Miten ne antaa mennä 16päivää yli laseketun ajan!?
2 kaverilla käynyt näin, jotenkin aivan hurjaa. Ihan suht onnellisesti on molemmat päättynyt mutta kamoon, itse en antaisi mennä viikkoa enempää vaan vaatisin käynnistyksen!
Kommentit (28)
Täysiaikanen vauva on 38-42 viikkoa. Mitään pointtia ei oo käynnistää jos äidillä ei vaikka nesteet kerry ja olo jotenkin olisi muuten tukala tai jos lapsella olisi joku hätä.
PainoARVIO on nimen mukasesti arvio. Monesti pienempi tai suurempi kuin oli arvioitu.
Musta on kummallista ettei voida rauhassa odottaa vauvaa syntyväksi jos mikään ei ole hätänä, menee niitä luita poikki muutenkin. Mun 41 viikolla syntynu reilu 4 kilonen pikkukakkonen selvis ilman luunsärkymisiä. Eikä ole ainutlaatunen tapaus.
Muutenkin raskaudenkesto voi heittää, ovulaatio tapahtunut myöhemmin ja sikiö hitusen pikkusempi niin johan siinä heittää äkkiä viikot mitä todellisuus onkaan laskettuun.. Tai toisinpäin.
Sain käynnistyksen väsymyksen vuoksi, ja lapsivettäkin näytti olevan niukalti. Vauvalla oli myös korkeat sykkeet, mikä johtui luultavasti vihreästä lapsivedestä. Vauvan ruumiinlämpö ja tulehdusarvot olivat koholla kun hän kiireellisellä sektiolla synnytyksen pysähtymisen takia lopulta syntyi, mutta onneksi minun saamani antibiootit synnytyksen aikana tehosivat. Jos synnytystä ei olisi käynnistetty silloin perjantaina 41+2, vaan olisi odotettu maanantaihin, olisi voinut tulla vähintäänkin tehohoidon tarve ellei pahempaakin. Onneksi sattui olemaan johtava lääkäri tutkimassa, hän itse sanoi että joku toinen olisi saattanut vielä odotella kun ei olisi uskaltanut viikonloppua vasten käynnistellä.
Itse olen kuullut sellaisista tapauksista, joissa vauvan tilaa huononee sitten nopeasti, kun on huonotakseen. Eli kahden päivän välein käynneillä saatetaankin huomata että vauva on jo todellisessa ahdingossa (hapenpuute, tulehdus tms.). En lähtisi kuuntelemaan lääkärien vakuuttelua että kaikki on hyvin, vaan kuuntelisin ennemmin omia tuntemuksiani ja vaatisin käynnistystä.
Lapsi ja äiti vaan on sitten kuolleet. Nykyään lapsi kuitenkin otetaan ulos jossain vaiheessa joko elävänä tai kuolleena.
Onhan. Jos hermot puristuu liiallisen nestten vuoksi ja sattuu kokoajan käsiin, ei voi nukkua tai käyttää käsiä minkään puristamiseen jne. niin se tukaluus on jo niin merkittävää ettei tarvitse kärsiä.
Samoin hurja väsymys, masentuminen.. Kaikki mikä vaikuttaa normaaliin olemiseen pitää huomioida.
22
Vaan pakkohan se olis ollut käynnistää, jos vauvalla joku hätä olis ollut. 4020g tyttö tuli.
Luulisin että synnytyksen käynnistymättömyys ajoissa kulkeutuu joskus suvussa. Ennen nämä äidit ja vauvat olisivat kuolleet pois, mutta nykyään mekin onnettomat, joiden keho ei itse ymmärrä saattaa vauvaa ulos, pääsemme lisääntymään. Ja kierre jatkuu, kun omat tyttäremme synnyttävät aikanaan. Onneksi lääketiede auttaa ja synnytys voidaan käynnistää tai vauva leikata ulos!
Lääketieteen kehittymisen myötä myös muut lisääntymiseen liittyvät ongelmat ovat lisääntyneet. Lapsettomuushoitojen tarve on nousussa ja nousee edelleen, sillä myös huonot siittiöt/munasolut (tmv. lapsettomuutta aiheuttava ongelma) omaava pääsee lisääntymään ja kenties periyttämään näitä ongelmia jälkeläisilleen.
Vierailija:
Onhan. Jos hermot puristuu liiallisen nestten vuoksi ja sattuu kokoajan käsiin, ei voi nukkua tai käyttää käsiä minkään puristamiseen jne. niin se tukaluus on jo niin merkittävää ettei tarvitse kärsiä.Samoin hurja väsymys, masentuminen.. Kaikki mikä vaikuttaa normaaliin olemiseen pitää huomioida.
22
...just siks ne on lääkäreitä ettekä te! Taitavat kumminkin paremmin tietää kun av-mammat. Mulla meni itsellä 17 päivä yli esikoinen, eikä auttanu mikään rukoilu käynnistyksestä. Täysin terve poika tuli, vieläpä alle nelikiloinen. Joten jättäkää nämä asiat nyt ihan ammattilaisten ratkottaviksi.