Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko opettajat tienaa?

Vierailija
19.10.2014 |

Mulla on aineenopen pätevyys, mutten koskaan ole tehnyt open hommia. Viihdyn nykyisessä työssäni, mutta toki aina kiinnostaa, minkälaista opettajan työ olisi. Palkkaus kiinnostaa myös :) Tiedän tietenkin peruspalkan, mutta sitä saa vain ne, joilla ei ole yhtään ylituntia tai "ikälisää". Mikä on palstan opettajien todellinen palkka? Jos opet viitsisi vastata ja kertoisi seuraavat asiat

- ala- vai yläkoulu vai toinen aste

- montako ikälisää

- "säännöllinen" kk-palkka (ei siis mukaan tukiopetuksia tai yksittäisi korvauksia kuten käsittääkseni esim. ylioppilaskokeiden korvaukset on). Ylituntien määrää tai erityistehtäviä ei tarvitse luetella, mua kiinnostaa vain bruttopalkka :)

Oletan, että vastaajat on päteviä, epäpätevillä summat on tietenkin pienempiä. Kiitos uteliaan mielen tyydyttämisestä :)

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:24"]

Tukiopetustunnista maksetaan noin 40 euroa (miinus verot). Niitä ei kuitenkaan saa pitää ihan mielin määrin, vaan rehtori pitää tiukasti suitsista kiinni, ettei vuosibudjetti ylity. Jos opettaja jättää oppilaan laiskalle tekemättömien läksyjen takia, siitä ei makseta mitään. Myöskään jälki-istuntovalvonnasta ei makseta, vaikka opettaja velvoitetaan siellä oppilaita valvomaan. On myös muita tehtäviä, jotka täytyy tehdä ilman palkkaa, esim. kirjaston, labran, liikuntavälinevaraston ja soitinten ylläpito. Oikeastihan niistä kuuluisi maksaa palkkaa, mutta kun niihin tehtäviin ei osoiteta ketään tiettyä henkilöä, ei palkkaakaan voida maksaa. Silti noiden töiden odotetaan hoituvan. Ja pakkohan se on, jos aikoo työnsä tehdä.

[/quote]

Tyhmä tekee ilmaiseksi. Mitä nössöjä siellä on opettajina, meillä maksetaan kaikista noista mainitsemistasi normaali korvaus. Laiskanläksyt voi merkata tukiopetukseksi yms.

[/quote]

Meillä seurataan tarkasti, onko kyseessä tukiopetus vai laiskanläksy. Tästä lähtee oppilaan kotiinkin tieto, ja nuo merkitään eri kirjoihin. Opettaja ei itse päätä, maksetaanko hänelle korvaus vai ei, ei myöskään rehtori, vaan koulutuslautakunta kunakin vuonna erikseen. Tämä koskee kaikkia kaupungin kouluja. Jos labraa ei pidä kunnossa, siellä ei voi tehdä työtä. Jos kirjastoa ei hoida, sieltä ei voi lainata edelleen kirjoja. Jos palloissa ei ole ilmaa, niillä ei voi pelata. Pakko nuo työt on tehdä, jos aikoo ylipäänsä tehdä työnsä. Laitonta mikä laitonta. Lihavina vuosina kyllä maksetaan palkka, se on yhden ylitunnin verran kustakin tehtävästä.

Nythän puhutaan niin kovasti näistä palkanalennuksista, varsinkin julkisella sektorilla. No, tuossa opettajat nyt esimerkiksi ovat tehneet omaa osuuttaan ja työskentelevät osittain ilmaiseksi.

Mainitsin tukiopetustunnista maksettavan palkanlisän sen takia, että monikaan ei tiedä, mitä niistä maksetaan. Niistähän menee tietysti veroa lisäprosentin mukaan, joten käteen tuosta summasta jää noin puolet. Minä olen pitänyt niin usein tukiopetusta kuin olen uskaltanut, eli noin kymmenisen kertaa lukukaudessa. Siitäkin on jo tullut sanomista. Mitä enemmän kuluttaa budjettia, sitä vähemmän jää rahaa sijaismaksuihin, kun opettajat alkavat kaatua petiin flunssakaudella.

Vierailija
22/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:50"]

Mainitsin tukiopetustunnista maksettavan palkanlisän sen takia, että monikaan ei tiedä, mitä niistä maksetaan. Niistähän menee tietysti veroa lisäprosentin mukaan, joten käteen tuosta summasta jää noin puolet. Minä olen pitänyt niin usein tukiopetusta kuin olen uskaltanut, eli noin kymmenisen kertaa lukukaudessa. Siitäkin on jo tullut sanomista. Mitä enemmän kuluttaa budjettia, sitä vähemmän jää rahaa sijaismaksuihin, kun opettajat alkavat kaatua petiin flunssakaudella.

[/quote]

Tuo lihavoitu kohta on ihan bullshitia. Verotus riippuu ihan sun verokortista. Jos olet niin hölmö, ettet ota yhtä tulorajaa koko vuodelle, maksat tietenkin enemmän veroja tukiopetuksesta, lomarahoista ym. Mutta ei kai kukaan nyt niin idiootti ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineenopettaja, juuri ja juuri päätoiminen, jolloin saan 1950€ kuussa miinus verot. Pakollisia kokouksia ym on keskimäärin 3 tuntia viikossa, 5 välituntivalvontaa ja ruokailuvalvonta. Vaikka oppitunteja on vain 17 kpl tulee koululla silti käytännössä oltua 30h, koska oppitunnit ja kokoukset on ripoteltu lukujärjestykseen.

Vierailija
24/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun ope, 15 vuotta työkokemusta, 3 ylituntia, 3600€. Tuo sisältää 240€ TVA-lisiä (tehostetun tuen oppilaita luokassa enemmän kuin 3, S2-oppilaita enemmän kuin 4 ja lisäksi korvaus oppilaskunnan ohjauksesta).

Vierailija
25/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:23"]

4750e/kk, lukio. Ylikursseja, 3 ikälisää, jory, kaksi muuta erikoistehtävää. Lisäksi sitten oikeastaan joka kuukausi niitä satunnaisia euroja sijaisuus- ja ototunneista, yo-kokeista yms.

Ei kyllä tule ilmaiseksi nuo rahat, töitä saa tehdä ihan tosissaan. Jotain voisin antaa pois mutta kun ottajia ei ole.

[/quote]

4750??? Ihan järjetön summa! Ei ihme että kunnilla menee huonosti kun riviopettajat vetää tuollaisia palkkoja!

Vierailija
26/60 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:25"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 19:23"]

4750e/kk, lukio. Ylikursseja, 3 ikälisää, jory, kaksi muuta erikoistehtävää. Lisäksi sitten oikeastaan joka kuukausi niitä satunnaisia euroja sijaisuus- ja ototunneista, yo-kokeista yms.

Ei kyllä tule ilmaiseksi nuo rahat, töitä saa tehdä ihan tosissaan. Jotain voisin antaa pois mutta kun ottajia ei ole.

[/quote]

4750??? Ihan järjetön summa! Ei ihme että kunnilla menee huonosti kun riviopettajat vetää tuollaisia palkkoja!

[/quote]

Tuo onkin lukion opettajan palkka, joka on kaukana peruspalkasta. Vieläkö ihmettelette, miksi niin paljon lukioita pistetään maan tasalle?

Vierailija
27/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän palkat tänä päivänä ovat?

Vierailija
28/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka pask mut lahjuksilla tulee toimee.

Vierailija
29/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 v yläkoulun aineenope: peruspalkka 2917 e/kk bruttona. Minulla on kaikki ikälisät ja ylitunteja 5 t/kk jne.yhteensä 1500e/kk/brutto. Sitten voi olla muutamia kymppejä tai satasia kuukaudessa jotain erityistehtäviä.

Vierailija
30/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule 24, olin yli 30 vuotta lukiossa opettajana enkä nähnyt moista summaa palkkatositteellani muuta kuin kesäkuussa, kun maksettiin palkan yhteydessä lomaraha. Jos joku mainitsee jonkun summan, niin vain tyhmä tekee johtopäätöksen, että se on sitten sama palkka kaikilla. Ei ole. Vain peruspalkka on sama, sen päälle sitten tulevat kokemuslisät, määrävuosikorotukset, ylituntikorvaukset ja erityistehtäväkorvaukset (ei kaikilla) jne. Tonnin saa kepeesti puottaa tuosta mainitusta summasta pois.

Vaikka sen tonnin pudottaisi pois, on palkka edelleen parempi kuin suomalaisten mediaanipalkka. Ei minun mielestä ollenkaan huonosti, ottaen huomioon opetuksettoman ajan määrän.

Kunnioitan lasteni opettajia ja he ovat palkkansa ansainneet, mutta mielestäni asioista pitää puhua niiden oikeilla nimillä. Opettajien palkka on kohtalainen vähintäänkin.

T. Akateeminen minäkin, ja palkka samaa tasoa kuin opettajilla.

Vierailija
31/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukiopetustunnista maksetaan noin 40 euroa (miinus verot). Niitä ei kuitenkaan saa pitää ihan mielin määrin, vaan rehtori pitää tiukasti suitsista kiinni, ettei vuosibudjetti ylity. Jos opettaja jättää oppilaan laiskalle tekemättömien läksyjen takia, siitä ei makseta mitään. Myöskään jälki-istuntovalvonnasta ei makseta, vaikka opettaja velvoitetaan siellä oppilaita valvomaan. On myös muita tehtäviä, jotka täytyy tehdä ilman palkkaa, esim. kirjaston, labran, liikuntavälinevaraston ja soitinten ylläpito. Oikeastihan niistä kuuluisi maksaa palkkaa, mutta kun niihin tehtäviin ei osoiteta ketään tiettyä henkilöä, ei palkkaakaan voida maksaa. Silti noiden töiden odotetaan hoituvan. Ja pakkohan se on, jos aikoo työnsä tehdä.

Meillä maksetaan kaikesta mainitsemistasi korvaus. Ei tulisi mieleenkään antaa esim.tukiopetusta ilman korvausta.

Vierailija
32/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3700, yläkoulun aineenope, yksi ylitynti, 18 v. työkokemusta.

Vierailija
33/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja. Kaksoispätevyys. Ei ikälisiä. 1 ylityötunti, 1 vvt oppilaskunnan ohjaamisesta, 1 vvt siirtymäkorvaus (opetan kahdella koululla). Brutto n. 3100e

Vierailija
34/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulun opettaja opistotason koulutuksella. 1500h/vuosi. Bruttopalkka 3600, siinä kaikki lisät sisällä. Kollega, joka tekee täysin samaa, mutta akateeminen koulutus, saa samasta työstä 4400-4500.

Vierailija
35/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakoulun ope, 15 vuotta työkokemusta, 3 ylituntia, 3600€. Tuo sisältää 240€ TVA-lisiä (tehostetun tuen oppilaita luokassa enemmän kuin 3, S2-oppilaita enemmän kuin 4 ja lisäksi korvaus oppilaskunnan ohjauksesta).

Saaks tuollasiakin lisiä? En oo ikinä kuullukkaan! Mulla 5 tehostettua, 1 erityinen ja 1 S2. Tästä ei makseta kyllä mitään lisää

Vierailija
36/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikön johtaja, alakoulu. Viikkotunteja 23. Kaikki ikälisät. Kokoustunteja opetuksen lisäksi noin 10 viikossa. Brutto 3200.

Vierailija
37/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa menossa 10.s vuosi. Brutto 4300 e/kk.

Ei ylitunteja, en ole ottanut, enkä ottanut vararehtorin pestiäkään, josta olisi tullut vain noin 500e/kk lisää.

Vierailija
38/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule 24, olin yli 30 vuotta lukiossa opettajana enkä nähnyt moista summaa palkkatositteellani muuta kuin kesäkuussa, kun maksettiin palkan yhteydessä lomaraha. Jos joku mainitsee jonkun summan, niin vain tyhmä tekee johtopäätöksen, että se on sitten sama palkka kaikilla. Ei ole. Vain peruspalkka on sama, sen päälle sitten tulevat kokemuslisät, määrävuosikorotukset, ylituntikorvaukset ja erityistehtäväkorvaukset (ei kaikilla) jne. Tonnin saa kepeesti puottaa tuosta mainitusta summasta pois.

Vaikka sen tonnin pudottaisi pois, on palkka edelleen parempi kuin suomalaisten mediaanipalkka. Ei minun mielestä ollenkaan huonosti, ottaen huomioon opetuksettoman ajan määrän.

Kunnioitan lasteni opettajia ja he ovat palkkansa ansainneet, mutta mielestäni asioista pitää puhua niiden oikeilla nimillä. Opettajien palkka on kohtalainen vähintäänkin.

T. Akateeminen minäkin, ja palkka samaa tasoa kuin opettajilla.

Totta se on, että 12-13 viikkoa vuodessa lomaa, on opettajilla iso kompensaatio muuten kohtuu huonoon palkkaan.

Vierailija
39/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saaks tuollasiakin lisiä? En oo ikinä kuullukkaan! Mulla 5 tehostettua, 1 erityinen ja 1 S2. Tästä ei makseta kyllä mitään lisää

Ei meilläkään ole ikinä edes puhuttu, että noista saisi lisiä! Mullakin 5 tehostetun tuen oppilasta luokassa. Eräskin oli 11 oppilaan luokka, jossa lähes jokaisella oli jokin tukipäätös tai S2, ei mitään ylimääräisiä lisiä. Opetin kolme vuotta tuota ryhmää.

Vierailija
40/60 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien lukion vararehtoriudesta on maksettu peräti 500 € kuukaudessa. Ei siitä ainakaan ennen maksettu penninhyrrää. Apulaisrehtori on erikseen, hänellä on myös velvoitteita, esim.kurssitarjottimen laadintaa jne. Olen itse toiminut kuutisen vuotta lukion vararehtorina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän