Minkälainen koulutus (erityis)lapsenne päiväkotiavustajalla on?
Mietin vain itse oman tyttömme avustajaa, jolla ei ole minkäänlaista kokemusta autistisen lapsen kanssa olemisesta. Lähinnä tuntuu että hän vain naureskelee tytön oudolle käytökselle, kun ei tiedä kuinka siihen suhtautuisi... :( Kuinka voisin auttaa lastamme tässä tilanteessa, kun tuntuu että kyseisen aikuisen tuki ei ainakaan rohkaise ja tue hänen kehitystään?
Kommentit (11)
ja päiväkodissa olisi hyvä kanssa olla koulutettu avustaja,mutta eihän meitä ole suomessa kuin noin 900kpl =)
aivan loistava henkilö siihen hommaan! Oma-aloitteisesti opiskelee autismista lisää koko ajan ja lisäksi osaa toimia poikamme kanssa ihan mahtavasti.
ja hain autististen päiväkotiin avustajaksi. kokemusta on haastavasti käyttäytyvien autistinuorten hoidosta.
hänellä ei ole vielä minkäänlaista koulutusta mihinkään.
Ihan hyvin hän on silti töihin ryhtynyt. Keskustelemme hänen kanssaan as-lapsen omituisuuksista ja pulmista ja vahvuuksista. Olen lainannut hänelle kirjallisuutta luettavaksi. Tämä on parempi kuin taannoinen kokemus lähihoitajaksi kouluttautuneesta nuoresta naisesta, joka mielestään tiesi kaiken ja piti vain lasta hankalana kun tämä ei reagoinutkaan oppikirjan menetelmiin oppikirjan kuvaaamalla tavalla. Tämä nykyinen tapaus on paljon avoimempi keskustelulle ja yrittää sitten toista keinoa kun ensimmäinen menee pieleen.
Meidän liikunta-,näkö-, ja kehitysvammaisella lapsella,jolla on vaikeahoitoinen epilepsia,letkuruokinta,astma yms oli aivan tavallinen lastenhoitaja.Hänellä oli monta vuotta kokemusta päiväkotityöstä ja rutkasti maalaisjärkeä sekä kiinnostus tehdä asiat hyvin. En usko että lapseni olisi mitenkään voinut saada parempaa avustajaa,vaikka koulutusta olisi ollut kuinka! Taivaanlahja koko ihminen. Milloin vain uskoisin lapseni hengen hänen käsiinsä...
Ei koulutus ole aina kaikki kaikessa.Sain olla mukana valitsemassa avustajaa ja ainakin meillä mentiin ajatuksella,että niin kauan kuin olemme tyytyväisiä,sama henkilö jatkaa. Eli jos koet ettei avustaja ole hyvä,asia kannattaa ottaa puheeksi päivähoidonohjaajan tai johtajan tms kanssa. Ja pyydä päästä ensi kerralla haastatteluun mukaan. Kun löydät ihmisen,kenen kanssa ns synkkaa,löydät melko varmasti myös ihmisen,jonka hoitoon voit lapsesi jättää turvallisesti ja hyvillä mielin.
Jos ei tilanne muuten ole toivoton,voisitko ehdottaa,että avustaja pääsisi vaikka johonkin koulutukseen,jotta oppisi tietämään autismista enemmän? Tai jos hän vaikuttaa edes kiinnostuneelta,suosittele kirjallisuutta tai elokuvia aiheesta? Usein se tieto kuitenkin helpottaa suhtautumista...
päiväkodissa juuri erityislapsen avustajana ja olin siis silloin työllistetty nuori, ilman mitään koulutusta :) ja siellä oli kolme muutakin minunlaistani täysin kouluttamatonta PENTUA ja meidän piti auttaa autistisia lapsia... en kyllä tajunnut kun työkkäri mut sinne heitti, mitä se on enkä tosiaankaan osannut mitään tehdä... iso kymmenvuotias poika halusi koko ajan istua sylissäni ja olin ihan hätää kärsimässä.. nyt kun ajattelen sitä niin oli kyllä tosi huonoja valintoja erityislasten kannalta. nyt kun olen itse äiti ja ajautunut tekemään töitä erityislasten kanssa niin toivon hetkittäin että pääsisin takaisin sylittelemään sitä kymmenvuotiasta, niin huonosti häntä silloin kohtelin..
Avustaja on suuntautunut opinnoissaan vammaisuuteen ja ollut aiemmin erityskoulussa autisten nuorten avustajana.
Koulutuksestaan huolimatta (tai juuri sen takia?) oli paras avustaja koskaan! (Ja niitä on yli kymmenen vuoden aikana nähty erinäisiä...)
avustajana toimii kokenut perhepäivähoitaja. Alan koulutusta ei taida sen kummemmin olla, mutta kokemusta ja maalaisjärkeä sitäkin enemmän! Hän on lisäksi itsekin kehitysvammaisen äiti. Hän taitaa olla jo kolmas avustaja, enkä voisi parempaa kuvitella. En voi kuin ihailla hänen tarmokkuuttaan ja innostuneisuuttaan lastamme ja hänen edistymistään kohtaan, ja nainen on sentään jo eläkeiän kynnyksellä. Ainoa miinus taitaa olla se, että jakelee vähän turhankin auliisti omia kasvatusneuvojaan meille lapsen vanhemmille!
Se koulutus ei tosiaan ole se tärkein vaatimus, vaan se miten avustajan ja lapsen henkilökemiat sopivat yhteen, miten yhteistyö sujuu kotiin päin ja miten kiinnostunut avustaja on työstään, jaksaako hän panostaa ja tukea juuri tämän lapsen kehitystä.
Kehottaisin ap:tä juttelemaan päiväkodin johtajan tai elton kanssa tilanteesta. Avustajista on pulaa ja monesti on tyydyttävä siihen mitä saa, mutta tottakai lapsen parasta ajatellen. Onko teillä ollut palaveria, jossa puhutte lapsen erityispiirteistä, menettelytavoista eri tilanteissa ja tavotteista?
Miten lapsesi on reagoinut uuteen avustajaan? Lähteekö mielellään hoitoon?
ollut sekä koulutettuja (lastenhoitaja, lähihoitaja, kouluavustaja) ja sitten aivan maallikkoja, työllistettyjä. Hyviä ja huonoja on ollut molemmissa ryhmissä, koulutus yleensä kuitenkin takaa sen, että ihmisellä on edes perustietämys erityislapsista ja heidän kanssaan toimimisesta.
ja olen töissä autisti ja kehitysvammaisten lasten ryhmässä