Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sossuko maksaa yksityisen hammashoidon?

Vierailija
10.09.2021 |

Kuulin, että eräälle köyhälle tuttavalle kunnan Sossu kustantaisi täysremontin suuhun.

Voiko olla totta?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi komenttiani ei suostuta julkaisemaan. Olen ollut yksityisellä töissä ja tiedän, että ulkomailta tulevat tiedätte ketä saavat myös implantteja kunnan piikkiin. Vanhuksille maksetaan osa proteeseista mutta ei juurikaan muuten saa koko remonttia. Joissain tapauksissa kunnan hoitovirheen vuoksi saatu lähetteitä laajempiin operaatioihin.

Vierailija
22/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei maksa mitään. Ja julkisella jälki on sutta ja sekundaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä yllätä enää, että palstalta löytyy ap:n kaltaisia ihmisiä, mutta silti... Eikö mitään empatiaa ihmistä kohtaan? Jos ihminen tarvitsee täysrempan suuhun, niin hän on voinut todella huonosti jo KAUAN, ollut kivuissa ja elänyt risan hammaskaluston kanssa "vajavaista" elämää.

Itse olisin onnellinen toisen puolesta, vaikka se tapahtuisi "meidän veronmaksajien rahoilla". Hänellä alkaa uusi elämä kun saa hammaskalustonsa kuntoon!

Vierailija
24/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta repi multa hampaan ei hoitanut jälki-infektiota vaikka menin päivystykseen. Sain leukaluun tulehduksen. Ei ikinä enää kunnan hammashoitoa. Paitsi ehkä jos on leukakirurgi. Nyt olen kunnallisen suun erikoissairaanhoidon potilas ja maksaa teidän verorahoilla.

Magneettikuvaus, kkttt-kuvat, käynnit, verikokeet 👍👍

Vierailija
25/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi komenttiani ei suostuta julkaisemaan. Olen ollut yksityisellä töissä ja tiedän, että ulkomailta tulevat tiedätte ketä saavat myös implantteja kunnan piikkiin. Vanhuksille maksetaan osa proteeseista mutta ei juurikaan muuten saa koko remonttia. Joissain tapauksissa kunnan hoitovirheen vuoksi saatu lähetteitä laajempiin operaatioihin.

Kyllä myös ihan kantasuomalaisille laitetaan implantteja.

Vierailija
26/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, ja ne tulevat aina lääketieteellisellä perusteella, ainoana poikkeuksena etuhampaiden implantit, jotka saa hampaanpoiston jälkeen kosmeettisista syistä.

Tausta ei vaikuta. Kehittyvistä maista tuleva, jolla ei ole ollut tietoa ja välineitä hampaiden hoitoon, saa samat palvelut kuin kantis, joka ei välittänyt hampaiden hoidosta. He tarvitsevat enemmän hoitoa kuin sellainen, joka on hampaitaan hyvin hoitanut.

Vierailija
27/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä yllätä enää, että palstalta löytyy ap:n kaltaisia ihmisiä, mutta silti... Eikö mitään empatiaa ihmistä kohtaan? Jos ihminen tarvitsee täysrempan suuhun, niin hän on voinut todella huonosti jo KAUAN, ollut kivuissa ja elänyt risan hammaskaluston kanssa "vajavaista" elämää.

Itse olisin onnellinen toisen puolesta, vaikka se tapahtuisi "meidän veronmaksajien rahoilla". Hänellä alkaa uusi elämä kun saa hammaskalustonsa kuntoon!

No tässä tapauksessa kyse on ihmisestä, joka ei ole vaivautunut pitämään hampaista huolta. Minusta on väärin palkita omasta laiskuudesta.

Vierailija
28/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laiteta ellei ole kyse jostain onnettomuudesta tms. Pelkän oman hammashoidonlaiminlyönti ei ainakaan ole meillä riittänyt. Vaikka olisi etuhammas.

Vierailija
29/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua, että verotonnini menevät jonkun muun suuhun.

Tässä on tullut kahdenlaisia vastauksia. Mikä lienee totuus?

Ap.

Voit rauhassa nauttia suurista tuloistasi ja vaikka  suurentaa käärinliinojesi taskuja. Ei sossu maksa hammashoidosta kuin kriittisimmän hoidon. Mitään implantteja, tai muuta kuin aivan välttämätöntä ei makseta. Pienillä tuloilla elävänä juuri selvitin, josko jotain apua voisin maksuihin saada, niin ainoa helpotus on, että laskut voin maksaa kolmessa erässä, koska kertamaksuun ei ole mahdollisuutta.  Järjettömän pitkän hoitojonon hyväpuoli on tavallaan siinä, että käyntien välit,  ja siksi myös laskujen välit ovat pitkät. Jotenkin nolottaa sanoa, ettei voi tulla ennen kuin edelliset on saanut maksettua. Ainakaan minun suuhuni eivät verotonnisi mene.  Älä huoli.  Järkyttävän monet ovat kokonaan ilman hampaita tai puuttuvia ja reikäisiä hampaita suu täynnä.  Köyhänä ei hymyilytä siitäkään syystä. Voit olla ihan huoletta. Ei hymyillä jos tavataan.

Vierailija
30/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverille sossu osti ponin ja helikopterin.

Vierailija
31/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu aivan varmasti.

Pakkohan se on uskoa kun nimetön persureikä netissä niin keksi väittää.

Vierailija
32/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu aivan varmasti.

Pakkohan se on uskoa kun nimetön persureikä netissä niin keksi väittää.

En ole persu ja totta tuo on. Eikä se minua haittaa, että saivat. Aika hirveässä kunnossa monen suu on tänne tullessa.

Vierailija
33/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella ei tehdä implantteja. Osatekareita, siltoja jne kylläkin, mutta nekin vain halvimmasta muovista eikä mitään posliinikruunuja tms. 

Tehdään. Sisarukselleni on tehty jo useita ja toiselle tehdään sitten kun maitohampaat ovat kuluneet loppuun kun pysyvistä osa puuttuu eikä ole ikinä tulossa. Jos kyse olisi yhdestä hampaasta tuskin tehtäisiin mutta useampaa aukkoa ei jätetä.

Vierailija
34/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole totta.

Toimeentulotuki kattaa JULKISEN hammashoidon, eikä sossukaan anna harkinnanvaraisena yksityiselle remonttirahoja. Julkinen on nykyään supertarkka siitä, ketkä pääsevät esim. suun erikoishoitoon: itse suht nuorena kävin vain kääntymässä, en kelvannut potilaaksi koska hampaiden ongelmat + puuttuvat hampaat johtuivat karieksesta (joka taas johtui päihdekodista, jossa kukaan ei hoitanut muutakaan terveyttäni mitenkään, mutta se ei sairaalaa kiinnostanut). Lähetteen teki oman kaupunkini hammaslääkäri (kunnallinen), jonka mielestä purentaongelmani sekä puuttuvat hampaat olivat todellinen riski terveydelleni.

Mitä tulee palveluseteleihin, ne eivät kata yleensä edes 2/3 yksityisen maksuista. Eikä niitä saa kuin lähinnä juurihoitoa varten. 

t. mt-syistä nuorena eläkkeellä

Kyllä ainakin Turussa päin tosi iso osa hammaslääkäriajoista hoituu nykyään tuolla palvelusetelillä. Pääsee sekä suuhygienistille että hammaslääkärille ja siellä kyllä paikataan pienetkin reiät, ei tarvitse juurihoitoon välttämättä mennä. Olen kyllä ymmärtänyt, että näissä palvelusetelikäytännöissä on isoja eroja kaupunkien välillä. Voisiko sossu kuitenkin maksaa tuon ylimenevän osan, jos julkiseen terveydenhoitoon ei pääse lain asettamissa aikarajoissa? Sen takiahan niitä palveluseteitä annetaan. Useampikin kaverini on myös saanut sossutuilla ollessaan purentakiskot sossun piikkiin, joten kyllä ne ainakin jotain "ylimääräisiä" toimenpiteitäkin maksaa.

Minusta on hyvä, jos ihmiset saavat hampaansa hoidettua, on iso terveysriski jos se ei onnistu. Jos sossu maksaa aikoja yksityiselläkin, se johtunee vain siitä, että julkiselle ei pääse ajoissa. Voisi kuitenkin ajatella, että näin toimimalla ongelmat eivät ehdi kasvaa liian isoiksi, jolloin lasku yhteiskunnalle ja yksilölle on loppupeleissä pienempi.

Vierailija
35/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverille sossu osti ponin ja helikopterin.

Mutta et kertonut oliko kyseessä rotueläin vai joku sekaverinen kopukka. Siinä on vissi ero. 

Vierailija
37/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunta repi multa hampaan ei hoitanut jälki-infektiota vaikka menin päivystykseen. Sain leukaluun tulehduksen. Ei ikinä enää kunnan hammashoitoa. Paitsi ehkä jos on leukakirurgi. Nyt olen kunnallisen suun erikoissairaanhoidon potilas ja maksaa teidän verorahoilla.

Magneettikuvaus, kkttt-kuvat, käynnit, verikokeet 👍👍

Amalgaamilla paikattu hammas olisi pitänyt juurihoidattaa, mutta suostuin hampaan poistamiseen, koska jostakin syystä juurihoidot eivät tahdo onnistua. Juurihoidon myötä saa vain kärsiä kivuista ja maksaa saman hampaan hoidattamisesta kerta toisensa perään, kunnes hammas on pakko poistaa. Poistettu hammas oli pahasti tulehtunut ja koko poski turvoksissa, mutta penisiliiniä ei määrätty.

Oli mielenkiintoista lukea uutinen: https://yle.fi/uutiset/3-12092863 , jossa todettiin antibioottien käytön vähentyneen. Oman näkemyksen mukaan syynä lienee se ettei sairaanhoitoon pääse ja silloinkin kun pääsee, niin jätetään se välttämätön antibiootti antamatta.

Nyt leukaluussa on luultavasti jonkinlainen tulehdus, joka kovempaa ruokaa purressa selkeästi levittää pahinta tulehdusaluetta laajemmalla alueelle. Ehkä olen yhteiskunnalle sen verran turha jäsen, että sormet ristissä odottavat koko elimistöön leviävään tulehdusta, jolle ei sitten mahdeta enää mitään.

Vierailija
38/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisella ei tehdä implantteja. Osatekareita, siltoja jne kylläkin, mutta nekin vain halvimmasta muovista eikä mitään posliinikruunuja tms. 

Tehdään. Sisarukselleni on tehty jo useita ja toiselle tehdään sitten kun maitohampaat ovat kuluneet loppuun kun pysyvistä osa puuttuu eikä ole ikinä tulossa. Jos kyse olisi yhdestä hampaasta tuskin tehtäisiin mutta useampaa aukkoa ei jätetä.

Kyse taitaa olla nuoresta henkilöstä, jos puuttuvia hampaita pyritään korvaamaan.

Kolmi- nelikymppinen alkaa olla jo siinä iässä ettei useammankaan hampaan puuttuminen haittaa. Purenta saattaa olla päin peetä, mutta eipä sekään haittaa.

Vierailija
39/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelle maksaa kelle ei ja kuka saa nopeasti, kuka ei.

Vierailija
40/48 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli normaali veronmaksaja maksaa hammasremontin palkastaan.

Huithapeli ilman säästöjä, joka on itse jättänyt suunsa hoitamatta, saa hampaat yhteiskunnan toimesta.

Onko tässä Suomen hommassa mitään järkeä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme