Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri itkee

Vierailija
11.09.2021 |

Yritän soitella uudelle työkaverille usein teamsin kautta ja kysellä hänen fiiliksiään. Yleensä menee siihen että itkee tai haukkuu esimiestä todella voimakkailla sanoilla. On hyvin tyytymätön ja ”aggressiivinen”. Haukkuu kaiken mahdollisen työhön liittyvän osa-alueen. Kokee voimakkaasti että kaikki kohtelee häntä huonosti (näin ei ole tapahtunut).. olen itsekin uusi, mutta yritän auttaa häntä kaikessa, mutta ei ikinä sano edes kiitos, vaan jatkaa työpaikan haukkumista ja esimiehemme pätevyyden kyseenalaistamista. Ei ole purkanut työvälineitään ja puhuu jatkuvasti haluavansa pois.

Itselläni alkaa olla takki tyhjä hänen kanssaan ja mietin että voinko kertoa esimiehelle kaikki nämä keskustelut mitä olen käynyt hänen kanssa? On myös pari muuta huolestuttavaa asiaa työntekijän henkisestä hyvinvoinnista jotka haluaisin esimiehelle kertoa.. saanko? Yritän olla lojaali työntekijälle, mutta olen todella huolissani hänestä sekä tiimimme tulevaisuudesta ja mahdollisista ongelmista.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sun paikka. Keskity omiin töihin vaan.

Vierailija
2/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos se vaikuttaa joka päivä omaan työhön? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nuo on just niitä asioita joita purkaa kehityskeskustelussa, jos ei synkkaa työkavereitten kanssa ja jotka rasittaa turhaan töihin keskittymistä.

Tosin vaatii täyden luottamuksen pomoon.

Vierailija
4/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä on, ettei kyetä keskittymään tekemään sitä omaa työtä, vaan keskitytään jonkun muun itkuihin ja kitinöihin?

Ei taida AP:kaan olla ikinä ollut tuottavissa töissä, vain kunta/järjestösektorilla "kokoustamassa" yhteisiä varoja tuhlaamassa.  Menisit edes työttömäksi, tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle.

Vierailija
5/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää just on suurin syy miksi on paljon paskoja työpaikkoja, ongelmat haudataan ja niitä piilotellaan.

Vierailija
6/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nuo on just niitä asioita joita purkaa kehityskeskustelussa, jos ei synkkaa työkavereitten kanssa ja jotka rasittaa turhaan töihin keskittymistä.

Siis eihän meillä ole ongelmaa, vaan työkaveri on aivan aggressiivisen vihainen esimiehellemme ja itkee tämän takia ja puhuu aivan älyttömiä asioita hänestä. Ja tämä vaikuttaa minuun koska teen hänen kanssa töitä ja päivästä menee monesti tunti siihen että kuuntelen hänen huutoaan ja itkuaan. En tiedä enää miten voisin auttaa tai olla auttamatta. Puheet vain menevät jo älyttömyyksiin. Esimies ei tiedä siis tästä vihasta häntä kohtaan.

Ap

Vierailija
7/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää just on suurin syy miksi on paljon paskoja työpaikkoja, ongelmat haudataan ja niitä piilotellaan.

Olen vain huolissani työkaverista. Oikeasti. Koen että hänellä on jotain todella pahasti vialla. Ja siksi mietin miten tätä asiaa lähestyisin. ap

Vierailija
8/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittelet jatkuvasti työkaverlle omasta aloitteestasi ja sitten haluat kieliä pomolle mitä se juttelee? Lopeta se soittelu ja keskity töihisi.

Vierailija
9/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä on, ettei kyetä keskittymään tekemään sitä omaa työtä, vaan keskitytään jonkun muun itkuihin ja kitinöihin?

Ei taida AP:kaan olla ikinä ollut tuottavissa töissä, vain kunta/järjestösektorilla "kokoustamassa" yhteisiä varoja tuhlaamassa.  Menisit edes työttömäksi, tulisi halvemmaksi yhteiskunnalle.

Juuri tämän takia minun pitää pystyä viemään tämä asia eteenpäin. Meillä on todella paljon töitä, isoja projekteja ja tämä työntekijä on tästä aivan sekaisin, ei kestä esimiestämme ja minun pitää häntä auttaa, mutta se menee siihen että huutaa ja itkee minulle, enkä pääse siitä teams pois. Soittelen aamuisin että mikä meno, koska on paljon töitä mitä meidän pitää saada tehtyä.

Ja ihan olen yksityisellä, eikä ole turha työ. Olen itsekin väsynyt, mutta en halua että kukaan voi huonosti

Ap

Vierailija
10/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän meillä ole ongelmaa, vaan työkaveri on aivan aggressiivisen vihainen esimiehellemme ja itkee tämän takia ja puhuu aivan älyttömiä asioita hänestä. Ja tämä vaikuttaa minuun koska teen hänen kanssa töitä ja päivästä menee monesti tunti siihen että kuuntelen hänen huutoaan ja itkuaan. En tiedä enää miten voisin auttaa tai olla auttamatta. Puheet vain menevät jo älyttömyyksiin. Esimies ei tiedä siis tästä vihasta häntä kohtaan.

Ap

Tarkoitin että sun täytyy luottaa pomoosi ja hänen vaitiolovelvollisuuteensa. Hän kun ei saa paljastaa mitä ja keltä on kuullut ongelmasta.

Sinuna kertoisin pomolle.

edellinen

Vierailija
11/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi ihmeessä itse soittelet? Koska otat oma-aloitteisesti yhteyttä työkaverisi voi olettaa, että sinulle voi hyvin avautua asioista. Minullakin on terapian tarpeessa oleva työkaverimja pidän hyvin visusti huolta, etten ajaudu hänen tukihenkilökseen. Varsinkin etänä helppoa. Kun ruikutus ja kitinä alkaa, minulle tulee sopivasti toinen puhelu tai sanon suoraan, että minulla ei ole aikaa, ota yhteyttä esimieheen. Ja esimies tietää kyllä kaiken.

Vierailija
12/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soittelet jatkuvasti työkaverlle omasta aloitteestasi ja sitten haluat kieliä pomolle mitä se juttelee? Lopeta se soittelu ja keskity töihisi.

Oletko ollut koskaan työelämässä? Aika monessa työssä on pakko keskustella työkavereiden kanssa jotta saa töitään eteenpäin.

Vierailija
13/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin olenkin lopettanut. Toinen on vasta aloittanut ja siksi on pakko soitella että pärjääkö! Meillä on paljon yhteisiä töitä ja emme näe livenä. En jätä uutta työntekijää pulaan. Ja on esim laittanut illalla mailia niin aamulla käydään asiat läpi.

Mutta JEEeEE! Kaikki on siis tässä jutussa mun vikaa. Kiva kuulla. :)

Ap

Vierailija
14/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet huolissasi kollegan hyvinvoinnista, sinulla on mielestäni velvollisuus kertoa tästä esimiehellesi. Tämän jälkeen vastuu siirtyy työnantajalle ohjata henkilö työterveyden piiriin.

Vierailija
15/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vain huolissani työkaverista. Oikeasti. Koen että hänellä on jotain todella pahasti vialla. Ja siksi mietin miten tätä asiaa lähestyisin. ap

Toi edellinen vastaus ei ollut sulle ap. vaan tolle piilottelijalle. Yhteishenki työpaikalla on kaikkien asia.

Vierailija
16/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin olenkin lopettanut. Toinen on vasta aloittanut ja siksi on pakko soitella että pärjääkö! Meillä on paljon yhteisiä töitä ja emme näe livenä. En jätä uutta työntekijää pulaan. Ja on esim laittanut illalla mailia niin aamulla käydään asiat läpi.

Ap

Miksi soitat jos laittaa mailia, vastaa sähköpostitse! Mua ärsyttää nämä työkaverit jotka ei jaksa kirjoittaa maileja tai ei halua että jää kirjallista todistetta sanomisistaan vaan aina pitää nimen omaan SOITTAA. Kiva kun on etätöissä ja kotona hirveä meteli, lapset riehuu ja huutaa ympäri kämppää, en tosiaan mielellään soita.

Vierailija
17/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muotoile asioitasi niin, että kyselet kuinka hän pärjää. Työkeskusteluissa ei puhuta hänen henkilökohtaisesta työhyvinvoinnistaan vaan siitä, miten projektin x asiaa y edistetään. Keskeytä rönsyt ja palaa aiheeseen. Tee vaikka asialista. Kysy asioita vain viestillä. Lähetä ensin viesti asioista, joista haluat puhua ja varaa keskusteluun esim. vartti tai puoli tuntia.

Jos teistä kumpikaan ei saa töitään tehtyä niin keskustelu esimiehen kanssa. Työkaveria voit myös vinkata tästä mahdollisuudesta ilmoittamalla, että nyt tuntuu, että olemme asiassa z solmussa. Kysyn Pertti-Riitalta, miten etenemme tässä.

Vierailija
18/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi soitat jos laittaa mailia, vastaa sähköpostitse! Mua ärsyttää nämä työkaverit jotka ei jaksa kirjoittaa maileja tai ei halua että jää kirjallista todistetta sanomisistaan vaan aina pitää nimen omaan SOITTAA. Kiva kun on etätöissä ja kotona hirveä meteli, lapset riehuu ja huutaa ympäri kämppää, en tosiaan mielellään soita.

Tietääkö pomosi missä ilmapiirissä teet töitä?

Vierailija
19/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot aloituksen ensimmäisessä lauseessa, että soittelet kysyäksesi hänen fiiliksiään. Se ei ole sinun tehtäväsi, työkaverille voi soittaa, jotta keskustelette työtehtävien hoidosta. Kannattaa näköjään suosia muita viestintäkeinoja. Tuollainen tyyppi ei todennäköisesti halua jättää ”todisteita”. On ollut ihanat puolitoista vuotta parin työkaverin kanssa, kun eivät pääse parkkeeraamaan työpistettä terrorisoimaan.

Jos näen, että he ovat yrittäneet soittaa, en vastaa ennen kuin he ovat viestillä kertoneet keskustelutarpeen aiheen. Kun asia on käyty läpi, keskustelu loppuu.

Vierailija
20/30 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos se työkaveri ja esimies ei oikeasti vaan tule toimeen ja esimies onkin kohdellut häntä huonosti?

En sinuna nyt menisi sekaantumaan asiaan josta et välttämättä mitään tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä