Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys pienimuotoisen yritystoiminnan perustamiseen liittyen

Vierailija
07.08.2024 |

Hei, sinä yrittämisestä tietävä! Kysyisin ihan ruohonjuuritason neuvoa.

Eli haluaisin alkaa myymään palvelua, jonka bisnesidea liittyy hiusten leikkaamiseen. Olen tavallisesta palkkatyössä käyvä ihminen. Ajattelin alkaa tarjoamaan tietynlaista hiustenleikkuupalvelua kotonani.

Pulma liittyy siihen, että miten hoidan asian verotukselllisesti oikein? Voinko laskuttaa asiakkaitani MobilePayllä, josta jää  ilmeisesti itselleni ja asiakkaalleni kuitti ja voinko nämä kuitit toimittaa verottajalle ja verottaja sitä kautta hoitaa verotuksen? Tietenkin saan vähentää verotuksessa mm. työvälineeni.

Entä, jos myyn pakettia, jossa on "hiustenleikkaus + kahvi + pulla"? Eli myisin palvelua ja tuotetta, eroaako verotus tässä tapauksessa jotenkin?

Miten tämä tulisi hoitaa? Pitääkö tällaisen toimintaan hommata jokin tilitoimistopalvelu? Oletan, että tienaisin tällä maksimissaan muutaman tonnin vuodessa.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä, että tarkoitus olisi jatkaa normaalissa palkkatöissä käymistä, mutta iltaisin ja viikonloppuisin voisin tätä hiustenleikkupalveluani tarjota.

Ap

Vierailija
2/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjääyyskurssille! En aloittaisi ihan tyhjästä. Itse siis samassa veneessä ja aloittamassa yrittäjyyskurssia tämän vuoden puolella

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea osoite on kysyä sieltä verotoimistosta.

Kaksinkertaista kirjanpitoa ei käsittääkseni tarvita jolloin et tarvitse tilitoimistoakaan vaan voit pitää itse kirjaa tapahtumista.

Vierailija
4/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tuollainen on tehty todella vaikeaksi. Normaali tallaaja ei selviä paperisodasta omin päin ilman pinoa syytteitä ties mistä. Kevytyrittäjyyspalveluiden kysyntä perustuu juuri siihen.

Vierailija
5/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustat toiminimen jolle teet sivuhommat,paperisota kaikkein pienin.

Vierailija
6/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oikeat vastaukset tähän riippuvat yritysmuodosta ja tulojen määrästä, suosittelen minäkin tähän aluksi sitä yrittäjäkurssia. SEN JÄLKEEN kysyisin vielä verottajalta. 

Itse sen tilinpidon tekeminen ei ole vaikeaa jos on vähänkään kärsivällisyyttä, mutta koska säännöt on eri, pitää tietää, mitä on tarkoitus tehdä. Halutessaan voi palkata tilitoimistonkin, ei sekään ole kallista, tai sit voi ostaa laskutuksen jotain kevytyrittäjåalustalta, joka samlla tekee kirjanpidonkin.

Vierailija
7/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiminimellä saa tienata sen kymppitonnin ilman veroja joten siitä vaan 🙂👍

Vierailija
8/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja eikös ennen sivutoimisena yrittäjänä verotuskin ollut erilainen eli pienempi ja tosian byrokratia paljon helpompi?

Vierailija
9/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä veroja kukaan aloittajan puolesta kerää, ne pitää itse laskea ja laittaa sivuun ja tilittää oikeansuuruisena ja koko vuoden tulot pitää muutoinkin arvioida etukäteen, tai sitten voi pamahtaa vaikka se kuuluisa arvioverotus.

Vierailija
10/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perustat toiminimen, kaikki yrityksen tekemä voitto on ansiotuloa. Verotuksessa ne tulot ja palkkatulot lasketaan yhteen ja verotus on sen mukainen. Pitäisin palkkatulon veroprosentin sen verran korkeana että kattaisi myös parin tonnin lisätulot.

yritystoiminnan tulot on ilmoitettava verottajalle omalla y-tunnuksen veroilmoituksella. Siihen ei montaa lukua tarvitse täyttää.

Vierailija
11/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman arvonlisäverovelvollisuutta. Tulovero tulee maksaa aina. 

Vierailija
12/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit y-tunnuksen ja pidät vaikka excelissä kirjaa tuloista ja menoista. Alv-velvolliseksi ei ole pakko hakeutua, jos toiminta on hyvin pientä. Kevytyrittäjyys-laskutuspalvelu ei nyt tässä toimi, kun asiakas maksaa heti eikä laskulla.

Vierailija
13/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos näistä kommenteista, alanpa tutkimaan asiaa näistä mainitsemistanne lähtökohdista :) Ap

Vierailija
14/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tarvitset itsellesi kirjanpitäjän, eli siis tilitoimiston. Sen hankittuasi, voit kysyä kaikki loput asiat tilitoimistoltasi.

Laske kuitenkin totuudenmukaisesti, paljonko yrittämisestäsi kertyy ns. kassavirtaa, eli paljonko laskutat kuukaudessa. Jos siitä tulee vain satasia, ei kannata. Pidä ideasi harrastuksena.

Vierailija
15/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hoitaa tuollaiset pikkujutut ihan pimeänä

Vierailija
16/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea osoite on kysyä sieltä verotoimistosta.

Kaksinkertaista kirjanpitoa ei käsittääkseni tarvita jolloin et tarvitse tilitoimistoakaan vaan voit pitää itse kirjaa tapahtumista.

Heh. Tmi yrittäjän ei tarvitse pitää kaksinkertaista kirjanpitoa, mutta ei tilitoimiston tarvitseminen tähän liityy. Kyllä sen kaksinkertaisenkin saa pitää itse. 

Ap nyt kuitenkin on se verran pihalla, että apua hän tarvitsee. Noilla liikevaihdoilla ei toki taida olla vielä alv velvollinen, mutta haluasinpa nähdä kun ap tai tämä neuvoja laskee oikein alv tilitykset. 

Vierailija
17/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Alv velvollisuuden alaraja on 15 000, mutta et sitten tiennyt, että on muitakin veroja vai oikeasti ajattelit, että se on 10 000 muiden tulojen päälle puhtaana käteen. 

Juuri tämän takia se yrittäjäkursis on oikea osoite. Koskaan ei voi tietää, miten syvällä suosas av:n businessnerot on. 

Vierailija
18/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas voi maksaa sinulle MobilePayllä, mutta kysymäsi lasku tai kassatapahtuma se ei ole. Eli sinulla pitäisi olla kirjanpito näistä tapahtumista.

Olet saanut pääosin huonoja neuvoja ja kannattaa kysyä aiheesta enemmän tietäviltä. Kirjanpitäjää et tarvitse, jos osaat tehdä sen itse tai saat muuten apua. 

Vierailija
19/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eikös ennen sivutoimisena yrittäjänä verotuskin ollut erilainen eli pienempi ja tosian byrokratia paljon helpompi?

Ei. Miksi ihmeessä olisi? Toki liikevaihdon määrä ja yrittäjänä toimisen laajuus vaikuttaa mm. alv verovelvollisuuteen tai siihen tarviiko yel- vakuutuksen, mutta sivustoimisuus ei nyt tähän vaikuta. 

Vierailija
20/39 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska toiminta on erittäin pientä tulisi laskutusohjelman ja kirjanpitäjän käyttö kalliiksi. Itse menisin excel-kurssille ja tekisin laskutuksen ja kirjanpidon itse, siis jos ei olisi yhtään kokemusta laskentataulukon käytöstä, excelistä. Yrittäjäkurssinkin tarpeellisuus on vähän niin ja näin, koska yrittäminen ei ole päätoimesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi