Mistä johtuu, että miehet tekee parempaa musiikkia,
suunnittelee hienompia vaatteita, tekee parempia elokuvia, kirjoittaa parempia kirjoja ja maalaa hienompia tauluja kuin nainen? Etenkin tuo vaatesuunnittelu kummastuttaa. Mistä se johtuu, että miehet menestyy siinä aina paremmin kuin naiset vaikka suurimmaksi osaksi suunnitellaan juuri niitä naisten vaatteita? Eikö naiset tiedä mitä me halutaan ja mistä me tykätään? Tarvitaanko siihen mies se kertomaan meille?
Kommentit (65)
Ensimmäinen suomenkielinen romaani oli naisen tekemä, JK Rowling on nainen, naisnäyttelijät ovat miehiä auositumpia tms.
T. Mies.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:06"]
Onko muuten yhtään ns. kovanluokan naiselokuvaohjaajaa? Hollywoodissa yhtään?
ap.
[/quote]
Ainakin tulee mieleen Sofia Coppola ja sitten se James Cameronin ex-vaimo, en nyt muista, ohjasi sen Hurt Locker-sotaelokuvan.
[/quote]
Olisiko noista kumpikaan kuuluisa ohjaaja ilman nimekästä isäänsä/ex miestään?
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:34"]
Nyky-yhteiskunta on patriarkaatti ja arvostaa miehiä enemmän. Lasten kasvatus on perinteisesti naisten hommaa, joten sitä ei pidetä kummoisena. Miesvaltaiset alat kuten insinöörialat on samasta syystä paremmin palkattuja kuin vaikka opetusala, vaikka molemmat on objektiivisesti katsottuna todella tärkeitä.
[/quote]
Insinöörit ovat opettajia paremmin palkattuja työn tuottavuuden takia, ei alojen sukupuolijakauman. Insinöörin työpanos on yleensä euroissa mitattuna työnantajalle arvokkaampi kuin opettajan omalle työnantajalleen, joten insinöörille maksetaankin enemmän niitä euroja. Molemmat ovat toki yhteiskunnassa arvostettuja ammatteja.
Mistä johtuu, että miehet kiduttavat ja tappavat ihmisiä sekä raiskaavat naisia ja lapsia?
Hyvä 26 ja jatkan miksi miehiä on vankiloissa moninkertaisesti enemmän naisiin verrattuna? Kummasti tavikset ottavat "miehet on parempia" jutuista sen kerman, mutta nämä faktat eivät kelpaa, miksi? Miksi miehet ovat syyllisiä lähes kaikkiin sotiin? Miksi työtapaturmissa kuolee miehiä moninkertaisesti naisiin verrattuna? Miksi rattijuopoista suurin osa on miehiä? (Valitettavasti naiset ovat tässä asiassa viime aikoina kunnostautuneet.)
Ohoh, sulla on todella suuri aukko sivistyksessä, jos et ole löytänyt yhtään hyvää naisten tekemää filmiä, vaatetta, kirjaa tai biisiä!!
Nyt ota se piä persiistä ja äkkiä ja tutustu kulttuuriin kunnolla, ennen kuin tulet tyhmänä päätä aukomaan täällä palstalla. Sivistä itseäsi, mies, ettet jää moukaksi loppuelämäksesi.
Jos kommenttisi ei johdu tietämättömyydestä, vaan siitä ettet arvosta naisia ja heidän työtään, sitten olet vain totaalinen idiootti. Siinä tapauksessa otan osaa, mitään ei ole tehtävissä.
Miehet tekevät kaiken paremmin. Naiset on vähän kuin lapsia; niitä pitää auttaa kiintiöin, helpotuksin, kannustamalla ja ymmärtämällä.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:12"]
Miehet tekevät kaiken paremmin. Naiset on vähän kuin lapsia; niitä pitää auttaa kiintiöin, helpotuksin, kannustamalla ja ymmärtämällä.
[/quote]
Niin, naiset ovat huonoja tekemään rikoksia, vai mitä? Aueria ei lasketa, eihän muissakaan asioissa poikkeustapauksia oteta huomioon mielestäsi, kun on niin vähän.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:12"]
[/quote]
Niin, naiset ovat huonoja tekemään rikoksia, vai mitä? Aueria ei lasketa, eihän muissakaan asioissa poikkeustapauksia oteta huomioon mielestäsi, kun on niin vähän.
[/quote]
Sehän sanoo itsekin huppumiehen tehneen sen rikoksen. Teki vielä niin hyvin, että Anneli itse on jäämässä siitä tuomituksi. Hänen kannattaisi vedota siihen, että on naisena ollut kykenemätön kyseiseen tekoon. Se herättäisi vastakaikua.
Mä ainakin kiitä naisia tuulilasinpyyhkijöistä ja kuivauskaapista. Onhan sekin jotain, ei saa liikaa vaatia, vaan pitää ymmärtää ja kannustaa!
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:08"]
Ohoh, sulla on todella suuri aukko sivistyksessä, jos et ole löytänyt yhtään hyvää naisten tekemää filmiä, vaatetta, kirjaa tai biisiä!!
Nyt ota se piä persiistä ja äkkiä ja tutustu kulttuuriin kunnolla, ennen kuin tulet tyhmänä päätä aukomaan täällä palstalla. Sivistä itseäsi, mies, ettet jää moukaksi loppuelämäksesi.
Jos kommenttisi ei johdu tietämättömyydestä, vaan siitä ettet arvosta naisia ja heidän työtään, sitten olet vain totaalinen idiootti. Siinä tapauksessa otan osaa, mitään ei ole tehtävissä.
[/quote]
Siis onko tämä mulle, ap:lle? Luepas tämä ketju ihan ajatuksella uudestaan, niin ehkä mun mietteet sitten vähän paremmin aukeaisi.
Ihan jo se, että mä en ole missään välissä väittänyt, ettei naiset tekisi näitä asioita myös hyvin.
Minä olen ajatellut, että minulla olisi paljon enemmän itsevarmuutta tehdä asioita, joissa olisin näkyvällä, jos miehiä ei olisi. Jos olisi jokin pelkkien naisten valtio, niin toimisin aivan eri tavalla kuin silloin, jos joukossa on miehiäkin.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:05"]
Tuli muuten tuosta ÄO:n erilaisista hajontakäyristä mieleen, että huvittavasti heikompilahjaiset miehet (joilla on selvästikin vaikeuksia matemaattisesta hahmottamisessa ja hajonnut käsitteen ymmärtämisessä) kuvittelevat virheellisesti, että koska maailmassa n ollut paljon menestyksekkäitä miesneroja, se tekisi myös näistä netissä paukuttavista miehistä jotenkin parempia kuin naiset. Todellisuudessa todennäköisyyshän on, että jos mies ei kuulu tähän nerojen ryhmään, hän on todennäköisesti heikompilahjainen kuin keskiverto nainen, jota tämä mies kuitenkin pitää lähinnä ali-ihmisenä. Oikeastaan aika ironista.
[/quote]
Ei tässäkään ketjussa sellaista kukaan kai ole väittänyt, että miesnerot tekisivät kaikista miehistä naisia parempia. Sen sijaan pisti silmääni, miten menestyneistä ja taitavista miehistä keskusteleminen herätti joissakin av-mammoissa tarpeen vetää ketjuun mukaan raiskaajat ja vankilat. Niin heikko on suomalaisen naisen itsetunto, että ei kerta kaikkiaan pysty keskustelemaan aiheesta, jos aiheena on miesnerojen ylivoimainen menestys naisneroihin verrattuna. Oikeastaan aika surullista.
Koko homma lähtee kasvatuksesta. Naiset kasvatetaan kiltiksi alistujaksi edelleenkin. Miehisiä ominaisuuksia arvostetaan enemmän, vaikka ne eivät olisi mitään ihmeellistä. Tälläkin palstalla kehuskellaan kuinka katsotaan jalkapalloa tai tullaan paremmin toimeen miesten kanssa, kun samaan hengenvetoon vähätellään naisyhteisöt ja naismaiset harrrastukset. Sukan kutominen on vaativampaa kuin jalkapallon katsomisen telkkarista, mutta silti jälkimmäinen saa enemmän arvostusta harrastuksena. Kun yhteen aikaan oli poikien pipojen virkkaus in, niin sitä ihailtiin. Kun taas virkkaaville tai neuloville tytöille on vuosikausia naureskeltu ja moni pitää sitä mummoharrastuksena. Neulovasta miehestä tulee herkästi lehtijuttu, kun se on jotain erikoista. Mutta jos nainen harrastaa elektroniikkaa tai autojen rassausta, sille vähän naureskellaan, paitsi siinä tapauksessa, että kyseinen nainen on kiroileva rekkalesbo. Tavallinen nätti nainen "hakee vain huomiota", monen mielestä.
Suurimman osan neuleohjeista suunnittelee naiset, eikä se mielestäni ole helppoa. Miksi se ei saa julkisuutta? Koska kaikki, mitä naiset tekevät, mitätöidään. Olen varma, että jos nainen tekisi vaikkapa kaksi suht. samantasoista elokuvaa, joista toisen salanimellä käyttäen miehen nimeä, se miehen nimellä tehty saisi paremmat arvostelut. Näin se vain maailmassa menee.
Miksi huippukokit ovat miehiä? Siksi, kun miehet hakeutuvat mielellään julkisuuteen. Kyllä tavallisissa ravintoloissa, joissa saa hyvää ruokaa, on naiskokkeja. Naisille ruuanlaitto on arkipäiväinen askare. Myös siksi, että huippukokit paistelevat mielellään pihvejä, naisille liharuuan laittaminen ei ehkä ole niin mieleistä hommaa. Jos olette huomanneet, niin ruokaohjelmissa ravintoloita kehumaan lähtevät tyypit ovat myös miehiä. Olisi kiva nähdä, jos joku naisporukka lähtisi amerikkaan etsimään hyvää kasvisruokaa, mikä olisi tulos. Luulen, että aika heikonlainen.
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 04:43"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2014 klo 02:05"]
Tuli muuten tuosta ÄO:n erilaisista hajontakäyristä mieleen, että huvittavasti heikompilahjaiset miehet (joilla on selvästikin vaikeuksia matemaattisesta hahmottamisessa ja hajonnut käsitteen ymmärtämisessä) kuvittelevat virheellisesti, että koska maailmassa n ollut paljon menestyksekkäitä miesneroja, se tekisi myös näistä netissä paukuttavista miehistä jotenkin parempia kuin naiset. Todellisuudessa todennäköisyyshän on, että jos mies ei kuulu tähän nerojen ryhmään, hän on todennäköisesti heikompilahjainen kuin keskiverto nainen, jota tämä mies kuitenkin pitää lähinnä ali-ihmisenä. Oikeastaan aika ironista.
[/quote]
Ei tässäkään ketjussa sellaista kukaan kai ole väittänyt, että miesnerot tekisivät kaikista miehistä naisia parempia. Sen sijaan pisti silmääni, miten menestyneistä ja taitavista miehistä keskusteleminen herätti joissakin av-mammoissa tarpeen vetää ketjuun mukaan raiskaajat ja vankilat. Niin heikko on suomalaisen naisen itsetunto, että ei kerta kaikkiaan pysty keskustelemaan aiheesta, jos aiheena on miesnerojen ylivoimainen menestys naisneroihin verrattuna. Oikeastaan aika surullista.
[/quote]Itsetunto-ongelma taitaa nyt olla muualla. Itse kävin läpi mielestäni hyvinkin objektiiviesesti syitä, joista ero voi johtua. Ilman mitään miesten demonisointia. Vastaus olis sitten "Hyvin on femakoiden vuosikausia jankutettu propaganda uponnut typerään naikkoseen :)" Mikä sinusta sitten on se syy eroon, jos luettelemani asiat ovat propagandaa?
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:39"]
Ainakin tulee mieleen Sofia Coppola ja sitten se James Cameronin ex-vaimo, en nyt muista, ohjasi sen Hurt Locker-sotaelokuvan.
[/quote]
Olisiko noista kumpikaan kuuluisa ohjaaja ilman nimekästä isäänsä/ex miestään?
[/quote]
Bigelow'n uraan kuuluisa ex-mies ei käsittääkseni ole sen kummemmin vaikuttanut (he tekivät kyllä yhdessä Strange Days -nimisen scifi-elokuvan aikoinaan), mutta aika "maskuliinisiahan" Bigelow'n elokuvat ovat, joten se voi vähän selittää menestystä...
Jane Campion on ohjannut Piano-nimisen mestariteoksen.
American Psycho -leffan on myös ohjannut nainen, en muista kuka. Moni ei ehkä uskoisi :D.
Wayne's World, Boys Don't Cry ja Poikani Kevin ovat naisen ohjaamia.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 22:34"]
Minä olen ajatellut, että minulla olisi paljon enemmän itsevarmuutta tehdä asioita, joissa olisin näkyvällä, jos miehiä ei olisi. Jos olisi jokin pelkkien naisten valtio, niin toimisin aivan eri tavalla kuin silloin, jos joukossa on miehiäkin.
[/quote]http://www.returnofkings.com/32053/this-accidental-experiment-shows-the-superiority-of-patriarchy
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:28"]Minä ainakin myönnän, ettei mulla ole kunnianhimoa. Olen suunnitteluinsinööri ja kuulemma matikassa huippulahjakas. Itse en pidä itseäni huippulahjakkaana, matikka on vain helppoa. Pidän hommastani ja tässä haluan jatkaa. Ikimaailmassa en haluaisi itselleni yhtään alaista. Jos tulisi eteen pakkoylennyksen paikka, jossa pitäisi ottaa vastuuta, vaihtaisin työpaikkaa. Viihdyn itsenäisessä työssä, mutta en halua julkisuutta enkä vastuuta muista ihmisistä.
[/quote]
Ei kuulosta yhtään huonolta minusta. :) kunnianhimo on itseisarvostettu, tärkeämpää olisi miettiä onko onnellinen. Kunnianhimoiset eivät välttämättä tyydy mihinkään, ja huomaavat 20 vuotta lastensa syntymän jälkeen etteivät nauttineet yhdestäkään lomasta lasten kanssa, tai etteivät ole tavanneet ystäviään kymmeneen vuoteen. Minua ei myöskään kiinnosta "menestys" tai kuuluisuus. Haluan hyvää palkkaa jotta voin olla rauhassa ja viettää paljon aikaa perheeni ja ystävien kanssa. T. DI
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 21:29"]Kuka ne lapset kasvattaa? Miksi sitä ei lasketa menestykseksi?
[/quote]
Nyky-yhteiskunta on patriarkaatti ja arvostaa miehiä enemmän. Lasten kasvatus on perinteisesti naisten hommaa, joten sitä ei pidetä kummoisena. Miesvaltaiset alat kuten insinöörialat on samasta syystä paremmin palkattuja kuin vaikka opetusala, vaikka molemmat on objektiivisesti katsottuna todella tärkeitä.