Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sopiva aluslakanan koko

Vierailija
10.09.2021 |

Kuinka paljon tarvitsee kääntövaraa 120cm sänkyyn? Riittäisikö 150cm lakana vai onko 15cm liian vähän? Olen nähnyt ohjeita, joissa neuvotaan että 140cm sänkyyn sopiva lakana olisi 240cm, joka kuulostaa minusta ihan älyttömältä. 50cm molemmilta puolilta kääntövaraa, kai vähemmälläkin pärjää? Mikä on teidän mielestä riittävästi?. Pienemmät lakanat on yleensä myös edullisempia niin siksikin ottaisin mielellään niin pienen kuin mahdollista.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän nykyään vain muotoon ommeltuja lakanoita, eivät ole kuin pari euroa kalliimpia kuin normilakanat.

Vierailija
2/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsos kun pitäisi tietää myös petarisi paksuus, niin voisi paremmin neuvoa.

Mutta juu, itsekin käytän nykyään vain ja ainoastaan muotoonommeltuja lakanoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääni muotoon ommelluille lakanoille täältäkin.

Vierailija
4/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

150 riittää, metrin kääntövara on jo liioittelua.

Vierailija
5/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että vähintään 20 senttiä patjan alle, mieluummin 30. Tietysti, jos haluat asetella sen lakanan joka aamu uudestaan, niin vähempikin riittää.

Vierailija
6/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsos kun pitäisi tietää myös petarisi paksuus, niin voisi paremmin neuvoa.

Mutta juu, itsekin käytän nykyään vain ja ainoastaan muotoonommeltuja lakanoita.

Petari on ohut 100% puuvillapetari. Siis ehkä joku max. sentin paksuinen. Mä taas en tykkää yhtään muotoonommelluista lakanoista, mutta kiitos silti vinkistä.

Vierailija
7/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että vähintään 20 senttiä patjan alle, mieluummin 30. Tietysti, jos haluat asetella sen lakanan joka aamu uudestaan, niin vähempikin riittää.

Hmm, 20 senttiä tuntuisi itsestäkin parhaalta. Nyt saisi vain alennuksesta tosi edullisesti 150 senttisiä lakanoita... Ehkä ostan yhden sitä kokoa ja testaan kuinka hyvin se pysyy. Harmi tietysti jos joutuu jatkuvasti asettelemaan sitä uudestaan.

Vierailija
8/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isompi lakana pysyy paremmin paikoillaan kuin kapeampi, jos haluat sileän lakanan ilman muoto-ompeleita. 180 cm leveys (suunnilleen) olisi ehdottomasti parempi kuin 150 cm, kun sängyn leveys on 120 cm.

Vierailija
9/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isompi lakana pysyy paremmin paikoillaan kuin kapeampi, jos haluat sileän lakanan ilman muoto-ompeleita. 180 cm leveys (suunnilleen) olisi ehdottomasti parempi kuin 150 cm, kun sängyn leveys on 120 cm.

Mulla on 140 cm sängyssä 180 cm lakana ja pysyy kyllä ihan mallikkaasti paikallaan. Tämän perusteella luulisin, että 150cm riittäisi 120 cm sänkyyn, vaikka ehkä vähän tiukille meneekin.

Vierailija
10/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otahan huomioon vielä patjan paksuuskin. Jos 120 leveässä sängyssä on vaikka kymmensenttinen patja, niin eihän siinä jää sitten varaa enää kuin 5 senttiä puolelleen. Itse olen sen verran levoton nukkuja, että vähintään 20 senttiä pitää olla kääntöä, että lakana on vielä aamullakin suunnilleen paikoillaan.

Vierailija
11/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uninalle kirjoitti:

Otahan huomioon vielä patjan paksuuskin. Jos 120 leveässä sängyssä on vaikka kymmensenttinen patja, niin eihän siinä jää sitten varaa enää kuin 5 senttiä puolelleen. Itse olen sen verran levoton nukkuja, että vähintään 20 senttiä pitää olla kääntöä, että lakana on vielä aamullakin suunnilleen paikoillaan.

Petari on tosiaan tosi ohut, ehkä vajaan sentin paksuinen, joten en usko että se tuottaa ongelmia. Mutta ehkä ostan kokeiluun yhden 150senttisen ja sitten lisäksi tuon 180 senttisen, näkeepähän sitten miten käy.

Vierailija
12/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

180 cm lakana on oikea 120 cm sängylle. 150 cm leveä lakana on liian kapea, usko pois. On testattu ja hermo menee, kun ei pysy patjan alla. Ohut petari minullakin.

Vierailija
13/13 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

180 cm lakana on oikea 120 cm sängylle. 150 cm leveä lakana on liian kapea, usko pois. On testattu ja hermo menee, kun ei pysy patjan alla. Ohut petari minullakin.

Ok, uskotaan. Ostan suosiolla pari 180 senttistä, eipä ne montaa euroa enempää maksa. Kiitos!