Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vahingossa raskaaksi, nyt en meinaa jaksaa kolmen lapsen kanssa

Jonnaepänormaali
12.09.2021 |

Tulin viime syksynä vahingossa raskaaksi. En nähnyt aborttia vaihtoehtona, koska en pystyisi sitä ikinä tekemään. Minulla on töissäkäyvä mies ja asiat pitäisi olla ihan ok, mutta olen aivan loppu. Minulla ei ole mitään tukiverkostoa, luin että tukiperheisiinkin on vuosien jonot. Antakaa vinkkejä mistä voi saada apua. Tuloni ovat pienet, joten ei mitään kalliita lastenhoitopalveluita. Toivoisin vain että kroppani saisi joskus latautua ja rauhoittua. Nyt minua väsyttää aamusta iltaan, mahani on sekaisin ja kroppaa särkee ja tuntuu painavan tonnin. Kaikki lapset ovat ihania ja kilttejä, mutta tottahan toki täällä on aivan liikaa tekemistä.. En meinaa jaksaa/ehtiä ruokaa tekemään..

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisia nämä ei pystytä tekeen abortti mut pystytään jopa muuten pilaamaan jonkun elämä kun ei jaksetakaan.

Mun ystäväni teki abortin eikä koskaan toipunut siitä. Joutui mielenterveyshoitolaitokseen ja pysyvä lääkitys. Asia painaa häntä älyttömästi.

Ps. En ole pilaamassa kenenkään elämää, olen kyselemässä apuja.

Ap

Ystäväsi pitäisi tietää, että se abortoitava asia ei edes tunne kipua tai osaa ajattella yhtään mitään. Jos lapsen haluaa, sellaisen voi tehdä.

Kuka sitä mitään tunteilleen voi..

Ei Suomen yhteiskunta pystyssä pysy, jos kaikki surisivat juttuja niin pahasti, että joutuu hoitoon.

Vierailija
42/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti on nyt tässä vaiheessa myöhäistä, kun lapsi on jo 4kk vanha, joten lopettakaa se abortin suositteleminen. Raskaaksi tulin kondomista huolimatta. Niin voi käydä kelle vaan.

Nyt on piuhat katkaistu, joten ei enää pitäisi tulla.

Ja rakastan kaikkia lapsiani, siitä ei ole kysymys.

Jotain hyödyllistäkin olen täältä saanut, kuten palveluseteli, isommille lapsille paremmat rajat ja miehelle enemmän vastuuta arjen asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko, että lasten määrä on ongelmasi. Vetämätön olo ja väsymys viittaa enemmän elintapa ongelmiin. Jatkuva herkuttelu ja roskaruoat nostavat verensokeria ja saavat kestoväsymyksen kenelle tahansa. Liikunta ja terveellinen ruoka antavat buustia arkeen.

Vierailija
44/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Olin aikoinaan samassa tilanteessa kolmen kanssa. Vanhin oli tokalla, keskimmäinen eskarissa ja sitten vauva. Se on aika haastavaa kun kaikilla on omat tarpeet ja tosiaan isompien harrastuksia ei halunnut lopettaa vauvan takia. Mies teki pitkää työpäivää.

Yritä saada tehtyä esim isot määrät ruokaa valmiiksi jääkaappiin. Käytä vauvalle valmispuuroja, soseita ja korviketta ainakin välillä. Hanki nopeita ja valmiita välipaloja isommille.

Keskitä kotityöt aikaan kun mies on kotona. Saat tehtyä ne tosi nopeaan itsekseen.

Älä stressaa kodin siisteydestä. Siivoaminen on loputon työ eikä koskaan järjestys pysy kauaa. Jos ei oo ketään tulossa kylään, ei mitään väliä miltä kotona näyttää.

Tee isommille joku palkintosysteemi - kun astiat menee koneeseen, pyykit kylppäriin, vaatteet naulakkoon, lelut koreihin ja läksyt sujuu - saavat tarroja tms joilla voi tienata palkinnon. Sitä voi ylläpitää vauva-ajan esim. Jatkossa se voikin olla viikkorahan saamisen peruste, että vie roskat ym pienet auttamiset. Kouluikäiset osaa vaikka mitä, mutta voivat heittäytyä "vauvaksi" kun tulee pienempi taloon. Koita kannustaa omatoimisuuteen.

Huolehdi omasta ruokailusta ja yritä saada yöllä yhtäjaksoista unta. Jos vauva nukkuu aamupäivällä, niin nuku itsekin.

Olisko ketään yläkouluikäistä lähistöllä auttamaan välipala/ läksyasioissa? Nyt kun omani ovat jo isompia tiedän, että 13-16 v voi olla jo suureksi avuksi.

Siirry tilaamaan ruoat kuljetuksella kotiin. Keskitä myös vaate ym hankinnat nettitilauksiin.

Vierailija
45/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että lasten määrä on ongelmasi. Vetämätön olo ja väsymys viittaa enemmän elintapa ongelmiin. Jatkuva herkuttelu ja roskaruoat nostavat verensokeria ja saavat kestoväsymyksen kenelle tahansa. Liikunta ja terveellinen ruoka antavat buustia arkeen.

Saattaapi olla, mutta mistä voimaa ja aikaa siihen liikuntaan, terveellisen ruuan ostamiseen ja tekemiseen..

Vierailija
46/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kolme pientä yhtä aikaa, esikoisen ja kuopuksen ikäero 3v2kk. En muista ihmeemmin olleeni väsynyt, mutta opetin kyllä lapset jo pienenä huolehtimaan kotitöistä ikätasonsa mukaisesti. Heti kun syöttötuolista pääsi pois omat astiat koneeseen, vaatteiden lajittelu pesulle mennessä, lelujen kerääminen, esim illalla ennen hampaiden pesua käytimme viitisen minuuttia siihen, että huolehdimme, että kaikki oli paikoillaan. 

Totta kai miehesi osaa hoitaa käytännön asiat. Toisaalta olisi hyvä, että miehesi myös tottuu hoitamaan ne. Jo siitä syystä, että sinä tai joku lapsi voi sairastua vakavasti ja silloin isän pitää pystyä pyörittämään arkea. Eikä sairauden tarvitse olla kunnon ripulia kummempi niin voi joutua tiputukseen.

Vierailija
47/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Olin aikoinaan samassa tilanteessa kolmen kanssa. Vanhin oli tokalla, keskimmäinen eskarissa ja sitten vauva. Se on aika haastavaa kun kaikilla on omat tarpeet ja tosiaan isompien harrastuksia ei halunnut lopettaa vauvan takia. Mies teki pitkää työpäivää.

Yritä saada tehtyä esim isot määrät ruokaa valmiiksi jääkaappiin. Käytä vauvalle valmispuuroja, soseita ja korviketta ainakin välillä. Hanki nopeita ja valmiita välipaloja isommille.

Keskitä kotityöt aikaan kun mies on kotona. Saat tehtyä ne tosi nopeaan itsekseen.

Älä stressaa kodin siisteydestä. Siivoaminen on loputon työ eikä koskaan järjestys pysy kauaa. Jos ei oo ketään tulossa kylään, ei mitään väliä miltä kotona näyttää.

Tee isommille joku palkintosysteemi - kun astiat menee koneeseen, pyykit kylppäriin, vaatteet naulakkoon, lelut koreihin ja läksyt sujuu - saavat tarroja tms joilla voi tienata palkinnon. Sitä voi ylläpitää vauva-ajan esim. Jatkossa se voikin olla viikkorahan saamisen peruste, että vie roskat ym pienet auttamiset. Kouluikäiset osaa vaikka mitä, mutta voivat heittäytyä "vauvaksi" kun tulee pienempi taloon. Koita kannustaa omatoimisuuteen.

Huolehdi omasta ruokailusta ja yritä saada yöllä yhtäjaksoista unta. Jos vauva nukkuu aamupäivällä, niin nuku itsekin.

Olisko ketään yläkouluikäistä lähistöllä auttamaan välipala/ läksyasioissa? Nyt kun omani ovat jo isompia tiedän, että 13-16 v voi olla jo suureksi avuksi.

Siirry tilaamaan ruoat kuljetuksella kotiin. Keskitä myös vaate ym hankinnat nettitilauksiin.

Kiitos vinkeistä ja omakohtaisesta kokemuksesta! ❤️

Ap

Vierailija
48/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ihan ”vahingossa” raskaaksi… luulisi kolmen lapsen äidin jo tietävän miten niitä lapsia tulee…

Vierailija
49/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai ihan ”vahingossa” raskaaksi… luulisi kolmen lapsen äidin jo tietävän miten niitä lapsia tulee…

Lue koko keskustelu ennenkuin tulet aukomaan päätäsi. Idiootti.

Vierailija
50/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsiisus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisia nämä ei pystytä tekeen abortti mut pystytään jopa muuten pilaamaan jonkun elämä kun ei jaksetakaan.

Mun ystäväni teki abortin eikä koskaan toipunut siitä. Joutui mielenterveyshoitolaitokseen ja pysyvä lääkitys. Asia painaa häntä älyttömästi.

Ap

Ystäväsi pitäisi tietää, että se abortoitava asia ei edes tunne kipua tai osaa ajattella yhtään mitään. Jos lapsen haluaa, sellaisen voi tehdä.

Kuka sitä mitään tunteilleen voi..

Ei Suomen yhteiskunta pystyssä pysy, jos kaikki surisivat juttuja niin pahasti, että joutuu hoitoon.

Ihmisen alku, oma lapsi nyt vaan ei ole pelkkä juttu.

Vierailija
51/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noita vahinkoja saattuu vain teineille.

Kai olet tietoinen, että mikään ehkäisykeino ei ole 100% varma? Vahinkoja voi sattua kenelle tahansa, joka seksiä harrastaa.

Lapsen synnyttäminen ei voi olla vahinko. Suomessa abortoidaan solumöykkyjä aika paljon.

Yhtään solumöykkyä ei abortoida. Se on mahdotonta

Vierailija
52/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Se abortoitava " asia" on ihminen elämänsä alussa. Vaikka ei vielä tuolloin ajattele, niin ajatteleva ihminen siinä on tulossa.

Vierailija
53/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin vuoden vanhaa ja 4-vuotiasta yksin, mies ei osallistunut lasten hoitoon eikä kodinhoitoon. Naapurissa asui 10-vuotias erityiskoulua käyvä lapsi joka soitti 12 tuntia päivässä joka päivä meidän ovikelloa ja pyysi koko ajan ruokaa, tuli perässä joka paikkaan. Meidän lapsilla ei ollut edes päiväunirauhaa. Tätä kesti 2 vuotta ja muutimme. Uudessa paikassa sama juttu, lapset oli 7 ja 4 vuotta tuolloin, taas 2 vuotta häiriköintiä 12 tuntia päivässä, olisin jaksanut 2-4 tuntia päivittäin, mutta en 12 tuntia. Puhuminen lasten äideille ja terveydenhoitajalle ei auttanut mitään.

Nyt tuo on ohi, mutta traumat jäi. Olen päättänyt että eläkkeellä olevia vanhempia en hoida.

Vierailija
54/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonnaepänormaali kirjoitti:

Mieheni pitää vauvaa joskus muutaman tunnin päivällä ja minä nukun sen ajan, mutta mieheni ei osaa huolehtia lapsien läksyistä, neuvoloista, hammaslääkäreistä, tulevista kokeista, luokkaretkistä, tukiopetuksesta jne jne. Eli sellainen perusarki on yksin mun päällä.

Tähän kiinnittäisin huomion.

Miksei mies osaa? Ois opittava. Miehen olisi pärjättävä ihan kaiken tuon kanssa, jos vaikka sairastuisit vakavasti tai joutuisit isompaan onnettomuuteen.

Ei tuossa ole kuin ryhtymisestä kyse. Ja sun on vaadittava. Kyllä se äijä siipeilee noissa asioissa, jos ei ole pakko saada aikaiseksi. Tee selväksi, että on: on pakko.

Tähän kiinnitin itsekin huomion, mutta niin, että miksei lapset itse huolehdi mistään? Sun päällä on lasten läksyt ja kaikki? Täh? Kuitenkin kyse kilteistä lapsista, kuten ekassa viestissä kirjoitit. Eli perusterveitä, oletan. Miten ne koululaiset pärjäisi jos olisit töissä etkä siellä kotona saatavilla? 

Kyllä ymmärrän, että jos hammaslääkäriin pitää viedä niin sinä kotona olevana hoidat ne tai jotkut vauvan neuvolat. Mutta niitä ei niin usein ole, enemmän näkisin tuon muun arjen nyt ongelmaksi. 

Vierailija
55/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidin vuoden vanhaa ja 4-vuotiasta yksin, mies ei osallistunut lasten hoitoon eikä kodinhoitoon. Naapurissa asui 10-vuotias erityiskoulua käyvä lapsi joka soitti 12 tuntia päivässä joka päivä meidän ovikelloa ja pyysi koko ajan ruokaa, tuli perässä joka paikkaan. Meidän lapsilla ei ollut edes päiväunirauhaa. Tätä kesti 2 vuotta ja muutimme. Uudessa paikassa sama juttu, lapset oli 7 ja 4 vuotta tuolloin, taas 2 vuotta häiriköintiä 12 tuntia päivässä, olisin jaksanut 2-4 tuntia päivittäin, mutta en 12 tuntia. Puhuminen lasten äideille ja terveydenhoitajalle ei auttanut mitään.

Nyt tuo on ohi, mutta traumat jäi. Olen päättänyt että eläkkeellä olevia vanhempia en hoida.

Tuon 10-vuotiaan erityislapsen äiti kävi töissä ja perjantaisin ja lauantaisin baarissa. Naureskeli vain kun näki, että oma lapsi häiriköi.

Vierailija
56/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy mittauttamassa vähintäänkin ferritiini, folaatti, B-12, D ja kilpirauhasarvot. 

Ferritiini ja dee pitää olla vähintään 70, mielellään sata tai ylikin jotta elimistö toimii kunnolla, ja varsinkin jos olet tehnyt lapset lyhyessä ajassa. Se ei riitä että lukemat on viitteissä koska ne viitteet kertoo lähinnä ala- ja ylärajat, ei sitä mikä on hyvä arvo.

Vierailija
57/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen täytyy ottaa yhtäläinen vastuu varsinkin isompien lasten hoidosta. Ei toisen tarvii tehdä kaikkea, kun lapset on yhteiset. Luovuta osa organisoijan roolista hänelle, kerro, miten ja mitä koulun kanssa pitää hoitaa - jos oli ap:n kommentti tuo aiempi "jonnaepänormaali".

Tehkää yhdessä perheenä asioita perheen hyväksi, sovitut siivoushetket, älä käytä arvokasta lepoaikaa kotitöihin, vaan lepää. Sillä ilman riittävää lepoa ei mistään tule mitään. Yritä saada pidempiä unipätkiä antamalla vauva miehen hoiviin. 4 kk ikäisen hoito on raskasta puuhaa ja siinä vaiheessa alkaa väsy painaa, sinnikkäästi eteenpäin, tämäkin menee ohi!

Vierailija
58/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit irrottanut ovikellon?

Vierailija
59/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä niiden koululaisten kanssa niin rankkaa on? Karsi harrastuksia, jos useampi ilta viikossa menee harrastuksissa eikä vauvakaan saa nukkua kun koko ajan menossa. Lapset ulkoilemaan 2-3h joka iltapäivä, läksyihin riittää vanhemman tarkastus alaluokilla. Jos ei riitä, koulussa on läksyparkkeja.

Vauva ulos nukkumaan päiväunet ja nuku sinä silloin.

Laske siivouksen tasoa ja osta valmisruokia.

Tilaa ruuat kaupasta kotiinkuljetuksella.

Ja mies tehkööt osansa.

Vierailija
60/102 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä että pitää ne lapset tehdä ja sitten vingutaan täällä kun ei jakseta. Oisko parempi ollut miettiä etukäteen? Ei muuta kuin lasua tekemään itestäs jos et kerta jaksa, kuulostaa siltä että mieskin on täysin kädetön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan