Onko adoptioon lapsensa antaminen vielä tabu suomessa?t.ammattivalittaja
Kukaan ei tunnu tuntevan ketään joka on antanut lapsensa adoptioon ja jos kertoo että on antanut lapsen adoptioon saa paskaa niskaansa eli pitää olla vaan hiljaa.
Kommentit (18)
On. Varmaan sen vuoksi, että monen on vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että pystyy antamaan lapsensa pois. Kyllä se itseäni kummastuttaa myös. Mutta elämän tilanteet voi olla vaikeita. On se varmasti henkisesti raskasta äidille pitkään. Jotenkin ristiriitaisia tunteita herättää.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 09:22"]
Ei minusta yleisesti ole, mutta kyllä niitä sellaisia ihmisiä on, jotka ajattelee että semmoinen ihminen on jotenkin huono äiti ja huono ihminen, joka oman lapsensa pois antaa. Toisaalta kaikki kyllä ymmärtävät että jos on vaikka narkkari tai alkoholisti, niin sille lapselle on paljon parempi että on adoptioon annettu. Sen sijaan ihan tavallisen ihmisen adoptiopäätös usein ihmetyttää enemmän.
[/quote]
Niin, mulla vaan sen verran huonoja kokemuksia että ihmiset jotka ovat saaneet tietää asiasta ovat kritisoineet niin kovasti että suurimmalle osalle tuttuja yms en ole uskaltanut asiasta mitään kertoa. ap
Voisin kuvitella, että adoptioon antaminen on niin traumaattinen kokemus, ettei sitä julkisesti jaa. Hirveätähän se olisi, koko elämän miettiä sitä pois annettua lastaan.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 09:26"]
On. Varmaan sen vuoksi, että monen on vaikea ymmärtää ja hyväksyä, että pystyy antamaan lapsensa pois. Kyllä se itseäni kummastuttaa myös. Mutta elämän tilanteet voi olla vaikeita. On se varmasti henkisesti raskasta äidille pitkään. Jotenkin ristiriitaisia tunteita herättää.
[/quote]
Juu, tuntuu ihmisillä olevan joku outo käsitys että se olisi muka äidille helppo päätös. Ei osata ajatella että se on todella vaikea päätös ja siinä kyllä ajatellaan lapsen parasta. Ei sitä kukaan tee heppoisin perustein. ap
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 09:28"]
Voisin kuvitella, että adoptioon antaminen on niin traumaattinen kokemus, ettei sitä julkisesti jaa. Hirveätähän se olisi, koko elämän miettiä sitä pois annettua lastaan.
[/quote]
Mä taas en jaksaisi jatkuvasti koko asiaa salailla mutta tiedän että paras ystäväni ei sitä ymmärtäisi joten siksi vaan parempi että hän luulee minua vain yhden lapsen äidiksi. ap
Mun serkku antoi lapsensa adoption koska miesystävä ei lasta halunnut. Suhde loppui heti 3kk päästä vauvan syntymästä. Nyt tää serkku on lapseton 40v ja katunut tuota päätöstänsä.
Mikä oli sinun syy antaa lapsi pois ap? Minkä ikäinen tuo lapsi nyt on ?
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 09:31"]
[/quote]
Mä taas en jaksaisi jatkuvasti koko asiaa salailla mutta tiedän että paras ystäväni ei sitä ymmärtäisi joten siksi vaan parempi että hän luulee minua vain yhden lapsen äidiksi. ap
[/quote]
Eihän sulla ole yhtään ystävää. Ihan itse olet kirjoittanut.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 09:33"]
Mikä oli sinun syy antaa lapsi pois ap? Minkä ikäinen tuo lapsi nyt on ?
[/quote]
Lapsi on nyt 18v eli aikuinen ja syitä en tänne laita mutta ei todellakaan olleet mitkään heppoiset syyt. ap
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 09:31"]
[/quote]
[/quote]
Eihän sulla ole yhtään ystävää. Ihan itse olet kirjoittanut.
[/quote]
On mulla nykyään. ap
En mää vois välejä katkaista jos ystäväni kertoisi tuollaisen asian. Ehkä hämmentyisin mutta jos syyt painavat, niin varmaan tuntisin myötätuntoa noin isoa päätöstä kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 09:39"]
En mää vois välejä katkaista jos ystäväni kertoisi tuollaisen asian. Ehkä hämmentyisin mutta jos syyt painavat, niin varmaan tuntisin myötätuntoa noin isoa päätöstä kohtaan.
[/quote]
Ei kaikki katkaisekkaan mutta kyllä muutamat niin tekevät. Jopa omat sisareni eivät todellakaan suhtautuneet hyvin. ap
Joillekin on vain tosi vaikea asettua toisen asemaan ja käsitellä asioita muista näkökulmista kuin omasta. Itsekin olin ennen pienesti esim. aborttia vastaan (ei kuitenkaan koskaan olisi tullut mieleeni haukkua siihen päätöseen päätyneitä), kunnes ei-toivottu raskaus ehkäisystä huolimatta sattui omalle kohdalle. Päätös oli vaikea, mutta tiesin että mulla ei olisi mahdollista tarjota lapselle sillä hetkelllä turvallista ja tasapainoista kotia.oma kokemuS siis avasi silmiä ymmärtämään asioita muistakin näkökulmista kun vain omien stereotypioiden kautta. Voin siis vain kuvitella kuinka vaikea päätös adoptio on, kun on kuukausia kantanut lasta vatsassaan ja synnyttänyt. Nostaisin siis enemmänkin hattua ihmiselle, joka siitä huolimatta on pystynyt tekemään päätöksen lapsen parasta ajatellen ja oman elämäntilanteen realistisesi huomioon ottaen.
Hassua, että täällä keskuteluissa jossa joku miettii aborttia, kehoitetaan aina mielummin synntttämään lapsi ja antamaan adoptioon, muttä näköjään joidenkin mielestä sekään ei ole hyvä vaihtoeho.. Ilemeisesti parasta olis pitää lapsi, vaikka ei olisikaan mahdollista tarjota hänelle hyvää elämää.
Kyllä parasta on tehdä abortti jos ei halua lasta tai pysty hänestä huolehtimaan. Adoptio ei ole mikään kevyt juttu. Siitä hyötyy ainoastaan lapsen pakkomielteisesti itselleen saavat/haluavat. Lapsi ei kärsi mitenkään jäätyään syntymättä. Äidille jääkin sitten ikuinen huono omatunto, jonkinasteinen katumus ja itsesyytökset, mahdollisesti pahat mielenterveysongelmat. Adoptionvanhempien hyvästä vanhemmuudestakaan ei voi olla ikinä varma, ihan tavallisia ihmisiä kun hekin ovat ongelmineen.
No itse ajattelen asian niin, että adoptioon antaminen on aika itsekästä. Jatketaan raskautta kun pelätään aborttia, tehdään oma jälkeläinen ja annetaan se eteenpäin vailla tietoa mitä sille lapselle tapahtuu. Tiettävästi suomessa ei juuri sellaisia adoptioota tehdä, jossa laitokselta tai lasta luovuttaessa olisi adoptioperhe valmiina, vaan lapsi otetaan huostaan eikä ole takuita saako ikinä adoptiovanhempia vai elääkö vain sijaisperhe-lastenkoti elämää ja millaista. On vähemmän itsekästä ehkä tehdä se abortti aikaisessa vaiheessa ja tuottaa niitä lapsia maailmaan sitten kun tietää että lapsi varmasti saa hyvän perheen ja tämän voi tietää vaan siten, että tietää itse haluavansa pitää tästä lapsesta huolta täysillä.
Tottakai olisi ollut aikanaan viisainta tehdä abortti eikä antaa lasta adoptioon. Itse kyllä tiedän perheen jossa hän on ja pidämme yhteyttä mm facebookin kautta. ap
Ei minusta yleisesti ole, mutta kyllä niitä sellaisia ihmisiä on, jotka ajattelee että semmoinen ihminen on jotenkin huono äiti ja huono ihminen, joka oman lapsensa pois antaa. Toisaalta kaikki kyllä ymmärtävät että jos on vaikka narkkari tai alkoholisti, niin sille lapselle on paljon parempi että on adoptioon annettu. Sen sijaan ihan tavallisen ihmisen adoptiopäätös usein ihmetyttää enemmän.