Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis mitä aloja tämä paljon puhuttu työvoimapula koskettaa?

Vierailija
10.09.2021 |

Eilisessä A-talkissakin Marin puhui ensin hallituksen työllisyystavoitteista ja kertoi heti seuraavaan hengenvetoon että Suomeen pitää saada osaavia työntekijöitä ulkomailta, koska työvoimapula.

Pidemmän aikaahan on ollut jo tilanne että koodarit viedään käsistä, mutta millä muulla aloilla vallitsee työvoimapula? Siitä niin paljon puhutaan, mutta koskaan ei oikein avata minkälaisista työntekijöistä on niin kova pula, että niitä pitää ulkomailta rahdata. Ehkä kotimaisia työttömiäkin kiinnostaisi tietää, mille aloille kannattaisi hakeutua…

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula koskettaa seuraavia aloja:

halpatyö

yksisarvinen

pitkälle erikoistunut työ

Vierailija
22/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskalla palkalla ei kukaan viitsi herätä aamulla.

Mikä on se sun paska palkka ja työpaikka mihin et viitti herätä? Mietitään yhdessä mistä oikeesti kiikastaa?

Olen eri, mutta jos käteen jää alle 2000 kolmivuorotyöstä tai alle 1500 päivätyötä, niin on se liian vähän. Ajattelin hakea postinkantajaksi, mutta palkka olisi saattanut olla alle 10e, niin jäi hakematta. (En ole työtön , mutta haluaisin työhön, jossa ei tarvitse olla ihmisten kanssa kovin paljon tekemisissä.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä kouluihin ei saada sijaisia. Teen itse sitä sivutyönä, ja minulle soitetaan paikoista, joihin en ole edes ilmoittautunut, kun eivät saa mistään sijaista. Mutta en minä voi määräänsä enempää tehdä. Palkka on hyvä.

Vierailija
24/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanrakennusalalla pulaa lapio miehistä/ putkiasentajista. Kukaan ei hae, kun ulkotyötä.

Vierailija
25/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä kouluihin ei saada sijaisia. Teen itse sitä sivutyönä, ja minulle soitetaan paikoista, joihin en ole edes ilmoittautunut, kun eivät saa mistään sijaista. Mutta en minä voi määräänsä enempää tehdä. Palkka on hyvä.

Sosiaalitoimistot hakevat kanssa kissojen ja koirien kanssa sijaisia ja vakinaisia. Palkka on yli suomaisten keskipalkan. 

Vierailija
26/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskouluissa vai missä?

Vierailija
27/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ollut jo monia ketjuja asiasta.

Työvoimapula on matalapalkka aloilla, joiden palkalla ei itseään elätä, osa-aikatyötä tai nollatuntisoppareita.

Asiantuntijatason hommissa taas vaaditaan sitä osaamista, mitä ei löydy kuin tekemällä. Mutta kun laitetaan paikka auki, halutaan se valmis asiantuntija, eikä haluta kouluttaa. Toisin sanoen kun Pirjo jää eläkkeelle, 30-vuotiaalla Ellillä ei ole samaa osaamista, joten Elliä ei oteta töihin. Myöskään 45-vuotiasta Saria ei haluta kouluttaa yrityksen sisällä, koska se maksaisi yritykselle. Myöskään naapuri firman Jenniä ei kiinnosta hakea paikkaa, koska Jennillä on jo hyvä palkka, viihtyisä työpaikka, täydet lomat, etuja. Firma ei pysty tarjoamaan parempaa mitä Jennillä on.

Vierailija
28/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maanrakennusalalla pulaa lapio miehistä/ putkiasentajista. Kukaan ei hae, kun ulkotyötä.

Ja yleensä pitäis olla mm. työturvallisuuskortti valmiina.

Vierailija
29/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikalla ketään joka tietäisi? Alan kohta epäillä ettei mitään työvoimapulaa olekaan.

Ei ainakaan sellaista mitä ei voisi ratkaista kotimaisen työvoiman ohjaamisella oikeille aloille. Keksitty juttu että voidaan polkea palkkoja ulkomaisella halpatyövoimalla?

Ap

No epäilyttää kanssa? Poika valmistui lVI-asentajaksi, muttei pääse edes haastatteluihin? Mistäs sitä nuori saa kokemusta, kun ei kukaan huoli...

30/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko paikalla ketään joka tietäisi? Alan kohta epäillä ettei mitään työvoimapulaa olekaan.

Ei ainakaan sellaista mitä ei voisi ratkaista kotimaisen työvoiman ohjaamisella oikeille aloille. Keksitty juttu että voidaan polkea palkkoja ulkomaisella halpatyövoimalla?

Ap

Tilanne on pitkälti juuri noin.

31/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ravintola-alalla ilmeisesti on oikeaakin työvoimapulaa juuri nyt, mutta se ei koronarajoitusten jäljiltä voi olla mikään yllätys kenellekään.

Vierailija
32/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikinen ulkolainen osaaja joka meille kaupan alalle on tullut on lopettanut max 2kk jälkeen. Olen toiminut 24 vuotta esimiehenä eri myymälöissä. Toiset tulevat opettelemaan kielestä lähtien kaiken suomalaisen elämäntavan, toiset taas hyvinkin kielitaitoisia mutta jossei kremppaa kroppa niin on moninaisia perhe-elämäongelmia, sääntöjä ja kieltoja jolloin työtä ei voi tehdä.

Sanovat suoraan että liian aikaista herätä tai pitääkö töihin oikeesti tulla joka päivä. Eivät ymmärrä ettei koko työpäivä mene hammaslääkärissä/kelalla/sosiaalitoimistossa, ei voi valita omia työaikoja, vaatteita tai asiakkaita. Ei voi sulkea kauppaa jos tuleekin väsymys/hammaslääkäri/kela/sosiaalitoimisto.

Vierailija
33/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskalla palkalla ei kukaan viitsi herätä aamulla.

Mikä on se sun paska palkka ja työpaikka mihin et viitti herätä? Mietitään yhdessä mistä oikeesti kiikastaa?

Siitä, että tuilla elää yhtä hyvin kuin jollain 2000 euroa/ kk palkalla. Monista yksinkertaisista töistä ei voida maksaa enempää.

Perusongelmahan tässä on asumistuki. Jos ei ole tulossa ja niin Kela maksaa nikottelematta vuokran ja antaa taskurahaa. Jos ansaitset 2000 e / kk ja vuokra on vaikkapa 650 e / kk Helsingissä, niin asumistukea saat vain 80 e. Kelan ja sossun rahat on niin lähellä palkasta elämiseen jäävää summaa ettei töihin viitsitä lähteä. Tosin CV ja eläke ei kartu kotona makoilemalla ja tätä ei monet ota huomioon.

Vierailija
34/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työturvallisuus kurssi maksaa kokonaiset 50 e ja kestää muutaman tunnin meritse. Lopuksi on monivalintakoe ja kortti postitetaan kotiin. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
35/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työturvallisuus kurssi maksaa kokonaiset 50 e ja kestää muutaman tunnin meritse. Lopuksi on monivalintakoe ja kortti postitetaan kotiin. Ei ole vaikeaa.

Korjaus. Merille ei tarvitse lähteä, riittää ihan että netti toimii.

Vierailija
36/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No epäilyttää kanssa? Poika valmistui lVI-asentajaksi, muttei pääse edes haastatteluihin? Mistäs sitä nuori saa kokemusta, kun ei kukaan huoli...

Ongelmahan tässä on se, että amiksesta ei uudistuksen jälkeen saa tarvittavaa ammattitaitoa. Monet yritykset eivät edes tarjoa nykyisin niitä työssäoppimispaikkoja koska ei ole voimavaroja opettaa kaikkea kädestä pitäen.

Vierailija
37/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollahan se jo tuli mun ala. Varhaiskasvatus. Meilläkin auki 2 opettajan paikkaa ja menossa toinen hakukierros,saldona yksi soitto. Sama se on kaikkialla. Opettajia ei tuu ja jos niin lähtevät muihin hommiin tai vielä kouluun. Ei hoitajiakaan tahdo saada. Todellakin pitäs panna kuntoon palkkaus sekä muut asiat.

Vierailija
38/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimistot hakevat kanssa kissojen ja koirien kanssa sijaisia ja vakinaisia. Palkka on yli suomaisten keskipalkan. 

Mutta työ vttumaista ja palkan lisäksi saa pelkkää pskaa niskaansa. Sinänsähän alalle koulutetaan todella paljon ihmisiä jatkuvasti.

Vierailija
39/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Hoitajista on työpaikalla ihan huutava pula. Lääkäreitä palkattaisiin heti jos saataisiin. Psykologin paikkoja myös jatkuvasti auki. Sossuja meillä on riittämiin, mielellään tulisivat koska työ on paljon helpompaa kuin esim lastensuojelussa, siellä kuulemma kamala kiire ja paha pula tekijöistä.

Vierailija
40/65 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa kouluttautumattomat luuserit huudella pääosin. Itse kun valmistuin rakennustekniikan dippainssiksi, niin oli valmistumisen kynnyksellä 4 työtarjousta pöydällä, kaikissa liksa yli 3500 e/k. 

Harjoittelupaikka tarjosi, mutta myös kilpailevat firmat tarjosivat. Olennaista on koulutus oikealle alalle. 

Ilman koulutusta ei ole tulevaisuutta. Me emme enää elä kasaria ja maailma on muuttunut.