Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte meidän tilanteessa? Oikeasti apua :(

Vierailija
20.10.2014 |

Kyse on lasten mummolasta, joka on lapsille tärkeimpiä paikkoja maailmassa ja samoin mummo&pappa tärkeimpiä ihmisiä.

Meillä on takana historiassa n.6 vuotta sitten asuminen homekämpässä josta löytyi hometta muutaman vuoden asumisen jälkeen. Pääsimme sitten pikaisesti puhtaaseen kotiin, mutta olimme jo altistuneet niin pahasti, että lapsellamme on järjettömät allergiat ja minulla nivelreuma. Lapsemme allergiat lähtivät hieman parempaan muuttomme jälkeen, mutta ne eivät vain kohene, nyt 6veellä on vain 18 käypää ainesta olemassa.

Nyt havahduimme mieheni kanssa siihen, että mummolassa taitaa olla todella paha homeongelma :( Lastemme vaatteet haisevat sieltä tullessa, mummo joka käy meillä usein "haisee".

Koitin puhua mummolle, eli äidilleni asiasta. Hän sanoi, että todellakin haluaisi, että joku huomauttaisi jos hän haisee homeelle tmv joskus kun puhuttiin asiasta ennen. Nyt kun koitin mainita hän suorastaan pöyristyi, ettei todellakaan ole ja minä olen ihan hullu ja sitten lapset ei tule heille, sillä selvä, ei tarvi tulla jos tuollaisia epäilee.

Minulla ei ole muita osaavia hoitajia lapsillemme, allegiat ovat sitä luokkaa ettei päiväkotiin edes huolittu. Lapsen koulukin alkaa vasta vuoden päästä (stressaan jo senkin ruokailuja yms...) ja silloinkin oli ajateltu, että mummo hoitaa iltapäivisin.

Tämä hajujuttu on jatkunut nyt yli puoli vuotta, haju pahenee koko ajan ja lapset oireilevat jos ovat mummolassa yökylässä. En anna olla kuin yhden yön kerrallaan tämän takia, mutta viikolla ovat mummolassa 2-3 päivänä 6h kerrallaan.

Eihän tuon lapsen allergiatilanne pääse koskaan tällätavalla kohenemaan, mutta en voi viedä mummolaakaan lapsilta, joiden elämässä mummolla ja papalla on todella tärkeä osa. Papalla on lisäksi jo muisti menossa, tulee just kotonaan toimeen, mitä tapahtuisi jos joutuisivat muuttamaan pois... Kamalaa. itku tulee jos ajatuksesta.

Tajuan tilanteen vaarat yms, sitä on turha tulla sanomaan, että äkkiä lapset pois sieltä jne, joskus vain muuta vaihtoehtoa ei ole kuin antaa niiden olla siellä, olen koittanut pitää mahd.pieniä aikoja, mutta pakko kuitenkin :'(

Mutta miten puhun mummolle? Hän vain suuttuu ja tilanne menee siihen, ettei hoida lapsiamme ei "voi" olla heidän kanssaan, kun on "syy" tilanteen pahenemiseen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voisitte vaikka tehdä sisäilmantutkimuksen mummolassa. Sanotte että lääkäri suosittelee sisäilman tarkastamista kaikista paikoista missä lapsenne viettävät paljon aikaa. Sen jälkeen vasta mennä asioissa johtopäätöksiin.

Vierailija
2/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mummo tulee teille hoitamaan lapsia. Palkkaa hometarkastaja sinne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo hoitaa lapsia 2-3x viikossa 6 tuntia kerrallaan ja vielä sen päälle ovat yökylässäkin? Ei ihme, että mummo on äreä. Tarvii nekin omaa aikaa.

Vierailija
4/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ihan oikeasti se lasten TERVEYS kaiken edelle. Ennen kuin on vielä pahemmat allergiat tai vaikka se nivelreuma kaupan päälle. Nyt vakava keskustelu mummun kanssa ja kutsutte yhteistuumin vaikka homekoirat sinne tarkistamaan tilanteen. Ja kyllä kunta on velvollinen järjestämään päivähoidon. Ei ole mitään tuollaista periaatetta, että jos on liikaa allergioita niin ei järjestetä. Itse olen ollut töissä koulussa, jossa yhdellä lapsella oli viisi sopivaa ruoka-ainetta.

Vierailija
5/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mummolassa on haissut puoli vuotta, niin että se olisi homeongelma, siellä pitäisi olla puoli vuotta sitten tehty/tapahtunut jotain, mistä hmenogelma aiheutuisi. Joku remontti tehty ja mennyt pieleen? Joku iomanvaihto tukittu? Joku putki tai patteri alkanut vuotaa - tämän näkee vedenkulutuksesta ja patterien vähentyneestä paineesta. Muussa tapauksessa home ei tule yhtäkkiä, vaan hajun todennäköinen syy on joku muu.

ja muuten se, kun ihmiset sanoo että tottakai haluaisin että mulle sanottain, on ihan paskaa. Oikeasti, kun tilanne todella tulee teenkukaan ei halua, että hänelle sanotaan, että sun omaisuus on negatiivinen ja sä sairastutat perheesi. Tottakai se loukkaa ja pahoittaa mielen, sen lisäksi että pelästyttää.

sä et muuten tule koskaan tietämään, johtuiko lapsen allergiat homeista vai ei. Pikemminkin on tutkimuksessa viitteitä siitä, että homeet, siinä kuin tavallinen lika ja edim loistartunnat, ehkäisevät allergioiden ja autoimmuunitautien puhkeamista.

ÄLÄKÄ koskaan rakenna lastenhoitoasi dille pohjalle, että mummo hoitaa. Sun lapset on lakisääteisesti oikeutettuja päivähoitopaikkaan, vaikka toki voi olla, että ei lähipäiväkodissa, vaan jossain erityisryhmässä vähän kauempana.

Vierailija
6/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ihan tosissaan mietit että kumpi on tärkeämpää, lapsesi terveys vai se että äitisi loukkaantuu? Sanot sille äidillesi ihan suoraan, että nyt on kyse lasten terveydestä ja asia täytyy välittömästi tutkia, oli hän siitä sitten mitä mieltä tahansa. Palkkaat itse (jos vanhempasi eivät sitä tee) tutkijan ja mielellään jo tänään. Joku keksikin ovelasti, että voit sanoa lääkärin näin sanoneen, että sisäilma (ja kaikki mitä nyt sitten pitääkin) täytyy tutkia. Perustelet äidillesi, että nyt on tasan kaksi vaihtoehtoa, eli joko talo tutkitaan heti tai lapset eivät enää kertaakaan mene mummolaan.

Vierailija
7/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaa omasta halustaan tuon 6h allergista lapsenlasta, jota ei huolittu päiväkotiin, yökylässä ovat olleet äkkiälaskettuna 5x yhdeksän vuoden aikana (isompi lapsista siis koululainen jo, ei mummolassa aina silloin kun pienempi on).

Tuo ei nyt todellakaan ollut se asia, johon kaipasin apua.

Minulle on aivan selvää, että homeongelma mummolassa on. Lapsien oireet ovat nykyisin siellä pahentuneet, kotona tilanne viikossa taas normalisoituu esim. yökyläilyn jälkeen.

Sun neuvo nro2 oli itseasiassa kelvollinen, noin voisin toimiakin.

Mietin vielä kuitenkin sitä, että kun sekä mummo, että pappa saavat todella pientä eläkettä, ei säästöjä niin miten ihmeessä he voisivat edes remontoida jos sitä hometta sieltä löytyisi. Velkaakaan he eivät enää pankista saisi, koska vaikka varat vielä ehkä riittäisivätkin niin papan muisti ei enää riittäisi pankin kanssa edes asioimiseen, enkä usko, että muistisairaalle lainarahaa heruisi.

Me olemme miehen kanssa jäämässä yt-neuvottelujen johdosta molemmat työttömiksi (olemme olleet samassa työpaikassa) ja mekään emme siis oman asuntolainamme lisäksi voi ottaa uutta lainaa tai auttaa heitä, vaikka halu olisikin kova.

Taidetaan olla aika suossa :(

Työttömyyden ajalla lapset ei tietenkään enää ole sitä 6h hoidossa mummolassa, mutta varmasti silloinkin ainakin kerran viikossa mummo haluaa lapset mummolaan. Joskus kun emme ole vieneet lapsia heille vaikkapa pariin viikkoon loma-aikana niin mummo ja pappa ovat tulleet (leikisti!!!) väkisin hakemaan, lapset ovat heidän ainoat lapsenlapset ja niin tärkeitä heille. Papan muistikin on pysynyt parempana kuin lääkärit arvioivat (siis huononee silti kokoajan, mutta hitaammin), koska on aktiviinen lasten parissa, ihan lääkärin arvio on, että lapset ne on mitkä on auttaneet :)

No, mutta... sainpas purettua ajatuksiani kirjallisesti. Ei helpota tilannettamme mutta helpottaa mun aivojen tilannetta, kun kertaan vähän mitä tässä on käynnissä. Mulla on kauhea stressi tän asian kanssa :/

ap

Vierailija
8/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä tehtailla mukuloita, jos on vielä noin riippuvainen omista vanhoista vanhemmistaan. Voi mikä kriisi tosiaan.

Vierailija
9/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitykseni mukaan kunnat auttavat taloudellisesti terveyshaittojen remontoimisissa vähävaraisia. Googlaa terveyshaitta-avustus.

Vierailija
10/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten tapahtuisi jos mummolassa tosiaan todettaisiin olevan hometta?

Nyt varmaan kannattaisi joka tapauksessa alkaa miettiä lasten hoitojärjestelyjä uudelleen, etenkin kun epäilet mummolassa olevan hometta. Jos näin todetaan olevan, eivät lapsesi tietenkään voi siellä aikaansa viettää ja vanhempasikin joutuvat todennäköisesti muuttamaan. Hoitojärjestelyihin tulisi siis muutoksia joka tapauksessa. Ehkä lapset voisivat tavata isovanhempiaan teillä? Varsinainen lastenhoito olisi sitten järjestetty erikseen.

Vierailija
11/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Jos mummolassa on hometta, niin ap:tä ei haittaa näköjään yhtään, että mummo ja pappa elävät siellä kaiken allergia-altistuksen alla. Haittaa vain silloin, kun omat kullannuput menevät sinne. Eikä haittaa sekään, että papalla on menossa muisti. Mutta jos joutuvat palvelutaloon tai muualle, niin voi kauhistus, mistä saa ap ilmaisen lastenhoitajan?

Olet itsekäs paska - suoraan sanottuna.

Vierailija
12/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luinko minä nyt ihan oikein, että joku on paniikkissa kun joku muu ei hoida heidän lapsiaan?! Ja te olette työttömiä?

Vierailija
13/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, oikaisen sen verran, että kyllä, päivähoitopaikkaa tarjottiin meille, matkaa olisi tullut n.25km suuntaansa. Lähipäiväkotiin ei oikeasti huolittu tai sanottiin selkeästi, että heillä ei ole mahdollisuutta tarjota paikkaa tässä meidän tapauksessa. Pojalla on myös eläinallergiat todella pahoja... miten laittaa päiväkotiryhmään jossa "kaikilla" on kotieläimiä. Täällä pikkupaikkakunnalla ei todellakaan ole sitä hoitopaikkaa meille. Toki voin laittaa lapseni sinne päiväkotiryhmään, jossa taas sitten saa jatkuvaa oiretta eläinpölystä jne. Suo siellä, vetelä täällä....

ap

Vierailija
14/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä auta kuin tehdä se homekartoitus, ja jos tulokset osoittautuvat oikeiksi, ei mummokaan voi voi enää asiaa kieltää. Sen jälkeen mietitte miten lapsen hoito ja tapaaminen sujuu. Kurja tilanne mutta nyt ei auta laittaa päätä pensaaseen. Luulisi mummollekin lasten terveys olevan kuitenkin ykkösasia ilman mielensä pahoittamista.

Vierailija
15/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

EMME ole työttömiä. Joudumme työttömiksi!! Voi hyvä ihme, tuokin oli tosiaan se pointti tässä. Työmme loppuvat 1.12.2014, meidät irtisanottiin tässä paskassa työllisyystilteessa. Oikeasti, halusin vain saada neuvoja paskaan tilanteeseen. Antaa olla, tiedänhän minä, että anonyymiys saa aivot lentämään pihalle ja näppiksen savuamaan, mutta siitä on jo vuosia, kun viimeksi aihe vapaalla vierailin, niin ehkä erehdyin ajattelemaan, että täällä olisi henki parantunut...

ap

Vierailija
16/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman ohiksena. Miten päiväkoti voi kieltäytyä ottamasta lasta hoitoon?

Vierailija
17/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On inhottava tilanne teillä, todellakin suo siellä vetelä täällä. Teettäkää nyt joka tapauksessa se tutkimus jotta tiedätte tarkalleen millaisen homeongelman kanssa olette tekemisissä. Ties vaikja ei tarvitsisikaan suuren suurta remonttia; ehkä voitte jopa itse tehdä suurimmat työt niin säöstätte rahaa.

Vierailija
18/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en veis sinne enää. En vienyt yhteen hoitopaikkaan, kun siellä haisi pihassa varastorakennuksen, joka on kiinni talon seinässä. Sanoin suoraan sille hoitajalle syynkin. Ja ajattelin, että loukkaantui. Mutta mä en halua vastuullani hengityssairauksia.

olen vienyt kaatopaikalle huonekaluja, joita olen ostanut käytettyä...kun näen ovatkin olleet lastulevyä, joka on kastunut.

ei terveyden kanssa kannata leikkiä. Terveyttä on vai yksi.

miksi annat lasten olla yökylässä, vaikka tiedät että oireilevat? En oikeastaan ymmärrä sitä ollenkaan.

jos äitisi loukkaantuu. Niin sitten loukkaantuu. Kyllä hän pikkuhiljaa ymmärtääkin. Se loukkaantuminen ei ole niin vaarallista kuin se, että lapsi menettää terveytensä.

noi on kinkkistä asioita, mutta tee nyt ihan oma päätös. On ikävää, kun henki ei oikein kulje. Lapsethan Sini missä vaan, mutta mihin se siten johtaa?

Vierailija
19/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos joo, olen itsekäs paska. TOTTAKAI olen huolissani myös mummosta ja papasta. Anteeksi, etten tuonut sitä ilmi. He eivät vain oireile, joten sen vuoksi toin ilmi lasteni oireilut "todisteena".

Se lastenhoito on tässä toissijainen asia. En siis ole huolissani ollenkaan siitä onko lapsilla mummoa hoitajana. Kohta emme edes tarvitse. Sitä voi olla ymmärtämättä, kun ei ole allergiasta oikeita kokemuksia, siitä kuinka lapsi on ollut kuolla useita kertoja saatuaan millimurusen sopimatonta jne, että miksi se lapsi ei ole päiväkodissa vaan rakastavan mummon hoidossa joka ITSE haluaa hoitaa ja on siis aivan oma aloitteisesti tarjoutunut, kukaan ei koskaan sitä edes vaihtoehtona alkujaan pitänyt, mutta mummo ymmärtää tän allergiatilanteen. Ja on nähnyt lapsen kuolemankielissä.

ap

Vierailija
20/24 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...lapset sinnii...piti kirjoittaa. Aikuisilla on vastuu. Ja. Kun sä kerran tiedät riskit, niin miksi et toimisi sen mukaan, että riskit poistuvat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi