Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten entisaikaan pärjättiin kuukautiskipujen kanssa?

Vierailija
09.09.2021 |

Erilaisista kuukautissuojista olen lukenut, mutta oliko jonkinlaista kivunlievitystä keksitty?
Kun on itse tullut monesti maattua kouristellen ja itkien odottamassa, että särkylääke alkaisi vaikuttaa, niin karmeaa ajatella kuinka entisaikaan piti selvitä ilman lääkkeitä.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niitä pahoja menkkakipuja yleensä niillä e-pillerien syöjillä? Mietin vain kun ei itselläni ole koskaan ollut menkoistya mitään tuskaa. Joskus ovulaatioaikaan polttaa mahaa hetken, mutta menkkojen aikaan yleensä vain jalkoja särkee ja nukuttaa.

Googlaa endometrioosi. Mitkään e-pillerit ei niitä kuukautiskipuja aiheuta.

Haloo... ei kaikki kuukautiskivut johdu endometrioosista. Ystäväni on kärsinyt sellaisesta ja tiedän, että kivut on tosi pahat. Kivun mittaaminen on hankalaa, joten en voi tietää, ovatko omat kipuni olleet yhtä pahoja vai lievempiä, mutta pahoja ne on mullakin olleet. Kouristelua, pahoinvointia ja kaikkea. Ja endometrioosia ei siis ole mulla diagnosoitu, kyseessä ihan "normaalit" kuukautiskivut.

...jatkan vielä, selvyyden vuoksi: Pahimmat kivut koin nuorena, kun EN käyttänyt e-pillereitä. Pillerit paremminkin lievensivät kipuja minun kohdallani.

Vierailija
42/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 18v kirjoitti:

Kyllä te naiset olette heikkoja kun ette edes tuollaisia pieniä kipuja kuten kuukautiskivut tai synnytyskivut kestä ilman lääkitystä. Jos meillä miehillä olisi kuukautiset ja miehet synnyttäisivät niin me kestäisimme ne valittamatta ilman lääkitystä tai mitään muitakaan kivunlievitystä. Emmekä me synnytyksessä itkisi, huutaisi, rääkyisi ja kiroilisi sillä tavalla kun te naiset teette synnyttäessänne. Kyllä se on nähty ja kuultu kun minä olen nähnyt televisiosta aitoja tilanteita jossa nainen synnyttää niin hän rääkyy niin kovaa kuin pystyy, huutaa, itkee, kiroilee ja ulisee kuinka sattuu vaikka hän olisi saanut minkälaiset lääkkeet tahansa.

Voi poikaa, miten emän tissiltä huutelee. Jos mielellä olisi kuukautiset ja synnyttäisivät tasan varmasti olisi kodinhoito huolehdittu kuntoon. Siperia opettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niitä pahoja menkkakipuja yleensä niillä e-pillerien syöjillä? Mietin vain kun ei itselläni ole koskaan ollut menkoistya mitään tuskaa. Joskus ovulaatioaikaan polttaa mahaa hetken, mutta menkkojen aikaan yleensä vain jalkoja särkee ja nukuttaa.

Endometrioosista kärsineenä ei voi muuta sanoa kuin että pidä suusi kiinni asioista joista et mitään tajua. 

Olen pahoillani endometrioosista, mutta sinulle ja muillekin, jotka kehottavat muita sulkemaan suunsa, haluan sanoa, että kaikilla on oikeus täällä kirjoittaa. En ole tuo kenelle vastasit, mutta tuskinpa hänen tarkoituksensa oli pahoittaa mieltäsi. Kunhan pohdiskeli.

Ja endometrioosista kirjoittaneella oli ihan yhtäläinen oikeus vastata kärkkäästi.

On todella ärsyttävää että ketjussa aiheesta X aina löytyy joku, jolla ei ole mitään kokemusta aiheesta X ja käy sitten jeesustelemassa täällä, miten "X ei ole mulle mikään ongelma". Sellainen on vain silkkaa toisten kokemusten mitätöintiä.

Silloin on ihan aiheellista kommentoida, että ole nyt hiljaa, kun et asiasta mitään tiedä.

- eri

Mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta vastata kärkkäästi. Kyllä pitäisi edes yrittää kommunikoida sivistyneemmin. Sen ymmärrän, jos joku juuri tällä hetkellä on ankarien kipujen kourissa, että silloin voi keittää yli, mutta normaalisti vähän itsehillintää itse kultakin parantaisi palstan laatua huomattavasti.

Vierailija
44/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen naisilla ei ollut kuukautisia kuten nykyään. Naiset oli suurimman osan ajasta joko raskaana tai imetti, joten kuukautiset oli harvinaisempi juttu. Kuukautiset alkoi myös myöhään, vasta noin 15-vuotiaana.

Riippuu kuinka vanhasta ajasta puhutaan. Mutta aika pitkään, vuosisatoja jo, varsinkin varakkaammat on säädelleen lapsimääräänsä. Äitini aina lapsena 1940-luvulla ihmetteli, kun heidän köyhään pirttiiin syntyi lapsi joka vuosi vaikkei entisiäkään oikein ollut varaa ruokkia, mutta isoissa taloissa oli usein vain pari lasta. 

Onhan toki hedelmällisyydessä ollut eroja silloinkin.

Lisäksi varakkaimpien miehet varmaan kävivät useammin vieraissa, joten vaimon kontolle ei tullut niin suurta seksirasitusta.

Vierailija
45/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Endometrioosista kärsineenä ei voi muuta sanoa kuin että pidä suusi kiinni asioista joista et mitään tajua. 

Olen pahoillani endometrioosista, mutta sinulle ja muillekin, jotka kehottavat muita sulkemaan suunsa, haluan sanoa, että kaikilla on oikeus täällä kirjoittaa. En ole tuo kenelle vastasit, mutta tuskinpa hänen tarkoituksensa oli pahoittaa mieltäsi. Kunhan pohdiskeli.

Ja endometrioosista kirjoittaneella oli ihan yhtäläinen oikeus vastata kärkkäästi.

On todella ärsyttävää että ketjussa aiheesta X aina löytyy joku, jolla ei ole mitään kokemusta aiheesta X ja käy sitten jeesustelemassa täällä, miten "X ei ole mulle mikään ongelma". Sellainen on vain silkkaa toisten kokemusten mitätöintiä.

Silloin on ihan aiheellista kommentoida, että ole nyt hiljaa, kun et asiasta mitään tiedä.

- eri

Ei tuo minusta ollut mitään jeesustelua, vaan ihan vain pohdintaa. En ole samaa mieltä hänen kanssaan, mutta siedän eri näkemyksiä ja kokemuksia. Olisi kiva, jos muutkin sietäisivät.

Vierailija
46/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai oli pärjättävä kun ei ollut vaihtoehtoja. Esim mummoni jos olisi jäänyt kuukautiskipuja potemaan, olisi jääneet lehmät lypsämättä, kanat ruokkimatta, ruuat laittamatta jne.

Vierailija
47/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pärjättiin kipujen kanssa ja nykyään pienemmästäkin kolotuksesta vedetään pää täyteen kipulääkkeitä

Vierailija
48/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen puolestani ihmetellyt miten jollain kankaanpalasella tai virkatulla pannulapun tapaisella pärjäsivät sellaiset, joilla oli runsaat kuukautiset! Itse sain onneksi nykyaikaiset siteet ja tamponitkin. Nyt se on jo ohi, ei ole kohtua enää. Ja sitten kuitenkin piti lähteä kouluun tms. eikä voinut pysyä kotona vaihtamassakaan.

Liikunta auttoi minua, istuminen oli raskasta.

Vierailija
49/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aika kovia kipuja mutta liikunta auttaa niihin. En oo koskaan ottanut särkylääkettä, vaikka joskus kipu on lähes jalat alta vievää. Kun vaan väkisin lähtee kävelemään tms. niin se  helpottaa aika pian. 

Ehkä myös ennen on ollut  vähemmän menkkoja. naiset on ollut joko raskaana tai sitten puutteellinen ruoka on vienyt menkat kokonaan mennessään.

Heh, aika erilaisia ovat menkkakivut eri naisten välillä. Itse en ole vähäisimmässäkään määrin kipuherkkä, tätä on useita kertoja erilaisissa lääketieteellisissä operaatioissa suorastaan ihmetelty, mutta menkkakivuissa en todellakaan pysty kävelemään. Makaan vessan lattialla täristen ja oksentaen ja silmissä näkyy pelkkää harmaata, kunnes särkylääke alkaa vaikuttaa.

Vierailija
50/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaa on vaikea harrastaa, jos meinaa pyörtyä ja pyörtyykin kuukautiskivusta. Tietysti hyvä, joilla se auttaa niin hieno juttu. Mutta älkää pliis ehdottako muille sitä ratkaisuksi, jos ette tiedä kuinka kovista kivuista on kyse :/

Vierailija
51/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oltiin raskaana 20-vuotiaana. Endometrioosia ei siksi ole tunnettu eikä tunnisteta vieläkään, onhan ehkäisyä ollut saatavana vasta 60 vuotta 😑

Kovien, invalidisoivien kipujen kanssa mene lääkäriin. Ellei 3x2 Buranaa vuorokaudessa auta, jotain on vialla.

Hormoniehkäisy jarruttaa ja parhaassa tapauksessa estää endometrioosin tuhot. Lisäksi se pudottaa munasarjasyövän riskin lähes nollaan, kun sitä käyttää vähintään 5 vuotta.

Vierailija
52/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen pärjättiin kipujen kanssa ja nykyään pienemmästäkin kolotuksesta vedetään pää täyteen kipulääkkeitä

Ai jaa, kyl mul riittää semmonen 3 buranaa vrk kun on menkat. Mikä sit on pää täyteen.

Vierailija
53/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä "entisaikaan" tarkoittaa? Antiikin Kreikkaa, keskiaikaa, 1800-lukua, 1940, jotain muuta?

Vierailija
54/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikuntaa on vaikea harrastaa, jos meinaa pyörtyä ja pyörtyykin kuukautiskivusta. Tietysti hyvä, joilla se auttaa niin hieno juttu. Mutta älkää pliis ehdottako muille sitä ratkaisuksi, jos ette tiedä kuinka kovista kivuista on kyse :/

Eikä silloinkaan harrasteta liikuntaa jos vuoto on niin runsasta että jo kylkeä kääntäessä tulvahtaa side täyteen.

Vierailija
55/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen ihmiset eivät olleet nössöjä ruikuttajia vaan keskityttiin oleellisiin asioihin.

Tollo. Joillakin on lamauttavaa kuukautiskipua, eikä se ole hauskaa. Esimerkiksi minulla. Silloin ei pysty tekemään mitään ja se kipu on niin h€lvetin kovaa että tekisi mieli huutaa.

Vierailija
56/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on esihistoriasta saakka kasvatettu kannabista lääkekäyttöön, ja kiellettiin 70-luvulla. Pilven poltto ei ole mikään nykyajan keksintö, ja se lievittää kuukautiskipuja.

Vierailija
57/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa endometrioosi. Mitkään e-pillerit ei niitä kuukautiskipuja aiheuta.

Haloo... ei kaikki kuukautiskivut johdu endometrioosista. Ystäväni on kärsinyt sellaisesta ja tiedän, että kivut on tosi pahat. Kivun mittaaminen on hankalaa, joten en voi tietää, ovatko omat kipuni olleet yhtä pahoja vai lievempiä, mutta pahoja ne on mullakin olleet. Kouristelua, pahoinvointia ja kaikkea. Ja endometrioosia ei siis ole mulla diagnosoitu, kyseessä ihan "normaalit" kuukautiskivut.

Minulla sama. Todella pahat kuukautiskivut ja vaativat kuukautiset koko elämän ajan. Pikkiriikkinen polyyppi löytyi, ei muuta, eikä se vaikuttanut kuukautisiin loppuviimeksi mitenkään. Useasti tutkittu ja kaikki kunnossa. Munasarjat kunnossa, kohtu priimakunnossa, limakalvo normaali. Ja silti olen raato kuukautisten aikaan, elän särkylääkkeillä, koskee koko alaruumiseen, on kuumetta, migreeniä, pahoinvointia, turvotusta, apatiaa, ahdistusta, itkuisuutta, jatkuvaa väsymystä (voin nukkua vaikka 20h) jne.

Kuukautisten ulkopuolella olen terve ja normaali.

Vierailija
58/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tupattiin olemaan raskaana viisi kertaa perätysten ja hupsis sitten kun ne menkat taas tulivat niin kivunsietoakin oli.

Vierailija
59/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen on ollut nykyään huumausaine luokitukseen meneviä astetta tujumpia lääkkeitä.

Mutta ennen kuin ne keksittiin?

Vierailija
60/60 |
09.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla minulla ainakin oli jotakin särkylääkettä, kun muutaman kerran oli niin valtavat kivut. Ehkä muistan että 2-3 x. Kipukynnys on ollut aina korkealla ja minusta kuului asiaan, että 1-2 pv , alussa aina vähän kipuili.,

Olen kärsinyt yli 20v iskhias kivuista ja en ollut pahemmin saikulla, mutta nyt viimeiset 25 v ei ole sattunut mihinkään. Nyt olen 74v