Pää kylmänä stailatun asunnon näytössä - vinkkinne?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen.
Onko täällä muita sellaisia, jotka ihan kuin huomaamatta innostuvat kovasti hyvin stailatuista ja laitetuista asunnoista niin, ettei jotenkin osaa suhtautua ja katsoa sitä riittävän järkevästi?
Jotenkin sellaisissa asunnoissa, jotka ovat sotkuisia ja/tai remontin tarpeessa, sitä osaa analyyttisemmin katsoa rakenteita, tilankäyttöä ja nähdä mahdollisuuksia. Sitten kun menen siististi laitettuun asuntoon, saatan jotenkin lumoutua siitä tunnelmasta, että analyyttisyys unohtuu. Onko teillä erityisiä vinkkejä, mitä kannattaisi katsastaa?
1. Keittiön tasot saattaa olla tosi kivat ja niitä tuntuu olevan paljon > kahvinkeittimet, vedenkeittimet, leipälaatikot yms. on raivattu näytön ajaksi kokonaan pois. Mieti, mitä itse säilyttäisit aina tasoilla ja tarkastele sen jälkeen, onko laskutilaa riittävästi tai onko sitä mahdollista remontoida lisää keittiöön.
2. Lastenhuone saattaa vaikuttaa tosi kivalta ja kätevän kokoiselta > vasta poislähtiessä tajuat, että herttileijaa, siellä ei ollut yhtään ainutta lelua, paitsi jokin strateginen pehmo, esillä eikä itse asiassa edes tilaa laittaa mitään lelukaappia, pikkupöytiä tms.
Onko teillä vastaavia vinkkejä?
Kommentit (15)
Ei, en koskaan katso tavaroita, pelkästään tekniikkaa, pintoja, kuntoa.
Kannattaa katsoa huonekalujen ja taulujen kiinnityksiä, että millaisia jälkiä muuten jopa siisteihin pintoihin tulee jäämään. Joutuuko vaihtamaan tapettaja vai onko helppoa maalattavaa pintaa. Myös mattojen alle, että onko värimuutoksia. Lattian kulumat erityisesti eteisestä ja keittiöstä. Kaakeleiden ja parketin suoruus-vinous. Huonekorkeus (jopa 10 cm extraa näyttää mukavalta). Mahtuuko omat huonekalut. Vedenpaine eli hanojen aukaisu. Ikkunoiden aukaisu. Keittiössä tiskikaapin oven aukaisu kertoo mm saranoiden kunnosta jo paljon. Ikkunoiden ilmansuunnat. Valoisuus-pimeys. Rauhallisuus. Lähipalvelut. Ylin kerros kesällä kuuma, jos ei ole ilmastointia.
Säilytystilat. Onko riittävät tavaroille? Stailatuissa asunnoissa on niin minimaalisesti usein tavaraa, ettei se ole normaalia. Ja miten omat huonekalut sopisivat asuntoon? Taloyhtiön kunto ja tehdyt remontit ovat tärkeä. Myös yhtiövastike, onko oma tontti vai koska tontin vuokra-aika loppuu (onko tulossa vuokraan kovia korotuksia?) Maalatut ylihintaiset seinät ei paljoa lämmitä jos niistä on maksanut ylihintaa.. Keittiössä myös se, ettei siellä ole alakaappeja vaan vetolaattikkoratkasut (kaapit alhaalla todella epäkäytännölliset ja huomaa, että remontoija on säästänyt väärässä asiassa) Siinä muutama :)
Mun rakennusinsinöörimies kyllä tappaa turhan innon ja rauhoittaa turhat hötkyilyt. Tosin itsekin oon enempi asuinmukavuuden ja laadun kuin ulkonäön perään
Menee kaikki ovet kiinni? Kuuluuko asuntoon häiritseviä ääniä? Taloyhtiön yhteisten tilojen kunto/ kustannukset? Parkkimahdollisuus? Vierasparkit? Tilat pyörille / rattaille? Hissi?
Selvittäisin jotenkin taloyhtiön tason. Huoltokirjan kysyisin, onko ajantasalla. Oltava vuoden 2000 jälkeen rakennetuissa taloissa. Viiden vuoden suunnitelmat eteenpäin jne. Tietysti sitten jotenkin tutkisin talon kuntoa muutenkin. Miltä katto näyttää (kerrostalossa nyt toki vaikeaa..), kylpyhuone onko vesieristetty, miten lattiakaivo tehty, laskeeko vesi oikein, ikkunoiden kunto (tuntuuko vetoa) jne.
Kotini ennen miestä ja lapsia ei ollut stailattu, oli vain oikeasti vähän tavaraa:) Käyttöä vailla olevat tavarat mahtuivat yhteen pahvilaatikkoon. Puolet kaapeistakin oli tyhjiä.
Onko oma vesimittari vai vesimaksu? Itse suosin omaa vesimittaria - meni noin 10e/kk rahaa veteen vaikka joka päivä kävi suihkussa nuorena asukkaana. Taloyhtiln kokouksissa kävi ilmi, että eniten vettä käyttivät eläkeläiset - usein kolminkertaisesti.
Onko tarpeeksi pistorasioita, varsinkin keittiössä ja olohuoneessa. Missä on olohoneen antennipistorasia, eli onko tv:n paikka tietyssä nurkassa ja antenni vedettävä lattiaa pitkin toiseen nurkkaan, jos haluaa siirtää tv:n.
Piha: onko savinen, hiekkainen, päällystetty vai kivetty tai laatoitettu. Vaikuttaa sisään ajautuvan hiekan ja kuran määrään.
Minä olen lähtenyt ratkaisemaan tällaista ongelmaa toisesta päästä: karsimalla tavaramäärääni. Ihminen ei oikeastaan tarvitse hirmuista sälävuorta elääkseen mukavasti. Panostan nykyisin siihen, että minulla on vain tarpeellisia ja laadukkaita esineitä, ja koriste-esineinä käytetytkin tavarat ovat käyttötavaraa (esim. huippulaadukkaat, käsityönä tehdyt kengät ovat kuin pieni veistos, ja säilytän yhtä paria aina senkin päällä - vaihdan toisiin kun kyllästyn). Jopa astiat ovat esillä keittiön avohyllyllä. Määrällisesti niitä on niin vähän, että kaikkia tulee käytettyä jatkuvasti, ja näin ne pysyvät pölyttöminä vaikka esillä ovatkin.
Elämä on näin mutkattomampaa, siivoaminen mukavampaa ja hoituu nopeammin, ja ennen kaikkea voin asua pienessäkin asunnossa ilman että se tuntuu täyteen ahdetulta.
Mielestäni tavaran haaliminen ympärilleen on hieman samantapainen länsimaisen kulutusyhteiskunnan ongelma kuin läskin haaliminen eli ylensyönti. Miettikää ihmiset, kuinka paljon oikeasti tarvitsette! Saatatte yllättyä kuinka vähällä voi olla onnellinen. Ja eikö olisikin ihanaa asua siinä "stailatussa" asunnossa ihan vakituisesti? :)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:07"]
2 käyntiä ja kamera.
[/quote]
Kamera?
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:13"]
2 käyntiä ja kamera.
[/quote]
Kamera?
[/quote]
Niin, helpompi kotona katsoa kuvasta kuin yrittää muistella.
Tulosta pohjakuvat esitteestä ja sijoittele omat kalusi paikoilleen mittakaavassa.
Tuo keittiötason tavaramäärä ratkesi meillä niin, että kaikelle muulle paitsi isolle leikkuulaudalle, kahvinkeittimelle ja katktukselle ikkunalla suunniteltiin paikat piiloon (mm. pieni kaappi tason nurkassa jossa leivänpaahdin ja pistorasia sille). Sittemmin siihen tasolle on saanut luvan parkkeerata pieni puulaatikko usein käytettyjä mausteita.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:13"]
2 käyntiä ja kamera.
[/quote]
Kamera?
[/quote]
Niin, kamera? Miksi tämä herätti sinussa ihmetystä?
Oli todella hyvä olla mukana, kuvata sai vapaasti ja kotona oli helppo katsoa yksityiskohtia, remppatarpeita, kokonaisuutta, hyvistä laadukkaista kuvista tietokoneen näytöltä. Varsinkin isommassa talossa on hankala muistaa kaikkea näkemäänsä, mutta kuvassa ne on kaikki tallella.
olkkari näyttää tyylikkäältä, mutta tarkemmin katsottuna siellä on vain sohva, sohvapöytä ja telkkari seinällä. Itse tarvitsisi vielä nojatuolia ja tv-tasoa, mutta mahtuvatko ne minnekään?