4kk ei käänny ja neuvola jo huolissaan :-o
Siis onko oikeasti jotenkin jälkeenjäänyttä ette 4kk+3pv tyttöni vielä käänny selältä vatsalleen? Tulin just neuvolasta ja on aivan hölmistynyt olo :(. Kaikki hyvin, vauva on kasvanut (62cm, 5800g), on virkeä ja seurallinen. Juttelee, hymyilee, rakastaa seurustella ja viihtyy myös itsekseen paljon lattialla. Nukkuu koko yön syömättä, päivällä vetelee reippaat päikkärit ja loppuajan touhottaa koko ajan lattialla leluja katsellen tai meidän vanhempien kanssa seurustellen. Lattialla vetää lelukaaren alla ympyrää selällään ja välillä päätyy kyljelleen. Ei siis ole ollenkaan rauhallinen sitterissä köllöttelijä, nauttii toiminnasta. On jo pitkään kannatellut päätään, siis pari kk ja hallitsee hyvin koko ylävartalon. Sylissä pänkeää istumaan, nauttii hypyttämisestä, "lentsikassa" olosta ilmassa jne.
Mutta voi herran jestas, kun ei käänny. Tämä nyt tuntui olevan neuvolassa se kompastuskivi. Olen aivan ihmeissäni. Tuntui ettei vauavsta löytynyt juuri mitään hyvää, vaikka iloisesti hymyili, jutteli tädille ja otti kontaktia koko käynnin ajan. Oli sammasta, ei käänny, kummallisen pienikokoinen ja ties mitä. Kasvaa grammalleen samaa käyrää oman vauva-aikaisen kasvun kanssa, en ymmärrä mikä siinäkin on vikana.
Pitääkö tästä nyt muka huolestua?! Tulipa tosi kurja mieli, ihan kuin koko lapsi olisi jotenkin neuvolan mielestä huono :(
Kommentit (11)
Meidän nyt 3-vuotias kääntyi tasan kaksi kertaa mahalleen. Ja ikää taisi olla 6kk, kun sen näin eka kerran tapahtuvan. Mahaltaan kyllä kääntyi aina selälleen kun niin laittoi lattialle. Neuvolassa neuvottiin pitämään lasta mahallaan, ja minä ihmeissäni mietin että miten?? Laitanko painan selän päälle vai miten? Kun ei halua olla mahallaan.
Ihan normaalisti kehittynyt lapsi nyt kuitenkin on. Hitaasti lähti muutenkin liikkumaan ja liikkui omalla tavallaan, pyllyllään ennen konttaamista (ei ryöminyt koskaan). Konttaamasta alkoi polvikävelemään ja siitä sitten kävelemään. Käytiin tämän tiimoilta fysioterapeutilla ja lastenlääkärilläkin, mutta mitään vikaa ei missään ollut.
Nyt juoksee ja nauttii liikkumisesta paljon. Käy tanssissa yms. Sinuna en nyt kyllä vielä olisi ollenkaan huolissaan.
ja kolmonen lisää vielä että lapsi on kasvanut tasaisesti -2 käyrällä koko ikänsä, mutta hyvin omalla käyrällään, on aina sanottu.
Höpö höpö.. Kääntymisen suhteen normaali kehitys on 6kk. Meidän typykkä nyt 5kk ei käänny vielä, mutta en ole edes huolissani:)
Kiitos vastauksista! Huojentavaa kuulla, että on ihan normaalia. Kyllähän sen järjellä ajateltuna hyvin tiesin itsekin, että ei kannata panikoitua, mutta kun siellä niin napakasti asiasta moneen kertaan jankutettiin. Taitaa olla tunnepuolen asioita nämä virstaanpylväiden saavuttamiset esikoisen äidille :) Tuli parempi mieli, kiitos!
Meillä suht pienikokoiset pojat. Aina kasvaneet kuitenkin omaa käyräänsä eikä koskaan ole neuvolassakaan oltu huolissaan. Esikoinen kääntyi 2,5 kk iässä ja pikkuveli reilu 5kk, eikä oltu neuvolassa huolissaan. Itse ehkä ihmettelin vähän, kun isompi oli ollut niin aikainen. Jokainen omaan tahtiinsa kuitenkin! :)
No jos vertaat oman korttisi kasvukäyrään niin olitko itse myös syntyessä samankokoinen?
Koska jos lapsi ei ole kasvanut niin hyvä olla seurannassa.
Miksi siltä tädiltä ei voisi kysyä että mitä tämä kaikki tarkoittaa ja milloin lisätutkimuksiin jos sinulle se nostetaan asiaksi jota tarkkaillaan. Minä soittaisi neuvolaan, vielä saattaa tänään vastata jos heti soitat että tahdot puhua koska hän sai olosi nyt epämukavaksi. Näin myös terkka saa palautetta asiakkailta että miten hän puhuu ja mistä asiosta nousee huoli äideillä.
Mutta sen vielä sanon että jos neuvolassa jotain seurataan niin se on hyvä! Me ollaan oltu kerran lisätutkimuksissa ja päästiin siellä sitten pälkähästä ja siellä osasi ammattilainen heti antaa vastauksia ja tutki asiat omalla paremmalla taidollaan.
Hyppäätkö kaivoon, jos neuvolan täti käskee? Ilmeisesti...
Melko asiatonta... Kukin taklaa tyylillään.
No hittoako sitä pitää ruveta kääntyilemään, jos on löytänyt hyvän asennon!
Jotkut neuvolantädit ikävä kyllä ovat tuollaisia. Lapsesi on ihan normaali. Meidän lapsi kääntyi vasta 6 kk tienoilla eikä neuvolassa oltu huolissaan missään vaiheessa.
No ei tosiaan tarvi huolestua ! Mun poika kääntyi puolivuotiaana vasta. Nyt 11kk ja kävelee eikä kyllä oo jälkeenjäänyt.
Paska neuvola !