniarvo 9 kertoi sen, että Suomessa et saa julkiselta ikinä rautainfuusiota jollet oikeasti pyörry ja/tai saa sydänkohtausta lääkärin silmien edessä. Jos sittenkään.

Vierailija
72/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ehdottikin jo iltapäiväkerhoa koululaisille, järjestetäänkö teidän koululla tai lähistöllä tällaisia esim 1 ja 2luokkalaisille? Tai voisitteko sopia jonkun lapsen koulukaveriin vanhemman kanssa jos lapsi voisi mennä kaverinsa luo kerran tai pari viikossa koulun jälkeen ja vastaavasti tulla kaverin kanssa teille - näin ollen on oman ikäistä seuraa, voivat tehdä yhdessä läksyt ja leikkiä yhdessä. Olen huomannut että jo esikouluikäisetkin leikkivät hyvin yhdessä jos sopiva kaveri ja näin ollen ei juuri tarvitse kuin antaa ruokaa ja kuunnella leikin äänensävyä. Tämä siis voisi helpottaa sinun rooliasi iltapäivälle kun lapsella oma kaveri jonka kanssa viihtyy eikä siis esim ole tappelemassa sisarusten kanssa.

Vierailija
73/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko noi avortrikiihkoilijat ja vanhempien syyllistäjät mennä jo nukkumaan, ap ja muut ovat onneksi lapsiaan rakastavia vanhempia ja hakemassa apua, ei tuomitsemista ja ilkkumista.

Vierailija
74/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras neuvo minkä itse sain samassa tilanteessa oli et 'elä yksi päivä kerrallaan.'

Ei kannata liikaa vatvoa mielessä, miten sitä jaksaa arkea jos jatkuu näin. Puolen vuoden päästä elämä on jo erilaista. Negatiivisilla ajatuksilla on yllättävä voima..

Sun nuorimmainen kasvaa kuitenkin kokoajan ja pikkuhiljaa löytyy rytmi päiviin. Toisia lapsia voi kannustaa omatoimisuuteen läksyissä/kotitöissä ym.

Tsemppiä sulle arkeen!

toivottavasti osaat suodattaa kaikki ilkeät kommentit tässä ketjussa.

Vierailija
75/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mies osaisi hoitaa kotia jos joudut onnettomuuteen ja sairaalaan?

Entäs jos onnettomuuden seurauksena halvaannut tms?

Itse olin sairaalassa 3 viikkoa ja mies osasi hoitaa kodin ja lapset.

Tosin silloin kaikki lapset oli alakoululaisia eivätkä osallistuneet ip-toimintaan.

Miehen osalla oli tehdä ruoka ja hoitaa siivoukset yms, lapset hoitivat koulunsa ja harrastukset.

Jos ei olisi hoitanut tai edes oppinut asioita, niin kyllä se aikamoisen loven olisi tehnyt parisuhteeseen. Ehkä jopa niin ison, että ero olisi tullut...

Mitä tekee sellaisella miehellä joka ei osaa/halua tehdä osaansa?

Ne lapset kun on molempien vanhemman vastuulla, ei vain äidin

Vierailija
76/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista työtä miehesi tekee? Miten hänen päiväaikataulu muotoutuu? Yrittäkää löytää sieltä be ajankohdat kun hän on vastuussa tietyistä asioista ja aikatauluttakaa tekemiset. Myös kaikki koulu, neuvola, läksy jne. Kyllä siitä tehtävälistauksesta löytyy hänellekin töitä.

Ruokakauppojen kotitilauksia on jo ehdotettukin, tai onko teillä noutopalvelullista ruokakauppaa - sekin säästää suuren ajan jos miehesi noutaa töistä tullessaan valmiiksi tilatut ostokset. Tilauslistan voi tallentaa vakiopohjaksi yleensä.

Meillä työpaikalta voi ostaa Antellin työpaikkalounaslinjaston ruokaa tietyn klon ajan jälkeen myös kotiin kohtuullisella hinnalla - ei tarvitse tehdä illalla kotona ruokaa. Olisiko tällaista mahdollisuutta?

Terveellinen lounas kotona: salaattisekoituspussista ja omeletti esimerkiksi. Ei mene kauaa aikaa.

4kk vauva saa kohta jo kiinteämpää ruokaa, ja oletko jo antanut puuroja(valmis)? Pääasia että kokeilisit välillä korviketta tai muuta, joka pitää nälkää paremmin ja voisi nukkua myös pidempään.

Vierailija
77/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli pienellä ikäerolla edelliseen lapseen kaksoset, ikä eroa siis 1,5 vuotta.

Voin sanoa, että ekassa ultrassa oli shokki kuulla että täällä onkin kaksi tulossa. Kummallakaan ei ole kaksosia suvuissa.

Yhteen oli jo ehditty varautua, mutta kaksosiin ei 😳

Nyt nuo ovat jo teinejä (yläkoulussa) ja ensimmäiset 2 vuotta on kyllä vähän harmaata aluetta muistissa. Onneksi mies hoisi isompaa ja minä pienempiä, teki myös suurimman osan kotitöistä, piti myös kaikki mahdolliset vapaat eli oli pois töistä.

Ilman hyvää puolisoa olisin varmaan selviytynyt joten kuten rämpien 🙈

Eli mies vastuuseen kodista yms yhtä paljon kuin sinä.

Vierailija
78/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan kolme lasta enemmän kuin kaksi, mutta aikanaan kahden lapsen hoito oli kuin lomaa. En usko että se kolmas kelkkaa kääntäisi mahdottoman puolelle. Kyllä nyt on muusta kyse. Joissain perheissa on 6-10 lasta ja hyvin selviävät.

Vierailija
79/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista työtä miehesi tekee? Miten hänen päiväaikataulu muotoutuu? Yrittäkää löytää sieltä be ajankohdat kun hän on vastuussa tietyistä asioista ja aikatauluttakaa tekemiset. Myös kaikki koulu, neuvola, läksy jne. Kyllä siitä tehtävälistauksesta löytyy hänellekin töitä.

Ruokakauppojen kotitilauksia on jo ehdotettukin, tai onko teillä noutopalvelullista ruokakauppaa - sekin säästää suuren ajan jos miehesi noutaa töistä tullessaan valmiiksi tilatut ostokset. Tilauslistan voi tallentaa vakiopohjaksi yleensä.

Meillä työpaikalta voi ostaa Antellin työpaikkalounaslinjaston ruokaa tietyn klon ajan jälkeen myös kotiin kohtuullisella hinnalla - ei tarvitse tehdä illalla kotona ruokaa. Olisiko tällaista mahdollisuutta?

Terveellinen lounas kotona: salaattisekoituspussista ja omeletti esimerkiksi. Ei mene kauaa aikaa.

4kk vauva saa kohta jo kiinteämpää ruokaa, ja oletko jo antanut puuroja(valmis)? Pääasia että kokeilisit välillä korviketta tai muuta, joka pitää nälkää paremmin ja voisi nukkua myös pidempään.

Imetyksen lopettaminen on typerää kun lapsi on iässä jolloin siirrytään joka tapauksessa kiinteisiin. Kiinteät+imetys parempi. Lisäksi ei pullorumbaa ja ruoka aina mukana ja tuoretta.

Vierailija
80/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelta teillä menee isommat nukkumaan? 20-20.30-21? Tuli mieleeni, että eivät kai valvo liian myöhään, niin jos menevät ajoissa nukkumaan, saat ”vapaaksi kädet heistä” eli pääset itsekin jo rauhoittumaan yötä varten aikaisemmin ja ehkä voisitko siinä välissä nukkua jo esim klo20-20.30 alkaen, jotta jaksat herätä yöllä vauvan tarpeisiin? Ja jos vauva valvoo tuossa vielä niin miehesi hoitaisi vauvan ja laittaisi nukkumaan, jolloin voisit saada pidemmän unijakson ennen yöheräämisiä?

Itse teimme niin että kun vauva meni nukkumaan klo19.30 niin minä menin myös ja mies hoiti vanhemman eskarilapsen nukkumaan 20-20.30-21 aikaan. Eskarilainen nukkui kyllä onneksi sitten koko yön ja minä heräsin vauvan kanssa klo23 jne. Jos mies on iltavirkku niin tuolla syklillä voisi mies vielä hoitaa tuollaisen klo23 herätyksenkin jos siis vauva saa korviketta tai pullosta pumpattua, ja äiti nukkua vielä senkin yli, jolloin seuraava herätys voi olla klo2-3-4 aikaan ja sitten jos on äiti on päässyt jo klo20 aikaan nukkumaan niin silloin on unta ehtinyt tulla jo hyväkin määrä.. Riippuu niin paljon nämä ajat lapsen mutta myös aikuisten rytmeistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän