Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittajat, neuvokaa pienituloista:)

Vierailija
10.09.2021 |

Aina sanotaan että sijoita rahaa se kannattaa.

Olen 20.v ja suurimman osan elämästäni asunut lastenkodissa. Kun täytän 21.v pääsen vihdoin muuttamaan omaan asuntoon.

Olen opiskelun ohella kerännyt säästöön rahaa 2700€ ja ne ovat nyt tililläni, mietin että voisin ne sijoittaa johonkin, ongelma on vain se että se on ainut ”pesämunani” mikä minulla on ja sukua ei ole. Eli jos tarvin rahaa minun on nostettava sieltä.

Onko mitään järkeä ostaa tuolla osakkeita ja sitten ensi vuonna kun pääsen muuttamaan niin pitäisi pystyä myymään osa että saan rahaa.

En kaipaa mitään isoa voittoa, jo 100€ on minulle iso raha, mutta en tiedä mitään mihinkä tuon sijoittaisin.

Juu se on pieni summa, mutta minulle iso, jos teiltä saisi jotain vinkkiä.

Kiitos:)

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy siihen, miksi ei yleensä kannata lyhyellä aikavälillä sijoittaa on se, että osakekurssit vaihtelevat paljon. Vaikka siis ostaisit jonkin vakavaraisen ja muuten ”hyvän” yhtiön osakkeita, voi tulla tilanne, missä ko. yhtiön osakkeen kurssi on tippunut matalalle juuri silloin, kun tarvitsisit rahoja.

Tämä ei tee ko. firmasta huonoa sijoitusta, koska tod.näk. kurssi kyllä palautuu ja jopa nousee taas jossain vaiheessa (ellei nyt kyseessä ole joku Talvivaara tms.), mutta edellä mainituista syistä ei välttämättä ole kannattava lyhyen aikavälin sijoitus, jos tarvitset rahat välttämättä tiettynä ajankohtana.

Toki jotkut yksittäiset firmat voivat osottautua myös pitkällä aikavälillä huonoiksi sijoituksiksi (esim. juuri Talvivaara), minkä takia sanotaan, että sijoita vain se, mitä olisit valmis menettämään. :)

Mikä on se lyhyt aikaväli?

Minulla esimerkiksi on salkussa vain kuutta eri firmaa. Vuodessa virtuaalivarallisuus on noussut jotain 130%.

Oikeastihan en ole yhtään varakkaampi koska en ole myynneillä realisoinut rahoja joten teoriassa vain on olemassa tuo nousu. Jos sattuu joku suuri romahdus niin oon taas köyhä🙂

Sepä se. On kuumottavaa ajatella, että on virtuaalisesti paljon rahaa, mutta oikeasti se ei ole realisoitunut ja kaiken voi menettää vaikka yhdessä yössä. Ehkä kannattaisi myydä silloin kun ollaan huipulla. Sitä kai kaikki rikkaat nyt odottaa. Ja sitten kun kaikki myy samaan aikaan, tulee romahdus.

Vierailija
22/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdan sijoittamisen ja tarkastelen tuota rahastoasiaa.

Tiedän varmuudella että tarvitsen ainakin puolet tuosta summasta ensi vuonna niin pidän sen sitten vain tililläni.

Kiitos keskustelusta.

Ap

Rahastot ovat sitä sijoittamista. Niitä on vaikka kuinka paljon erilaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän varmuudella että tarvitsen ainakin puolet tuosta summasta ensi vuonna niin pidän sen sitten vain tililläni.

Kiitos keskustelusta.

Ap

Tarkoitin siis osakkeita, termit vielä vähän hukassa. (Niinkuin huomaat olen todella aloittelija😂)

Ap

Vierailija
24/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan sinulle neuvon: Käytä rahaa johonkin kurssiin tai koulutukseen, josta on sinulle työnhaussa hyötyä. Tämä on paras sijoitus. Saat sijoitetun rahan moninkertaisesti takaisin.

25/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy siihen, miksi ei yleensä kannata lyhyellä aikavälillä sijoittaa on se, että osakekurssit vaihtelevat paljon. Vaikka siis ostaisit jonkin vakavaraisen ja muuten ”hyvän” yhtiön osakkeita, voi tulla tilanne, missä ko. yhtiön osakkeen kurssi on tippunut matalalle juuri silloin, kun tarvitsisit rahoja.

Tämä ei tee ko. firmasta huonoa sijoitusta, koska tod.näk. kurssi kyllä palautuu ja jopa nousee taas jossain vaiheessa (ellei nyt kyseessä ole joku Talvivaara tms.), mutta edellä mainituista syistä ei välttämättä ole kannattava lyhyen aikavälin sijoitus, jos tarvitset rahat välttämättä tiettynä ajankohtana.

Toki jotkut yksittäiset firmat voivat osottautua myös pitkällä aikavälillä huonoiksi sijoituksiksi (esim. juuri Talvivaara), minkä takia sanotaan, että sijoita vain se, mitä olisit valmis menettämään. :)

Minulla esimerkiksi on salkussa vain kuutta eri firmaa. Vuodessa virtuaalivarallisuus on noussut jotain 130%.

Oikeastihan en ole yhtään varakkaampi koska en ole myynneillä realisoinut rahoja joten teoriassa vain on olemassa tuo nousu. Jos sattuu joku suuri romahdus niin oon taas köyhä🙂

Sepä se. On kuumottavaa ajatella, että on virtuaalisesti paljon rahaa, mutta oikeasti se ei ole realisoitunut ja kaiken voi menettää vaikka yhdessä yössä. Ehkä kannattaisi myydä silloin kun ollaan huipulla. Sitä kai kaikki rikkaat nyt odottaa. Ja sitten kun kaikki myy samaan aikaan, tulee romahdus.

Niin eihän ole olemassa tappiota tai voittoa ennekuin myy. Tästä johtuen sijoitettu pääoma pitäisi olla ylimääräistä. Jos kurssit laskee niin pitää olla aikaa odottaa että kurssit nousee. Jos arjessa tarvitsee rahaa ja ainoa omaisuus mistä saa rahaa on miinuksella olevat osakkeet, joutuu pakkomyymään ne tappiolla.

Se että osakkeet menevät alas ei välttämättä ole huono juttu. Jos uskoo firmaan niin kannattaa jatkaa sen osakkeiden ostoa. Tällöin osakkeiden keskihinta laskee ja pitkässä juoksussa hyvinkin järkevää. Tätä kutsutaan ajalliseksi hajauttamiseksi.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
26/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos keskustelusta.

Ap

Tarkoitin siis osakkeita, termit vielä vähän hukassa. (Niinkuin huomaat olen todella aloittelija😂)

Ap

Kaikkihan me ollaan joskus oltu!

Itse aloitin sua 10 v myöhemmin. Ja lähdin ns soitellen sotaan tietämättä mistään. Olen sellainen tekemällä oppii -tyyppi ja se sopi kyllä minulle. Tutki rauhassa vaihtoehtoja. Mites olis nordnetin suomi -rahasto, jossa sijoitetaan just eri suomalaisyhtiöiden osakkeisiin? Tosin on kyllä huomattava riskikerroinkin.

Vierailija
27/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakkeiden ostaminen nykytasoilla ei ole erityisen houkuttelevaa tai ainakin pitää olla hommassa keskimääräistä taitavampi osakepoimija. Pitäisin itse rahat (tai osan) korkotilillä, korkoahan saa edes sen 0,8% luokkaa bruttona ja pyrkisin saamaan lisää säästöön.

Vierailija
28/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan sinulle neuvon: Käytä rahaa johonkin kurssiin tai koulutukseen, josta on sinulle työnhaussa hyötyä. Tämä on paras sijoitus. Saat sijoitetun rahan moninkertaisesti takaisin.

Itse en kyllä laittais tällaiseen rahaa, ellei olisi varmuutta, että nimenomaan jotain hyötyä kurssista tai koulutuksesta olisi. Ilmaista tietoa on niin paljon saatavilla ja kaikenmaailman höpöhöpöä ihan liikaa. Kaikkihan on nykyään oman elämänsä sijoitusasiantuntijoita. Joku avoin yliopisto tms. voisi olla ok.

Vierailija
29/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli kerrankin asiallisia kommentteja. 👍

Kannattaa miettiä etukäteen tilanne jossa sijoitukset ovat 50% tappiolla.

Joudutko myymään koska tarvitset välttämättä rahaa?

Minulla ”hävisi” koronakriisin alussa uuden auton verran omaisuutta sijoituksissa. Kyllä se vähän pukkasi kylmää hikeä.

Toki nyt on tullut se ”virtuaaliauto ja asuntovaunu” tilalle.

Et oikeasti voi tietää teetkö elämäsi tyhmimmän peliliikkeen juuri silloin kun pörssikurssi kolahtaa pohjaan ja kaikki muutkin myyvät hinnasta välittämättä. Sitä kannattaa ainakin miettiä todella tarkasti etukäteen.

Vierailija
31/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeakettu kirjoitti:

Kun rupeaa sijoittamaan niin tosiaankin pitää ymmärtää että saattaa menettää rahaa. Sijoitettava raha pitää olla ylimääräistä, arkitalous siis pitää pyöriä ilman sijoitettavaa rahaa. Jos arkea ajattelee paikkaavansa sijoitetulla rahalla johtaa väistämättä siihen tilanteeseen ettei sijoitettu pääoma tuota niin hyvin kuin muuten olisi mahdollista.

Sinulla kun on aika pieni pääoma niin sinun kannattaisi varmistaa ja maksimoida tuotto.

Pidä puolet vaikka normaalilla tilillä rahana yllättävien menojen takia ja puolet laita osakkeisiin. Jos vaikka sitä satasta tavoittelet niin vuodessa tonnista saa helpolla 1100 euroa🙂

rahan pitäminen tyhjän panttina on typerää siltä varalta että JOS tarvitsee sitä. Silloin menettää sen rahan kaiken tuoton KUN ei olekaan tarvinnut rahaa. On totta että jos tietää että tarvitsee tietyn summan vaikka puolen vuoden päästä, tulee sijoituksen olla normaalia riskittömämpi.  Kun sijoittaa säännöllisesti ( ajallisesti hajauttaen) niin aina on ottaa sijoituksista pieni osa yllättäviin menoihin (joko voitolla tai tappiolla olevia). Ennen kaikkea tuo ajallinen hajautus ja säännöllinen sijoittaminen on tärkeää. Eli mieluummin hiukan pienempiä sijoituksia useammin kuin harvoja isompia sijoituksia. Ja kyllä sijoitusten TUOTOLLA voi paikata arkitalouden kassavirtaa. Näin minä teen kuukausittain. Käytän yleensä tilini melkein tyhjäksi palkkapäivänä maksamalla kuukauden suuret menot (polttoaineet, vakuutukset, sähköt, viestintäkulut, lainat ja vastikkeet.) ja loput rahoista sijoitan. Ruuat ostan osingoilla.

Vierailija
32/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, sijoita vain rahaa jota et tarvitse ainakaan 5 vuoteen ja jonka menettäminen ei olisi katastrofi.

No näin kun nollasta aloittaa elämänsä ilman minkäälaista perheen apua tuntuu hyvin kaukaiselta ajatukselta että minulla olisi joskus rahaa niin pljon että sen menettäminen ei olisi katastrofi:)

Toki nytkin olen valmis ottamaan sen riskin että menetän osan tuosta summasta mutta luulin että on kuitenkin niin ”vakavaraisia” yrityksiä” että ei kaikki voi mennä, toki ymmärrän että ei näillä sitten pljon tulekkaan mutta niinkuin sanoin, kaikki on plussaa ja minulle iso raha.

Kiitos hopeaketulle, katson linkin, nordean osaketilin jo avasinkin mutta en tosiaan tiedä mitä ostaisin.

Ap

Älä osta Nordeaa. Äläkä Sampoa. Niillä on nyt jotain meneillään. Äläkä myöskään Finnairia. Osakkeet on nyt halpoja kyllä mutta menee 100 vuotta enben kuin se yritys maksaa osinkoja eikä se ennenkään ollut mikään erityisen hyvä sijoitus.

En sano mitä kannattaa ostaa mutta noita ei juuri nyt ainankaan.

Vierailija
33/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elä sijoita puskurirahoja minnekkään. Aloita rahastosijoittaminen, jonne laitat vaikka 30-50 e/kk suoraveloituksena. Kannattaa aina olla jonkun verran käteistä, koska jos tarvitset jotain, niin ei tarvitse kalliille luotolle ostaa.

Tällä hetkellä osakkeet on kalliita. Ammattilaisetkaan eivät halua sijoittaa nyt, vaan he odottavat sitä, että hinnat tipahtaa jonkun verran. Ainoastaan ne yritykset, minkä kurssi on 'loputtomassa' nousussa, saattaa olla hyvä kohde.

Luottokorttien maksuajasta ei tarvitse maksaa korkoa (sen ostoskuukauden) joten käteinen on silloin turhaa. Toki näin toimiessa pitää olla todella hyvin perillä omasta kassavirrasta

Vierailija
34/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeakettu kirjoitti:

Ota tuolta vinkkiä:

https://www.nordnet.fi/fi/markkina/osakkeet/osinkokalenteri

Tai osta vaikka Nordeaa nyt heti. Niillä kohta vapautuu osingonmaksut ja todennäköisesti lokakuussa päätetään lisäosingosta. Jotain huhuja ollut että 75 senttiä osakkeelta.

Mä tankkasin Nordeaa jo keväällä 60 tonnilla. :) Koko oma Nordea-potti on jo niin iso, että odottelen hyvää tilipäivää.

Vierailija
35/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, sijoita vain rahaa jota et tarvitse ainakaan 5 vuoteen ja jonka menettäminen ei olisi katastrofi.

No näin kun nollasta aloittaa elämänsä ilman minkäälaista perheen apua tuntuu hyvin kaukaiselta ajatukselta että minulla olisi joskus rahaa niin pljon että sen menettäminen ei olisi katastrofi:)

Toki nytkin olen valmis ottamaan sen riskin että menetän osan tuosta summasta mutta luulin että on kuitenkin niin ”vakavaraisia” yrityksiä” että ei kaikki voi mennä, toki ymmärrän että ei näillä sitten pljon tulekkaan mutta niinkuin sanoin, kaikki on plussaa ja minulle iso raha.

Kiitos hopeaketulle, katson linkin, nordean osaketilin jo avasinkin mutta en tosiaan tiedä mitä ostaisin.

Ap

Älä osta Nordeaa. Äläkä Sampoa. Niillä on nyt jotain meneillään. Äläkä myöskään Finnairia. Osakkeet on nyt halpoja kyllä mutta menee 100 vuotta enben kuin se yritys maksaa osinkoja eikä se ennenkään ollut mikään erityisen hyvä sijoitus.

En sano mitä kannattaa ostaa mutta noita ei juuri nyt ainankaan.

Bullshit

Vierailija
36/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eihän ole olemassa tappiota tai voittoa ennekuin myy. Tästä johtuen sijoitettu pääoma pitäisi olla ylimääräistä. Jos kurssit laskee niin pitää olla aikaa odottaa että kurssit nousee. Jos arjessa tarvitsee rahaa ja ainoa omaisuus mistä saa rahaa on miinuksella olevat osakkeet, joutuu pakkomyymään ne tappiolla.

Se että osakkeet menevät alas ei välttämättä ole huono juttu. Jos uskoo firmaan niin kannattaa jatkaa sen osakkeiden ostoa. Tällöin osakkeiden keskihinta laskee ja pitkässä juoksussa hyvinkin järkevää. Tätä kutsutaan ajalliseksi hajauttamiseksi.

Tuottoa voi saada muutenkin kuin käymällä kauppaa. Minäkin olen saanut tänä vuonna tähän mennessä jo 5 numeroisen summan tuottoja ja kolmisen tonnia tulossa vaikka en myisi yhtään osaketta.

Vierailija
37/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison könttäsumman sijaan, voisi kk-sijoittaminen olla parempi idea, esim. 50-100 euroa kuussa. Ja ehkä ennemmin rahastoon, kuin osakkeisiin, sillä rahastot ovat pienempiriskisiä eikä niiden hoidosta tarvitse tietää mitään. Esim. Nordealla on Säästö-nimisiä rahastoja eri riskitasoilla. Itselläni on niiden avulla tullut pääomaan n. 15 prosentin tuotto.

Osakkeet ovat mielenkiintoisempia, mutta jos niiden haluaa olevan muutakin kuin harrastetoimintaa, pitäisi yhtiön tulevaisuusnäkemyksiin olla erillistä kiinnostusta paneutua.

Vierailija
38/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu kirjoitti:

Ota tuolta vinkkiä:

https://www.nordnet.fi/fi/markkina/osakkeet/osinkokalenteri

Tai osta vaikka Nordeaa nyt heti. Niillä kohta vapautuu osingonmaksut ja todennäköisesti lokakuussa päätetään lisäosingosta. Jotain huhuja ollut että 75 senttiä osakkeelta.

Mä tankkasin Nordeaa jo keväällä 60 tonnilla. :) Koko oma Nordea-potti on jo niin iso, että odottelen hyvää tilipäivää.

Sä et ilmeisesti olekaan pienituloinen, joka yrittää sijoittaa ensimmäisiä pieniä säästöjään.

Mun neuvo oli nimenomaan pienituloiselle. Jos et ole huomannut, niin Nordea on vetänyt pois osingonmaksupäivänsä. En tiedä mitä se meinaa mutta osinkoa ei ehkä olekaan tulossa.

Vierailija
39/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä oli kerrankin asiallisia kommentteja. 👍

Kannattaa miettiä etukäteen tilanne jossa sijoitukset ovat 50% tappiolla.

Joudutko myymään koska tarvitset välttämättä rahaa?

Minulla ”hävisi” koronakriisin alussa uuden auton verran omaisuutta sijoituksissa. Kyllä se vähän pukkasi kylmää hikeä.

Toki nyt on tullut se ”virtuaaliauto ja asuntovaunu” tilalle.

Et oikeasti voi tietää teetkö elämäsi tyhmimmän peliliikkeen juuri silloin kun pörssikurssi kolahtaa pohjaan ja kaikki muutkin myyvät hinnasta välittämättä. Sitä kannattaa ainakin miettiä todella tarkasti etukäteen.

Sama täällä. Koronakriisin alussa salkusta lähti sellaisen uuden mersun verran arvoa pois. Lompsin pankkiin ja otin uuden Skodan verran lisää lainaa ja ostin osakkeita maalis-huhtikuussa....

Vierailija
40/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostaisin pääasiassa osinko osakkeita. Niistä kertyy rahaa vuosien saatossa osinkojen muodossa + arvonnousu. Minulla jää nettona jo yli 4t vuodessa pelkistä osingoista käteen ja aloitin 4 vuotta sitten sijoittamaan 10t pääomalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän