Mitä mieltä olet ihmisistä, jotka eivät arvosta siivoojan työtä?
Itse pidän tällaisia ihmisiä jollain tapaa yksinkertaisina ja pinnallisina. En voi ymmärtää että miksi aina siivoojan työ on se, mitä pitäisi jotenkin väheksyä ja vältellä. Aina puhutaan siihen sävyyn että "vain siivooja". Ihmiset tuntuvat pitävän siivoojia jotenkin tyhminä. Mutta oikeastaan työ/ammatti ei loppujen lopuksi välttämättä kerro ihmisestä juuri mitään! Miksi ihmeessä täytyy lokeroida ihmiset sen perusteella?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 01:37"]
Voi ku siivoojat menis lakkoon, näkis vähättelijät kuin hyödyttömiä ne onkaan. Hukuttais paskaan jo kaupassa käydessä! Sehän se hyvä näiden mielestä varmaan ois.
[/quote]
Olin tulossa sanomaan, että hukkuvat paskaan, mutta ehditkin jo :-)
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 01:37"]
Voi ku siivoojat menis lakkoon, näkis vähättelijät kuin hyödyttömiä ne onkaan. Hukuttais paskaan jo kaupassa käydessä! Sehän se hyvä näiden mielestä varmaan ois.
[/quote]
Joo, ja vessoista loppuis paperit ja pyyhkeet. Olen melko armollinen vähättelijöitä kohtaan, vaikka itsekin välillä teen siivoojan töitä. Sellaiset ihmiset eivät vaan tiedä ja tunne alaa niin paljon, että ymmärtäisivät työn merkityksen ja sisällön. He näkevät siivoojan työtä hyvin pintapuolisesti, tyyliin käytävän moppausta. Tosin en olekaan kuullut suoranaista vähättelyä, vaan piilossa olevaa asenteellisuutta. Suora ja selvä vähättely onkin jo törkeää, eikä mitään töitä tarvitsisi avoimesti väheksyä. Huonoa käytöstä.
Itse en arvosta ihmistä ketä ei esim. arvosta siivojan työtä. Pitäisin sellaista ihmistä törkeänä ja pinnallisena. Kaikki rehellinen työ kunniaan. Ihanaa että löytyy siivojia <3
Eikä pelkästään p.....n vaan kaikki bakteerit ja virukset yms pääsis valloilleen. Että halveksuttavaa työtä tekevät siistijät :(
Sellainen ihminen on typerä ja tietämätön. Ei nykyään siivoojiksi (siistijöiksi) niin vain mennä. Siihenkin vaaditaan koulutusta ja asiantuntemusta. Ei se ole mikään hanttihomma.
Sitäpaitsi miten vaikea on käsittää että jotkut oikeasti pitävät siitä työstä ja haluavat tehdä sitä?
Enkä puolustele itseäni, en ole enkä ole koskaan ollut siivoustyössä.
Minusta on ihanaa että jotkut sitä tekevät! En pidä siitä kotioloissakaan joten on mahtavaa kun voi tilata siivouspalvelun kotiin ja jättää homman huoletta osaaviin käsiin. Kaikki voittavat, Suomen talous, kotitalousvähennyksen myötä minä ja tietysti palveluntuottaja :)
Periaatteessa mulla ei ole mitään siivojaan työtä vastaan, mutta ärsyttää kun se nostetaan tällälailla jalustalle. Varsinkaan kun todellisuudessa ihmiset eivät kuitenkaan arvosta siivoajan työtä, vaan jostain kumman syystä silti viljelevät tälläisiä teennäisiä sepustuksia kuten tämä aloitus. Siivoojien työn arvostamattomuus näkyy kyllä palkassa, oli ihmisten puheet mitä vain.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 02:12"]
Periaatteessa mulla ei ole mitään siivojaan työtä vastaan, mutta ärsyttää kun se nostetaan tällälailla jalustalle. Varsinkaan kun todellisuudessa ihmiset eivät kuitenkaan arvosta siivoajan työtä, vaan jostain kumman syystä silti viljelevät tälläisiä teennäisiä sepustuksia kuten tämä aloitus. Siivoojien työn arvostamattomuus näkyy kyllä palkassa, oli ihmisten puheet mitä vain.
[/quote]Minä en voi siivoojien palkkaan vaikuttaa ja kyllä, ihan oikeasti arvostan. Paljon enemmän kuin esim mainostoimistossa työskentelevien työtä. Joiden palkka on täysin eri tasoa. Mutta mitä minä sille voin?
[/quote]NO se nyt vielä puuttuisi että jollain olisi jotain siivoojien työtä vastaan :O
[/quote] Miten niin teennäisiä sepustuksia? Itse aikoinaan siivoojan työtä tehneenä, voin kertoa että arvostan kyllä suuresti. Raskasta ja todella kiireistä hommaa. Vielä huonolla palkalla. Silti jollain tavoin mukavaa työtä, jota voisin vieläkin tehdä, jollei olisi niin alipalkattua. -ap
Pidän heitä hyvin yksinkertaisina nirppanokkina. Joilta puuttuu aivoista osa.
Ihmisiä jotka kuvittelevat olevansa jotakin suurta. Not. Hienohelma sakkia.
Yleensä ne dissaa jotka on eläneet pullamössössä, ts. tyhmät kermaperseet joilla ei ole mitään tietoa todellisesta elämästä.
Tärkeää, todella tärkeää mutta niin epäkiitollista työtä. Kukaan ei huomaa miten puhtaaksi olet pessyt ikkunan, mutta jätäpäs kerran vessanpönttö pesemättä...
Minä olen ehkä kermaperse koska olen kasvanut varakkaassa akateemisessa perheessä enkä nuorena tehnyt kesätöitä ja olen saanut kaiken aika valmiina - mutta lapsuuskodissa lujasti iskostettiin asenne että kaikki työ on arvokasta eikä ihmistä mitata omaisuudella, koulutuksella tai ammatilla tai sen puutteella vaan ihan muilla arvoilla/mitoilla. Sillä kuinka suhtautuu muihin ihmisiin, eläimiin, luontoon ja maailmaan ylipäänsä.
Että ovat tyhmiä ja sivistymättömiä. Jotkut saattavat olla myös epäsiistejä.
Mä en arvosta siivojia, ja mun mielestä muut jotka uskaltaa sanoa tän tabun ääneen on rohkeita ja eikä massamielipide-lampaita. Ymmärrän kyllä että jotain on itsensä elättääkseen töikseen tehtävä ja se että en arvosta ei tarkoita suoraan että halveksisin. Suhtautumiseni siivoajiin on neutraalia.
Mä arvostan ihmisiä ketkä tekee työkseen jotain oikeasti arvokasta ja haastavaa, esimerkiksi ensihoitajia. Tai jotain mikä vaatii pitkän koulutuksen, vaikka kirurgi tai jokin tuotekehitysinsinööri.
Siivoajien työ ei vaadi tekijältään mitään, se on helposti opittavissa tekemällä. Varsinaisten siivoajien puuttuessa kyllä kuka vaan halutessaan pystyisi hoitamaan ne hommat, ei kukaan paskaan hukkuisi eli eivät todellakaan ole korvaamattomia.
Opiskelin yliopistossa psykologiaa ja rahoitin opiskeluja siivoilemalla välillä. Ihmisten asenteet oli tosi ilkeitä :/ nyt kun itse kurvaan ympäriinsä Porchellani, en todellakaan kohtele yhtäkään siivoojaa ylimielisesti.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 03:11"]
Mä en arvosta siivojia, ja mun mielestä muut jotka uskaltaa sanoa tän tabun ääneen on rohkeita ja eikä massamielipide-lampaita. Ymmärrän kyllä että jotain on itsensä elättääkseen töikseen tehtävä ja se että en arvosta ei tarkoita suoraan että halveksisin. Suhtautumiseni siivoajiin on neutraalia.
Mä arvostan ihmisiä ketkä tekee työkseen jotain oikeasti arvokasta ja haastavaa, esimerkiksi ensihoitajia. Tai jotain mikä vaatii pitkän koulutuksen, vaikka kirurgi tai jokin tuotekehitysinsinööri.
Siivoajien työ ei vaadi tekijältään mitään, se on helposti opittavissa tekemällä. Varsinaisten siivoajien puuttuessa kyllä kuka vaan halutessaan pystyisi hoitamaan ne hommat, ei kukaan paskaan hukkuisi eli eivät todellakaan ole korvaamattomia.
[/quote]Ja siivoojien työ ei ole arvokasta ja tärkeää? Ja jos kukaan ei sitä tekisi niin ei tuntuisi missään? Voi pyhä yksinkertaisuus..