En pääse lääkäriin! Kasvava patti nielussa, valkoiset peitteet ja kipu?
Hengittäminen alkaa olemaan vähän hankalaa, kun tuntuu että kaikki röörit ovat ihan tukossa. Nieleminen sattuu ihan pirusti. Mitään kuumetta tai flunssaa minulla ei kummiskaan ole. Soitin päivystykseen, koska ajattelin että olisi angiina + kurkkupaise, eli kohta on hätä.
Lääkäri kurkkasi vaan nieluun ja kysyi onko ollut kuumetta. Sanoin että ei ole, minkä seurauksena sain vain kipulääkkeet ja minut passitettiin kotiin. Pitääkö minun oikeasti odotella niin kauan että kuume nousee, että pääsen hoitoon? Eikö tuo paise nyt ainakin pitäisi tutkia? Mulla on ihan hirveä olo, vaikka kuumetta ei olekaan.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:54"]
Peitteitä voi tulla ihan tavallisessakin flunssassa.
[/quote]
No ap:han nimenomaan sanoi, ettei ole flunssassa.
En halua peloitella, mutta... itse olin samankaisten oireiden kourissa viime keväänä. Kurkku oli ollut jo useamman päivän ajan todella kipeänä, eikä nielemisestä tahtonut tulla mitään. Soitin terveyskeskukseen, jossa sairaanhoitaja käski tulla pikaviljelyyn, eikä antanut lääkäriaikaa. Kävin pikaviljelyssä, jonka tulos oli negatiivinen. Sairaanhoitaja totesi kyseessä olevan jonkun ohimenevän viruksen ja passitti kotiin.
Seuraavana päivänä olo oli vieläkin tukalampi ja jouduin menemään yksityiselle,koska terveyskeskuksesta ei edelleenkään annettu lääkäriaikaa. Yksityisellä lääkäri passittikin mut sitten suoraa päätä keskussairaalaan. Nielu oli tulehtunut ja niin turvoksissa, että hyvä että edes henki enää kulki! Osastolla aloitettiin suonensisäinen antibiootti ja otettiin kasapäin labroja ja röntgeneitä. Paisetta ei kurkussani ollut eikä tullut, mutta antibiootilla turvoitus saatiin laskemaan. Olin sairaalassa yhteensä 4 päivää!!
Noilla kurkkuasioilla ei kannata leikkiä!!
Käy Mehiläisessä. siellä eivät ole ikinä väheksyneet sairauksiani.
No, tulehduksiin ja mätäpaiseisiin nyt liittyy oleellisena osana kuume = sinulla ei ole tulehduksia yms.
Puhkaise patti itse, jos kovin suureksi kasvaa.
Huomenna vaan uudestaan. Ne on siellä sunnuntaipäivystyksessä vähän nihkeitä, eivät ala hoitamaan kuin ihan kunnon hätätapaukset.
Lääkärin arvion mukaan sulla ei ole mitään hätää, eli voit hyvin odottaa normaalia virka-aikaa.
Ja yleensä ei kannata olla hirveän rehellinen, jos kysytään onko ollut kuumetta. Sano mieluummin että on ollut, mutta laski särkylääkkeiden kanssa. Et saa hoitoa kovin helposti, jos kuumetta ei ole ollut.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:09"]No, tulehduksiin ja mätäpaiseisiin nyt liittyy oleellisena osana kuume = sinulla ei ole tulehduksia yms.
Puhkaise patti itse, jos kovin suureksi kasvaa.
[/quote]
Joo, kantsii puhkoo ite
Sulta olisi pitänyt ottaa nieluviljely, antibioottia on turha ruveta syömään ilman todennettua bakteeritulehdusta. Patin huomiotta jättäminen kuulostaa myös oudolta. Painele uudelleen sinne päivystykseen, jos sulta ei viljelyä peitteistä huolimatta otettu.
Varaudu muuten siihen, että huomenna joudut ihan sairaalaan. En halua pelotella, mutta nuo paiseen puhkaisut suoritetaan aina sairaalassa ja yleensä sinne joutuu jäämään tarkkailtavaksi yön yli.
Ihan rutiinioperaatio, ajattelin vain ettei tule yllätyksenä ja ettet säikähdä.
T. Kolme kurkkupaisetta takana.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:13"]
Sulta olisi pitänyt ottaa nieluviljely, antibioottia on turha ruveta syömään ilman todennettua bakteeritulehdusta. Patin huomiotta jättäminen kuulostaa myös oudolta. Painele uudelleen sinne päivystykseen, jos sulta ei viljelyä peitteistä huolimatta otettu.
[/quote]
No, huomenna menenkin uudestaan. :/ Jäi vaan mietityttämään tämä, kun mitään ei oikein tehty sen jälkeen kun lääkäri oli kysynyt onko kuumetta. Ja antibiootteja en saanut, vaan vähän vahvemmat kipulääkkeet, koska sanoin etten pysty kohta olemaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:09"]No, tulehduksiin ja mätäpaiseisiin nyt liittyy oleellisena osana kuume = sinulla ei ole tulehduksia yms. Puhkaise patti itse, jos kovin suureksi kasvaa. [/quote] Joo, kantsii puhkoo ite
[/quote]
Jos itse toteutat omia neuvojasi joskus, suosittelen sua varomaan kuitenkin niitä isoja verisuonia mitä siellä nielun takana kulkee...
Kannattaa poistatuttaa nielurisat, niin ei ole angiinat ja paiseet riesana. =)
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:14"]
Varaudu muuten siihen, että huomenna joudut ihan sairaalaan. En halua pelotella, mutta nuo paiseen puhkaisut suoritetaan aina sairaalassa ja yleensä sinne joutuu jäämään tarkkailtavaksi yön yli.
[/quote]
Jaa? Minulta on kyllä aina hoidettu antibiooteilla, koskaan ei ole tarvinnut sairaalaan lähteä.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:19"]
[/quote]
Jaa? Minulta on kyllä aina hoidettu antibiooteilla, koskaan ei ole tarvinnut sairaalaan lähteä.
[/quote]
Jaa, aika erikoista kun nielupaiseet pitää mekaanisesti aina tyhjentää.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00420
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole edellinen, mutta minulta on yksi paise hoidettu ihan terveyskeskuksessa. :) Eikä mennyt kauaa, muutama tunti niin sain lähteä kotiin lepäämään.
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole edellinen, mutta minulta on yksi paise hoidettu ihan terveyskeskuksessa. :) Eikä mennyt kauaa, muutama tunti niin sain lähteä kotiin lepäämään.
[/quote]
Mulla ei ole ollut koskaan nielupaisetta, mutta jos olisi, en totta vie antaisi muun kuin korva-nenä-kurkku-erikoislääkärin sitä puhkoa, ihan siksi että kaulavaltimo- ja laskimo ovat todennäköisesti just siinä paiseen takana. Periaatteessa kyse on erikoislääkärin hommista, mutta jos yleislääkäri on asiaan perehtynyt, voi sekin terveyskeskuksessa toimenpiteen tehdä. TK:ssa ei vaan paljoa tehdä jos vahinko sattuu, sen takia nää menee useimmiten sairaalan polille.
Kurkkupaiseeseen liittyy AINA korkea kuume, koska on todella paha märkivä tulehdus. Angiina voi sen sijaan olla täysin kuumeeton.
En usko että pattisi paise on, risat voivat olla vain angiinan takia turvoksissa, ja turvonnut kohta tuntuu kiinteältä patilta.
Peitteitä voi tulla ihan tavallisessakin flunssassa.