Hävettää ja nolottaa. Teinillä aivan järkyttävä murrosikä ja tunteet räiskyy. Naapuri tuli huomauttamaan asiasta.
Pojalla nyt viimeisen parin viikon ajan on ollut pinna jotenkin superlyhyenä. Kaikki ärsyttää, läksyjä on liikaa ja ruokakaan ei oo valmista silloin kun on nälkä. Ollaan otettu viimeaikoina paljon yhteen milloin siitä, pitääkö suihkuun mennä ja kun viimein menee suihkuun, milloin sieltä pitää tulla pois. Kyllä te tiedätte. Viimeaikoina pojalle on tullut paha tapa karjua takaisin, jos joku ei miellytä... Ollaan miehen kanssa tästä huomauteltukin, mutta turhaan...
Tänään mulla meni tavallista myöhempään töissä ja en ehtinyt laittaa ruokaa ennen kuin teini lähti treeneihin. Siitähän se riemu repesi ja kaikki oli taas ihan p*skaa.
Kohta naapuri soitti ovikelloa ja oikein ystävällisesti huomautti, että tietää että tunteet kuuluu elämään, mutta hänen lasta pelottaa tuo jokapäiväinen karjuminen. Ei juma mua nolotti. Pyysin pojan siihen juttelemaan ja pyytämään anteeksi. Toivottavasti tajusi itsekin että nyt on mennyt ihan yli. Oli noloa..
Kommentit (35)
Teit ap tosi fiksusti kun pyysit teinin siihen itse paikalle pyytämään anteeksi. Luulen että hän oppi tästä jotain.
Mä muistan kun teininä suutuin äidille jostakin typerästä ja lähdin ovet paukkuen ulos ja paukutin kaiteita juostessani portaita alas niin yksi naapuri tuli puhuttelemaan. Muistan vieläkin sen ilmeen kun se alkoi nuhtelemaan "kuules pentu nyt..." En melunnut toisten.
Vierailija kirjoitti:
Oisit sanonut että ei se teiltä kuulu ja ihmetellyt mukana. Olisit säilyttänyt sentään omat kasvosi...
😂😂😂
Hyvä että naapuri tuli suoraan sanomaan.
Pisteet naapurille, harva hoitaa enää asioita kasvotusten.
poikas on legenda joka laittaa naapurit solmuun ja uskon että tulee pääsemään tuolla asenteella vielä pitkälle
valitettavasti sinulla on vammainen lapsi.
Tollanen raivoaminen ei kuulu teini-ikään. Voi suuttua ja turhautua, mutta ei silti noin käyttäydytä. Ettekö oikeasti voi istuttaa niitä lapsianne alas ja opettaa järkeviä tapoja purkaa pahaa oloa? Miksi teini-ikäisille pitäisi olla vastuuvapautuskortti käytöstavoista ja muiden huomioon ottamisesta. Eikö lapsilla ole lainkaan empatiakykyä ajatella miltä muista tuntuu kun minä jatkuvasti huudan?
ps. opeta se teini laittamaan itselleen ruokaa tai tehkää yhdessä ruokaa jonka voi sitten lämmittää. Teini saa syyttää itseään jos ei itse itselleen saa laitettua mitään ruokaa.
Tuossa tilanteessa (kun ei ole aiemmin osannut kasvattaa) on käsittääkseni keinoina vain puhelimen ja tietsikan pois otto, pyykin pesemättömyys, ruuan tekemättömyys, taskurahan poisto. Lapsi uhkaa lastensuojelulla? So what? Sanot että rakastat häntä mutta et juuri nyt halua hänen tuomiaan vaikeuksia joten menköön sitten huostaanottoon/isälleen/mummille, minne haluaa. Kova kovaa vastaan! Joskus on ajateltava itseään!!Tsemppiä!
Ihmiset, myös teinit, on erilaisia. Mun lapsista toinen ärjyi ja huusi, toinen ei. Samanlainen kasvatus niillä on ollut, toisella otti vaan kaikki ihan eri tavalla koville. Minä en lähtisi tästä vielä tekemään mitään kovin suuria päätelmiä kenenkään kasvatustaidoista. Lisäksi ihan oikeita ongelmanuoria kun olen päässyt seuraamaan, niin vanhemmalle huutaminen on vielä ns. normaaleissa rajoissa.
V.tuttaisi minuakin jos olisin teini ja joutuisin asumaan jossakin neukkukuutiossa kyyläävien naapureiden vieressä. Ei ihme jos joskus vähän läikkyy yli.
Hyvinhän tuo meni! Pointsit sulle, pojallesi ja naapurille.
Itse olen kasvanut perheessä jossa kaikki oli ”hyvin”. Piiloteltiin kaikkea vähänkin pieleen mennyttä. Kulissiperhe.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa (kun ei ole aiemmin osannut kasvattaa) on käsittääkseni keinoina vain puhelimen ja tietsikan pois otto, pyykin pesemättömyys, ruuan tekemättömyys, taskurahan poisto. Lapsi uhkaa lastensuojelulla? So what? Sanot että rakastat häntä mutta et juuri nyt halua hänen tuomiaan vaikeuksia joten menköön sitten huostaanottoon/isälleen/mummille, minne haluaa. Kova kovaa vastaan! Joskus on ajateltava itseään!!Tsemppiä!
Itse suosittelisin sitä ruotsalaista kasvatusmallia jossa lapsi otetaan mukaan ratkaisemaan ongelmia.
Meillä ainakin vaativan teinin kanssa tämä toimi. Uhkailu ja pakottaminen pahensi tilannetta. Nykyään jopa naureskelee näille kuohuille ja on tasoittunut hurjasti.
Ajattele positiivisesti,naapuri soitti ovikelloa ja kasvotusten sanoi asiasta.Ehkä meni perille myös nuorelle?En muista onko jo 4 vuotta sitten. Kun seinä naapurini valitti minulle:Heidän Yläkerran tyttö huusi jotain kotinsa,oliko tyttö silloin juuri 16v-17 v?Mitä se minulle auttoi asia kertoa?Asia ei kuulu minulle ja en itse kuulut mitä tyttö huusi?Olisi ollut rehti ja mennyt soitaa yläkertansa ovikelloa asiasta.
Älä mene mukaan teinien tunteisiin.