kuinka kauan keliakiasta toipuminen kestää
Olen sairastanut tietämättäni noin 5-10 vuotta keliakaa. Oireet ollut järkyttäviä ja monia uusia sairauksia ja oireita puhjennut näissä vuosien saatossa. Kaksi viikkoa sitten sain tietää että vika onkin ollut suolistossa ja muut oireet pitäis poistua suolinukan parannutua. Nyt oon kokoajan ollut kaksi viikkoa gluteenittomalla mutta vasta on maha vähän rauhoittunut. Edelleen on flunssainen olo, syke nopea, närästystä, väsymystä. Koskakohan tuntuu paremmalta. Oon niin lohduton ja masentunut
Kommentit (18)
No tiedän että ruokavalio on ikuinen mutta koska oireet alkaa helpottamaan pitkään jatkuneesta hoitamattomasta keliakiasta.
Suolinukan paraneminen alkaa kunnolla kahdessa kuukaudessa, jos aloitetaan oikea ruokavalio. Täysi paraneminen voi viedä 12 kuukautta. Sairastumisen alkuaika voi olla sekavaa. Et ole kuolemassa kuitenkaan. Elä päivä kerrallaan ja ole itsellesi armollinen. Hae tukea vaikka keskustelupalstoilta. Joskus sitten huomaat, että synkkä aika alkaa väistyä ja elämänilo palata.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:52"]Suolinukan paraneminen alkaa kunnolla kahdessa kuukaudessa, jos aloitetaan oikea ruokavalio. Täysi paraneminen voi viedä 12 kuukautta. Sairastumisen alkuaika voi olla sekavaa. Et ole kuolemassa kuitenkaan. Elä päivä kerrallaan ja ole itsellesi armollinen. Hae tukea vaikka keskustelupalstoilta. Joskus sitten huomaat, että synkkä aika alkaa väistyä ja elämänilo palata.
[/quote]
Kiitos lohdutuksesta. Olen ollut kauan suolistoni takia elämäniloton ja lääkärit on vaan puhuneet stressivatsasta.. ja nyt kun sain diagnoosin niin itkettää kun huomaan etten parantunutkaan päivässä. Mulle sanottiin että jopa masennus kuuluu hoitamattoman keliakian oireisiin. . Ei yhtään kivaa.. näin monta vuotta luulosairaana.. kiitos teille. Jos jossain olisi uusien keliaatikkojen apupuhelin niin soittaisin...
Vaikka kyseessä onkin läpi elämän jatkuva sairaus -tai paremminkin ominaisuus, niin ei ole mitään syytä masentua enää! Tiedät mistä oireesi johtuvat ja tiedät että olosi tulee paranemaan, kun syöt oikein. Alussa on tietysti haastavaa löytää ne oikeat ruoat ja lukea jokaisen pakkauksen sisältö, mutta onneksi monet kaupat tulevat tässä jo mukavasti vastaan ja sijoittavat kaikki keliaakikolle sopivat viljatuotteet samaan paikkaan ja tuotteita on myynnissä pikkukaupoissakin. Ei ole mikään mahdottoman vaikea ruokavalio, kun totut siihen ja elämä helpottuu varmasti!
Omasta diagnoosistani on nyt reilu vuosi ja nyt vasta on alkanut kunnolla helpottaa. Alku oli vaikein, kun alavatsalla oli jatkuva, kova kipu suoliston vaurion vuoksi ja siihen päälle randomit ripulikohtaukset (pelkkä vesilasillinenkin saattoi laukaista). Olin kanssa todella väsynyt ja onneton.
Minuakin vähäteltiin alussa, kun koin lopunelämää kestävän sairauden ahdistavana. Jopa muutamilla ihan kyseisen sairauden vertaistukipalstoilla sain muutamia "No just.." -kommentteja, kun kirjoitin miten ahdistunut olen koko sairausajatuksesta.
Mutta se on ihan oma prosessi ja jokainen kokee sen prosessin omanlaisena. Osa elämästä muuttuu pysyvästi ja huolettomuus ruoan kanssa on mennyttä. En itse hyväksy sitä täysin vieläkään, vaan ajoittain tulee vielä niitä "En jaksa tätä enää!" -itkukohtauksia, kun jostain ihan omituisesta asiasta on löytynyt gluteenia. Mutta eteenpäin on vaan mentävä, eipä se tilanne itkemällä siitä muuksi muutu...
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:42"]Omasta diagnoosistani on nyt reilu vuosi ja nyt vasta on alkanut kunnolla helpottaa. Alku oli vaikein, kun alavatsalla oli jatkuva, kova kipu suoliston vaurion vuoksi ja siihen päälle randomit ripulikohtaukset (pelkkä vesilasillinenkin saattoi laukaista). Olin kanssa todella väsynyt ja onneton.
Minuakin vähäteltiin alussa, kun koin lopunelämää kestävän sairauden ahdistavana. Jopa muutamilla ihan kyseisen sairauden vertaistukipalstoilla sain muutamia "No just.." -kommentteja, kun kirjoitin miten ahdistunut olen koko sairausajatuksesta.
Mutta se on ihan oma prosessi ja jokainen kokee sen prosessin omanlaisena. Osa elämästä muuttuu pysyvästi ja huolettomuus ruoan kanssa on mennyttä. En itse hyväksy sitä täysin vieläkään, vaan ajoittain tulee vielä niitä "En jaksa tätä enää!" -itkukohtauksia, kun jostain ihan omituisesta asiasta on löytynyt gluteenia. Mutta eteenpäin on vaan mentävä, eipä se tilanne itkemällä siitä muuksi muutu...
[/quote]
Mulla tulee närästystä kaikesta ruoasta, ripulia just vaikka maitolasista (ei laktoosi ongelmaa) pahinta on tää masennus ja välillä paniikit.. sydänkin on pahasti rasittinut vuosien sairastelusta.. päivä kerrallaan, sairaslomia tulee vaan liikaa:*(
Ap
Oletko liittynyt keliakialiittoon? Jos et, tee se. Mene liiton sivuille ja katso paikallisyhdistykset, sieltä löytyy tukihenkilöitä, joille voit soittaa ja joiden kanssa voit jutella. Ja sieltä löytyy paljon muutakin resepteistä tilaisuuksiin yms.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:42"]Omasta diagnoosistani on nyt reilu vuosi ja nyt vasta on alkanut kunnolla helpottaa. Alku oli vaikein, kun alavatsalla oli jatkuva, kova kipu suoliston vaurion vuoksi ja siihen päälle randomit ripulikohtaukset (pelkkä vesilasillinenkin saattoi laukaista). Olin kanssa todella väsynyt ja onneton. Minuakin vähäteltiin alussa, kun koin lopunelämää kestävän sairauden ahdistavana. Jopa muutamilla ihan kyseisen sairauden vertaistukipalstoilla sain muutamia "No just.." -kommentteja, kun kirjoitin miten ahdistunut olen koko sairausajatuksesta. Mutta se on ihan oma prosessi ja jokainen kokee sen prosessin omanlaisena. Osa elämästä muuttuu pysyvästi ja huolettomuus ruoan kanssa on mennyttä. En itse hyväksy sitä täysin vieläkään, vaan ajoittain tulee vielä niitä "En jaksa tätä enää!" -itkukohtauksia, kun jostain ihan omituisesta asiasta on löytynyt gluteenia. Mutta eteenpäin on vaan mentävä, eipä se tilanne itkemällä siitä muuksi muutu... [/quote] Mulla tulee närästystä kaikesta ruoasta, ripulia just vaikka maitolasista (ei laktoosi ongelmaa) pahinta on tää masennus ja välillä paniikit.. sydänkin on pahasti rasittinut vuosien sairastelusta.. päivä kerrallaan, sairaslomia tulee vaan liikaa:*( Ap
[/quote]
Itse saikutin pahimmillaan kaksi kertaa kuukaudessa. Ei sille vaan voinut mitään, jos heti aamusta oli kova vatsakipu ja ripuli on sen verran rajua, ettei vessasta juuri poistuttu. Oli huonoa omatuntoa totta kai, mutta se on vaan ajateltava, että oman aikansa tämä nyt ottaa ja minun syytäni tämä ei ole. Kaikkea paskaa totta kai puhutaan työpaikalla jos joku saikuttaa usein, mutta itse kerroin erittäin avoimesti ongelmani laadusta, niin loppui ainakin päin naamaa kyräilyt.
Kannattaa muuten jättää maito kokonaan pois hetkeksi aikaa, se lakstoosittomanakin ärsyttää joidenkin "tilanne päällä" -keliaakikoiden vatsaa. Alpron kasvipohjaiset maitotuotteet ovat erittäin hyviä ja löytyy jos jonkinlaista. Itse totuttelen tällä hetkellä takaisin laktoosittomaan maitoon, mutta turvotusta tulee koko ajan ja vatsa on kipeä, joutunen siis siirtymään takaisin kasvimaitoon.
T.9
Alussa voi olla vaikea tunnistaa kaikki elintarvikkeet joissa on gluteenia ja niitä saattaa tulla syötyä edelleen jonkin verran, mikä myös voi vaikuttaa siihen ettei olo ole muuttunut heti.
Kiitos vinkistä! Ap
Kaikki apu otetaan vastaan. Onko joku käyttänyt jotain mieltä kohentavaa valmistetta kuten havupuu uutejuomaa tai jotain?
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 14:27"]
Kiitos vinkistä! Ap Kaikki apu otetaan vastaan. Onko joku käyttänyt jotain mieltä kohentavaa valmistetta kuten havupuu uutejuomaa tai jotain?
[/quote]
En kyllä itse ainakaan. Olo lähti kohenemaan jossain vaiheessa itsestään ja energiataso alkoi myös nousta.
T. 9
Jos vielä tulee mieleen kysymyksiä niin keliakialiiton lisäksi rekisteröidy glu.fi sivustolle. Sieltä saat paremmin vertaistukea kuin täältä.
No jos joku oikeasti ei tiedä, niin keliakiasta ei parannuta. Sen kanssa eletään gluteenittomalla ruokavaliolla, joka toki sitten poistaa ne ikävät suolisto ja mahaoireet.