Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittajat, neuvokaa pienituloista:)

Vierailija
10.09.2021 |

Aina sanotaan että sijoita rahaa se kannattaa.

Olen 20.v ja suurimman osan elämästäni asunut lastenkodissa. Kun täytän 21.v pääsen vihdoin muuttamaan omaan asuntoon.

Olen opiskelun ohella kerännyt säästöön rahaa 2700€ ja ne ovat nyt tililläni, mietin että voisin ne sijoittaa johonkin, ongelma on vain se että se on ainut ”pesämunani” mikä minulla on ja sukua ei ole. Eli jos tarvin rahaa minun on nostettava sieltä.

Onko mitään järkeä ostaa tuolla osakkeita ja sitten ensi vuonna kun pääsen muuttamaan niin pitäisi pystyä myymään osa että saan rahaa.

En kaipaa mitään isoa voittoa, jo 100€ on minulle iso raha, mutta en tiedä mitään mihinkä tuon sijoittaisin.

Juu se on pieni summa, mutta minulle iso, jos teiltä saisi jotain vinkkiä.

Kiitos:)

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, sijoita vain rahaa jota et tarvitse ainakaan 5 vuoteen ja jonka menettäminen ei olisi katastrofi.

No näin kun nollasta aloittaa elämänsä ilman minkäälaista perheen apua tuntuu hyvin kaukaiselta ajatukselta että minulla olisi joskus rahaa niin pljon että sen menettäminen ei olisi katastrofi:)

Toki nytkin olen valmis ottamaan sen riskin että menetän osan tuosta summasta mutta luulin että on kuitenkin niin ”vakavaraisia” yrityksiä” että ei kaikki voi mennä, toki ymmärrän että ei näillä sitten pljon tulekkaan mutta niinkuin sanoin, kaikki on plussaa ja minulle iso raha.

Kiitos hopeaketulle, katson linkin, nordean osaketilin jo avasinkin mutta en tosiaan tiedä mitä ostaisin.

Ap

Älä osta Nordeaa. Äläkä Sampoa. Niillä on nyt jotain meneillään. Äläkä myöskään Finnairia. Osakkeet on nyt halpoja kyllä mutta menee 100 vuotta enben kuin se yritys maksaa osinkoja eikä se ennenkään ollut mikään erityisen hyvä sijoitus.

En sano mitä kannattaa ostaa mutta noita ei juuri nyt ainankaan.

OT, mutta jos oikeasti himoitsee osinkotuloja, niin osakkeita pitää olla tosi paljon. Itselläni on noin 20k€ kiinni ja vuotuiset osingot ovat alle satasen luokkaa.

onnettomat osakkeet sinulla. Minun salkullani saisi samalla summalla noin 1000 euron osingot. Minun salkkuni tosin on merkittävästi isompi kuin 20k.

Kerro amatöörille, että minkä firman osinkotuotto on 5%. Kiitos.

Suomalaisista nyt esim Nordea ja citycon maksavat yli 6% , useat amerikkalaiset maksavat ylikin reilusti.

Vierailija
62/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. Oletkin saanut täällä paljon hyviä neuvoja. Annan vielä omasta kokemuksesta kaksi neuvoa:

1. Ostamasi osakkeen arvo lähtee jossakin vaiheessa alaspäin. Koet ajatuksissasi sen että joko voittosi sulavat silmissä tai että pääomasi tuhoutuu. Tämä no primitiivireaktio. Jokaisella sijoittajalla tulee se ensimmäinen paniikki, kun sijoitukset ovat pari sataa euroa tai 5% tappiolla. Se kaivaa mahanpohjaa. Se pitää kestää. Silloin ei pidä myydä. Jos myyt, häviät aina.

2. Osta vain sellaisisten yrityste osakkeita, joista ymmärrät mitä ne tekevät. Tällöin ymmärrät myös laskusuhdanteessa, että osake ei laske siksi että yritys on huono, vaan siksi että markkina menee alaspäin tai yritys teki yhden huonon osavuosituloksen syystä X tai Y, mutta kohta se on taas vauhdissa.

Warren buffet tiivisti filosfiansa hyvin: "Only buy something you'd be perfectly happy to hold if the market shut down for 10 years". Kun seuraat tätä, ei osakemarkkinoiden heilunta vie yöuniasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, sijoita vain rahaa jota et tarvitse ainakaan 5 vuoteen ja jonka menettäminen ei olisi katastrofi.

No näin kun nollasta aloittaa elämänsä ilman minkäälaista perheen apua tuntuu hyvin kaukaiselta ajatukselta että minulla olisi joskus rahaa niin pljon että sen menettäminen ei olisi katastrofi:)

Toki nytkin olen valmis ottamaan sen riskin että menetän osan tuosta summasta mutta luulin että on kuitenkin niin ”vakavaraisia” yrityksiä” että ei kaikki voi mennä, toki ymmärrän että ei näillä sitten pljon tulekkaan mutta niinkuin sanoin, kaikki on plussaa ja minulle iso raha.

Kiitos hopeaketulle, katson linkin, nordean osaketilin jo avasinkin mutta en tosiaan tiedä mitä ostaisin.

Ap

Älä osta Nordeaa. Äläkä Sampoa. Niillä on nyt jotain meneillään. Äläkä myöskään Finnairia. Osakkeet on nyt halpoja kyllä mutta menee 100 vuotta enben kuin se yritys maksaa osinkoja eikä se ennenkään ollut mikään erityisen hyvä sijoitus.

En sano mitä kannattaa ostaa mutta noita ei juuri nyt ainankaan.

OT, mutta jos oikeasti himoitsee osinkotuloja, niin osakkeita pitää olla tosi paljon. Itselläni on noin 20k€ kiinni ja vuotuiset osingot ovat alle satasen luokkaa.

onnettomat osakkeet sinulla. Minun salkullani saisi samalla summalla noin 1000 euron osingot. Minun salkkuni tosin on merkittävästi isompi kuin 20k.

Kerro amatöörille, että minkä firman osinkotuotto on 5%. Kiitos.

Ottamatta kantaa hyvyvyyteen niin esimerkiksi:

Nordea

citycon

titanium

telia

fortum

capman

verkkokauppa.com

tietoevry

ATT

main street capital

saratoga investment corp

British american tobacco

gladston commercial corporate real estate trust

exxon mobil corporation

Waypoint Reit Limited

....

Jatkanko vielä?

Vierailija
64/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä tuo summa hätävarana ja heti käytettävissä. Jatkossa tuloistasi siirrät pienen osan rahastoihin säännöllisesti. Hyvä että aloitat nuorena heti. Itse en tätä tajunnut aikoinaan ja nyt on myöhäistä. Harmittaa valtavasti. Opi toisten virheistä ja ajattele aina tulevaisuuttasi kun teet hankintoja. Kannattaako ostaa 1000€ sohvaa vai olisiko järkevämpää ostaa 400€ sohva ja sijoittaa se säästyvä 600€. Noin esimerkiksi. Onnea matkaan!

Vierailija
65/69 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sijoitettavaa varallisuutta on noin vähän, kannattaa odottaa jos ja kun Fazer listautuu pörssiin ja ostaa osakeannista jonkin verran.

Ostaisin Spinnovaa vaikka heti. 30 vuoden päästä suklaa on harvojen herkkua eli Fazerilla ei ole näkyvissä tulevaisuutta jos ei ryhdy tekemään kalliita suklaita harvoille ja valituille. Onhan selvä ero jo nyt Leonidasin ja Fazerin välillä. Leonidas vieläpä kuuluisampi tuotemerkki.

Vierailija
66/69 |
11.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on huono aika ostaa, kun kurssit ovat korkealla (ei toki kaikissa). Seuraa tilannetta ja vertaile kurssikehitystä usean vuoden ajalta. Talousuutisia kannattaa seurata.

Olen itsekin pienillä summilla (600-800 euroa per osto) sijoittanut ja onnistunut kolminkertaistamaan salkkuni. Nyt myyn ja ostan, jos halvalla saan.

Tsemppiä!

Vierailija
67/69 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ostettiin Soprano pois pörssistä, osake +72%. Eiköhän seuraava ostettava ole Tulikivi.

Vierailija
68/69 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan karseita neuvoja. Osta vanha pakettiauto ja asu kesäkuukaudet siinä. Säästät vuokrissa pääkaupunkiseudulla jo tuon 2700 euroa joka on vuotuisena tuottona reippaasti yli 100%, jonka saamiseen menee osakemarkkinoilla riskin kanssa yli 7 vuotta.

Opettele netistä nikkaroimaan omakotitalojen perusjuttuja hyvin, terassit, pergolat, hiekkalaatikot, leikkimökit, kasvihuoneet jne.

Vuokrista säästyneellä rahalla ostat työkaluja ja perustat yrityksen. Tule kiittämään 30 vuoden päästä kun olet 10x rikkaampi kuin "halpoihin" tai ilmaisiin (anna mun kaikki kestää) indeksirahastoihin "sijoittaneet" "asiantuntijat."

Vierailija
69/69 |
02.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sijoittamaan matkalippuun pois Naton ja EUn vaikutuspiiristä. Täällä ei nimittäin ole tulevaisuutta. WEF juuri simuloi maailmanpankin kanssa talouskriisiä, jonka verukkeella kaikki sosialisoidaan ja käteinen poistuu. Tosin ei niillä ole vielä järjestelmät valmiina, että voi mennä 5 vuotta, ennen kuin laitettaan toteutukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi