Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maskinkäytöstä. Mitäpä, jos oltaisiin nyt ihan rehellisiä ja tunnustettaisiin, ettei juuri kukaan käytä sitä "vastuullisuudesta ja kohteliaisuudesta toisia kohtaan"?

Vierailija
11.09.2021 |

Puhutaanpa nyt ihan suoraan ja kerrotaan ihan rehellisesti yleisimmät syyt, miksi maskia käytetään. Pätee aivan varmasti ainakin 95% maskinkäyttäjistä. Nehän ovat.

1. Muodollisuus. Käytetään maskia vain maskisuosituksen vuoksi. Mutta muuten ei mitään väliä, miten sitä käytetään. Pääasia on, että se näyttää ulospäin muille siltä, että maskisuositusta noudatetaan.
2. Sosiaalinen paine. Halutaan välttää joidenkin (ei läheskään kaikkien) ihmisten paheksunta.
3. Maskipakkovaatimuksen täyttäminen niihin paikkoihin, jotka ovat maskipakon asettaneet.
4. Osa myös uskoo, että maski suojaa heitä itseään. No, FFP2 ja FFP3-maskien kohdalla noin onkin, mutta kirurginmaskien ja kangasmaskien kohdalla ei ole.

Mutta jos ajatellaan sitä syytä, että maskia käyettäisiin suojaamaan toisia, niin kyllähän se on selvää, ettei maskia sen vuoksi käytä juuri kukaan. Tuo nyt on vaan sellainen asia, joka ei ihmisiä kiinnosta. Totuushan on, että ihmisiä ei kiinnosta kuin oma hyvinvointinsa ja itselle läheisten ja tärkeiden ihmisten hyvinvointi.

Yle uutisoi joskus aiemmin, että esim. kertakäyttömaskia käyttää uudelleen 95% maskinkäyttäjistä.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä enää käytä maskia ja ihan hyödytön se on. Jos on koronan saadakseen niin sen saa maskinkin kanssa. 

Ei kukaan väitäkään, että se estää käyttäjäänsä saamasta koronaa, vaikka järkyttävän moni niin ajatteleekin.

Se estää vain koronan kantajaa levittämästä virusta eteen päin. Eli estää pärskeitä leviämästä. Ei missään tapauksessa estä kaikkea, mutta merkittävän osan kuitenkin.

Itsellä ei ole kontakteja joissa voisin koronan saada ja pidän ilman koronaakin etäisyyttä muihin ihmisiin. Käytän siis maskia kaupassa vain sosiaalisesta paineesta, ettei minua katsottaisi pahalla. Tiedän olevani terve, joten siinä mielessä maskin käyttö onkin turhaa. Kylälläni on ollut viimeksi koronatapauksia kuukausia sitten ja yhteensäkin vain parikymmentä. Itse en tuona aikana ollut yhdenkään ihmisen kanssa tekemisissä minuuttia kauempaa (kaupan kassat).

Ei minulla ole ongelmaa sitä maskia käyttää näön vuoksi, joten kaupassa käytän. Aina samaa maskia tietenkin. Tai no on minulla ollut kolme eri maskia koko aikana. Flunssassa voisin käyttää maskia muutenkin kuin sosiaalisesta paineesta. Ei ole kivaa, jos kaupassa pärskii ja levittää pöpöjä ympäriinsä. Ei ollut kivaa ennen korona-aikaakaan.

Vierailija
42/53 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä ja jos kaupassa tms. mulkoillaan, niin hymyilen nätisti takas 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän FFP2. En edes väitä ajattelevani muita, mutta itse saa olla huoletta. Toki suojaan muita samalla.

Kai luit sen tutkimuksen jossa todettiin ettei ffp2 suojaa naisia erityisen hyvin, ellei naamasi ole poikkeuksellisen iso.

Niitä malleja ja kokoja on kuules erilaisia. Itse olen löytänyt yhden ffp3 mallin, joka sopii tosi hyvin ja tiiviisti naamaani, ja ihan normikokoinen naama siis.

Mikä malli on sun mielestä paras?

Vierailija
44/53 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen saanut molemmat rokotteet ja käytän ff- 2 maskia busseissa, kaupoissa vain itseni tähden. Ei voisi vähempää kiinnostaa muut ihmiset. Suojaan itseäni kaikenmaailman rokotevastaisilta hörhöiltä. Tänäänkin bussissa, suurin osa laahusti sisälle ilman maskia. Nämä maskittomat olivat ei suomalaisia. Kuskeillakaan ei maskia.

Miksi tästäkin pitää tehdä joku rokotetut vs. rokottamattomat -taistelu, kun rokotetut ihan yhtä lailla tartuttaa tautia (joskin ehkä lyhyemmän aikaa)? Monet, jotka ei halua rokotetta ei silti ole mitään salaliittohörhöjä vaan nimenomaan käyttää sitä ffp-maskia suojellakseen itseään (ja muita). Tällaiset ihmiset myös viettävät aika varovaista elämää varsinkin nyt, kun suurin osa on rokotettu ja rokotettuja ei enää kiinnosta korona, vaan voivat vailla huolen häivää hillua baareissa jne.

Vierailija
45/53 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en ainakaan kuvittele että suojaan maskilla itseäni vaan juuri sitä, että suojaan muita ja ne muut suojaa mua kun pitävät maskia. Tein yhden reissun viime kuussa ja reissussa käytin ffp2 maskia. Pääasiassa vaihdan aina uuden maskin, mutta jos olen käynyt vaikka vaan muutaman minuutin reissun, niin jätän käytetyn maskin auton penkille ja käytän uudelleen.

Mun lapsi myös altistui koronalle, mutta sairastunut oli käyttänyt maskia eikä kukaan samasta seurueesta sairastunut. Ei edes se jolla ei ollut maskia (11-12 -vuotiaita lapsia kaikki).

Vierailija
46/53 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämäkin ketju pian häviä. Osa poistelee ketjuja heti jos aihe vähänkin ahdistaa heitä, ei tarvitse edes olla asiaton ketju. Ihan typerää.

Vierailija
47/53 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Totuushan on, että ihmisiä ei kiinnosta kuin oma hyvinvointinsa ja itselle läheisten ja tärkeiden ihmisten hyvinvointi."

Jos on niin tollo, ettei näe muita kanssaihmisiä kuin jätteenä, jonka kohtalo on se ja sama, silloin ei voi kyllä väittää olevansa kiinnostunut edes omasta tai läheistensä hyvinvoinnista.

Jos vaikka tehohoitaja, joka olisi elossa ollessaan voinut pelastaa lapsesi, sattuu välinpitämättömyytesi seurauksena kuolemaan, kenestä oikein välitit? Tai poliisi, joka olisi voinut estää puolisosi ryöstön? Tai opettaja, joka olisi voinut siivittää lapsesi ties minne?

Omasta mukavuudenhalustasi, et mistään etkä varsinkaan kenestäkään muusta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84lyllinen_ep%C3%A4rehellisyys

Vierailija
48/53 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä ja oikein hyvin olen pärjännyt ilmankin.

Vierailija
49/53 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytössä ffp2- maski. Miehelläni, lasten isällä, on syöpä. Ei mitään mielenkiintoa saada tartuntaa, viedä se kotiin ja tappaa häntä.

Se mitä muut ajattelee maskin pitämisestäni, on yks lysti.

Vierailija
50/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä ja jos kaupassa tms. mulkoillaan, niin hymyilen nätisti takas 😊

Mulla on tapana joka kauppareissulla yhtä hymysuuta iskeä kipakalla koukulla palleaan.

Vierailija
51/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän maskia vain töissä ja sielläkin aivan väärin. Ei kiinnosta. Käytän, koska muuten voin saada varotuksen tai jopa tulla pidätetyksi virasta. En työskentele mitenkään hauraiden ihmisten kanssa.

Ja vapaa-ajalla en maskia laita.

Vierailija
52/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Totuushan on, että ihmisiä ei kiinnosta kuin oma hyvinvointinsa ja itselle läheisten ja tärkeiden ihmisten hyvinvointi."

Jos on niin tollo, ettei näe muita kanssaihmisiä kuin jätteenä, jonka kohtalo on se ja sama, silloin ei voi kyllä väittää olevansa kiinnostunut edes omasta tai läheistensä hyvinvoinnista.

Jos vaikka tehohoitaja, joka olisi elossa ollessaan voinut pelastaa lapsesi, sattuu välinpitämättömyytesi seurauksena kuolemaan, kenestä oikein välitit? Tai poliisi, joka olisi voinut estää puolisosi ryöstön? Tai opettaja, joka olisi voinut siivittää lapsesi ties minne?

Omasta mukavuudenhalustasi, et mistään etkä varsinkaan kenestäkään muusta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/%C3%84lyllinen_ep%C3%A4rehellisyys

Toi on niin turhaa jossittelua. Voihan se olla että se hoitaja joka ei saanut minulta maskinkäytön vuoksi koronaa, olikin alkoholisoitunut ja ajaa kännissä lapseni yli. 

Vierailija
53/53 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttää tämä kaikkialla toistuva lässytys, kuinka "suojellaan muita". Ihan naurettavaa höpinää. Ihan kuin kaikki olisivat välittömässä vaarassa heti, jos jollain tai kaikilla ei ole maskia.