Kannattaako ryhtyä vapaaehtoiseksi vammaisavustajaksi?
"Vapaaehtoinen avustaja voi lähteä esimerkiksi asiakkaan kanssa teatteriin, kauppa-asioille, ulkoiluavuksi tai vaikkapa kahvitella asiakkaan seurana. Avustajan ei ole tarkoitus hoitaa sairaanhoidollisia tai kodinhoidollisia tehtäviä, vaan lähinnä olla mukana asiakkaan vapaa-ajassa."
Olen työtön ja mietin elämälleni uutta suuntaa, kun ala jolle olen kouluttautunut ei työllistä. Vapaaehtoistyö vammaisavustajana kuulostaa mielenkiintoiselta ja mukavalta tavalta auttaa muita. Samalla oppisin itse vammaisista ja heidän kohtaamisestaan, saisin vaihtelua päiviin ja juttuseuraa jota kaipaan välillä kovasti itsekin. Ja koska homma toimii vapaaehtoispohjalta, saisin vapaasti kieltäytyä sellaisista avustettavista, joiden kanssa en tule toimeen. Kuulostaa hyvältä, mutta onko se liian hyvää ollakseen totta?
Onko täällä ketään, joka on toiminut vapaaaehtoisena vammaisavustajana tai jossain vastaavanlaisessa vapaaehtoistehtävässä? Kiinnostaisi kuulla, millaista homma on käytännössä ja mitä siihen ryhtyessä kannattaa ottaa huomioon.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä ilmaiseksi jotain, josta on tyypillisesti työpaikkoja koko ajan vapaana?
Vaikka siksi, että tahtoo itse päättää mitä tekee, milloin ja millaisen ihmisen kanssa? Voi olla vaikea löytää sellaista lähellä asuvaa avustettavaa, jonka kanssa tulee hyvin juttuun ja joka maksaisi palkkaa siitä hyvästä, että käydään yhdessä ulkoilemassa maanantaisin klo 16-18 välisenä aikana silloin kun itsellä ei ole mitään muita menoja.
Voi elämä itsellesi. Henkilökohtaisen avustajan työ on monin tavoin kaukana normaalista palkkatyöstä, joten siihen ryhtymistä kannattaa kyllä miettiä moneen kertaan, jos töitä ei voi lopettaa ongelmitta.
Ensinnäkin työnantajana toimii yleensä ihminen, joka kärsii monenlaisista rajoitteista ja on pakotettu työnantajan rooliin. Iso osa työnantajista ei edes ymmärrä, mitä kaikkia velvollisuuksia ja vastuita työnantajalle kuuluu. Lisäksi avustaja on merkittävässä osassa työnantajan elämää, joten houkutus antaa potkut epämieluisalle ihmiselle on varmasti tavallista suurempi. Ja koska työnantajan täyspäisyydestä ja rehellisyydestä ei ole mitään takeita, potkut saanut työtön voi olla äkkiä tilanteessa, jossa potkujen syistä on vain sana sanaa vastaan - ja arvaapa vaan, kumpaa silloin uskotaan kun laitetaan tuet jäihin ja annetaan karenssi?
Kun soppaan lisätään työn osa-aikaisuus ja paljon muuta "kivaa", onko mikään ihme ettei henkilökohtaisen avustajan työt houkuta?