Koska päästään jälleen sellaiseen tilanteeseen, että vähemmän koulutettukin saattoi saada töitä kävelemällä sisälle yritykseen?
Kommentit (59)
-70 luvulla kansakoulun käyneenä kävelin sairaalan ylihoitajan toimistoon töitä kysymään.
Kuinka ollakaan pääsin opettelemaan apuhoitajan hommia. Siinä pari vuotta vierähti.
Näin silloin. En ollut ainoa samalla tavalla sinne päässyt.
2030. Onko puolella porukasta edellytyksiä suorittaa korkeakoulututkinto
Vierailija kirjoitti:
Automatisaatio (koneiden ja robottien käyttö) tulee pysyvästi SYRJÄYTTÄMÄÄN lähes kaikki perinteiset "miesten työt".
Kohta ei tarvita edes rekkakuskeja, koska ajoneuvot ohjaavat itse itseään. Kohta ei tarvita edes palomiehiä, koska robotit hoitavat tulipalojen sammutuksen. Kohta ei tarvita edes roskakuskeja, koska jätehuolto tehostuu ja automatisoituu.
Naisvaltaiset työt (lastenhoito, vanhustenhoito, sosiaalityö, yms) ovat sellaisia, että niitä ei voida automatisoida. Niihin vaaditaan aina ihmistyövoimaa. Ja vieläpä hyvin koulutettua, sosiaalisesti älykästä työvoimaa.
Ja tämä automatisointi on "miesten työ".
Työelämän muutoksestahan on tehty arvioita ja etenkin tekoäly tulee muuttamaan paljon ja poistamaan monia aloja ja ammatteja. Näyttää jopa siltä, että kaikille ei työtä riitä millään tulevaisuudessa.
Itse en ole tarkemmin aiheeseen perehtynyt, mutta keskustelin erään tekoälyn kanssa työskentelevän kanssa ja hän kertoi, että tekoälyn kehitys on jo pitkällä ja ihmisten kanssa tehtävä työ on sellainen, jota tekoälyllä on vaikea korvata ( jäi mieleen esim. psykologi).
Työelämä on muuttunut vuosien saatossa maatalousyhteiskunnasta teollistumiseen ja siitä eteenpäin. Ja aina on ammatteja tippunut pois ja uutta osaamista tarvittu. Niin kehittyy jatkossakin. Onko kehitys sitten hyvää vai huonoa työelämän kannalta onkin jo toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kateellisten pillityksiä, kun ei pärjätä työhaussa. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.
Ennen myös kelpasi työ, nykyään ensimmäisenä hakataan työnantajaa SAK:n jäsenoppaalla päähän.
Jumalauta, mitä paskaa!
Itse hannaan vastaan niillä pienillä teoilla mitä elämässäni voin. Tuskin on vaikutusta vääjäämättömään lopputulokseen, mutta en käytä esim. itsepalvelukassoja tämän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
2030. Onko puolella porukasta edellytyksiä suorittaa korkeakoulututkinto
Lähes kaikilla ihmisillä on. Osa korkeakoulututkinnoista on sellaista pili-pali-puuhastelua, että ne suorittaa melkein 10-vuotiaskin leikiten.
t. sellaisen pili-pali-koulutuksen suorittanut
80- luvun nousukautta on vain osa elänyt työikäisenä. Itse valmistuin 90- luvun laman jälkeen ja edessä oli kuuden vuoden pätkätyöläisyys. Sitä joutui vastaanottamaan homman kuin homman ja kiltisti tekemään mitä käskettiin, taistelemaan Kelan kanssa ja jopa toimeentulotukea piti hakea, kun palkka oli niin pieni ( puolikas sijaisuus vuoden ajan).
Vierailija kirjoitti:
Ihan turvallisuussyistä nykypäivänä ei monille työpaikoille edes voi kävellä tuosta vaan sisään. Ajat muuttuu, eikä aina hyvään suuntaan. 80-luvulla uskalsi helposti jättää vauvan vaunuissa kaupan eteen lyhyen kauppakaäynnin ajaksi. Nyt ei kävisi pienessä mielessäkään tehdä sellaista.
Kohta ei uskalla pikku koululaiset kävellä yksin kouluun.
Esim espanjassa ei tulisi kuuloonkaan. Lapsi kaappaukset.
Käykö tässä taas niin, että kaikki kiertää kehää.
Eli tulee taas kartano herrat ja sitten työttömät, joille kelpaa mikä vaan piiikominen, kun muuta työtä ei ole (jollei kykene ohjelmoimaan ja suunnittelemaan robotteja) Raha automaatiosta menee harvoille. Muut nöyrästi palvelevat itse itseään tietoko emaailman kautta, kun palkattu työvoima on irtisanottu.
Kahden - kolmen vuoden päästä, kun rokotetut alkavat kupsahdella. Vapautuu paljon työpaikkoja 😊
'Ei enää koskaan niin nauru maita. Ei enää koskaan niin loista kuu'
Täällä Saksassa on monen liikkeen ikkunassa lappu että etsivät työntekijöitä. Samaten yritysten rekoissa ja pakuissa on ilmoituksia että soita ja saat töitä.
Tänne vaan töihin. Palkka on parempi, ruoka ja asuminen on halvempaa. Verot suunnilleen samat mutta elämisen laatu on korkeampi. Ja ai niin, autot ovat paljon halvempia :)
Mä olen tehnyt tuon vielä 2003. Lähdin siitä työpaikasta viime vuonna.
Mitä töitä se kouluttamaton voisi tehdä? Esimerkiksi koodausfirmassa? Lääkäritalossa? Metallikoneistamossa? Lakitoimistossa?
Miksi kukaan haluaisi kouluttamattoman sinne jaloissa pyörimään? Joko se sotkisi kaiken tai loukkaisi itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi emme palaisi 80-luvun sosiaaliturvaan samantien eli ei puhettakaan, että 18v saisi oman asunnon ja sossu maksaisi vuokran, kyllä silloin todettiin jämäkästi, että jos ei perhe maksa, niin sitten et muuta. jos tulot oli pienet, asuttiin alivuokralaisina eikä lomailtu ulkomaille. Puhelinta ei ollut kaikilla, joten miksi emme myös laskisi kulutusta, jos 80-luku muutenkin kiinnostaa?
Nyt puhut 70-luvusta. En keksi mitään tämän päivän tukea tai etuutta, mitä ei olisi ollut 80-luvulla. Eikä kukaan enää asunut alivuokralaisena.
Minulla oli ensimmäinen kännykkä 1986 ja tietokone kotona vuoden pari muöhemmin ja tämä palstakin oli olemassa jo 90-luvun alussa ja internet toimi lankapuhelimella.
Ja olin ihan tavis.
Vielä vuonna 1985 oli 80-lukua eikä silloin asumistukea maksettu tuosta vain kenelle tahansa. Sinulla saattoi olla ensimmäinen kännykkä vuonna 1986 (matkapuhelinhan se oli, eikös ollutkin?) ja niin oli muuten noin 9000:lla muullakin Suomen yli 4 milj, asukkaasta.
Tämä palsta oli olemassa vasta 1998 - ainakin jos uskomme Sanoma Oy:ta ja miksi emme uskoisi?
Vierailija kirjoitti:
Täällä Saksassa on monen liikkeen ikkunassa lappu että etsivät työntekijöitä. Samaten yritysten rekoissa ja pakuissa on ilmoituksia että soita ja saat töitä.
Tänne vaan töihin. Palkka on parempi, ruoka ja asuminen on halvempaa. Verot suunnilleen samat mutta elämisen laatu on korkeampi. Ja ai niin, autot ovat paljon halvempia :)
Palkka parempi? Saksalaisen tuttuni 24v tytär tekee kahvilassa 7 h päiviä ja tienaa bruttona 890 e/kk.
Niin tämä! Hyvin monelle se täystyöllisyys oli tätä.