Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummilapsen äiti loukkaantui, kun en suostu ottamaan kummilasta meille hoitoon

Vierailija
23.10.2014 |

Kerroin kaverilleni, jonka lapsen kummi olen, että meillä oli kummipoikani koko viime viikonlopun hoitamassa hevosia ja ratsastamassa. Poika on jo 13v. ja osaa hoitaa heppoja, joten hänestä oli suui apu minulle eläinten kanssa ja oli mukavaa että hän pääsi ratsastamaan ja olemaan rauhassa heposten kanssa. Kaverini ehdotti, että kummilapseni tulisi myös meille joku viikonloppu yökylään hevosia hoitamaan ja ratsastamaan. Tämä kummilapsi on vasta 4v. ja luonnollisestikaan ei pysty eläimiä hoitamaan, saati ratsastamaan yksin. Sanoin, että voi tulla sitten kun on isompi ja pärjää itsekseenkin. Osaa esim. käydä itse pesulla ja pestä hampaat jne. Meidän omat lapset on jo niin isoja, etteivät ole vuosiin tarvinnut apua päivittäisissä toimissaan ja en todellakaan kaipaa sitä aikaa. En halua pikkulasta vaivoikseni koko viikon lopuksi. Sanoin suoraan, että en halua ottaa kuin max. pariksi tunniksi ,koska muuten mulla menee kaikki aika lapsen vahtimiseen.

Kaverini selvästi loukkaantui tästä. Minä en ymmärrä, miksi piti suuttua. Ymmärrättekö te? 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein teit. 4v pitäisi vahtia 24/7 heppojen kanssa.

Vierailija
2/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisit sanoa liian suoraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jospas odottavat vielä pari vuotta ennenkuin heppastelun aloittavat. Mä olin itse 6v kun aloitin ratsastuksen ja 10v kun sain ekan oman ponin, tämä poni asuu edelleen kanssamme, mulla on ikää nyt 26v ja edelleen heppastelen nykyään vaan vähän isommalla kaverilla :) En missään nimessä ottais 4v tallille mukaan.

Vierailija
4/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit tosiaan liian suoraan. Kuulostaa kuin et olisi valmis yhtään näkemään vaivaa kummilapsen puolesta. En tiedä onko se kovin loukkaavaa, mutta vähän surullista ainakin.
Olisit sanonut vaan iloisesti "joo, toki, sitten kun hänkin on vähän vanhempi!" ja vaihtanut sitten puheenaihetta.. Tuo ei ois kuulostanut niin pahalta..

Vierailija
5/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä suoraan saa sanoa mutta miksi halusit olla lapsen kummi jos inhoat muksua?

Vierailija
6/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä inhoa sitä muksua, mutta en myöskään koe että mun tarviis sitä koko viikonlopuksi tänne ottaa. Siitä olis oikeesti todella paljon vaivaa ja en halua ottaa lasta tänne ylimääräiseksi huolettavaksi, kun omissakin hommissa on tekemistä. Mä nään sitä kyllä ihan mielelläni sillon tällöin, mutta en halua sitä tänne 24/7. Ehkä sitten kun hän on isompi ja mun ei tarvii huolehtia niin paljon. 

Sanoin kyllä suoraan, mutta en halunnut alkaa keksiä mitään tekosyitäkään. Miksi olis pitänytkään? Hevosiin tottumaton 4v. ei ole mikään paras mahdollinen kaveri tallihommiin, joita joudun kuitenkin tekemään useamman tunnin joka päivä ja silloin se nappulakin olisi joutunut olemaan tallilla mukana. 

Vierailija
7/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisit voinut ilmaista tuon asian vähän kauniimmin. Jos tosiaan töksäytit tuolla tavalla niin kuka tahansa olsi loukkaantunut vaikka ymmärtäisikin pointtisi. Kyllä einkin voi sanoa nätisti. Ja ilman, että kysyjä tuntee itsensä ihan idiootiksi kun on edes kehdannut kysyä.

Vierailija
8/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo ymmärrän ja joo en. Sillä tapaa ymmärrän että aika moni vetää herneet nenään suorasukaisesta puheesta varsinkin kun kyse on omista lapsista. En ole silti ikinä ymmärtänyt mitä suuttumista siinä jos ei halua hoitaa toisten lapsia omalla ajallaan.  Suloisiahan ne on mutta itsehän ne on päätetty hankkia; edes kummeilla ei ole mitään erityisvelvollisuuksia hoitaa niitä. Meillä on siis neljä lasta, apu on toki aina tervetullutta mutta mun mielestä se nyt vaan ei ole toisten ihmisten ongelma miten monta mukulaa meillä on. Enkä ymmärrä kuinka jotkut olettaa automaattisesti että muiden pitäisi hoitaa niiden lapsia. 

Vierailija
9/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanoit asiasti yhtä töykeästi ja suorasukaisesti kuin kirjoititkin, niin kyllä tuosta herkkänahkainen voi vetää herneet nenään. Mutta en minäkään olisi ottanut 4v lasta koko viikonlopuksi hoitoon, jos se ei sopisi minun viikonloppusuunnitelmiini. Eikä tosiaan sovi yhteen hevosten kanssa, varsinkin kun tämä lapsi ei varmastikaan ole tottunut hevosiin eikä osaa varoa samalla tavalla kuin lapset, joilla on omalla perheelläkin hevosia.

Totta kai 4v vaatii vahtimista, mutta ei ole pakko sanoa "minulta menee kaikki aika vahtimiseen". Kuulostaa vanhemman korviin siltä, ettei voisi vähempää kiinnostaa viettää aikaa kummilapsen kanssa. Joidenkin ihmisten kanssa pitää valikoida sanojaan vähän tarkimmin (ja tiedän, se on rasittavaa!).

Vierailija
10/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vaan tullut siihen tulokseen, että parempi sanoa suoraan kuin keksiä tekosyitä tai kaarrella asiaa.

Tuleepahan asia kerralla selväksi eikä tarvii elätellä mitään ajatuksia sitten siitä viikonloppukyläilystä, kun asia on laakista selvä. Mä en halua ottaa kenenkään pikkulasta harteilleni edes vuorokaudeksi, saat viikonlopuksi. Piste. Ehkä pari kertaa vuodessa voin pari tuntia hoitaa, jos on pakko. Kyllä, en halua hoitaa kummilastani. Mulle sopii oikein hyvin tämminen pelkkä lahjanantovelvollisuus, en tavitse mitään syvällistä ja läheistä suhdetta hänen kanssaan.

Vierailija
11/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään tykkää hoitaa tuttujen pikkulapsia vapaa-ajallani, olen siis lastentarhanope. Kun koko päivän tekee töitä lasten kanssa niin vapaa-ajalla tekee ja puhuu mielummin aikuisten juttuja. Jonkun koululaisen nyt vois yökylään ottaakin.

Vierailija
12/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te ette edes ystävillenne puhu nätisti? Oletan, että kyse on ystävästä koska olet hänen lapsensa kummi.

Vierailija
13/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin sen kyllä ihan ystävällisesti. Kirjoitettuna se näyttää pahemmalta. 

Vierailija
14/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 13:35"]

Mä oon vaan tullut siihen tulokseen, että parempi sanoa suoraan kuin keksiä tekosyitä tai kaarrella asiaa.

Tuleepahan asia kerralla selväksi eikä tarvii elätellä mitään ajatuksia sitten siitä viikonloppukyläilystä, kun asia on laakista selvä. Mä en halua ottaa kenenkään pikkulasta harteilleni edes vuorokaudeksi, saat viikonlopuksi. Piste. Ehkä pari kertaa vuodessa voin pari tuntia hoitaa, jos on pakko. Kyllä, en halua hoitaa kummilastani. Mulle sopii oikein hyvin tämminen pelkkä lahjanantovelvollisuus, en tavitse mitään syvällistä ja läheistä suhdetta hänen kanssaan.

[/quote]

Sitä voi sanoa suoraan myös ystävällisesti, ei tylyttää. Kyseessä kuitenkin ystäväsi. Miksi ihmiset tuntuu aina kuvittelevan että suoraan puhuminen on juuri sitä tylyttämistä, pitää sanoa kaikki epäystävällisesti. Ja olla sitten vielä ylpeä siitä, että puhunpa tässä suoraan. Mitä ylpeilyä on siitä, että puhuu töykeästi ja epäystävällisesti omalle kaverilleen?

Vierailija
15/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä siinä ei oo mitään epäystävällistä. Mä sanoin kutakuinkin näin " mä voin ottaa "Titan" vaikka viiden vuoden päästä sit yökylään kun hän osaa ite hoitaa ittensä. Mulla menee aika noihin hevosiin niin en kerkee vahtia sen perään." Ja ihan ystävällisellä äänensävyllä kyllä sanoin.

Vierailija
16/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en olisi ottanut neljävuotiasta hoitoon, mutta ehkä sanoit asian liian tylysti. 

Vierailija
17/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 13:35"]

[/quote]

Noh... Ehkä tämän perusteella kuulostaa jo vähän siltä, että ei ole suodattimet pelannut. :) Kannatan suoraan puhumista, mutta sellainen pieni filtteri voisi olla paikallaan ihan kohteliaisuudesta. Se, että muotoilee asian hieman ystävällisemmin ei tarkoita sitä, ettei saisi sanoa asiaansa rehellisesti. On täysin ok että et ota nelivuotiasta tallille (onhan se jo turvallisuusriskikin), eikä sinun varmasti tarvitse kummilasta vahtia 24/7, jos et tahdo. 

Toki ihmettelen, että miksi olet kummiksi ylipäätään suostunut? Kohteliaisuudesta? Ei kummilapsen kanssa varmasti naimisissa tarvitse yötä päivää olla, mutta kai siihen nyt jonkinlainen läheinenkin suhde kuuluu? Tai ainakin lähtökohtaisesti, moni kummi nimittäin harmittelee sitä, että ei saa muuta roolia kuin lahja-automaatin. 

Vierailija
18/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 13:02"]En mä inhoa sitä muksua, mutta en myöskään koe että mun tarviis sitä koko viikonlopuksi tänne ottaa. Siitä olis oikeesti todella paljon vaivaa ja en halua ottaa lasta tänne ylimääräiseksi huolettavaksi, kun omissakin hommissa on tekemistä. Mä nään sitä kyllä ihan mielelläni sillon tällöin, mutta en halua sitä tänne 24/7. Ehkä sitten kun hän on isompi ja mun ei tarvii huolehtia niin paljon. 

Sanoin kyllä suoraan, mutta en halunnut alkaa keksiä mitään tekosyitäkään. Miksi olis pitänytkään? Hevosiin tottumaton 4v. ei ole mikään paras mahdollinen kaveri tallihommiin, joita joudun kuitenkin tekemään useamman tunnin joka päivä ja silloin se nappulakin olisi joutunut olemaan tallilla mukana. 
[/quote]

Kun sinua pyydettiin kummiksi, sovitteko yhtään mitä se käytännössä tarkoittaa? Pari ystävääni ovat kummeja ja he suhteellisen sännöllisesti hoitavat kummilapsiaan jopa yön yli niin että vanhemmat saavat omaa aikaa. Toisille kummius tarkoittaa vain muistamista synttärinä ja jouluna, toisille vähän enemmän. Nämä asiat varmaan kannattaisi käydä läpi ennen kummiksi ryhtymistä.

Niin ja yksi viikonloppu ei ole 24/7.

Vierailija
19/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä käyty. Olis pitänyt käydä. Mulle riittää se, että nähdään ehkä kerran kuussa tai parissa. Lahjat ostan synttärinä ja jouluna, mutta en mä kaipaa mitään sen kummempaa suhdetta. Lapsenvahdiksi en ainakaan halua, enkä ala. Heillä oli ongelmana se, että eivät meinanneet saada mistään kummeja ( eikö niitä tarvita kaksi kirkkoon kuuluvaa vähintään) ja siksi suostuin. 

Mulla on kyllä muitakin kummilapsia, joitten kanssa vietän enemmänkin aikaa. He tosin ovat jo isompia. Heitäkään en suostunut vahtimaan kun olivat pieniä. 

Vierailija
20/25 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota itsekään peniä lapsia hoitoon, en edes muutamaksi tunniksi. En ole kyllä koskaan muuta väittänytkään, joten turha suuttua.