Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni muu huomasi 11.9.2001 tapahtumien alkaneen ensin Aihe vapaalta?

Vierailija
11.09.2021 |

Raskaana esikoista odottavana vietin iltapäivääni silloisella Aihe vapaalla ja näin otsikon lentokone törmännyt pilvenpiirtäjään New Yorkissa. Mielikuva ensin että joku pieni kone. Kävin kuitenkin heti laittamassa teeveen päälle jossa näkyi NBC-kanava ja miltei samalla toinen kone iskeytyi toiseen torniin.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt että oli olemassa AV silloin...en edes tiedä oliko minulla nettiä/tietokonetta...

Vierailija
2/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut nettiä silloin, mulla oli elämä 😁 Huomasin tapahtuneen Teksti-TV:stä, käänsin heti jenkkikanaville ja aloin seurata tapahtumia. Näin toisen koneen törmäyksen livenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tullut töistä ja katsoin Jyrkiä. Tuli tiedotus ylimääräisestä uutislähetyksestä. Näin myös suorana, kun toinen kone törmäsi. Menin sinä iltana yhden kaverin luo, muistan, että Sonera Plazalla oli sinä iltana ensimmäinen maininta Osama Bin Ladenista.

Vierailija
4/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain ekan sähköpostiosoitteeni vuonna 2006 ja nettiyhteyden samalla kotiini.

Ei kaikki ole olleet tietokoneen ääressä alusta saakka.

Vierailija
5/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei nähty toisen koneen iskua suorana Yleltä tai Maikkarilta. Se on valemuisto. Asiasta on paljon keskusteltu toisessakin ketjussa ja tämä vahvistettu.

Vierailija
6/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treidarina olin koneella ja ihmettelin kun kurssit putosivat kuin kivi. Lähdin etsimään selitystä uutisista.

Vierailija
7/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain soiton mieheltäni ja laitoin cnn:n tms päälle.

En ollut aihe vapaalla, koska olin hoidin vuoden ikäistä lastani. Aihe vapaalla kävin aina päiväunien aikana. Modeemilla oli sen verran hidasta soittaa, että vain kerran päivässä kävin.

Vierailija
8/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

11.9.2001 tapahtumat eivät kyllä alkaneet Aihe vapaalta, niin paljon sekoilua kuin täällä onkin...

Vierailija
9/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin torneihin törmäämiset opiskelupaikkani Citymarketissa ilta-aikaan. En suorana missään nimessä. Myös monet muut kerääntyivät osaston tv:tä katsomaan.

Vierailija
10/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut tietokonetta eikä nettiä mutta raskaana olin minäkin. Naapuri tuli kertomaan kun makailin aurikotuolissa takapihalla että kuulitko mitä kauheita tapahtuu. Jonkun televiokanavan kävin laittaa päälle ja katselin lähetystä. Silloin oli tosi lämmin syyskuu.

Vierailija
11/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sinä päivänä kaksi lentokonetta törmännyt torniin. Joku teki aloituksen ekasta iskusta ja sä näit sen toisen iskun.

Vierailija
12/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva Onlinelta luin. Olin äitiyslomalla 2kk:n ikäisen pojan kanssa ja yritin etsiä televisiokanavilta jotain uutislähetystä, mutta mitään ei oikein ollut, joten menin muistaakseni MSNBC:n tmv. sivuille ja sieltä katsoin suoraa lähetystä paikan päältä ja näin kun toinen kone osui. Soitin miehelle töihin ja kerroin mitä oli käynyt.

Koko illan ja yön tuijotin lähetyksiä paikan päältä ja luin netistä tietoja ja mietin että minkälaiseen maailmaan olen lapsen tehnyt. Monet itkut tuli itkettyä tuon päivän aikana ja monta kertaa sen jälkeenkin.  Vuosi tuosta iskusta kävin New Yorkissa ja tietysti myös Ground Zerolla. Itku tuli sielläkin. Ostin pienen Amerikan pöytälipun jonka laitoin tänäänkin pöydälle. Neve forget <3

Vierailija
13/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netti oli, mutta pieni kuvaputkitv oli selvästi ensisijainen uutisväline vielä. Olin juuri käynyt ruokakaupassa uudessa kaupungissa ja ostoksia pakatessa joku toinen puhui kännykkään mainiten USAn ja huolestuneena. En kiinnittänyt asiaan enempää huomiota. Palasin kotiini ja laitoin vain huvikseen tvn päälle ja tavarat kaappiin. YLEllä oli ylimääräinen uutislähetys menossa, pilvenpiirtäjä savutti. Tajusin heti että jotain vakavaa on sattunut, mutta en ymmärtänyt oliko kyse ehkä jostain toimintaelokuvaonnettomuudesta tai tulipalosta. Näky näytti siltä. Sitten pian tuli toinen törmäys ja se näkyi YLEllä heti kun saivat kuvan. Se oli epätodellinen näky.

Olimme muutama viikko aiemmin pohtineet ystäväni kanssa leffaillan jälkeen, mitä jos USAssa kävisikin niin kuin ystäväni juuri lukemassa Tom Clancyn kirjassa että joku ajaisi matkustajakoneen päin kongressitaloa. Kirjoitin nyt hänelle tekstiviestin capseilla "TÄMÄ TIETÄÄ SOTAA."

Muistan myös kun YLEn tekstitvn pääsivulla vilkkui "Terrori-iskut runtelivat Yhdysvaltoja". Vilkkuminen oli tehokas efekti koska sitä ei oikeastaan koskaan ennen ollut käytetty. Klo 23 asti tuli muistaakseni katkeamatonta uutisvirtaa lähinnä Yleltä ja Maikkarilta.

Vierailija
14/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin Lapissa telttailemassa, ei ollut edes kenttää puhelimessa, saati jotain telkkareita. Kuulin tapahtumasta vasta päiviä myöhemmin.

Vierailija
15/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tullut töistä ja katselin uutisia. 

Eipä paljon kiinnostanut mitä rapakon takana jälleen oli roiskittu.

Nuo uutiset, väkivallasta, terrorismista, sodista ym. julmuuksista oli jo tuolloin arkipäivää.

Kuka jaksaa, aina jossain päin palloa roiskitaan.  Itse emme siihen mitenkään voi vaikuttaa, muuta kuin päivästä toiseen kauhistella ja päivitellä että voi kamalaa taas sitä ja tätä.

Juu ei, ei ole minua varten tuollainen turhanpäiväinen kauhistelu.

Vierailija
16/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitsi... Siitä on jo 20-vuotta. Tunnen itseni niin vanhaksi..

Vierailija
17/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun makailin aurikotuolissa takapihalla......

......Silloin oli tosi lämmin syyskuu.

Ai? Mä kyllä muistelin että juuri tuo päivä oli pilvinen ja sateinen. Olin ulkotöissä jotka piti lopettaa, samoihin aikoihin kun radiosta alkoi tulla WTC-uutisia, alkoi täällä päin (Etelä-Pohjanmaa) satamaan.

Vierailija
18/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tullut töistä ja katselin uutisia. 

Eipä paljon kiinnostanut mitä rapakon takana jälleen oli roiskittu.

Nuo uutiset, väkivallasta, terrorismista, sodista ym. julmuuksista oli jo tuolloin arkipäivää.

Kuka jaksaa, aina jossain päin palloa roiskitaan.  Itse emme siihen mitenkään voi vaikuttaa, muuta kuin päivästä toiseen kauhistella ja päivitellä että voi kamalaa taas sitä ja tätä.

Juu ei, ei ole minua varten tuollainen turhanpäiväinen kauhistelu.

Mutta tuo oli aika massiivinen joukkotuho.

Ihan sama, että välitätkö mistään ympärilläsi, mutta älä vähättele mistä monet ihmiset ympäri maailmaa kärsivät. Niin monet, kun menettivät läheisiään.

Vierailija
19/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika säälittävää roikkua palstalla 20 vuotta.

Vierailija
20/26 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitsi... Siitä on jo 20-vuotta. Tunnen itseni niin vanhaksi..

Sitä itsekin ihmettelin. Olisin veikannut 10 vuotta.

Alan puhumaan jo kuin 80 v äitini..