Ammattikorkeaan vajaa 50 vuotiaana -> Rakennus ja ympäristötekniikan insinööriksi
Onko järkeä lähteä vajaa 50 vuotiaana naisena vaihtamaan alaa merkonomipohjalta toimistotyöstä insinööriopintoihin rakennus- ja yhdyskuntatekniikkaa opiskelemaan
Kommentit (17)
No jos haluat repiä ressiä lopun elämäs, niin mene ihmeessä.
Miksi muuten haluat opiskella uuden ammatin, ja juuri tuon?
onkohan alalla miten töitä, toimistossa ei vaan enää jaksa olla massatöissä, pitäisi päästä arvostetumpiin töihin. Otsikko menikin väärin, on kyseessä siis amk rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööri.
AP
Aika työlästä. Työ ja koulu.
Opettele tulkiksi.
On järkeä! Kiinteistöpuolella on työpaikkoja tekniikan ja talouden osaajille. Itse valmistuin yli viisikymppisenä AMK:sta rakennuspuolelta.
Hohhoijaa kirjoitti:
onkohan alalla miten töitä, toimistossa ei vaan enää jaksa olla massatöissä, pitäisi päästä arvostetumpiin töihin. Otsikko menikin väärin, on kyseessä siis amk rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööri.
AP
Rakennusalalla on ainakin todella paljon töitä. Mistä / keneltä kaipaat arvostusta?
Suurin osa tuon alan töistä on toimistotyötä. Osa on työnjohtajia ja talloo mudassa ja pakkasessa.
Tiedän että on toimistotyötä, mutta suunnittelu ja muu insinöörityö on toki erilaista toimistotyötä kuin merkonomin assistenttityö. Haluan työn jossa saa ja pitää ajatella itse, liikkuvuus, eikä ulkotyö pelota. Nykyisessä työssä asema kuin marionetilla, Olis kiva olla työssä jossa ei tarvii olla näkymätön. Palkkakin voisi olla toista kuin alle 2000 euroo käteen.
Juuri tämä, kiinteistöt on ja pysyy vaikka omistajat vaihtuu.
Naisena sinua ei valita mihinkään töihin vaan edelle menee nuoret miehet!
Eiköhän tuota kannata pohtia ihan omista ajatuksistasi käsin. Koetko itse saavasi jotain hyötyä, iloa tms. tuosta koulutuksesta?
Hohhoijaa kirjoitti:
AP
Jos et toimistossa jaksa olla, ei kannata tuota alaa valita. Nimittäin tuolla nimikkeellä suurin osa tekee toimistotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa kirjoitti:
AP
Jos et toimistossa jaksa olla, ei kannata tuota alaa valita. Nimittäin tuolla nimikkeellä suurin osa tekee toimistotyötä.
Ei kyse itse toimistolla olosta ole. Kyllä tiedän mitä insinöörien työ sisällään pitää. Kyse ketjussa lähinnä siitä, löytyisikö teidän mielestä rakennus- ja yhdyskuntatekniikan inssille töitä, jos valmistumisvaiheessa on jo muutamaa vuotta yli 50 ja kaikenlisäksi nainen. Se lähinnä mietityttää, jottei työttömäksi lähtis opiskelemaan.
Ethän sinä siinä menettäisi oikeastaan mitään. Aloita opiskelu jo tänään avoimen amk:n kautta, niin valmistut sitten nopeammin.
Miten haastavia matemaattiset aineet ovat insinööriopinnoissa, pärjäiskö amispohjalla, jos ei ole yo
Luulen, että mahdollisuudet työllistyä on hyvät jos saat tähdättyä rooliin, jossa aiemmasta kokemuksestasi on jotenkin etua. Esimerkiksi kaupunkien ja suurien vuokrafirmojen leivissä voisi hyvin olla kysyntää kiinteistöjen ja niiden kunnon hallinnointiin liittyvissä hommissa.
Naiseus ei ainakaan estä mitään. Olen itse töissä isossa insinöörifirmassa, ja perjantaina tajusin ekaa kertaa olevani projektissa, jossa projektipäällikkö, molemmat rakennesuunnittelijat, molemmat arkkitehdit ja minä LVI-suunnittelijana olemme kaikki naisia :) Muutenkin firman henkilöstöstä lie naisia 20-30 prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Miten haastavia matemaattiset aineet ovat insinööriopinnoissa, pärjäiskö amispohjalla, jos ei ole yo
Eivät ole liian haastavia. Putkaritaustainen kurssikaveri veti vitoset joka matikankurssista ja jatkoi Aaltoon DI-ohjelmaan. Siellä hänen taso oikeasti töitä tehden 3-4, eli Amk-matikka oli selkeästi helpompaa. Tyhmemmätkin kaverit pääsivät AMK-matikasta läpi, mutta sitä en tiedä, oppivatko mitään.
Kelpoisuusvaatimuksena pohjalla rakennusmestarin koulutus. Luulisi, että olisit perehtynyt, jos asia kiinnostaa.
No sulla on vielä parikytvuotta työuraa jäljellä niin miksipä ei.