Sossuko maksaa yksityisen hammashoidon?
Kuulin, että eräälle köyhälle tuttavalle kunnan Sossu kustantaisi täysremontin suuhun.
Voiko olla totta?
Kommentit (48)
Kyllä. Jos Suomessa tarvitset täysremontin suuhusi, niin saat sen. Tällä hetkellä jonot ovat julkisessa suunterveydenhuollossa niin pitkiä, että saat palvelusetelin yksityiselle.
Kyllä. Sivistysvaltiossa kaikilla on oikeus nopeaan hammashoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Jos Suomessa tarvitset täysremontin suuhusi, niin saat sen. Tällä hetkellä jonot ovat julkisessa suunterveydenhuollossa niin pitkiä, että saat palvelusetelin yksityiselle.
Siis ihan oikeasti kymppitonnin suu ja verorahat kilisee? Eihän sossu maksa muitakaan yksityislääkäreitä (mikä on ihan oikein)!
Itselläni on suu täynnä implantteja villisti vietetyn nuoruuden takia. Kiitos sossun hampaani ovat nyt kuin filmitähdellä. Muutama vuosi sitten olin kuin Röllipeikko.
No ei ole totta.
Toimeentulotuki kattaa JULKISEN hammashoidon, eikä sossukaan anna harkinnanvaraisena yksityiselle remonttirahoja. Julkinen on nykyään supertarkka siitä, ketkä pääsevät esim. suun erikoishoitoon: itse suht nuorena kävin vain kääntymässä, en kelvannut potilaaksi koska hampaiden ongelmat + puuttuvat hampaat johtuivat karieksesta (joka taas johtui päihdekodista, jossa kukaan ei hoitanut muutakaan terveyttäni mitenkään, mutta se ei sairaalaa kiinnostanut). Lähetteen teki oman kaupunkini hammaslääkäri (kunnallinen), jonka mielestä purentaongelmani sekä puuttuvat hampaat olivat todellinen riski terveydelleni.
Mitä tulee palveluseteleihin, ne eivät kata yleensä edes 2/3 yksityisen maksuista. Eikä niitä saa kuin lähinnä juurihoitoa varten.
t. mt-syistä nuorena eläkkeellä
Kuntien velvollisuus on huolehtia hammashoidosta myös vähävaraisille, mutta saavat itse päättää miten tuon käytännössä järjestävät.
Ap voi itse alkaa työttömäksi jos ilmaiset hampaat niin houkuttelee.
Julkisella ei tehdä implantteja. Osatekareita, siltoja jne kylläkin, mutta nekin vain halvimmasta muovista eikä mitään posliinikruunuja tms.
No eipä saa muuta kuin välttämättömät korjaukset.
Eli hammaskiven poistot, paikkaukset, juurihoidot ja jonkun sillan puuttuvien hampaiden kohdalle, jos purenta sitä vaatii. Muuten ei.
Ja nämä yksityiseltä vain jos sinne on kunnan palveluseteli.
En halua, että verotonnini menevät jonkun muun suuhun.
Tässä on tullut kahdenlaisia vastauksia. Mikä lienee totuus?
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Kyse on harkinnanvaraisesta tuesta joten ei ole yhtä vastausta.
Ei maksa kun kunnallinen on olemassa.
Puuttuvan hampaan korvaa julkinen, jos hammas puuttuu edestä ja vaikuttaa ulkonäköön. Välttämättömän hoidon korvaa mutta ei mitään spesiaalia.
Ihan itse pitää julkisellakin maksaa hammaslääkärit.
T. Pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Jos ne tonnit eivät mene sinne suuhun, ne menevät sepsikseen teho-osastolle
Halvempaa on maksaa se suunhoito.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Totuus on että ei maksa. Toimeentulotuesta maksetaan hammashoito kunnallisessa. En usko sekunttiakaan että kunta antaa harkinnanvaraista jollekkin yksityiselle menemiseen kun kunnallinen hammashoito toimii joka paikassa. Se on sitten ihan sama vaikka sinne olisi puolen vuoden jonot.
Tehdään vain välttämätön ja sekin julkisen puolen hinnaston mukaan hakemusten ja kuittirumban perusteella, jos on palveluseteli ja jos julkiselle ei pääse. Kaikki sen ylimenevä on maksettava itse. Eli ei mene ihan kuten kuulit tai luulit.
Ysityisellä juurihoito maksaa noin 500-600. Julkisella noin 200 euroa. Saat yleensä palvelusetelin, koska julkisella on pitkät jonot. Pääset heti vain kiireelliseen hoitoon.
Mene hiiteen spämmääjä. EVVK.