Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolassa arvosteltiin äidin ulkonäköä

21.10.2014 |

Työkaveri kertoi tossa eilen kuinka hänen äitiyttä oltiin neuvolassa kyseenalaistettu, sillä ko.kaveri pukeutuu siististi ja nätisti, meikkaa aina kevyesti ja oli matalahkot korkkarit jalassa.

Kyseessä siis tosi fiksu normaali ihminen, joka ei käyttäisi korkkareita jos selkä kipeytyisi ja ei siis käytä koko valveillaoloaikaansa ulkonäkönsä sukimiseen, tykkää vaan näyttää kivalta. 

Kaikki me ei olla mielellämme polvia myöten kurassa leikkipuistossa, ei ainakaan oma äitini ollut vaan leikin muiden lasten kanssa, ja normaaleja meistäkin tuli. Eli onko ihan yleinenkin käytäntö että 24v ensisynnyttäjän pitäisi lakata käyttämästä meikkiä ja vaihtaa verkkareihin, jotta neuvolantäti olisi tyytyväinen?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lohdutukseksi voin sanoa, että lastensuojelussa asiat kääntyy päälaelleen, jos meikkaat olet hyvä äiti (jaksat pitää itsestäsi huolta). Sinnehän nykyään päätyy joka kolmas perhe, joten ap:lla on hyvät chanssit päästä kerhoon.

Vierailija
2/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpöhöpö. Neuvolantädillä on ollut vähän ammattitaito hukassa. Neuvolatädin tehtävä on seurata lapsen kehitystä ja tukea vanhemmuudessa jos vaikuttaa siltä että siihen tukea tarvitaan.

T. Tuleva toinen sellainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tehtiin lastensuojeluilmoitus kun neuvolan terkkari näki mut ratsastamassa. Olin sillon 6 kuukaudella raskaana. Ilmoituksen teki tämä kyseinen terkkari jonka asiakkaana olin siihen mennessä kerran ollut. Terkkarin mielestä ratsastus on hengenvaarallinen harrastus etenkin odottavalle.

Vierailija
4/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="princesagigi" time="21.10.2014 klo 23:55"]

Työkaveri kertoi tossa eilen kuinka hänen äitiyttä oltiin neuvolassa kyseenalaistettu, sillä ko.kaveri pukeutuu siististi ja nätisti, meikkaa aina kevyesti ja oli matalahkot korkkarit jalassa.

[/quote]

Olikohan tässä nyt äiti vetänyt omia johtopäätöksiään? Mullekin sanottiin neuvolassa tähän aikaan vuodesta kerran korkkareista että ovathan nuo pohjat tarpeeksi pitävät liukkaalla. En tulkinnut sitä äitiyteni arvosteluksi vaan normaaliksi huolenpidoksi. Jessus!

Olisi kiva tietää tarkat sanat miten täti ystävääsi arvosteli? Esimerkiksi "sinusta taitaa tulla huono äiti kun meikkaat"?

Vierailija
5/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoloissa on kyllä paljon kaikenlaista turhaa ja asiatonta. Me teimmekin siksi aikanaan ainakin silloin erikoisen päätöksen, että emme kyseisiä palveluita käytä vaan hankimme lasten terveyspalvelut yksityisiltä. En vaan halunnut sitä yksityisiin asioihin puuttumista ja ongelman tekemistä väkisin asioista jotka ei sitä ole. 

Esim. minua yritettiin väkisin jo raskausaikana "avun" piiriin siksi että olin niin nuori, 19 v. Silti vaikka selitin että minulla on mies (joka on 15 v vanhempi), meillä on taloudellisesti asiat hyvin ja kaikki muukin, niin väkisin höpistiin kaikenmaailman kodeista joihin voisin mennä lapsen kanssa ja saisin apua. Lisäksi kun kävin ekan kerran äitiysneuvolassa, olin aivan liian laiha, ja minulle saarnattiin siitä että mistä lapsi ravintonsa saa kun äiti on niin laiha. No, lihoin raskausaikana 25 kg ja yhtäkkiä se olikin kauhea ongelma.

Viimeinen pisara oli minulla niihin palveluihin tämä aloituksen asia. Vauvan ollessa 3 kk menin neuvolaan ja siellä alkoi tiukan näköinen keski-ikäinen täti haukkua minua huonoksi äidiksi sillä perusteella että minulla oli korkokengät ja hame ja muutenkin ihan sisistit vaatteet. Olin myös meikannut ja laittanut hiukseni. Täti teki myös oletuksen etten imetä koska pelkään tissieni ulkonäön puolesta, ja alkoi suoraan saarnata siitäkin ennen kuin ehdin kertoa että lapsi on kyllä täysimetyksellä. Ei tuommoista viitsi kuunnella, ei aikuisen ihmisen tarvitse alistua moiseen, olla kuin tuhma lapsi äidinsä motkotettavana. 

"ulkonäkökeskeinen ei voi olla hyvä äiti, hyvä että tuollaseen puututaan!"

Miten se äitiyteen vaikuttaa? Minusta ainakin tuntui että varsinkin kun oli vasta 1 lapsi ja hän oli pieni, aikaa oli vaikka kuinka paljon, ja minä nautin siitä itseni laittamisestakin paljon. Ei se lapselta pois olltu, lapsi kun nukkui paljon enkä koskaan lapsen tarpeita jättänyt huomiotta koska äitin täytyy nyt meikata tai föönätä tukkaa.

Vierailija
6/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin epäilen, että kaveri on nyt tehnyt omat tulkintansa, ja AP kertoo sitä eteenpäin. Nro 13:n kokemus ja tulkinta omasta neuvolakokemuksestaan kuulostaa järkevämmältä. NEuvolassa kiinnitetään huomiota lapsen ja äidin hyvinvointiin, ei arvostella.

Kyllä munkin mielestä kannattaa laittaa rahat ennemmin lapseen kuin ripsihuoltoon. Ja mä en edes ole neuvolassa töissä, joten mun ei työni puolesta tarvitse asiaa ajatella tai ottaa siihen kantaa.

Vierailija
7/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rahat pitäisi laittaa ennemmin lapseen, kuin vaikka siihen ripsihuoltoon? Saa äiditkin käyttää rahaa itseensä, ei se ole yhtään huono asia! Eikä ole terkan asia varmistaa aikuiselta ihmiseltä, että onhan tämän kengät varmasti hyvät tai pukeutuuko tämä tarpeeksi lämpimästi. Lähtökohtaisesti aikuiset ihmiset osaavat huolehtia itsestään. Jos aikuinen käyttää liukkaita korkokenkiä, se on tämän oma asia, ei kuulu muille!

Vierailija
8/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 09:11"]Musta tehtiin lastensuojeluilmoitus kun neuvolan terkkari näki mut ratsastamassa. Olin sillon 6 kuukaudella raskaana. Ilmoituksen teki tämä kyseinen terkkari jonka asiakkaana olin siihen mennessä kerran ollut. Terkkarin mielestä ratsastus on hengenvaarallinen harrastus etenkin odottavalle.
[/quote]no tässä oli kyllä neuvolantäti oikeassa! kuka äiti voi olla niin vastuuton että menee hevosen selkään raskaana

Vierailija
9/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 09:33"]

Miksi rahat pitäisi laittaa ennemmin lapseen, kuin vaikka siihen ripsihuoltoon? Saa äiditkin käyttää rahaa itseensä, ei se ole yhtään huono asia! Eikä ole terkan asia varmistaa aikuiselta ihmiseltä, että onhan tämän kengät varmasti hyvät tai pukeutuuko tämä tarpeeksi lämpimästi. Lähtökohtaisesti aikuiset ihmiset osaavat huolehtia itsestään. Jos aikuinen käyttää liukkaita korkokenkiä, se on tämän oma asia, ei kuulu muille!

[/quote]

No sitten ei pidä mennä itkemään neuvolaan ja kinuamaan aikaa sairaalaan kun on kaatunut niillä kengillään? Samalla lailla ne liukkaat kengät kuuluu asiaan kuin vaikka homejuuston syönti listeriavaaran takia, ei täti siitä päätä mutta ei ole aiheetonta sanoa asiasta.

Neuvolassahan ei ole pakko käydä (kuin sen kerran) jos kokee kaiken arvosteluksi?

Vierailija
10/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin nopeasti synnytyksen jälkeen. Kun lapsi oli 63k sanoin neuvolassa ohimennen että olen ihan yllättynyt kuinka hyvin on kilot karisseet. 

No, 6kk neuvolassa kerroin että olin aloittanut varovaisesti kiinteiden syöttämisen. Terkka totesi että täysimetin niin pitkään jotta kroppani pysyy kunnossa (?!). Ei kuulemma enään tarvitse imettää.

Sitten olen kuullut monelta äidiltä että he ovat saanet noottia liian lyhyestä imetyksestä. 

No, minulla menee nuo kommentit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Vierailija
11/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 3kk

Vierailija
12/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko.

Vierailija
13/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi mielensäpahoittaja. Mitä jos vaikka menisi IltaSanomiin. Saataisiin taas yksi paskauutinen..

Vierailija
14/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkonäkökeskeinen ei voi olla hyvä äiti, hyvä että tuollaseen puututaan!

15/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:03"]

Taas yksi mielensäpahoittaja. Mitä jos vaikka menisi IltaSanomiin. Saataisiin taas yksi paskauutinen..

[/quote]

Varmaankin raskaana oleva on aika helposti mielensäpahoittaja, mutta kyllä sustakin tuntuis ikävältä jos ulkonäön takia kyseenalaistettaisi ihan tosissaan. Tältä oltiin mm.kysytty että huolehtiihan hän varmasti lapsen tarpeista vai meneekö rahat mieluumminn ripsihuoltoon?!

Vierailija
16/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa nyt saatetaan kysyä mitä ihmeellisimpiä asioita. Mutta tuo oli kyllä jo asiatonta! Ei ole neuvolan th:n asia alkaa arvostelemaan yhdenkään äidin ulkonäköä. Vaihtaisin kyllä terkkaria.
Minulle vähän vanhempi th sanoi vauvan 3kk neuvolassa että "sinä se et varmaan imetä". Kun sanoin imettäväni niin täti oli sitä mieltä etten näyttänyt siltä että imettäisin. Että kyllä ne vetelee ihan omia johtopäätöksiään äitien ulkonäöistä.

Vierailija
17/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii i. Eihän äiti ihminen saisi siististi pukeutua tai meikata. Tuulipuvut ja trikoopipot kunniaan

Vierailija
18/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatäti oli varmaan vain kateellinen. Itse on päästänyt itsensä nuukahtamaan ja omaksunut marttyyriasenteen. Nainen on naiselle susi.

Vierailija
19/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 00:04"]ulkonäkökeskeinen ei voi olla hyvä äiti, hyvä että tuollaseen puututaan!
[/quote]

Niihän se totta kai menee. Eli taidan tulla olemaan maailman huonoin äiti.

Vierailija
20/20 |
22.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen se Daily Mailin artikkeli, jonka mukaan Victoria Beckham on huono äiti koska hänellä oli korkokengät jalassa ruokakaupassa jossa hän oli lapsiensa kanssa...

Mutta niiden käyttö äideillä on vähentynyt viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Nyt jo yli 80-vuotias tätini on esimerkiksi aina käyttänyt korkeita korkoja sisällä ja ulkona (ottaa kengät pois vain yöksi ja saunassa) ja en kyllä monta samanlaista "kodinhengetärtä" tunne. Pitää myös aina hameita, jakkupukuja yms. enkä edes tiedä omistaako housuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi