Sinä, jolla oli lyhyt synnytys, miten kauan kesti?
Mä just katsoin eilen Kannasta tietoja synnytyksestäni, ja hämmästelin, että kylläpä se tosiaan oli lyhyt. Avautumisvaihe kesti 3 tuntia, supistukset tulivat heti säännöllisenä. Ponnistusvaihe kesti 46 min (avonainen tarjona, siksi kesti niin pitkään), jälkeisvaihe 4 min. Yht. 3 h 50 min. Sairaalaan tullessani olin täysin auki. Kävi kyllä matkalla mielessä, että syntyyköhän tämä tähän välille.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 08:14"]
27 min... Vedet meni kotona, matka keski 20min ja sairaalassa ehdittiin olemaan 7min.
[/quote]
Mä en olisi edes ehtinyt sairaalaan! Tuossa kolmessa tunnissakin oli tekemistä, kun laitettiin kaikki valmiiksi ja vietiin esikoinen ja koira hoitoon. Ambulanssilla olis tietty voinut mennä, mutta kyllä siinäkin (ambulanssin tuloa odotella) olisi kestänyt varmasti sen tunnin.
Ap
En tiiä onko nopeita, mut 7,5h,3,5h,5,5h ja 2h. Mulla aina kestäny puoli tuntia ponnistusvaihe:(
Hurjan nopeita synnytyksiä on näköjään muillakin ollut. Esikoisen synnytys kesti 45 min, tästä ponnistusvaihetta 15 min. Kuopuksen kanssa synnytys kesti 20 min, tästä ponnistusvaihetta 2 min. Jos olisin kolmannen tehnyt, olisi pitänyt leiriytyä sairaalan läheisyyteen jo ennalta, luulisin.
Ja tosiaan kummaltakaan en ole kokenut minkäänlaisia "harjoitussupistuksia tms., vaan synnytykset ovat lähteneet vauhdilla käyntiin ja olleet todella rajuja. Ei tarvinne lisätä, ettäkipulääkettäkään ei pahemmin ole ehtynyt saada tai edes pyytää. Kuitenkinon tavallaan jäänyt kokemuksista "kammo" koska homma ei ole kummassakaan ollut hallinnassa, onneksi lopputuloksena on on ollut kuitenkin terveet lapset.
Synnytin molemmat ulkomailla eikä täällä ole niin tarkkaan kerrottu kuinka kauan mikäkin vaihe kesti, mutta n. 3h ekasta supistuksesta kuopus oli ulkona. Ponnistusvaiheen kestosta en tiedä muuta kuin kolme kertaa taisin ponnistaa joten oliskohan siihen muutama minuutti mennyt.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 08:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 08:14"]
27 min... Vedet meni kotona, matka keski 20min ja sairaalassa ehdittiin olemaan 7min.
[/quote]
Mä en olisi edes ehtinyt sairaalaan! Tuossa kolmessa tunnissakin oli tekemistä, kun laitettiin kaikki valmiiksi ja vietiin esikoinen ja koira hoitoon. Ambulanssilla olis tietty voinut mennä, mutta kyllä siinäkin (ambulanssin tuloa odotella) olisi kestänyt varmasti sen tunnin.
Ap
[/quote]
Syöksysynnytykset on onneksi harvinaisia.
No mun ponnistus kesti 2 min. Avautuminen kokonaisuudessaan 3,5 h mutta alku oli tosi rauhallinen, vasta viimeinen tunti sattui todella. Ei mitään kivunlievitystä ja olin liikkeessä suurimman osan aikaa.
Mulla oli helppo. Senkus oot selällään ja vauva tuli maailmaan ilman kipuja ja tuskia. Sektio. Hyvin meni.
Esikoisen synnytys kesti 4 tuntia, joista ponnistusvaihe 15 minuuttia. Avautumisvaihe oli rauhallinen. Sopivan kestoinen synnytys.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 08:13"]
Neljäs synnytys kesti tunnin, kaikkinensa. Ponnistusvaiheen kestoksi merkittiin minuutti.
[/quote]
Tähän sanon, että huh! Miten ehdit sairaalaan, vai olitko siellä jo?
Ap
[/quote]
Olin onneksi valmiiksi sairaalassa, en olisi ehtinyt millään kotoa.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 08:20"]
1. 5h 20min 2. 1h 45min
[/quote]
Jos oot vielä paikalla, niin ehditkö hyvin sairaalaan? Ensimmäisten synnytysten kohdalla kait synnyttäjää yritetään käännyttää sairaalasta, kun siinä yleensä kestää niin kauan, eikä sitä välttämättä itsekään osaa päätellä, missä vaiheessa synnytys mahtaa olla.
Ap
En enää muista miten synnytyksen kesto laskettiin, koska synnytyssupistukset alkoivat kotona ja luulin niitä pitkään ns. ennakoiviksi, joita oli ollut viikkoja. Sairaalaan tullessa oli 7cm auki ja lapsi syntyi 35min kuluttua. Ponnistus muistaakseni 5min.
Tämä oli nopein, 3. lapsi. Muiden kohdalla ei mennyt sinne päinkään.
Ensimmäinen kolme tuntia.
Toinen 1h 15min
Kolmannen kohdalla oli ehdotettu että ottavat sairaalaan sisään lasketun ajan tienoilla jotta en synnyttäisi kotiin täällä perämettässä, vaan vauva syntyikin jo rv 35 ja ambulanssilla ehdittiin just synnytyssaliin kun vauva syntyi yhdellä ponnistuksella. Niin ja siis tuo amppari matka kesti n.20min
25min. Onneksi olin jo sairaalassa. Avautui kolmelle supistuksella, vähän aikaa odotusta että vauvan pää laskeutui ja kahdella ponnistuksella ulos. Istukka tuli heti perään. Vauva oli kaikenlisäksi keskonen, joka ei olisi selviytynyt synnytyksestä kotona. Toista lasta ei tule.
Mun täytyy sanoa, että vaikka tämä toinen synnytys oli kivulias, kun avautuminen oli niin nopeaa, jäi siitä kuitenkin tosi hyvä fiilis. Supistukset sattuivat todella inhottavasti häpyluun liitoskohtaan enkä voinut helpottaa autossa istuessa muulla kuin hengityksellä ja kuumavesipullolla ja kauratyynyllä. Olin miettinyt jo valmiiksi, mitä salissa teen avautumisvaiheessa, mutta meninkin saliin vain ponnistamaan. Otin pudendaalipuudutuksen, kun avonainen tarjonta todettiin, mutta se ei ilmeisesti oikein vaikuttanut.
Ap
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 09:02"]
25min. Onneksi olin jo sairaalassa. Avautui kolmelle supistuksella, vähän aikaa odotusta että vauvan pää laskeutui ja kahdella ponnistuksella ulos. Istukka tuli heti perään. Vauva oli kaikenlisäksi keskonen, joka ei olisi selviytynyt synnytyksestä kotona. Toista lasta ei tule.
[/quote]
Huh, aikamoinen kokemus. Taisivat kätilötkin hämmästellä?
Ap
Neljäs synnytys kesti 1h 22min ja viides 1h 35min. Muut synnytykset 3-5h, yhteensä 9 synnytystä.
Kolmannen synnytys kaikkineen ekasta tuntemuksesta maailman tuloon meni 2h50min. Ponnistusvaiheesta en osaa sanoa kuin esikoisen kohdalla, koska mulla ei ole koskaan ollut tarvetta ponnistaa.
Kipeet supistukset alkoi yhdeltä yöllä, ponnistaa aloin puoli kuudelta ja kymmentä vaille kuusi oli vauva sylissä. Esikoinen.
[quote author="Vierailija" time="23.10.2014 klo 08:13"]
Neljäs synnytys kesti tunnin, kaikkinensa. Ponnistusvaiheen kestoksi merkittiin minuutti.
[/quote]
Tähän sanon, että huh! Miten ehdit sairaalaan, vai olitko siellä jo?
Ap