Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolestuttaa, kun niin moni pistää lapsensa päivähoitoon jo alle 2-vuotiaana.

Vierailija
19.10.2014 |

Ja siis ihan täysaikaiseen päivähoitoon. Tuttavapiirissäni tuntuu olevan ihan normaalia, että 1,5v. ja jopa vuoden ikäinen laitetaan hoitoon sen enempää asiaa pohtimatta. Monilla syinä on raha, vaikka ei nämä mitään varsinaisesti köyhiä perheitä olekaan. En ymmärrä, miten joku raaskii luovuttaa alta 2v. hoitoon, monestihan ne varmaan jäävät itkemään perään :/. Itse olen parhaillaan raskaana ja sovittu miehen kanssa jo ennen yrititystä, että meidän lapsi menee hoitoon aikaisintaan 2,5v., sosiaaliset kontaktit haetaan kerhoista ja naapurustosta, mutta arki tapahtuu kotona. Se, kumpi kotiin jää, isä vai äiti on mielestäni aika yhdentekevää, kun imetys on loppunut.

Kommentit (261)

Vierailija
1/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:47"]Mulla on vähän laajempi näkökanta tähän, Suomen ulkopuolelta. Maassani äitiysloma on 3 kk ja vanhempainvapaa 4 kk siihen päälle, jos haluaa ja pystyy sen käyttämään (työnantaja voi kieltäytyä antamasta, palkkaa ei makseta, vain 700 euron "Kelan tuki"). On aivan yleistä, että lapset menevät seimeen alkaen 3 kk ikäisestä, jo aiemminkin. Yleisimmin ehkä kuitenkin n. 6 kk ikäisestä, kun äidit ovat käyttäneet vuosilomansa ja kaiken muun mahdollisen kotona oloon. Seimissä lapset ovat 3 kk - 2,5 vuoden ikäiseksi. Kun lapsi on vaipoista, alkaa leikkikoulu eli käytännössä melkein kaikki lapset ovat varhaiskasvatuksen piirissä alle 3-vuotiaina. 

Tätä systeemiä voi kauhistella ihan vapaasti ja varmasti kauhistuttaakin, kun sitä suomalaisella kotihoidon tuella oleva tarkastelee. Minusta on ihanaa, että saimme seimipaikan helposti ja lapsi saa viettää päivänsä hyvässä ja luotettavassa paikassa. Itsellenikin sopii työnteko, kotona olo on yllättävän puuduttavaa ja hermot kireällä vedellään päivästä toiseen. 

Oma lapseni meni seimeen reilun 9 kk iässä, pidin kaiken mahdollisen vanhempainvapaan lisäksi vielä pari kuukautta palkatonta vapaata. Perheen finanssipolitiikkaan tuli iso lovi, jota korjaillaan edelleen (lapsi reilun vuoden). En koe vähääkään omantunnon tuskia siitä, että lapsemme on hoidossa kolmena päivänä viikossa. Toinenkin on jo suunnitelmissa, oma lapsi on maailman paras!
[/quote]
Onko se seimi sellainen jossa on 12 alle 3 vuotiasta samassa ryhmässä ja 3 hoitajaa joista pari voi olla sijaista tai vaihtuvia työntekijöitä? Suomessakin perhepäivöhoito jossa vaikka 4 lasta yhden hoitajan kotona / hoitopaikassa sopisi alle 3 vuotiaille mutta rahasyistä lapset laitetann isoihin päiväkotiryhmiin.

Vierailija
2/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minun lapsi joutuu menemään hoitoon 9kk ikäisenä äitiyslomani loputtua. Meillä ei ole varaa olla vain yhden ihmisen palkalla talolainojen ym. Kanssa. Minä en 400e kk lyhennä edes osaa lainasta. Jäisin kyllä mieluusti vähän pidemmäksi aikaa kotiin, mutta kiitos uuden paskalain, alle 25-vuotiaiden TÄYTYY hakea kouluun ja kodinhoidontuki ei ole hyväksyttävä syy olla hakematta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 12:00"]Jännä muuten, että vastauksista päätellen ylivoimaisesti suurin osa av-mammoista ja työssäkäyviä, jotka laittaneet lapsen jo pienenä hoitoon. Millä ajalla ehtivät tänne kirjoitella, luulisi kotiäideillä olevan enemmän aikaa :) [/quote] Sunnuntai, katsos. [/quote] Näitä keskusteluja on ollut jokaisena viikonpäivänä samoin tuloksin, ei siis viikonloppu selitä asiaa ollenkaan.

[/quote]

Vuorotyö ja kahvitauot.

Vierailija
4/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:02"]

No kyllä nyt vaan on niin että ne kolmevuotiaat ja sitä isommat Pk:n aloittajat enemmän kiljuvat aamuisin kuin pienet:-) Ja niiden vanhemmat on ihan hassuja kun "eihän meidän vauvaa voi jättää itkemään" lässynlää! En yleistä mut usein vaan on näin!

[/quote]

Toivottavasti ei päiväkodin kasvattajan kommentti! Jos, niin kyllä saavat vanhemmat olla huolissaan.

Vierailija
5/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:32"]Raskausaikana noudatetaan pilkuntarkasti ruokavalio-ohjeita, mutta sitten kun lapsi maailmassa, niin viitataan kintaalla tutkimuksille joiden mukaan alta 3-vuotiaan paikka ei ole hoidossa. Mitä nuorempi lapsi, niin sitä enemmän kiintymyssuhdeongelmia lapselle voi tulla. Lapsen psyykeen perusta rakentuu kolmevuotiaaksi asti.  ap [/quote] Lukematta ketjua: lueppa ne tutkimukset uudelleen. Riippuu todella paljon lapsen tempperamentista mikä häntä vahingoittaa. Omani kaipaavat äksöniä. Tämä nuorempi on 14kk ja ollut 2kk ajan päiväkodissa noin 1-4pv/vko. Intoilee jo päiväkodin pihassa ja juoksee itse käsienpesulle valmiiksi ja innoissaan sitten tätien luo. Rutistaa äitiä ja hihkuu halimaan tätiä ja sitten leikkiin. Minä olen parempi ja läsnäolevampi äiti kun käyn töissä lepäämässä (ja maksamassa veroja, että muut saavat tehdä kuten haluavat). Suomen kansantalous ei kestäisi sitä, että kakki hoitaisivat lapsensa kotona niin pitkään kuin ap. Isommat ovat aloittaneet myös 1-vuotiaana. Kovin ovat kiintymyssuhteiltaan normaaleja, iloisia ja pärjääviä koululaisia hekin.

[/quote]

Mä taas en sinuna selittelisi tempperamentti eroilla. Ajattelisin ennemmin olisiko jotain vikaa lapsen kiintymyssuhteessa vanhenpaa kohtaan?? Normaali lapsi usein itkaisee hieman vanhemman perään, mutta rauhoittuu muidenkin aikuisten kanssa.

Vierailija
6/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meille tuli kiintymyssuhteen häiriöitä kun ei ollut tarhassa. Olin loppuväsyneenä masentuneena kotona vauvan kanssa joka nukkui 20min. pätkissä ekat 2 vuotta elämästään ja 2v. katsoi telkkaria, ehkä kerran viikossa jaksoin viedä ulos. Olisi pitänyt laittaa hoitoon ja kaduttaa.

Vierailija
7/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:34"]Itse en viihtynyt kotona, lapset menivät hoitoon 1 v ja 1 v 4 kk iässä. Ihan ihmisiä noista tuntuu kasvaneen.
[/quote]

Niin, muiden kuin sinun kasvattamana...

Vierailija
8/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päättänyt olla lapselleni kotona. Jos ei olisi varaa tai kiinnostusta, en olisi varmaan kehdannut lasta tehdäkään. Mutta nyt meni näin ja tämä on meille se oikea päätös.

Vierailija
9/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:52"]Plus että lapsi saa virikkeitä ja seuraa, ja työpäivän jälkeen minä nautin lapsen seurasta aivan erilailla kuin kotihoidon aikana. Silloin oli pinna kireällä koko ajan.[/quote]

No huh huh. En ole koskaan käsittänyt miten joku ei JAKSA omaa lastaan, kun sellainen on kuitenkin pitänyt mennä tekemään. Tietysti siinä tapauksessa on parempikin että lapsi on jossain muualla kuin vanhempien huomassa, jos ne vanhemmat tyyliin huutaa pää punaisena.

Vierailija
10/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 20:52"]Plus että lapsi saa virikkeitä ja seuraa, ja työpäivän jälkeen minä nautin lapsen seurasta aivan erilailla kuin kotihoidon aikana. Silloin oli pinna kireällä koko ajan.[/quote] No huh huh. En ole koskaan käsittänyt miten joku ei JAKSA omaa lastaan, kun sellainen on kuitenkin pitänyt mennä tekemään. Tietysti siinä tapauksessa on parempikin että lapsi on jossain muualla kuin vanhempien huomassa, jos ne vanhemmat tyyliin huutaa pää punaisena.

[/quote]

Sanoin, että pinna on kireällä. Se ei ole yksi yhteen sen kanssa että huutaisin.

Oletko tosissasi ettet ymmärrä, miten joku ei jaksa lastaan 24/7? En tunne tarvetta puolustatua, mutta kerron silti, että minä esimerkiksi en käy illanvietoissa enkä harrastuksissa. Työltä liikenevän ajan olen lapsen kanssa. Luulen, että aika moni kotona oleva vanhempi käy joskus ns.tuulettumassa ja monella varmasti syynä se, ettei aina jaksa sitä kotielämää eli lapsenhoitoa.

Vierailija
11/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi uskonut saavani näin raivokkaita vastauksia. Ensinnäkään en alunperin kritisoinut umpiköyhiä perheitä tai yksinhuoltajia, vaan ihan tavallisia keskiluokkaisia, joilla on kiire töihin. Ihmettelen, miksi eivät malta odottaa edes sitä kahta vuotta. Ilkeästi voisi kysyä, että onko elintason säilyttäminen todellakin tärkeämpää, kuin lapsen rauhallisen kasvuympäristön takaaminen? Varmaan monella on omaatuntoa vihlaissut viedä lapsi päivähoitoon, millä muulla selittyy tämä kamala raivo asian ympärillä? 

Toisekseen, äidin ei tarvitse olla se kotiinjäävä osapuoli. Esimerkiksi me olemme sopineet, että minä olen ekan vuoden ja mies tokan vuoden kotona, ja sen jälkeen katsotaan mitä tehdään. Pääasia on, että lapsella on yksi tuttu ihminen koko ajan lähellään.

Kolmanneksi, en ole väittänyt, että lapsi "menisi piloille" päiväkodissa, mutta varmasti johonkin se vaikuttaa, esim. kiintymyssuhteisiin. Nykyajan parisuhteet ovat usein ihan vikurallaan. Puolisosta tehdään puolijumala, jonka tarkoitus on tehdä onnelliseksi, ei osata olla sinkkuna, toisaalta jotkut eivät osaa olla toisen kanssa jne. Itsellänikin on ollut nuoruudessa kiintymyssuhdeongelmia, joita olen valtavasti joutunut työstämään (aloitin perhepäivähoidossa vuoden ikäisenä, sattumaa?). Kai näitä asioita saa kuitenkin pohtia ääneen?

Neljänneksi vastaan tuolle, joka teki todella "asianmukaisen analyysin" minusta: olet täysin väärässä, joka kohdassa.

Viidenneksi, ärsyttää, että äidit ottavat edelleen perheissä kaiken kasvatusvastuun. Yhtälailla isät tekevät näitä valintoja? 

ap

Vierailija
12/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on asioihin oma mielipide, mutta kaikkien ei tarvitse olla samaa mieltä.

Joten oppikaamme tästä se ,että toisen mielipidettä voi kunnioittaa.

Vierailija
13/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella mammalla taitaa omatunto kolkuttaa, kun on taaperonsa hoitoon laittanut, eikä ole jaksanut olla kotona jälkikasvunsa kanssa. : )

Vierailija
14/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 15:55"]

Kaikilla on asioihin oma mielipide, mutta kaikkien ei tarvitse olla samaa mieltä. Joten oppikaamme tästä se ,että toisen mielipidettä voi kunnioittaa.

[/quote]

Tottakai kaikki asiat ovat mielipideasioita, mutta toiset mielipiteet ovat paremmin perusteltavissa kuin toiset. Itse kunnioitan hyvin perusteltuja mielipiteitä.

ap

Vierailija
15/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Yleensähän naisia soimataan siitä, että he kehtaavat jäädä äitiyslomalle! Mikään ei ole hyvä.

Vierailija
16/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 15:48"]

Ilkeästi voisi kysyä, että onko elintason säilyttäminen todellakin tärkeämpää, kuin lapsen rauhallisen kasvuympäristön takaaminen?

[/quote]

Miten nämä ovat toisensa poissulkevia? Rikkaus ei tuo onnea, mutta kyllä sillä rauhaa saa ostettua. Kun on köyhä ja täytyy joka penniä venyttää, siinä tulee venytettyä aika herkästi myös pinnaansa. Rahapulasta on enemmän kuin yksi perheriita syttynyt. Kun perheessä on rahantienaajia, on arkielämäkin helpompaa ja leppoisampaa, minkä luulisi olevan lapselle vain hyväksi.

Samoin kun lapsi menee päivähoitoon, hänellä on seuraa ja leikkikavereita. Päivähoidossa on usein samoja lapsia ja hoitajia ja rutiineja päivittäin, joten se on lapselle sinänsä henkisesti ihan yhtä turvallinen paikka kuin koti. Parempikin, kun lapsi saa ikäistään seuraa.

Meillä on ns. keskituloinen perhe, jossa toinen tienaa ja toinen on kotihoidontuella. Seuraava tilipäivä on viikon päästä. Tilillä on rahaa tällä hetkellä taas vain 29 euroa, vaikka nuukasti ollaan eletty. Arvaapa vaan, onko tyytyväinen olo ja mielenrauhaa. Minä aion palata töihin kuukauden päästä. Kiva päästä ostelemaan sitten joululahjojakin, kun on kaksi palkansaajaa! Lapsikin varmasti nauttii niistä lahjoista sitten ja päiväkodissa askartelemisesta paljon enemmän kuin siitä, että nyhjätään keskenämme kotona ja syödään kynsiä.

Vierailija
17/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:45"]Njaa-a. Meidän päiväkodissa hyvin harvoin jää kukaan enää itkemään vanhempien perään. Se on merkki siitä, että lapsi luottaa sekä hoitajiin, että vanhempiin. Lapsella on turvallinen olo kun voi luottaa siihen, että vanhemmat hakevat hänet päivän päätteeksi kotiin.

Yleisimmin mahdollista itkua pitkittää se, kun vanhemmat eivät osaa lähteä itkevän lapsen luota. Vaikka kuinka sanotaan, että ikävä unohtuu tosi äkkiä, jäävät jotkut vanhemmat vatvomaan ja palaavat takaisin pienestäkin inahduksesta. Sellainen sekoittaa lapsen pään ja saa uskomaan, että tämä on nyt paha paikka, kun vanhemmille on niin vaikeaa jättää hänet.
[/quote] Toivottavasti sinä et ole teidän päiväkodin hoitaja. Mua ärsyttää puheet, et heti kun vanhempi lähtenyt niin itku loppuu. Joo-o, mutta saako lapsi hoitajalta syliä ja turvaa niissä tilanteissa, kun jää itkemään vanhemman perään. Eikä vain etsitä jotain legopalikoita joilla alat nyt vain reippaasti leikkimään. Toki vanhemmankin pitää tunnistaa lapsen itkusta mistä kyse, mutta esim juuri hoidon aloittanut, niin mitä pahaa siinä on et suurimman itkun saa itkeä äidin/isän sylissä? Ihan kuin itku ylipäätään olisi pahasta ja keinolla millä hyvänsä tunne on tukahdutettava.

Vierailija
18/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten ryhmässä on monta itkijää. Eivät kaikki mahdu aamuvuorolaisen syliin. Karu fakta.

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="19.10.2014 klo 10:45"]Njaa-a. Meidän päiväkodissa hyvin harvoin jää kukaan enää itkemään vanhempien perään. Se on merkki siitä, että lapsi luottaa sekä hoitajiin, että vanhempiin. Lapsella on turvallinen olo kun voi luottaa siihen, että vanhemmat hakevat hänet päivän päätteeksi kotiin. Yleisimmin mahdollista itkua pitkittää se, kun vanhemmat eivät osaa lähteä itkevän lapsen luota. Vaikka kuinka sanotaan, että ikävä unohtuu tosi äkkiä, jäävät jotkut vanhemmat vatvomaan ja palaavat takaisin pienestäkin inahduksesta. Sellainen sekoittaa lapsen pään ja saa uskomaan, että tämä on nyt paha paikka, kun vanhemmille on niin vaikeaa jättää hänet. [/quote] Toivottavasti sinä et ole teidän päiväkodin hoitaja. Mua ärsyttää puheet, et heti kun vanhempi lähtenyt niin itku loppuu. Joo-o, mutta saako lapsi hoitajalta syliä ja turvaa niissä tilanteissa, kun jää itkemään vanhemman perään. Eikä vain etsitä jotain legopalikoita joilla alat nyt vain reippaasti leikkimään. Toki vanhemmankin pitää tunnistaa lapsen itkusta mistä kyse, mutta esim juuri hoidon aloittanut, niin mitä pahaa siinä on et suurimman itkun saa itkeä äidin/isän sylissä? Ihan kuin itku ylipäätään olisi pahasta ja keinolla millä hyvänsä tunne on tukahdutettava.

[/quote]

Vierailija
19/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa en kyllä kehtaisi viedä lasta säilytykseen aka. päiväkotiin ollenkaan. Täällä toisaalla jopa voisinkin, kun siitä on jotain hyötyäkin lapselle: opettavat mm. lukemaan, toiminaan tiiminä ja monipuolista liikuntaa. Eräänlainen esikoulu oikeasti ohjatulla toiminnalla ja aikuisen läsnäololla.

Vierailija
20/261 |
19.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

123 ei näköjään ole tietoinen mitä suomen päivökodeissa tehdään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi