Kaalilaatikkomestarit HOI!
Keitättekö kaalisilpun vedessä vai paistatteko pannulla voissa?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Äiti opetti että paistetaan pannulla voissa, ja äiti osasi laittaa ruokaa jos joku. Minä olen jatkanut traditiota ja hyvää on kualluatikko.
Mikä on kuolluttikko? Luuletko olevasi savolainen vai koomikko?
Vinkki niille jotka haluaa kevytversion: Älkää keittäkö sitä kaalia, vaan höyryttäkää. Tulee parempi. Kaikki kasvikset on parempia kun ne kypsentää höyryllä. Itse ostin Tokmannilta höyrytysritilän, maksoi muutaman euron ja käy joka kattilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaalilaatikon kuuluu olla kevyttä ruokaa, joten keitän vedessä ja keitinvedestä teen liemen. Ei voita eikä kermaa.
Ja hyvä maku puuttuu.
Kermalla ja voilla läträäjät ei osaa maustaa, maistuu vain kerma ja voi.
Osaavat, mutta kaalilaatikko ei ole niitä ruokia, joita maustetaan.
Kyllä maustetaan. Ensin ruskistettu jauheliha maustetaan kunnolla. Kaalilaatikko se sen lisäksi kaipaa kuin siirappia ja meiramia, ja hyvän lihaliemen. Ei sentään kaalilaatikkoon kermaa, vaikka muuten käytän sitä aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Vinkki niille jotka haluaa kevytversion: Älkää keittäkö sitä kaalia, vaan höyryttäkää. Tulee parempi. Kaikki kasvikset on parempia kun ne kypsentää höyryllä. Itse ostin Tokmannilta höyrytysritilän, maksoi muutaman euron ja käy joka kattilaan.
Keitän samassa kattilassa kaalin ja ohraryynit. Keittoliemeen teen lihaliemen kuutiosta tai jauheesta, ja lisään laatikkoon.
Keitän silputun kaalin vähässä vedessä. Mausteeksi laitan lihaliemikuution ja meiramia. Riisit tai rikotut ohrasuurimot keitän. Kuullota yhden sipulin ja paistan nauta-sika jauhelihan. Mausteeksi valkopippuria ja lihaliemikuutio ja vähän vettä. Sitten yhdistän kaikki aineet uunivuokaan ja annan kypsyä vähintään 1,5 tuntia. On hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Suksi kuuseen!
Kohta 40 vuotta olen tehnyt kaalilaatikon koulun kotitaloustunneilla käytetyn reseptin mukaan. Kaalisilppu lähinnä höyrytetään pienessä vesitilkassa (ja tämä tehdään vieläpä niin, että kattilaan ei laiteta kantta ennenkuin vesi on alkanut kiehua - vähentää kaalin aiheuttamia ilmavaivoja - näin väitetään).
Jauheliha ruskistetaan ja maustetaan hyvin. Nykyään käytän noin kolmanneksen soijarouhetta tms. kasvisproteiinia, voisi laittaa myös sienimurua.
Riisiä, ohraryynejä, riisi+kaura, riisi+ruis esikeitetään - mitä nyt kaapista sattuu löytymäänkin, kaalilaatikkoa varten ei erikseen osteta muuta kuin se kaali.
Kaalisilppu+jauheliha+riisi/jyväseos uunivuokaan, maistetaan meiramilla (ja jos se on loppu, niin oregano ajaa saman asian), suolaa ja pippurirouhetta myllystä ja päälle lorotellaan reilusti siirappia. Sen jälkeen kaalin keitinvesi (tai höyrytysvesi), sen verran, että tosiaan siellä on nestettä vuuassa reilusti.
Kaikille on kelvannut, jos jämiä jää, niin seuraavana päivänä menee nekin.
Nuo kerma-munamaito-tms versiot eivät maistu minulle, muutenkin jotenkin kaali+maitotuotteet ei oikein maistu. Mutta onneksi jokainen voi itse tehdä itselleen sopivaa.
Korvaan suolan lihaliemikuutioilla ja jauhelihan pizzasuikaleilla.
Pannulla. Mausteina kasvisliemi ja siirappia sekä suolaa ja pippuria, nam
Vierailija kirjoitti:
Pannulla. Mausteina kasvisliemi ja siirappia sekä suolaa ja pippuria, nam
Kyllä meirami kuuluu kaalilaatikkoon.
Siirappia ja kermaa . Paistetaan margariinissa . Ripaus sokeria .