Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sijoittajat, neuvokaa pienituloista:)

Vierailija
10.09.2021 |

Aina sanotaan että sijoita rahaa se kannattaa.

Olen 20.v ja suurimman osan elämästäni asunut lastenkodissa. Kun täytän 21.v pääsen vihdoin muuttamaan omaan asuntoon.

Olen opiskelun ohella kerännyt säästöön rahaa 2700€ ja ne ovat nyt tililläni, mietin että voisin ne sijoittaa johonkin, ongelma on vain se että se on ainut ”pesämunani” mikä minulla on ja sukua ei ole. Eli jos tarvin rahaa minun on nostettava sieltä.

Onko mitään järkeä ostaa tuolla osakkeita ja sitten ensi vuonna kun pääsen muuttamaan niin pitäisi pystyä myymään osa että saan rahaa.

En kaipaa mitään isoa voittoa, jo 100€ on minulle iso raha, mutta en tiedä mitään mihinkä tuon sijoittaisin.

Juu se on pieni summa, mutta minulle iso, jos teiltä saisi jotain vinkkiä.

Kiitos:)

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan vinkin sijoittajana: Hanki koulutus ja ammatti millä pääset hyville tuloille. Näin sinulle tulee läpi elämäsi kasvava määrä rahavirtaa, jonka voit sijoittaa ja laittaa poikimaan. Ei ne pienet menot, vaan suuret tulot jos haluaa vaurastua.

Vierailija
42/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy siihen, miksi ei yleensä kannata lyhyellä aikavälillä sijoittaa on se, että osakekurssit vaihtelevat paljon. Vaikka siis ostaisit jonkin vakavaraisen ja muuten ”hyvän” yhtiön osakkeita, voi tulla tilanne, missä ko. yhtiön osakkeen kurssi on tippunut matalalle juuri silloin, kun tarvitsisit rahoja.

Tämä ei tee ko. firmasta huonoa sijoitusta, koska tod.näk. kurssi kyllä palautuu ja jopa nousee taas jossain vaiheessa (ellei nyt kyseessä ole joku Talvivaara tms.), mutta edellä mainituista syistä ei välttämättä ole kannattava lyhyen aikavälin sijoitus, jos tarvitset rahat välttämättä tiettynä ajankohtana.

Toki jotkut yksittäiset firmat voivat osottautua myös pitkällä aikavälillä huonoiksi sijoituksiksi (esim. juuri Talvivaara), minkä takia sanotaan, että sijoita vain se, mitä olisit valmis menettämään. :)

Mikä on se lyhyt aikaväli?

Minulla esimerkiksi on salkussa vain kuutta eri firmaa. Vuodessa virtuaalivarallisuus on noussut jotain 130%.

Oikeastihan en ole yhtään varakkaampi koska en ole myynneillä realisoinut rahoja joten teoriassa vain on olemassa tuo nousu. Jos sattuu joku suuri romahdus niin oon taas köyhä🙂

Sepä se. On kuumottavaa ajatella, että on virtuaalisesti paljon rahaa, mutta oikeasti se ei ole realisoitunut ja kaiken voi menettää vaikka yhdessä yössä. Ehkä kannattaisi myydä silloin kun ollaan huipulla. Sitä kai kaikki rikkaat nyt odottaa. Ja sitten kun kaikki myy samaan aikaan, tulee romahdus.

Niin eihän ole olemassa tappiota tai voittoa ennekuin myy. Tästä johtuen sijoitettu pääoma pitäisi olla ylimääräistä. Jos kurssit laskee niin pitää olla aikaa odottaa että kurssit nousee. Jos arjessa tarvitsee rahaa ja ainoa omaisuus mistä saa rahaa on miinuksella olevat osakkeet, joutuu pakkomyymään ne tappiolla.

Se että osakkeet menevät alas ei välttämättä ole huono juttu. Jos uskoo firmaan niin kannattaa jatkaa sen osakkeiden ostoa. Tällöin osakkeiden keskihinta laskee ja pitkässä juoksussa hyvinkin järkevää. Tätä kutsutaan ajalliseksi hajauttamiseksi.

Tätä kutsutaan myös kaikkien munien laittamiseksi yhteen koriin ja riskipainon kasvattamiseksi osakesalkussasi yhdellä huonosti tuottavalla firmalla tuottavampien osakkeiden kustannuksella.

Cut your losses and let the profits run.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sijoitettavaa varallisuutta on noin vähän, kannattaa odottaa jos ja kun Fazer listautuu pörssiin ja ostaa osakeannista jonkin verran.

Vierailija
44/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kryptoja ostamaan vaan. Cardano , Ethereum ja Solana ensisijassa. 10 vuoden päästä voit elellä Karibialla.

Vierailija
45/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä tonni puskurina ja 1700€ rahastoihin. Sinne säästät ja opettelet ymmärtämään sijoittamista muutaman vuoden. Sitten voi miettiä yksittäisiä osakkeita. Kiva kuulla että olet fiksuja ajatteleva nuori aikuinen vaikka noin rankka menneisyys.

Vierailija
46/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, sijoita vain rahaa jota et tarvitse ainakaan 5 vuoteen ja jonka menettäminen ei olisi katastrofi.

No näin kun nollasta aloittaa elämänsä ilman minkäälaista perheen apua tuntuu hyvin kaukaiselta ajatukselta että minulla olisi joskus rahaa niin pljon että sen menettäminen ei olisi katastrofi:)

Toki nytkin olen valmis ottamaan sen riskin että menetän osan tuosta summasta mutta luulin että on kuitenkin niin ”vakavaraisia” yrityksiä” että ei kaikki voi mennä, toki ymmärrän että ei näillä sitten pljon tulekkaan mutta niinkuin sanoin, kaikki on plussaa ja minulle iso raha.

Kiitos hopeaketulle, katson linkin, nordean osaketilin jo avasinkin mutta en tosiaan tiedä mitä ostaisin.

Ap

Valitse joku maailmanlaajuinen indeksi etf, vaikka s&p500 ja kuukausisijoita nordnetissa siihen muutama kymppi säännöllisesti. Joku sellainen pieni summa, joka häviäisi kahvilaan tai suklaaseen kuitenkin... minimi on muistaakseni 15€. Sitten katsot parin vuoden kuluttua miten on mennyt. Pidä se 2700 puskurina tilillä, se ei ole nuorelle kuin 2 kk palkka, se ei oikeasti ole kovin paljoa kun pitää maksaa vuokrat, vakuutukset, puhelimet, ruoka, matkalippu tai polkupyörän korjaus.

Vierailija
47/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoaa pesämunaa ei kannata sijoittaa mihinkään. Odota, että pääset työelämään ja normaalielämään kiinni. Sitten voit alkaa sijoittamaan palkasta mahdollisesti säästöön jäävää rahaa.

Älä sijoita sellaista rahaa, jota mahdollisesti tarvitset 5 vuoden sisällä. Sijoittaminen on pitkäjänteistä toimintaa. Jos haet pikavoittoja esim. vuoden sijoitusajalla, voit hyvin päätyä myös pikatappioihin.

Kurssit nousevat ja laskevat, mutta pitkässä juoksussa indeksit ovat aina nousseet ja nousevat 99,99 prosentin todennäköisyydellä jatkossakin. Isojakin notkahduksia tulee varmasti matkan varrelle, mutta niitä ei pidä hätkähtää, vaan jatkaa sinnikkäästi eteenpäin. Osakemarkkinoilla turvallisinta on indeksisijoittaminen, siinä tosin missaa ne suurimmat voitot, mutta vastaavasti myös välttää ne suurimmat tappiot.

Vierailija
48/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata, sijoita vain rahaa jota et tarvitse ainakaan 5 vuoteen ja jonka menettäminen ei olisi katastrofi.

No näin kun nollasta aloittaa elämänsä ilman minkäälaista perheen apua tuntuu hyvin kaukaiselta ajatukselta että minulla olisi joskus rahaa niin pljon että sen menettäminen ei olisi katastrofi:)

Toki nytkin olen valmis ottamaan sen riskin että menetän osan tuosta summasta mutta luulin että on kuitenkin niin ”vakavaraisia” yrityksiä” että ei kaikki voi mennä, toki ymmärrän että ei näillä sitten pljon tulekkaan mutta niinkuin sanoin, kaikki on plussaa ja minulle iso raha.

Kiitos hopeaketulle, katson linkin, nordean osaketilin jo avasinkin mutta en tosiaan tiedä mitä ostaisin.

Ap

Saitkin jo hyviä vinkkejä. Suosittelisin myös että pitäisit summan tililläsi puskurina. Vuosi on sijoittamisessa lyhyt aika ja jos jo nyt tiedät, että tarvitset rahaa parin vuoden sisällä, sijoittaminen on mielestäni liian riskialtista. Suosittelisin kuitenkin, että aloitat sijoittamisen tässä samalla johonkin pienikuluiselle indeksirahastolle. Joku maailma/usa voisi olla helppo aloitus. Nordealle minimisijoitus taitaa olla joku 15 euron luokkaa. Saat ajallisesta hajautusta jos sijoitat tähän kuukausittain. Riski että menetät koko pääoman on todella pieni. Toki markkinoihin kuuluu heilunta ja on hyvin mahdollista että sijoituksesi on välillä miinuksella. Niin kauan kun et myy sijoituksiasi et kuitenkaan menetä rahaa, sen takia puskuri on niin tärkeää. Mikään ei estä sinua ostamassa myös silloin tällöin osakkeita, nordealla on ainakin vielä 1% kulu pohjoismaisia osakkeita ostettaessa joten voit tehdä pieniäkin ostoja kohtuullisilla kuluilla.

Vierailija
49/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kryptoja ostamaan vaan. Cardano , Ethereum ja Solana ensisijassa. 10 vuoden päästä voit elellä Karibialla.

En nyt ensimmäisenä lähtisi suosittelemaan kryptoja aloittelevalle sijoittajalle.

Vierailija
50/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Sijoittaisin noista vain osan. Ja jos et jaksa seurata markkinoiden tilannetta, niin suosittelisin rahastoja. Tuotot ovat pienempiä, mutta pitkällä aikavälillä voit saada hyvät tulot.

Vierailija
51/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeiden ostaminen nykytasoilla ei ole erityisen houkuttelevaa tai ainakin pitää olla hommassa keskimääräistä taitavampi osakepoimija. Pitäisin itse rahat (tai osan) korkotilillä, korkoahan saa edes sen 0,8% luokkaa bruttona ja pyrkisin saamaan lisää säästöön.

Inflaatio on isompi, joten käytännössä tilillä makuutettavan rahan arvo laskee tuollaisella korolla. 

Vierailija
52/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitot ovat pienituloisille isompi ongelma, sillä verottaja kysyy vuoden välein näistä itselleen takaisin yli 30 prosenttia. Muista siis pitää pätäkkää tilillä, kun maksupäivä tulee.

Nykyään on olemassa osakesäästötili. Ei mene veroja, jos ei nosta rahaa sieltä pois. Ja alle tonnin vuosimyynti ei kiinnosa verottajaa. Näin ollen myyn vain tuon määrän vuodessa joulun alla. Siitä saa kivan pikku bonuksen.

Vierailija
53/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttomiin rahastoihin puolet (esim Nordnet indeksirahastot). Loput Norwegian säästötilille, korko 0,75%

Vierailija
54/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä osta Nordeaa. Äläkä Sampoa. Niillä on nyt jotain meneillään. Äläkä myöskään Finnairia. Osakkeet on nyt halpoja kyllä mutta menee 100 vuotta enben kuin se yritys maksaa osinkoja eikä se ennenkään ollut mikään erityisen hyvä sijoitus.

En sano mitä kannattaa ostaa mutta noita ei juuri nyt ainankaan.

OT, mutta jos oikeasti himoitsee osinkotuloja, niin osakkeita pitää olla tosi paljon. Itselläni on noin 20k€ kiinni ja vuotuiset osingot ovat alle satasen luokkaa.

Vierailija
55/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun tilanteessasi jättäisin nuo rahat puskuriksi pankkitilille ja lainaisin kirjastosta jonkun sijoittamista käsittelevän perusoppaan. Sen jälkeen jatkaisin puskurin kasvattamista vähän isommaksi, koska se tuo mielenrauhaa joka on muutaman prosentin tuottoa arvokkaampaa. Sen ohessa alkaisin laittamaan kuukausittain pienen summan johonkin rahastoon, pitäen koko ajan mielessä sen että sijoitukseen menee vain sellaista rahaa jonka menettäminen ei olisi katastrofi.

Näiden lisäksi tutustuisin ASP-tiliin. ASP-tilillä olevista rahoista maksetaan vuosittain 1 % verovapaata korkoa, lisäksi muistaakseni 4 % korko 5 ensimmäisen vuoden säästöille kun ostat asunnon. Omassa taloudenhoidossani kadun eniten sitä, että asuin vuokralla pitkälle yli 30-vuotiaaksi eli olen maksanut elämäni aikana vuokraa kymmeniä tuhansia euroja vuokraa kun olisin voinut sen sijaan pikkuhiljaa maksaa omaa asuntoa pois.

Vierailija
56/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Älä osta Nordeaa. Äläkä Sampoa. Niillä on nyt jotain meneillään. Äläkä myöskään Finnairia. Osakkeet on nyt halpoja kyllä mutta menee 100 vuotta enben kuin se yritys maksaa osinkoja eikä se ennenkään ollut mikään erityisen hyvä sijoitus.

OT, mutta jos oikeasti himoitsee osinkotuloja, niin osakkeita pitää olla tosi paljon. Itselläni on noin 20k€ kiinni ja vuotuiset osingot ovat alle satasen luokkaa.

onnettomat osakkeet sinulla. Minun salkullani saisi samalla summalla noin 1000 euron osingot. Minun salkkuni tosin on merkittävästi isompi kuin 20k.

Vierailija
57/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ur doin it wrong bro! ... Mikäli siis tarkoitus nimenomaan osinkoja saada. Itellä about samat prossat kuusnumeroisella salkulla mut suurin osa kasvuosakkeissa. (Ja tätä en sitten suosittele aloittelijoille, isot riskit ja vaatii paljon perehtymistå!)

Vierailija
58/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

onnettomat osakkeet sinulla. Minun salkullani saisi samalla summalla noin 1000 euron osingot. Minun salkkuni tosin on merkittävästi isompi kuin 20k.

Kerro amatöörille, että minkä firman osinkotuotto on 5%. Kiitos.

59/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syy siihen, miksi ei yleensä kannata lyhyellä aikavälillä sijoittaa on se, että osakekurssit vaihtelevat paljon. Vaikka siis ostaisit jonkin vakavaraisen ja muuten ”hyvän” yhtiön osakkeita, voi tulla tilanne, missä ko. yhtiön osakkeen kurssi on tippunut matalalle juuri silloin, kun tarvitsisit rahoja.

Tämä ei tee ko. firmasta huonoa sijoitusta, koska tod.näk. kurssi kyllä palautuu ja jopa nousee taas jossain vaiheessa (ellei nyt kyseessä ole joku Talvivaara tms.), mutta edellä mainituista syistä ei välttämättä ole kannattava lyhyen aikavälin sijoitus, jos tarvitset rahat välttämättä tiettynä ajankohtana.

Toki jotkut yksittäiset firmat voivat osottautua myös pitkällä aikavälillä huonoiksi sijoituksiksi (esim. juuri Talvivaara), minkä takia sanotaan, että sijoita vain se, mitä olisit valmis menettämään. :)

Mikä on se lyhyt aikaväli?

Minulla esimerkiksi on salkussa vain kuutta eri firmaa. Vuodessa virtuaalivarallisuus on noussut jotain 130%.

Oikeastihan en ole yhtään varakkaampi koska en ole myynneillä realisoinut rahoja joten teoriassa vain on olemassa tuo nousu. Jos sattuu joku suuri romahdus niin oon taas köyhä🙂

Sepä se. On kuumottavaa ajatella, että on virtuaalisesti paljon rahaa, mutta oikeasti se ei ole realisoitunut ja kaiken voi menettää vaikka yhdessä yössä. Ehkä kannattaisi myydä silloin kun ollaan huipulla. Sitä kai kaikki rikkaat nyt odottaa. Ja sitten kun kaikki myy samaan aikaan, tulee romahdus.

Niin eihän ole olemassa tappiota tai voittoa ennekuin myy. Tästä johtuen sijoitettu pääoma pitäisi olla ylimääräistä. Jos kurssit laskee niin pitää olla aikaa odottaa että kurssit nousee. Jos arjessa tarvitsee rahaa ja ainoa omaisuus mistä saa rahaa on miinuksella olevat osakkeet, joutuu pakkomyymään ne tappiolla.

Se että osakkeet menevät alas ei välttämättä ole huono juttu. Jos uskoo firmaan niin kannattaa jatkaa sen osakkeiden ostoa. Tällöin osakkeiden keskihinta laskee ja pitkässä juoksussa hyvinkin järkevää. Tätä kutsutaan ajalliseksi hajauttamiseksi.

Tätä kutsutaan myös kaikkien munien laittamiseksi yhteen koriin ja riskipainon kasvattamiseksi osakesalkussasi yhdellä huonosti tuottavalla firmalla tuottavampien osakkeiden kustannuksella.

Cut your losses and let the profits run.

Eikä kutsuta🙂 Yleensä se joka säännöllisesti ostaa laskevaan kurssiin ostaa myöskin nousevaan eli hoitaa salkkuaan siten että aikojen saatossa kaikkiin osakkeisiin tulee lisäystä.

Aika harvassa ovat ne sijoittajat joilla on vain yhtä osaketta ja jos onkin niin rahalliselta arvoltaan aika maltillinen summa.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

60/69 |
10.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hopeakettu kirjoitti:

Kun rupeaa sijoittamaan niin tosiaankin pitää ymmärtää että saattaa menettää rahaa. Sijoitettava raha pitää olla ylimääräistä, arkitalous siis pitää pyöriä ilman sijoitettavaa rahaa. Jos arkea ajattelee paikkaavansa sijoitetulla rahalla johtaa väistämättä siihen tilanteeseen ettei sijoitettu pääoma tuota niin hyvin kuin muuten olisi mahdollista.

Sinulla kun on aika pieni pääoma niin sinun kannattaisi varmistaa ja maksimoida tuotto.

Pidä puolet vaikka normaalilla tilillä rahana yllättävien menojen takia ja puolet laita osakkeisiin. Jos vaikka sitä satasta tavoittelet niin vuodessa tonnista saa helpolla 1100 euroa🙂

rahan pitäminen tyhjän panttina on typerää siltä varalta että JOS tarvitsee sitä. Silloin menettää sen rahan kaiken tuoton KUN ei olekaan tarvinnut rahaa. On totta että jos tietää että tarvitsee tietyn summan vaikka puolen vuoden päästä, tulee sijoituksen olla normaalia riskittömämpi.  Kun sijoittaa säännöllisesti ( ajallisesti hajauttaen) niin aina on ottaa sijoituksista pieni osa yllättäviin menoihin (joko voitolla tai tappiolla olevia). Ennen kaikkea tuo ajallinen hajautus ja säännöllinen sijoittaminen on tärkeää. Eli mieluummin hiukan pienempiä sijoituksia useammin kuin harvoja isompia sijoituksia. Ja kyllä sijoitusten TUOTOLLA voi paikata arkitalouden kassavirtaa. Näin minä teen kuukausittain. Käytän yleensä tilini melkein tyhjäksi palkkapäivänä maksamalla kuukauden suuret menot (polttoaineet, vakuutukset, sähköt, viestintäkulut, lainat ja vastikkeet.) ja loput rahoista sijoitan. Ruuat ostan osingoilla.

Mutta nythän on kyseessä 2700 ekeä. Jos ei yhtään muuta ole sukanvarressa niin saavutettu hyöty suhteessa riskiin tulee kohtuuttoman isoksi. Jättämällä puolet tilille varmistaa ainakin normielon ja saa sen toisen puolen tuottamaan.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan