Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rauhallisista öistä takaisin yösyömiseen ja yörumbaan (6kk)

01.09.2006 |

Hei,

Olisikohan kenelläkään kokemusta vastaavasta / neuvoja ?!

Meidän poika (kohta 6kk) nukkui jo muutaman viikon verran rauhallisia ja ehjiä öitä (ei herännyt yöllä syömään). Kiinteitä ollaan maisteltu ja syöty kasvavissa määrin jo 4kk lähtien ja poju on ollut osittaisimetyksellä koko ajan ja nyt olen asteittain vähentänyt imetystä niin että olen viime aikoina imetellyt enää aamuisin ja iltaisin. Ja nykyään tosiaan yöllä. Meillä nimittäin alkoi ihan ihme rumba vajaa viikko sitten!

Poika ei nuku enää rauhassa vaan pahimmillaan tunnin välein parkaisee itkuun josta joskus harvoin tyyntyy itse nopeasti ja jatkaa unta. Joskus tyyntyy kun nappaan syliin ja rauhoittelen hetken. Mutta joskus ei auta mikään muu kuin imettäminen jolloin vasta rauhoittuu unille (ehkä tunniksi, ehkä kahdeksi, ehkä kolmeksi). En ole varma haluaako poika rintaa lohduksi vai onko hänellä tosiaan nälkä. Melkoinen yöhulina meillä on siis alkanut vaikka juuri olin kuvitellut että nyt meillä nukutaan yöt syömättä (noin klo 21-0630). Nukkumaan poika on käynyt noin 2kk ikäisestä siten että itse nukahtaa sänkyynsä iltamaidon saatuaan.

Aikaisemminkin poika kyllä liikuskeli ja vähän ääntelikin sängyssään n tunnin välein yöllä jonka seurauksena siirsimme pojan nukkumaan omaan huoneeseen(itse heräsin aina noihin liikkeisiin) ja jonkun aikaa sielläkin meni kaikki hyvin. Sitten olimme yhden yön reissussa jossa nukuttiin vähä huonommin ja sen jälkeen tämä yörumba alkoi kotona. Poika liikkuu unissaan kuin kellonviisari sängyssään ja tempoo pinniksen pinnasuojusta. Muuten päivisin poika ei vielä osaa kääntyillä (muutenkuin satunnaisesti) eikä muuten juuri liikuskele vaan pötköttelee lattialla. Tuttia hän ei syö, mutta olen jo ajatellut että alan yrittään opettaan tutille jos se vaikka alkais maistuakin ja jos helpottais öitä.

Olen miettinyt mistä tämä öitten risaisuus voisi johtua, ja mieleen tulee:

hampaat (ei havaintoja), omaan huoneeseen siirtäminen, kiinteitten syöminen (alkoi ehkä saamaan iltariisipuuroa vähän isompia annoksia kun hulinat alkoi??), päiväimetyksen asteittainen lopetus, JOKU MUU Elontuska....???

En nyt odota keneltäkään mitään ratkaisua tähän ongelmaan, mutta olisi kiva kuulla onko muilla vastaavia kokemuksia? Ja miten niistä on selvitty ja olisiko mitään vinkkejä / ajatuksia tälläseen " takapakkiin" . Toki nämä lienevät normaaleja vauvaelämän koukeroita että en nyt kovin huolissani ole, mitä nyt vähän väsyttää ;)

Jar + poju 5kk3vk

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika nyt 5,5 kk ja viikon verran on yöt menneet ihan hulinaksi. Poika on nukkunut jo 4 kuisesta läpi yöt syömättä, satunnaisesti heräillyt mutta rauhoittunut yleensä itsekseen/joskus tutin avulla. Mutta tämä viikko on ollut ihan hirveä, herää 1/2-1 tunnin välein parkumaan ja pyörimään eikä meinaa rauhoittua millään. Hampaita ei ainakaan näy, päivisin on hyväntuulinen eikä vaikuta mitenkään kipeältä ja päiväunet nukkuu ihan hyvin eli tuskin mistään korvatulehduksestakaan voi olla kyse. Voisikohan viikko sitten annettu rokotus vaikuttaa ??

Vierailija
2/3 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joskus myös itkua öisin. Tyttö n.5,5kk. Yöt oli tässä tosiaan rauhallisia tähän asti olleet.Rokotuksen neiti sai pari viikkoa sitten. Mietin vaan, et vaikuttaakohan yöuniin uusien taitojen oppiminen. Tyttö ei meinaa nykyään lattialla leikkiessään eikä hoitopöydällä olleessaan pysyä millään enää selällään vaan koko ajan pyrkii mahalleen ja yrittää ryömiä eteenpäin. Näihin tohinoihin oon monesti myös yöllä herännyt. Meilläkin yleensä maidon juominen tissillä sit rauhoittaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä samoja asioita on puitu tuolla helmikuisten pinossa. Noin puolen vuoden paikkeilla tuntuisi tulevan levottomuutta öihin, voipi olla että uusien taitojen (kääntyminen, liikkuminen) myötä. Meillä ainakin typsy aloitti vimmatun pyörimisen pinniksessä ja vähän väliä sai olla pelastamassa pinnojen välistä. Levottomiin öihin auttoi se, että estin muksun kääntyilyn laittamalla pinnasänkyyn rullalle käärityn sijauspatjan. Typsy pääsee kääntymään kyllä selälleen ja kyljelteen, muttei mahalteen.

Meillä on siis yöt olleet pääsääntöisesti rauhallisia. Joskus tyttö herkeää unissaan itkemään, mutta käyn laittamassa uniräsyä poskea vasten (typsy ei koskaan tykännyt tutista) ja rauhoittuu siihen. En tarjoa sapuskaa tähän itkuun enkä nosta sängystä, äkkiä mukelo oppii että jaahas, tämmöinen kiva palvelu tarjolla öisin!

KL.