Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko joku kertoa miksi suolainen helpottaa migreeniä

Vierailija
22.10.2014 |

Ei se ohi mene, mutta äklötys vähenee. Minkä puutteesta tuo raju päänsärky ja huonovointisuus voi tulla ja onko se silloin migreeniä? Nyt alkoi aivan älyttömänä, otin tabletin ja tein munakkaan, kun ei ollut oikein mitään suolaista ja kauppaan ei pystynyt lähtemään - tiedän, ei pitäisi olla koneellakaan. Suolainen munakas helpotti oloa hetkeksi. Usein myös hapankorppu auttaa, mutta nyt niitä ei ollut. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja uusien tutkimusten mukaanhan itse migreeni aiheuttaa herkkujen yms. ahmimista usein jo päiviä ennen migreeniä. Usein esim. syytetään suklaata migreenistä (minkä se voi joillain aiheuttaakin, mutta ei siis kaikilla), mutta useilla kyse onkin siitä, että se tuleva migreeni on jo ikäänkuin olemassa ja se aiheuttaa sitten sitä suklaanhimoa.

Vierailija
2/12 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla paastoaminen aiheutti päänsärkyjä, jotka helpottivat kun otti hieman suolaa ja runsaasti vettä päälle. Voi olla samantapaisesta kyse. Suolatasapaino järkkyy jotenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, mutta tämä on yleisesti tiedossa. Migreeni on kai jonkinlaista verisuonten "lamaantumista", eli onko kyse jonkinlaisesta verenpaineen laskusta aivoverisuonissa, jonka suola korjaa? Toiseksi suola vaatii seurakseen nestettä, ja myös juominen helpottaa migreeniä.

Sipsit eivät auta vaan pahentavat, kun minulla ilmeisesti erinäiset lisäaineet ja mausteet (mm. glutamaatti ja kardemumma) pahentavat eikä rasvainen syötävä tee hyvää pahoinvoinnille. Siksi metvursti ei auta, mutta savuporo kyllä.

Vierailija
4/12 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan keksinyt, mistä johtuu se, että kun migreenin aikana syö jotain (jos pystyy), niin sen puremisen ajan ja muutama minuutti syömisen lopettamisen jälkeenkin on kipu poissa, mutta sitten tulee taas. 

Olen jo monen vuoden ajan tämän huomannut. Eräs toinenkin kyseli samaa asiaa v. 2006, mutta kukaan ei ole hänelle vastannut.

Onko muilla tästä kokemusta? 

Kiitos! :)

Vierailija
5/12 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sitten elimistön suolatasapainossa olla häikkää, joka sitten laukaisee migreenin? Helpottuisi, kun tasapaino palaa. En tiedä, kunhan mutuilen. Mulla ainakin huono syöminen ja liian vähäinen vedenjuonti altistaa migreenille.

Vierailija
6/12 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Mun yks työterveyslääkäri joskus sanoi, että itse joutuu syömään suolaista ja makeaa peräkkäinkin. Se helpottaa. Yleensä mulla kyllä lentää laatta vartin välein, joten mahdotonta syödä mitään, mutta sitten kun helpottaa syön usein juurikin hapankorppua. Sitä en kyllä tiedä miksi näin on.

Vierailija
7/12 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa syytä sanoa, mutta ei minua migreenissä suolainen auta, mutta sen jälkeen on pakko saada suolaista ja punaista lihaa. Käytännössä söin aina lapsuudessa vanhempien jääkaapista suolalihan /savunaudan kerralla loppuun.

Vierailija
8/12 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suola sitoo nestettä kroppaan, joten voi migreenin laukeaminen johtua nestetasapainon vajauksesta.

Vierailija
9/12 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, onko sinulla diagnosoitu migreeni? MIelenkiintoista, pitääpä kokeilla tuota itsekin. Tuntuuvain, ettei migreenissä tee mieli ruokaa, vaikka en oksennakaan. Oma särkytyyppini tekee niin vihlovan kivun ja aistiharhat, mukaanlukien hajuhäiriöt.

diagnosoitu migreeni

Vierailija
10/12 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen huomannut, että migreeni tulee muitten ympäristötekijöiden lisäksi myös syömättömyydestä/juomattomuudesta, eli siinä vaiheessa kun istahtaa pöytään ja tekee tilauksen, niin migreeni alkaa. Tänään lounasaikaan otin tabletin ja aloin juomaan vettä. Tänään sinnittelin lounaan syönnin ajan, söin salaattia, alkukeiton ja pääruoan, koska tiesin etten töitten takia pääse syömään mitään useaan tuntiin. Kohtaus meni ohi puolessa tunnissa, ja oloni oli parempi kuin syömättömänä ja levänneenä, vaikka olin tehnyt töitä koko iltapäivän.

Vierailija
11/12 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenikin syö aina sipsejä migreenissä. Kuulemma auttaa just siihen oksettavaan oloon.

Vierailija
12/12 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 20:26"]

ap, onko sinulla diagnosoitu migreeni? MIelenkiintoista, pitääpä kokeilla tuota itsekin. Tuntuuvain, ettei migreenissä tee mieli ruokaa, vaikka en oksennakaan. Oma särkytyyppini tekee niin vihlovan kivun ja aistiharhat, mukaanlukien hajuhäiriöt.

diagnosoitu migreeni

[/quote]

Ei ole, mutta oireet käy siihen: alkaa vähitellen ilman järkevää syytä, voimistuu, päänsärkyyn ei auta tavalliset tabletit, mutta lieventävät vähän, usein on huono olo. Sahalaitoja olen nähnyt vain pari kertaa ja oksentaa on tarvinnut vain muutaman kerran, mutta tänään se on ollut lähellä. En ole pystynyt tekemään mitään, jäi lähtemättä salille ja siivoamatta. Pimeässä huoneessa makuullaan olo helpottaa. Nyt siis helpotti, joten pystyn olemaan koneella, mutta kyllä päätä särkee yhä.